MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 13 des 2018 15:28

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 19 jun 2014 18:42 
Offline

Registrert: 09 okt 2013 16:35
Innlegg: 10
MC: Suzuki T250 1972 modell
Merkelig feil på min ellers så trofaste 1972 modell Suzuki T-250

Uansett hvilken elektrisk komponent som skrus på når motoren er i gang, medfører at motoren stopper. (Hovedlys, bremselys, blinklys,tute osv...)

I dag, ved kjøring i regnvær fikk jeg meg i tillegg en skikkelig karamell da jeg skulle skru av tenningen.

Noen som har ide til feilsøking eller løsning?

Jeg har sjekket spenningen på batteriet, som ser ut til å være fulladet (rundt 13,6 V) og jeg har sjekket ladespenningen som også ser ut til å være høy nok.

Antagelig er det en overledning / kortslutning - men hvordan finner man slike?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2014 08:16 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 jul 2013 16:16
Innlegg: 47
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
For å finne overledning/jordfeil er det enkleste å bruke voltmeter/multimeter.
Koble av minus kabelen fra minus polen på batteriet. Finn frem voltmeter, la den svarte stå der den skal (com) og flytt den røde til A. Nå skrur du på voltmeteret til 10 AMP.
(grunnen til 10 og ikke 100/200 eller hvilke muligheter ditt voltmeter har, er at sikringen i viltmeteret kan gå hvis spenningen er for høy).

Den svarte kobler du til minus kabelen, og den røde på minus polen på batteriet. Nå vil du måle "overledning", du har lov til å ha 0.05 amp tap.
Viser voltmeteret 0.00 (eller 0.0x) når den står på 10, kan du stille den inn på 100 eller 200, alt etter ditt voltmeter...

Viser det "tap", ta ut sikring / koble fra evt utstyr, helt til en finner grunnen til "tapet".

Du nevnte at du selv fikk støt, se da også etter på alternator/generator at alt her er som det skal

Lykke til.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2014 08:51 
Offline

Registrert: 09 okt 2013 16:35
Innlegg: 10
MC: Suzuki T250 1972 modell
Takk for svar.

Jeg har i mellomtiden konstatert at likeretteren er gåen, så jeg bytter denne og ser om ting bedrer seg.

Bra tips med feilsøking.

Rune


Toppen
   
Legg innLagt inn: 27 jun 2014 14:22 
Offline

Registrert: 09 okt 2013 16:35
Innlegg: 10
MC: Suzuki T250 1972 modell
Har fått ny likeretter fra Tyskland, og var veldig spent på om dette ville bedre på situasjonen.

Har også byttet batteri fordi jeg har mistanke om at det kan være dårlig.

Nå går motoren kjempefint, jeg har tatt ut frontlyspæren (når den står i stopper motoren) lyset i speedometeret lyser, blinklysene lyser (de har sluttet å blinke... kan være releet som er gåent) og motoren stopper kun når tuta brukes eller frontpæren settes inn...

Et lite hakk videre altså, men ikke helt i mål...

Hvorfor i all verden stopper alt opp når frontlyspæra settes inn? Og tuta?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2014 07:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 jul 2013 16:16
Innlegg: 47
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Høres ut som en overledning/jordfeil. Sett i pæra og gjør som jeg skrev med å søke etter overledning/jordfeil. Greit sted å starte. Gi mld om hvor mange amp den bruker.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2014 15:04 
Offline

Registrert: 09 okt 2013 16:35
Innlegg: 10
MC: Suzuki T250 1972 modell
Det virker som om det er overledning et sted ja...

Tror nå at feilen ligger i bryterpanelet til hovedlys / blinklys / tute.... og denne enheten ser enkel ut å bytte. Det er når man rører denne at merkelige ting begynner å skje.

Tar sjansen på å få tak i en erstatning for denne, og kjøper nytt rele til blinklysa i samme slengen....


Toppen
   
Legg innLagt inn: 29 jun 2014 15:46 
Offline

Registrert: 09 okt 2013 16:35
Innlegg: 10
MC: Suzuki T250 1972 modell
God nyhet og verdt å notere seg om andre får et lignende problem:

Fikk et tips fra Tony på Oregon Motorcycle parts i USA, og han foreslo å legge en ny kabel fra grønn/rød kabel ut fra likeretteren og frem til frontlyshuset, for der å koble den nye kabelen inn på grønn/hvit kabel som ligger pent sammenbuntet der.

Hans teori var at den ekstrastrømmen som trengs for å drive lys, horn osv, ligger i en egen tilførsel, (grønn/hvit kabel) og dersom denne tilførselen blir brutt eller skadet, så oppstår problemet som jeg har hatt.

Teorien stemte iallefall rimelig bra.

Nå fungerer lys, horn og alt som det skal.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 7 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner