MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 17 okt 2017 11:40

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 94 innlegg ]  Gå til side 1 2 3 4 57 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 04 sep 2013 17:26 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5975
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Da fikk jeg endelig surret meg til å lage tråd om den nye sykkelen min. Har hatt lyst på noe jeg kan skru litt på og modifisere, men har ikke skruplass her i byen. Fant ut at jeg kunne jo sette den hos faren min, og la det bli mitt langtidsprosjekt som også blir litt kvalitets far/sønn-tid i verkstedet. Jeg tittet en del på nett, og fant ut at jeg skulle kjøpe en UJM (Universal Japanese motorcycle), altså en 8v-rekkefirer fra en av de fire store japanske fra 70-tallet. Problemet med det var at de fleste hadde trommelbremser enten foran eller bak, og det ville jeg iallefall ikke ha. Jeg tittet derfor etter litt nyere sykler, helst med dobbel skivebrems foran. Tittet mye på Honda CB, men er jo glad i Suzukier, så ble mer og mer at jeg tittet på Suzuki GS, helst med litt motor. 750 passet greit og har passe krefter. Fant til slutt en 1982 GSX750 (16v) på Finn.no, som jeg så på og var fornøyd med. Dro tilbake i løpet av uka og hentet denne hjem:

Bilde

Bilde

Den kom med fullt koffertsett, og ser ganske så pen ut, selv om det selvsagt er noen smågreier med den. Mangler emblem på ene siden og litt andre smågreier. Ventilene trenger også en justering.

Uka etter gikk turen mot sørlandet, i strålende vær. Jeg kjørte mye av gamle E18, og også noen andre småveier mellom kysten og nye E18.

Bilde

Bilde

Bilde

Fikk kjørt 30 mil på vei nedover. Hadde med speilrefleksen, så ble et par bilder ;)

Ble også en liten tur nede der ene dagen, for å handle noen bildeler til bilen, og ny tute til sykkelen.

Fikk skrudd av koffertstativet (bare stativet veide 6,6kg!), og montert ny tute. Blinklysene bak var også en del av stativet, så måtte sette på noen andre der. Hadde heldigvis et par i reserve, som ble montert. Slik ble resultatet:

Bilde

Desverre bare mobilbilde denne gangen. Etter dette ble sykkelen satt inn, og står nå og venter på neste gang jeg er på besøk, og litt fiksing.

Det som står på agendaen først er ventiler, bremser og dempere. Bakdemperne er KONI, så skal se om jeg finner repkit til disse, hvis ikke blir det noen nye. Eksosen er av merket MIVV, som jeg aldri har hørt om før. Ellers er det mye som er i god stand på den, så satser på å fikse litt hver vinter og kjøre litt hver sommer. Sykkelen er flott å kjøre og smilpermil-faktoren er kjempehøy :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 sep 2013 20:14 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mai 2009 23:39
Innlegg: 845
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell
Veldig fett! Hva er målet da? Mest mulig orginal, eller skal det bli noe costum greier?

MIVV kjenner jeg til, hadde det på SV'en min og har et par liggende til XT'en nå. Grei kvalitet til grei pris. Regner med at orginale suzuki eksosrør til den sykkelen din koster like mye som du gav for sykkelen om du skal kjøpe nytt :P om ikke mer.

_________________
Min Flickr photostream
YouTube


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 sep 2013 22:43 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5975
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Først og fremst skal den i god teknisk stand, også skal jeg prøve å få av litt vekt. Har tenkt litt på cafe racer, men får se. Jeg har sikkert god tid til å ombestemme meg mange ganger før alt er teknisk tipp topp.

Er mye bra på den, kjede og drev er nytt, dekk er nye, forgassere er nyrenset, plugger/pluggledninger er nye, oljen var nettopp tatt. Men ventiler må justeres, dempere må overhales eller byttes (bak), bremser må forbedres (overhale kalipere, stålomspunnede slanger og sånt) og sikkert litt til. Det kommer nok til å ta litt tid med tanke på at jeg er nede der bare et par ganger i året. Så vi får se :)

Tips, innspill og idéer er velkommen ;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 des 2013 11:54 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5975
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Vet ikke hvor mye jeg rekker å skru i jula, men ventilene har førsteprioritet iallefall. Tenker også på å bytte baklykt, da den orginale er sprukket og har ødelagte skruefester. Egentlig et lite under at den holder seg på plass :P Stor og mindre pen er den også. Tenker på en litt liten lykt, et mindre skiltfeste og litt sånt, for å gjøre den mindre klumpete bak. Noen som vet noen sykler som har en passende baklykt jeg kan få tak i?

