Nexx X.Wed 2

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Nexx X.Wed 2

Post by ashland »

Image

Image

Positivt
God lufting
Integrert solvisir
Mange kombinasjonsmuligheter

Negativt
Ikke laget utsparinger i foret for høytalerne
Noe tung

Etter 2 måneder og rundt 4000 - 4500km på veien med Nexx hjelmen er jeg ikke annet enn meget fornøyd. I fjor byttet jeg ut den da 5år gamle Shoei´en med en HJC Rpha70, en flott hjelm på mange måter. Dog var luftingen på HJC´n i mine øyne, nærmest fraværende. Forruten en stor ventil på toppen, men i nesa er det en bitte liten ventil. Dermed forsatte jakten etter noe annet. Havnet egentlig ut på Klim Krios PRO, men denne er nest til umulig å oppdrive, i årets Covid tilstander
Nexx X.Wed2 er nesten lik å se på samt de deler mange av de samme finessene/egenskapene

I esken til Nexx´en følger det med bl.a. en liten pose med ”foringer” for å fintilpasse paddingene / innerforet inne i hjelmen til hodefasongen. Jeg var fornøyd med hvordan hjelmen allerede satt på hodet, men disse kan være kjekke å ha når foret etter hvert går seg til og blir presset sammen.

Uten bruk av verktøy kan dessuten nebbet og visiret demonteres. Enten for kjøring med briller og nebb eller uten nebbet med visir.

Den lille ”flappen”/dekslet over luftinntaket i nesa ble byttet ut med ett helt åpent, som også fulgte med, for bedre luft gjennomstrømming. Forlengeren til nebbet ble også montert. Noe som gjør skjermen 3-4cm lenger. I kjøring sent på dagen med lav sol er dette en ren lykke.
Med det åpne luftinntak-dekselet er luftingen i hjelmen en helt annen verden enn på HJC´n og følelsen av å bli kvelt er helt borte.

Noe vindstøy kommer det selvfølgelig fra nebbet, som først ble satt i nedre hakk. Da var turbulens støyen øredøvende allerede ved 80km/t. Etter å dratt nebbet opp i øvre stilling hjalp dette betydelig og vindstøyen er helt akseptabel. Dette vil nok selvfølgelig også ha noe med sykkeltype og vindskjermen å gjøre også.

Musikk er med på alle kjøreturer og som alle andre hjelmer har de laget innsparinger i skallet på hjelmen for høytalerne. Foret på utsiden går imidlertid over høytalerne og demper mye for lyden, her kunne Nexx gjort en bedre løsning, så ikke ”lydisolasjonen” fra intercom´en blir så stor.

Alt i alt en meget god hjelm i mine øyne
fun is not a straight line
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Nexx X.Wed 2

Post by PtoV »

Bra skrevet og tøff hjelm.
Post Reply