1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Prat om veteran MC
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Fikk nye justerbare Accossato bremse og clutch i posten i dag, ganske fornøyd med kvaliteten :)

Image
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Fikk ordnet litt på sykkelen sammen med Supermons i dag, og endelig er setet ferdig sveiset :)
Setet var litt kort, og jeg måtte derfor nagle på en bit.


Image
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Har laget feste til tanken, og testet hvordan setet skal plasseres i forhold. Festene blir justerbare med shims, sånn at jeg får linet opp tanken og setet i en rett linje. Vil prøve å få denne linjen så vannrett som mulig, akkurat nå heller den bakover som dere ser. Jeg må se an dette i forhold til hvor mye jeg kan senke på framgaffelen. Har ikke lyst til å ha den høyere bak, så det blir nok et kompromiss.

Image


Har bestilt perforerte stålplater til å lage sidedeksler av slik som dette. Er usikker på om de skal være sorte eller bart metall. Har også tenkt å dele dem på midten og bare ha den øverste delen slik som nederste bildet. De kommer til å ligge utenpå rammen, ikke i mellom slik som på dette bildet. Dette for å dekke over at salen ikke følger ramma. Hva tenker dere?
Image

Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by supermons »

Greit å dekke hele området? Med mindre du rydder opp bak der?
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

supermons wrote:Greit å dekke hele området? Med mindre du rydder opp bak der?
De originale går jo ikke lenger ned, så jeg tror ikke det spiller så stor rolle. Tror jeg skal lage en av hver og sjekke bare :)
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Laget den myke delen av setet i dag. Først laget jeg en metallplate i samme 1,2mm stål som resten av setet. Deretter satte jeg i noen nagler med M4 gjenger.
Image

Et tips jeg fant på interweb var å legge et par lag med gaffateip rundt kanten for å unngå at metallet skjærer seg igjennom vinylen.
Image

Som stuffing la jeg først et lag med 10mm lydisolasjon fra Biltema og deretter 20mm med skumgummi fra et firma som heter Industrisøm i Arendal. Oppå dette kommer noen millimeter med skumgummi som sys fast i vinylen. Prøvde litt forskjellige ting og dette ga best komfort i et sete som bare skal være tre-fire cm tykt.
Image

Lånte symaskina til kona en kveld og sydde et par prøver til setet. Har funnet ut hvordan det skal være, men det er omstendig prosess når man kun har sydd et halvt forkle på ungdomsskolen for 25 år siden :D
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Jeg har også fått en Ducati Monster aluminium framskjerm fra Ducati Performance i posten. Hadde egentlig tenkt å bruke den med de originale festene, men tror det blir litt for moderne.
Image

Derfor kommer jeg til å borre opp naglene og lage nye fester i denne looken:

Image
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Endelig ferdig med setet :)
I hovedsak har jeg fulgt denne youtube-videoen som forklarer hvilke sømmer man skal bruke osv:
http://www.youtube.com/watch?list=PLeSH ... nVyPiPvR2g

I tillegg måtte jeg starte med å google hvordan man trer symaskina :D

Jeg prøvde å finne noe jeg kunne tegne på vinylen med, men fant ikke noe som merket godt nok og som kunne fjernes etterpå. Jeg endte opp med å merke med tusj ytterst i kantene, og så legge en maskeringstape der jeg skull sy. Et tips er å følge med skoen langs tapen når man syr, og ikke prøve å sikte med selve sømmen da dette er nesten umulig.

Image

Resultat ble da slik:

Image

Jeg valgte å ha den lengste diagonalen i rutene 1.61 ganger lengden for å utnytte de visuelle fordelene ved det gyldne snitt. Dette har jeg brukt for å bestemme lengden på salen og setet i forhold til tanken også.

Jeg tapet et papirstykke på salen for å lage en mal til sidestykket. Tegnet en strek langs kanten på salen og en strek med avstand fra denne lik tykkelsen på salen pluss en drøy cm overlapp. Etterpå klippet jeg langs denne streken (det var vanskelig å få det riktig med å tegne på utsiden, så jeg laget nye streker inni).

Image

Sydde sammen delene som vist i videoen:

Image

Sprayet lim på baksiden av metallplaten og på baksiden av vinylen. Strakk vinylen til strekene linet opp og klemte på plass. Det var ikke så lurt, da jeg ikke hadde sydd helt rett, så jeg burde heller sett oversiden av setet og strammet til det så rett ut. Ble allikevel ganske greit.

Image

Skrudde platen fast til salen og sånn ble det:

Image

Image
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Testet litt farger i dag. Laget først rust, deretter konverterte jeg dette til svart rust. Pusset litt, sprayet litt med sort og pusset bort mesteparten av dette. Laget en stripe med først offwhite og deretter blå. Pusset litt på dette også, og så ble det ganske kult synes jeg :)


Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by tshansen »

Ble veldig kult [emoji1319][emoji1319] imponerende denne jobben du gjør [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Går sakte fremover og jeg har fortsatt håp om å få kjørt litt i løpet av sesongen..

Siden motoren var så stygg og jeg har valgt et litt shabby utseende på tank og sete, så har jeg valgt å lakke tank og ramme og sende alt av skruer og smådeler til elforsinking i sølvfarge. Ellers var jeg redd sykkelen skulle se for amatørmekk ut :o

Her er hvordan motordekslene så ut før:
Image

Og sånn blir det etterpå. Jeg har valgt fargen BMW Silber Grau:

Image

Image

Nå er det bare ventildekselet igjen, og det er en dritjobb..:/

Jeg holdt på å kjøpe 3d-printer her om dagen, men kom til meg selv ganske fort da jeg selvfølgelig ikke trenger en ;) Fikk allikevel lyst til å prøve meg på konseptet, så jeg designet en lykteholder med min logo på som jeg skal få printet et sted i nærheten. På 3dhubs.com finner man mennesker i nærheten som har 3dprinter og som printer billig. Alle fire delelene kommer på 235 kr i ABS:

Image

Image
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by Palma »

Du verden det her var kreativt og godt utført. Likte fargevalget på de dekslene da =D>
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Image

Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by supermons »

Se der ja, ble kult!
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Slenger på noen tall og bokstaver :)

Image

Image

Image

Image

Image
Post Reply