MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 20 aug 2018 01:23

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 29 mar 2012 17:46 
Administrator
Brukeravatar

MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
En kompis av faren min har skaffet seg en eller annen gammel sidevognssykkel som de vet fryktelig lite om. Faren min skal hjelpe han å skru på den, og da trenger han å vite litt mer om den.

Det er en gammel sidevognssykkel med et logo på tanken som ser ut som ifølge det faren min sa på telefon.

Her er noen mobilbilder han sendte meg:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Toppen

Legg innLagt inn: 30 mar 2012 02:34 

Rent umiddelbart ville jeg sagt at dette er en DKW NZ 350. En basic tosylindra totakter. Denne motoren er opphavet til enormt mange modeller fra forskjellige fabrikker. Disse syklene var brukt av tyskerne under andre verdenskrig, og den minner mye om disse, bare at krigerne hadde stiv ramme bak, og en annen "gaffel" i pressede plater. Motorene er identiske. Jeg vet ikke om DKW kom så langt som å lage en ramme med plungerfjæring og teleskopgaffel før fusjonen og den påfølgende utfasingen av navnet DKW.
Men....
Ut i fra opplysningene du kommer med om logoen kan man også begynne å tenke på om at dette muligens er en russisk kloning? IZH med kyrilliske bokstaver er vel ikke så langt i fra det du beskriver. Vanskelig å si. Et bilde av logoen hadde gjort det enklere.
De var, som alle vet, ikke fremmed for å kopiere "overtatte" tyske militærsykler og produsere kloninger av dem i evigheter. Nesten helt uforandret. Noe IZH gjorde med bl.a. DKW. De tok vel med seg både støpeformer og diverse ingeniører fra fabrikken etter krigen.
Den er ihvertfall nyere enn tidlig 50 tall. Tipper 55-60 siden den har plungerfjæring bak og konvensjonell gaffel foran. Hadde den vært nyere hadde nok gearopplegget vært annerledes. Ikke for det, man kan aldri vite med slike russekloninger. De var ikke så hyppe på å forandre ting.
Sidevogna (som jeg tror er original) tyder på at det er en sivil motorsykkel siden disse var mye enklere utformet i militær utgave.

Toppen

Legg innLagt inn: 30 mar 2012 07:35 
Brukeravatar

MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Sted: Trondheim
Dette er en IZH 350 (IZH-49), ca. 1951-58. http://www.carandclassic.co.uk/car/C207910. http://bcozz.multiply.com/journal/item/2208/Izh-49_Izh-50_Izh-54_Izh-55_Izh-56?&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem

Toppen

Legg innLagt inn: 30 mar 2012 08:36 
Administrator
Brukeravatar

MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
Wow, takk! :)

Utrolig hva dere sitter på av informasjon altså =D>

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00