1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Prat om veteran MC
Post Reply
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Da har jeg vært og kjøpt meg sykkel. Etter noen år uten, så skal det bli gøy å ha noe å skru på:)
Sykkelen er en gsx750 og skal bygges om i cafèracerstil.

Slik ser sykkelen (og sønnen) min ut nå.
Image

Til sommeren håper jeg sykkelen er 30kg lettere og dritkul.

Foreløpig har jeg bestilt:
Clipons
justerbare klutsj og bremsehendler
Brune halvgjennomsiktige håndtak til styret
Rfid relè for å erstatte tenningslåsen da den er slitt.
Fothvilere i aluminium.
Nye bakdempere
En Honda CX500 1978 tank, da jeg synes den er litt stor den som er original.

Skal ønske meg motogadget speedometer av kona til jul ;)

Har planer om å fjerne sidedeksler og renske opp tomrommet, kjøpe et mindre batteri og flytte noe av elektronikke under et egenprodusert sete.
Sykkelen har Kerker 4-1 anlegg, men er litt usikker på om jeg liker potta, så den bytter jeg muligens ut.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by supermons »

Kan bytte annlegg med meg ;)
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Image

Har lekt meg litt med photoshop i dag:) Dette er foreløpig sånn jeg ser for meg at sykkelen skal bli til sommeren. Sender alt av skruer og småting avgårde for å få dem anodisert i sølv-farge. Lakker felger, motor, ramme, forgassere, grenrør osv. Har kjøpt inn lykt, og så blir det fabrikering av en del deler. Holder på å lage nye bremse/girpedaler og fothvilere nå. Spent på hvordan de blir:) Pukkelen bak skal gå an å ta av, så kona kan få seg en luftetur en gang i blant ;)

Kom gjerne med ris/ros :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by tshansen »

Jøss... hva har du egentlig gjort i photoshop? Dette ser veldig bra ut i mine øyner. Jeg ikke alt for store forutsetningene til å si noe på annet enn design.

Vil du klare å lage noe praktisk ordning for den hekken? Tenker på rammen som må til for å forsterke her...

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

LordShaft wrote:Jøss... hva har du egentlig gjort i photoshop? Dette ser veldig bra ut i mine øyner. Jeg ikke alt for store forutsetningene til å si noe på annet enn design.

Vil du klare å lage noe praktisk ordning for den hekken? Tenker på rammen som må til for å forsterke her...

Note4
Image

Jeg har fjernet speedometeret (og båten) og lagt til tank, sal og sidedeksler. I tillegg har jeg farget motordeler, forgassere og potta svart. I motsetning til CB750-ramma som har en vannrett linje gjennom hele sykkelen, rett under tanken, så har denne en knekk i ramma som gjør at salen står litt oppover/bakover. Det gjør ofte at cafe racere basert på gsx ser litt rotete ut. Dette har jeg tenkt å dekke over med et jern som jeg sveiser utenpå ramma og fester setet i denne. Da får jeg en vannrett linje gjennom hele sykkelen. I tillegg forsterker jeg mellom rørene, under setet ved å sveise inn et kryss, og sveiser inn en plate og et rør bakerst. Er planen, så får vi se;)

Image
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Ser på bildet nå at lykta nok skal sitte litt lavere også, for å line opp med tanken og setet..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by tshansen »

Å helvete for en forskjell :thumleft det der var litt artig å se... men hvordan er det å sveise i typegodkjent ramme? Hvordan er dette å få godkjent?

Jeg er helt enig at hekken bør komme tett ut bak og ikke bikke oppover som på det andre bildet. Hvor lavt tenker du å gå med lykten da? Skal senter lykt være i den linja du har trykket? Selv om det sikkert er helt bortkastet så tror jeg en slik sykkel hadde kledd spilfelger veldig godt :-k

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

:D Takk! Etter hva jeg har hørt, så gjør det ikke noe å legge til på ramma. Det blir den bare sterkere av. Jeg har også tenkt å sveise inn noen ekstra biter foran ved rammehodet for å gjøre sykkelen stivere. Men, man kan ikke bytte ut bærende konstruksjon uten videre. Bak de øvre festene til bakdemperne regnes ikke som bærende konstruksjon, så der gjør jeg de endringene som trengs :)

Angående lykta, så må jeg prøve meg litt frem, men jeg tenker at bunnen av lykta skal ligge omtrent på den røde linja. Det er ikke så mye, men jeg tror det vil se en del bedre ut.

