Da lager jeg en ny trÄd om emnet siden dette er Þnsket i en tidligere trÄd slik at den lettere kan finnes igjen senere for den som Þnsker det
I dag testet jeg min nyervervede GoPro Hero 5 Black for fÞrste gang pÄ sykkelen og jeg sammenligner den her direkte med GoPro her 4 Silver som jeg har brukt tidligere.
Den stÞrste forskjellen er jo at 5'ern ikke har noe hus rundt seg. Huset pÄ 4'ern ga faktisk en bedre lydopplevelse med tanke pÄ vindstÞy. Ikke veldig overraskende kanskje, men rett ut av boksen sÄ er lyden bedre pÄ 4'ern med det oppsettet jeg har som bestÄr av montering av GoProen pÄ styret rett bak displayet.
Det skal sies at jeg glemte av to innstillinger fÞr jeg kjÞrte av gÄrde. Det ene var Ä aktivere "stabilisation" som fjerner smÄ vibrasjoner. Man ser litt vibrasjoner pÄ videoen og mer pÄ den nye kontra den gamle. Grunnen er nok at jeg glemte Ä aktivere stabilisatoren og at jeg filmet i 2.7k som ikke gir "superview". SuperView vil si at man fÄr et ekstra bredt bilde og da synes vibrasjoner mindre. Superview er kun tilgjengelig i 1080p.
NÄr det gjelder lyden sÄ testet jeg Ä legge min hÄndholdte Zoom H1 i tankvesken. En litt enkel lÞsning som ga dertil resultater. Filen ble slettet. Jeg hadde nok ogsÄ brukt feil innstillinger. Jeg satt den i "auto gain" noe som vil si at den justerer seg selv etter hvor hÞy lyden er. NÄr motorlyden Þker og vindstÞyen ditto, sÄ blir det bare grÞt.
SĂ„ jeg MĂ
finne et perfekt sted til mikrofonen. Et fast sted hvor den enkelt kan festes og samtidig bort fra vindstĂžy. Vertfall sĂ„ langt det lar seg gjĂžre. For nĂ„r det gjelder lyd sĂ„ MĂ
jeg bruke ekstern mikrofon. Det mÄtte jeg ikke med den gamle. Men sluttresultatet blir nok bedre.
Batteerikapasiteten er tilsynelatende mye bedre pÄ 5'ern. Jeg har tatt opp til sammen 1:23 minutter med video og det er fortsatt 32% igjen av batteriet. Den gamle (4'ern) hadde slukket for lengst.
SÄ er den jo ogsÄ vanntett ut av boksen og kan vÊre med pÄ tur ellers uten denne beskyttelsen.
Videokvaliteten har jeg ikke fÄtt sammenlignet ennÄ, men denne er sikkert ikke dÄrligere pÄ 5'ern for Ä si det sÄnn. Resten av innstillingene samt dypdykk i menyene har jeg heller ikke lagt vekt pÄ og heller ikke hatt tid til Ä utforske veldig, men selve menyen er MYE enklere Ä bruke pÄ 5'ern. Jeg liker ogsÄ selve kameraet bedre med tanke pÄ knappene etc. En litt robust fÞlelse.
Konklusjonen sÄ langt mÄ vel bli at til bruk pÄ motorsykkel hvor man kanskje har en batteribank som backup og som kan kobles til mens man kjÞrer sÄ har man ikke de store fordelene med Ä bytte ut 4'ern. SÄ den havner i "artig med noe nytt"-kategorien
Helt sikkert samlet sett et bedre kamera enn 4'ern pÄ mange mÄter, men til bruk pÄ motorsykkel sÄ blir det litt bob bob. Lyden er som sagt dÄrligere, men ikke fordi mikrofonen er dÄrligere. Det er nok det medfÞlgende huset pÄ 4'ern som reddet den biten. Vibrasjonene blir nok fjernet ved hjelp av stabilisator aktivert og endring til Superview etc.
Helt til slutt kan jeg jo si at 5'ern kan ta opp 4K videi i 30fps. Dette er nok noe jeg definitivt kommer til Ă„ teste ut. Spesielt som Timelapse.
Alt i alt et bedre kamera, men hakslipp fÄr man nok ikke. Vertfall ikke hvis det skal brukes pÄ den mÄten jeg bruker det med tanke pÄ feste pÄ styret. Har man kameraet montert pÄ hjelmen sÄ er jo baatterilevetiden viktigere og det kan jeg med sikkerhet si at den er ett par hakk bedre pÄ 5'ern. Selv om den ikke imponerer stort sammenlignet med andre.