Motor stopper når lys, blinklys eller annet slås på

Prat om veteran MC
Post Reply
rtollef
Posts: 10
Joined: 09 Oct 2013 16:35
MC: Suzuki T250 1972 modell

Motor stopper når lys, blinklys eller annet slås på

Post by rtollef »

Merkelig feil på min ellers så trofaste 1972 modell Suzuki T-250

Uansett hvilken elektrisk komponent som skrus på når motoren er i gang, medfører at motoren stopper. (Hovedlys, bremselys, blinklys,tute osv...)

I dag, ved kjøring i regnvær fikk jeg meg i tillegg en skikkelig karamell da jeg skulle skru av tenningen.

Noen som har ide til feilsøking eller løsning?

Jeg har sjekket spenningen på batteriet, som ser ut til å være fulladet (rundt 13,6 V) og jeg har sjekket ladespenningen som også ser ut til å være høy nok.

Antagelig er det en overledning / kortslutning - men hvordan finner man slike?
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Motor stopper når lys, blinklys eller annet slås på

Post by Bagger »

For å finne overledning/jordfeil er det enkleste å bruke voltmeter/multimeter.
Koble av minus kabelen fra minus polen på batteriet. Finn frem voltmeter, la den svarte stå der den skal (com) og flytt den røde til A. Nå skrur du på voltmeteret til 10 AMP.
(grunnen til 10 og ikke 100/200 eller hvilke muligheter ditt voltmeter har, er at sikringen i viltmeteret kan gå hvis spenningen er for høy).

Den svarte kobler du til minus kabelen, og den røde på minus polen på batteriet. Nå vil du måle "overledning", du har lov til å ha 0.05 amp tap.
Viser voltmeteret 0.00 (eller 0.0x) når den står på 10, kan du stille den inn på 100 eller 200, alt etter ditt voltmeter...

Viser det "tap", ta ut sikring / koble fra evt utstyr, helt til en finner grunnen til "tapet".

Du nevnte at du selv fikk støt, se da også etter på alternator/generator at alt her er som det skal

Lykke til.
rtollef
Posts: 10
Joined: 09 Oct 2013 16:35
MC: Suzuki T250 1972 modell

Re: Motor stopper når lys, blinklys eller annet slås på

Post by rtollef »

Takk for svar.

Jeg har i mellomtiden konstatert at likeretteren er gåen, så jeg bytter denne og ser om ting bedrer seg.

Bra tips med feilsøking.

Rune
rtollef
Posts: 10
Joined: 09 Oct 2013 16:35
MC: Suzuki T250 1972 modell

Re: Motor stopper når lys, blinklys eller annet slås på

Post by rtollef »

Har fått ny likeretter fra Tyskland, og var veldig spent på om dette ville bedre på situasjonen.

Har også byttet batteri fordi jeg har mistanke om at det kan være dårlig.

Nå går motoren kjempefint, jeg har tatt ut frontlyspæren (når den står i stopper motoren) lyset i speedometeret lyser, blinklysene lyser (de har sluttet å blinke... kan være releet som er gåent) og motoren stopper kun når tuta brukes eller frontpæren settes inn...

Et lite hakk videre altså, men ikke helt i mål...

Hvorfor i all verden stopper alt opp når frontlyspæra settes inn? Og tuta?
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Motor stopper når lys, blinklys eller annet slås på

Post by Bagger »

Høres ut som en overledning/jordfeil. Sett i pæra og gjør som jeg skrev med å søke etter overledning/jordfeil. Greit sted å starte. Gi mld om hvor mange amp den bruker.
rtollef
Posts: 10
Joined: 09 Oct 2013 16:35
MC: Suzuki T250 1972 modell

Re: Motor stopper når lys, blinklys eller annet slås på

Post by rtollef »

Det virker som om det er overledning et sted ja...

Tror nå at feilen ligger i bryterpanelet til hovedlys / blinklys / tute.... og denne enheten ser enkel ut å bytte. Det er når man rører denne at merkelige ting begynner å skje.

Tar sjansen på å få tak i en erstatning for denne, og kjøper nytt rele til blinklysa i samme slengen....
rtollef
Posts: 10
Joined: 09 Oct 2013 16:35
MC: Suzuki T250 1972 modell

Re: Motor stopper når lys, blinklys eller annet slås på

Post by rtollef »

God nyhet og verdt å notere seg om andre får et lignende problem:

Fikk et tips fra Tony på Oregon Motorcycle parts i USA, og han foreslo å legge en ny kabel fra grønn/rød kabel ut fra likeretteren og frem til frontlyshuset, for der å koble den nye kabelen inn på grønn/hvit kabel som ligger pent sammenbuntet der.

Hans teori var at den ekstrastrømmen som trengs for å drive lys, horn osv, ligger i en egen tilførsel, (grønn/hvit kabel) og dersom denne tilførselen blir brutt eller skadet, så oppstår problemet som jeg har hatt.

Teorien stemte iallefall rimelig bra.

Nå fungerer lys, horn og alt som det skal.
Post Reply