Tilpassing av plastikk ordner seg (evt glassfiber) 8)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 des 2013 19:40 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 apr 2008 23:24
Innlegg: 735
MC: 12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Grattis med artig prosjekt. :) Kjekt å ha noe som ikke alle de andre har :smt023
Liker "Smil pr mil" faktoren \:D/ Som en bekjent sa det så greit. Det er ikke så viktig hva man kjører - men at man kjører.
Kjekt å ha noe å plukke på i garasjen.
Slik som overhaling av bremser, og ventiljustering er jo i grunn enkel fiks, om man har litt verktøy. Og viss man ikke har gjort slik før, litt tolmodighet. ;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 des 2013 21:33 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5975
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Verktøy og tolmodighet er ikke noe problem, får nok noen tips av faren min også, så tipper det går greit. Ingen hastverk med denne heller, er jo et laaaangtidsprosjekt ;)

Ser det finnes rep-set til bremsene, er det en nødvendighet? Med tanke på pakninger og alt sånt?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 des 2013 21:42 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 apr 2008 23:24
Innlegg: 735
MC: 12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Viss rep-settet inneholder nye pakninger til kalipperne, så hadde jeg kjøpt.

Overhalte kaliperne på gamle bandit'en for et par år siden. Da ble det bla. bytta pakninger. Absolutt verdt pengene. Selv om sykkelen da ikke var så gammel, så var ikke pakningene så mye å samle på.
Kjekt å kunne sette på nye deler og :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 des 2013 10:09 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5975
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Hvor handlet du repset? Tenker det blir det på meg også, får se om jeg rekker å handle inn før jul. Egentlig lyst på stålomspunnede bremseslanger i samme slengen ;-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 des 2013 16:13 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 apr 2008 23:24
Innlegg: 735
MC: 12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Handlet hos banditmania i england


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 des 2013 14:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 08 aug 2013 12:33
Innlegg: 23
MC: Suzuki GSX 750 ES 1987
Aprilia RS50 Tuono 2005
Sted: Hammerfest
Pen sykkel, og flotte bilder! :D
Fløyta/hornet ga meg middels angst... Hørtes ut som en Transformer i angrepsposisjon! :shock:

_________________
♪ Bourne to be Wylde..! ♫


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 des 2013 18:05 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5975
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Takk :)

Ja, den måtte bare gå så fort som mulig. Ikke at jeg tuter så ofte når jeg kjører MC, men med ny sykkel kommer man jo borti en gang i blant, og den ga litt over middels panikk når du er borti uten å mene det :P


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 jan 2014 19:57 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5975
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Litt sen oppdatering, men det ble litt skruing i romjula. Ventilene ble justert, og det var ikke så ille som vi trodde. Var en ventil som sto for støyen antagligvis.

Bilde

Sjekket også kompresjonen, og der var det litt forskjell på de sylinderene. Må mulig gjøre et eller annet der, men rekker nok ikke åpne motoren før sesongen med tanke på hvor sjelden jeg får skrudd på denne. Tok derimot og skrudde av litt greier for å sjekke litt:

Bilde

Litt usikker på hva jeg har lyst til å gjøre, men jeg har jo heldigvis god tid på meg :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 27 jan 2014 21:56 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 apr 2008 23:24
Innlegg: 735
MC: 12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Troor jeg sterkt hadde vurdert originalitet, kanskje med noen små, og diskrete innslag av "custom" :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 27 jan 2014 22:52 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5975
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Har tenkt tanken, men baken er ikke så fryktelig pen, hverken av utseende eller stand. Tar uansett vare på alt av deler, og har ikke tenkt til å kappe noen fester, så alt skal kunne settes tilbake igjen :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mai 2014 15:51 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5975
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Fikk skrudd litt her om dagen. Setetrekk av, seteramme sandblåst og lakket. Skal bytte trekket, men hadde klart å handle feil, så da ble vi ikke helt ferdig. Men regner med å få tak i ett til neste gang jeg er nedover, så det blir nok bra til slutt :)

Bildet mangler jeg dessverre.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 94 innlegg ]  Gå til side 1 2 3 4 57 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner