ABC Sopwith 1921

Prat om veteran MC
Post Reply
tmtrolid
Posts: 1
Joined: 27 Feb 2013 07:31
MC: ABC Spowith 1921

ABC Sopwith 1921

Post by tmtrolid »

Hei

For en del år siden arvet jeg en 1921 modell ABC Sopwith motorsykkel. Ifjor vinter satte vi igang med restaureringen da det var en hel del som måtte gjøres. Rammen, bladfjærer og skjermer er glassblåst og lakkert opp i samme matte lakk. Lykter og andre messing deler er pusset opp igjen, og felger med dekk er pusset og klargjort for lakkering. Motor er fullstendig plukket fra hverandre, satt sammen igjen og klar for oppstart i uke 10/11.

Grunnen til at jeg skriver inn her er todelt, informasjon og noe pga deler. Det lille jeg allerede vet om sykkelen kommer fra nettet og riksarkivet i Bergen. Vet for sikkert at det kun har vært seks slike sykler i landet og at det skal være en på motorhistorisk museum, to skal visst nok tilhøre en på Mørekysten en plass(usikkert), samt de siste to skal tilhøre en fra Ålen/Røros traktene.(også usikkert). Den siste er da i mine hender.

Om det er noen som har noe som helst informasjon om hva det måtte være, setter jeg stor pris på all den hjelp jeg kan få. Kontakt pr epost eller telefon
Bilder vil bli lagt ut i løpet av de nærmeste dagene og vil selvfølgelig bli oppdatert etterhvert som tiden går.

Med vennelig hilsen
Thor Morten Trolid
Mob 48170705
Mail: tmtrolid@online.no
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: ABC Sopwith 1921

Post by supermons »

Hei

Flyttet denne til veterandelen jeg. Morsomt med spesielle sykler, gleder meg til bildene :)
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: ABC Sopwith 1921

Post by AJSm20 »

Hei.

Jeg vet det fantes en ABC Sopwith i mjøstraktene. Det var en motorsykkelsamler på Gaupen (i nærheten av Brumunddal) som eide den, og sist jeg så den for en del år tilbake stod den på motormuseet i Lillehammer. Vet ikke om den er der fortsatt.

ABC Sopwith var en interessant maskin som var forut for sin tid og noe "overdesignet", altså for avansert og dyr å produsere. Bl.a. var sylinderfinnene dreid og ikke støpt, og tok veldig lang tid å lage. Motoren var utviklet av den kjente ingeniøren Granville Bradshaw, som hadde designet flymotorer tidligere. Sopwith var en flyfabrikant, og hadde nært samarbeid med ABC (All British Engine Company Ltd.). Motoren i ABC'en var en tosylindret boxermotor som lå på tvers i rammen, og var kjent for å være turtallsvillig og vibrasjonsfri. Jeg har sett en reklame for disse motorene, hvor de hadde montert en slik på en benk og lot den gå på full gass, med et fullt vannglass oppå! Teksten sa noe sånt som "og ingen dråper gikk til spille" :).

I en test jeg leste var det for det meste positiv omtale av sykkelen, bortsett fra at en tester opplevde at støtstengene på ene sylinderen forsvant i hekken ved siden av veien når han dro motoren opp i turtall (det var åpne vippearmer og støtstenger på disse motorene). Ventilmekanismen var visstnok litt ømfintlig. ABC'en hadde en innovativ form for fjæring bak, med bladfjærer, men ingen demping. Fjæring bak var veldig uvanlig på 20-tallet. Motorene var på 400 cc, men det ble også produsert en 500-variant på lisens i Frankrike. Disse er veldig sjeldne.

Selve motorsykkelen så litt odde ut, og solgte ikke så bra. Motorsyklister var konservative da, som nå, og foretrakk kjente merker og konsepter.

Her er bilde av en ABC:
Image
Post Reply