1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Prat om veteran MC
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

supermons wrote:Bra jobba, allerede kommet lengre enn meg jo :P
Thnx! Vi får ta en økt når du kommer nedover i jula :)
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

LordShaft wrote:Hvor store forskjeller snakker vi da? Den tanken er vel kupert i buennen, så den skal passe, men må det store justeringer til for å få den til å passe? :-k
Får se når den kommer.. ikke noe en liten slegge ikke kan ordne sikkert ;)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by supermons »

LKS wrote:
supermons wrote:Bra jobba, allerede kommet lengre enn meg jo :P
Thnx! Vi får ta en økt når du kommer nedover i jula :)
Det må vi gjøre :) Skal prøve å få tak i litt flere deler først også :)
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Tenkte jeg skulle logg tid og penger her også. Har til nå brukt 3,5 timer på demontering. I deler er jeg oppe i ca 3600,- inkludert tanken som kom på 1100,-
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Image

Usikker på om dette bildet gir særlig mening, men jeg fikk tanken i dag, og har målt litt. Det ser ut som om jeg kan få den til å ligge slik jeg har photoshoppet på dette bildet. Setehøyden blir da ganske lik originalsetet. Det som kan bli vanskelig å få fint er mellomrommet mellom den delen av ramma som selve setet ligger på og det nye setet. Dette er illustrert med gapet mellom den røde og blå streken. Tror jeg skal prøve å dekke dette med gitteret-sidedekslene.

Her ser man at ramma skrår, og at dette må dekkes til:
Image

Setet skal være neopren sånn som dette:
Image

Jeg har også tenkt å ringe Sunnaas hjulservice og høre om de kan bredde bakfelgen slik som i denne artikkelen:

http://www.sportrider.com/widened-stock ... de?image=8

De har breddet bilfelger for meg tidligere og jeg vet at de også kan bredde alufelger, så det blir spennende :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by inunf »

Bredding av felgene så interessant ut, hvilken dimensjon har felgene nå, og hvor mye har du plass til å bredde dem? Antar at du vil ha 17'' x 3,5'' foran og 17'' x 5,5'' bak?
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

inunf wrote:Bredding av felgene så interessant ut, hvilken dimensjon har felgene nå, og hvor mye har du plass til å bredde dem? Antar at du vil ha 17'' x 3,5'' foran og 17'' x 5,5'' bak?
Ingen i Norge vil bredde mc-felger har jeg funnet ut av. Et par stykker har prøvd, men sier de har varierende suksess med å spenne opp felgene i utstyr laget for bilfelger. Fant en link til en som har gjort det selv, men det var sykt mye jobb, og på bildene fra da sykkelen ble solgt kan jeg ikke se at felgene er på. Antar at de ikke funket så bra.. Det er et firma i USA som har gjort dette i mange år. Vurderte å kjøpe en bakfelg på ebay og få selgeren til å sende direkte til dem. Har gjort litt research på dem og firmaet har nå fått nye eiere, dobbel pris og dårligere rykte. Spørs om jeg ikke heller skal finne noen andre felger som passer og heller ta jobben selv med å dreie spacere og lage evt nye fester til calipere. Bakfelgen nå er en hele 2.15" bred 18"felg :p, jeg tenkte å gå for 5.00" med 160 dekk, da det passer i den originale svingarmen. Foran er jeg usikker. Det er 100/90-19 på nå og det tror jeg funker bra, men det hadde jo vært fint med 110 også..

Så da antar jeg at det blir å researche videre..
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by inunf »

Har du vurdert å bytte gaffelen? En komplett front koster ikke SÅ mye, og da får du 17'' x 3,5'' felg og veldig bra utvalg i dekk. Som en bonus får du bedre bremser og fjøring også :D Vet av erfaring at bremsene på en 80-tallssykkel ikke er all verden sammenlignet med noe sportslig fra 90-tallet.

Du kan fint ha 160-dekk på 4,5'' felg, med 5'' felg bør man vel helst ha 170-dekk. Kommer an på dekket, det er forskjell mellom produsenter og modeller selv om dimensjonen er oppgitt til det samme. Utvalget i denne dimensjonen er litt begrenset, men det finnes kurrante dekk.
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Har gjort litt research på felger, og det er bare noen få alufelger som har riktig dimensjon og eikemønster, og de er selfølgelig dritdyre på bruktmarkedet.. Jeg har ikke lyst til å sette 3-eikede GsxR-felger på, da det ser litt malplassert ut. Men har kommet over noen sykler med klassiske eikefelger lakkert i svart blank og brede R-sykkeldekk på bredere felgringer + oppgraderte bremser foran. Skal se om jeg finner noen bilder som viser dette godt. Det er drittøft, og ikke så mange som har det. Regner med det er en del jobb, så det blir nok til neste vinter;)

Her er ett bilde, selv om denne ikke har så fett bakdekk, så er frembremsene på plass:

Image
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Image

Image

Antar at jeg kanskje må dreie et nav til bakhjulet for å kunne kjøre med skivebrems bak, men da passer den i alle fall uten spacere over alt :)
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

inunf wrote:Har du vurdert å bytte gaffelen? En komplett front koster ikke SÅ mye, og da får du 17'' x 3,5'' felg og veldig bra utvalg i dekk. Som en bonus får du bedre bremser og fjøring også :D Vet av erfaring at bremsene på en 80-tallssykkel ikke er all verden sammenlignet med noe sportslig fra 90-tallet.

Du kan fint ha 160-dekk på 4,5'' felg, med 5'' felg bør man vel helst ha 170-dekk. Kommer an på dekket, det er forskjell mellom produsenter og modeller selv om dimensjonen er oppgitt til det samme. Utvalget i denne dimensjonen er litt begrenset, men det finnes kurrante dekk.
Ja, kommer nok til å ta gaffelen også til vinteren :) Men med eikehjul. Er mye meninger om disse i forhold til støpte felger, men er villig til å ta læringskurven ift til å få det riktig;)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by inunf »

Ser absolutt poenget med at 3-eikede felger blir malplassert.

Hva med supermotardfelger? De er som regel 17''. Hva med noe sånt? http://www.ebay.com/itm/SUPERMOTO-COMPL ... AX&vxp=mtr Finnes sikkert i andre farger, tok det første og beste. 4,25'' burde passe fint med 150-dekk. Foran blir kanskje litt verre, er som regel bare en skive på supermotarder.

Kanskje noen av de større modellene til KTM har spilefelger og skiver på begge sider?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by Tommas »

Synes det ser utrolig "riktig" ut med eikefelger og solide gafler/bremser! :thumleft :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by Tommas »

Ser de leverer til mange sykler her:

http://www.acewell.de/kineo-wheels/ktm/ ... ls-maxi-17


Koster knappest en krone...


Image
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

De supermotard felgene er dritråe. Men iom at navene må tilpasses, så skal jeg prøve å spare litt penger ved å lage dem selv:)
Post Reply