Hei.
Jeg vet det fantes en ABC Sopwith i mjøstraktene. Det var en motorsykkelsamler på Gaupen (i nærheten av Brumunddal) som eide den, og sist jeg så den for en del år tilbake stod den på motormuseet i Lillehammer. Vet ikke om den er der fortsatt.
ABC Sopwith var en interessant maskin som var forut for sin tid og noe "overdesignet", altså for avansert og dyr å produsere. Bl.a. var sylinderfinnene dreid og ikke støpt, og tok veldig lang tid å lage. Motoren var utviklet av den kjente ingeniøren Granville Bradshaw, som hadde designet flymotorer tidligere. Sopwith var en flyfabrikant, og hadde nært samarbeid med ABC (All British Engine Company Ltd.). Motoren i ABC'en var en tosylindret boxermotor som lå på tvers i rammen, og var kjent for å være turtallsvillig og vibrasjonsfri. Jeg har sett en reklame for disse motorene, hvor de hadde montert en slik på en benk og lot den gå på full gass, med et fullt vannglass oppå! Teksten sa noe sånt som "og ingen dråper gikk til spille"

.
I en test jeg leste var det for det meste positiv omtale av sykkelen, bortsett fra at en tester opplevde at støtstengene på ene sylinderen forsvant i hekken ved siden av veien når han dro motoren opp i turtall (det var åpne vippearmer og støtstenger på disse motorene). Ventilmekanismen var visstnok litt ømfintlig. ABC'en hadde en innovativ form for fjæring bak, med bladfjærer, men ingen demping. Fjæring bak var veldig uvanlig på 20-tallet. Motorene var på 400 cc, men det ble også produsert en 500-variant på lisens i Frankrike. Disse er veldig sjeldne.
Selve motorsykkelen så litt odde ut, og solgte ikke så bra. Motorsyklister var konservative da, som nå, og foretrakk kjente merker og konsepter.
Her er bilde av en ABC: