Hjelm Shark Explore-R Carbon

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Hjelm Shark Explore-R Carbon

Post by quattrokim »

Image

Positivt:

+Bra finish
+Lett
+Bra utsynsvinkel ved bruk av visir
+Mange konfigurasjonsmuligheter
+Bra utseende
+God komfort
+Integrert solvisir

Negativt:

-Visiret dogger lett
-Del vindstøy ved bruk av briller
-Hakereim har ikkje dobbel d låsing

Erfaring:

Har fått eit par mil med denne hjelmen no så på tide å skrive eit par ord om den. Her har Shark prøvd å lage ein hjelm som kan brukes til det meste, alt frå adventure kjøring til å skrape knepucker med racing sykkel. Med enkle grep går du fra solskjerm og briller til visir og ingen solskjerm. Du har og muligheten til å bruke solskjerm og visir sammen.

Litt om brillene: Doble glass produsert av Carl Zeiss og kommer med original soting som er akkurat passe til å være behagelig å bruke i sola men ikkje for mørk til at det er uforsvarlig å bruke dei i mørke tunneler. Siden brillene er laget for hjelmen passer dei veldig godt inn i åpningen og du blir ikkje plaget av ubehagelig mye luftgjennomstrømning under bruk. Har enda til gode å få brillene til å dugge, så stort pluss her. Brillene har også quick release om du skulle ha behov for å fjerne dei raskt (søle som spruter opp f. eks).

Visiret: Fungerer greit på finværsdager, dugger ned i kaldt vær, lav hastighet eller regnvær. Er ikke pinlock så litt av forklaringa er der. Det er pinlock visir å få tak i så skal skrive eit par ord om det når eg har kjøpt det.
Ellers har hjelmem luftefunksjon på visiret som fungerer bra og betjeningen av solvisiret er enkel å finne selv med vinterhansker.

Solskjerm/caps: Enkel å justere, og ingen ubehagelige opplevelser i litt friske hastigheter. Den kunne med fordel hatt mulighet for å justeres lenger ned, dette fikses lett med ein dremel om du ønsker dette.

Luftingen i hjelmen er god og innerforet er behagelig og det er utskjæringer for høytalere/intercom. Ei smart løsning som du ikkje ser på mange hjelmer er innebygd halsvarmer/eplevarmer. Denne er veldig kjekk å ha på vindfulle dager eller når det regner.

Så alt i alt får denne hjelmen eit anbefalt stempel fra meg, og karakteren 8/10.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelm Shark Explore-R Carbon

Post by tshansen »

Denne er en råheit kandidat ved neste korsvei for min del! Den ser jævlig bøs ut med flaps og briller \:D/ Håper bare denne passer til hodeformen min :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Hjelm Shark Explore-R Carbon

Post by quattrokim »

Den ser veldig bra ut i forhold til Arai og Shoei sine adventure hjelmer, og ikkje minst så er vekta mykje betre. Og er vel ein av dei få hjelmane som er laga for å bruke briller og samtidig kunne bruke visir om du føler for det. Shark gjorde noko rett når dei kom opp med idéen til denne hjelmen.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hjelm Shark Explore-R Carbon

Post by Jonta »

quattrokim wrote: Solskjerm/caps: Enkel å justere, og ingen ubehagelige opplevelser i litt friske hastigheter. Den kunne med fordel hatt mulighet for å justeres lenger ned, dette fikses lett med ein dremel om du ønsker dette.
Kan du spesifisere litt "i litt friske hastigheter"

Denne er vel ikke laget i karbon, dette er vel karbon loock versjonen?

Pris?
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Hjelm Shark Explore-R Carbon

Post by quattrokim »

Jonta wrote:
quattrokim wrote: Solskjerm/caps: Enkel å justere, og ingen ubehagelige opplevelser i litt friske hastigheter. Den kunne med fordel hatt mulighet for å justeres lenger ned, dette fikses lett med ein dremel om du ønsker dette.
Kan du spesifisere litt "i litt friske hastigheter"

Denne er vel ikke laget i karbon, dette er vel karbon loock versjonen?

Pris?
Godt over dei norske lappegrensene. Den er ikkje laga i karbon nei, er kun ytterskallet som har karbon look. Prisen var fin for min del, men eg fekk ein veldig veldig god deal på den. Kjøpte den direkte av importøren siden eg har ein kamerat som jobber der.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hjelm Shark Explore-R Carbon

Post by Jonta »

Ja, jeg har lyst på denne hjelmen. Den lokale "pushern" har Shark, også Shubert som har en som heter E1, som er veldig bra. Men da snakker vi mye penger tror jeg...
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hjelm Shark Explore-R Carbon

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hjelm Shark Explore-R Carbon

Post by Jonta »

Ser sånn ut. Veldig lave priser på denna siden da. Tydelig at de sparer på allt, google oversetter og greier...
Post Reply