Ening med deg med felgene. Når alt annet er ferdig, så skal jeg prøve å få tak i noen andre felger:) Det er bare ikke prioritert ;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by tshansen »

Ja, når det kommer til den lykten tror jeg nok at du vinner mest på å prøvde deg litt fram. Mm for mm.... blir den for lav vil sykkelen se helt nils ut... men får du den riktig i forhold til det blanke på framgaflene blir det veldig stilig.

Felger kan være vanskelig å få tak i.... men tror det hadde gjort seg veldig på denne biken... Hva gjør du for å få eksosen svart? :-k Røret blir jo fryktelig varmt, å hvordan holder dette seg? :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Grenrørene tenkte jeg å levere til noen som driver med ceramic coating: http://www.ceramiccoating.no/ceramic-bilder.htm

Skal bare gjøre litt research og se om jeg finner noen litt nærmere.. Det skal i alle fall tåle 1100 grader uten å bli misfarget. Ellers går det an å få high-temp pulverlakk også, men jeg tror ikke det er like holdbart. Evt jukser jeg litt midlertidig og bruker eksoswrap, kan hende det blir bra det også.De stenger inne litt varme, men jeg kjører nok ikke å så hardt at det har noe å si..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by tshansen »

Jeg så en kar som gjorde dette på eksosen til samme sykkel som jeg har. Å det så ekstremt bra ut. Spesielt hvis du skal holde på å leke deg i gjørme osv. Driten brenner seg raskt fast i eksosen å er et helvete å holde rent.

Har vært inne på tanken å gjøre noe slikt selv. Men det har blitt med tanken. Jeg hadde nok heller gått for coating enn sånn eksos wrap. Det kan se kult ut, men at det holder på varmen gjør vel at du må vurdere å mappe sykkelen.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Image

Da flytta jeg lykta nesten ned til den røde streken. Synes det ga et enda mer kompakt inntrykk :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by tshansen »

Det ble veldig mye bedre.... Ser nesten litt sånn foroverbøyd ut, med spente skuldre... slik som bolegutta går rundt \:D/ Så veldig hissig og kompakt ut. Jeg likte det veldig godt :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

LordShaft wrote:Jeg så en kar som gjorde dette på eksosen til samme sykkel som jeg har. Å det så ekstremt bra ut. Spesielt hvis du skal holde på å leke deg i gjørme osv. Driten brenner seg raskt fast i eksosen å er et helvete å holde rent.

Har vært inne på tanken å gjøre noe slikt selv. Men det har blitt med tanken. Jeg hadde nok heller gått for coating enn sånn eksos wrap. Det kan se kult ut, men at det holder på varmen gjør vel at du må vurdere å mappe sykkelen.
Wrap ville nok bare blitt midlertidig ja. Jeg har en rull liggende fra et boble-prosjekt, så det hadde ikke blitt noen kostnad. Ift mapping, så er jo denne helt analog. Jeg har tenkt å gå for et stage 3 kit, med større dyser og justerbare nåler når jeg bytter til pod-luftfiltere. Da har jeg litt mere justeringsmuligheter hvis jeg skulle gjøre endringer. Googlet sykkelen din, fet den :)
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

LordShaft wrote:Det ble veldig mye bedre.... Ser nesten litt sånn foroverbøyd ut, med spente skuldre... slik som bolegutta går rundt \:D/ Så veldig hissig og kompakt ut. Jeg likte det veldig godt :thumleft
Tusen takk for fine tilbakemeldinger :)
Post Reply