Page 1 of 2

NV 38 ?

Posted: 13 Feb 2012 06:50
by ersk3
Hei, handla meg denne sykkelen i går for 5 lapper :D
"http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=32952052"
Dette skrev selger i annonsen:
"N.V.38 1957mod.Produsert i Sverige av Nymanbolagen ab Uppsala.
Returerings objekt.Har stått i mange år.
Usikker om det er 200ccm eller 250ccm motor som sitter i.
Har reg.papirer og delekatalog/instruktionsbok. "


Sykkelen står nå i oslo hos min fetter, gleder meg som en unge til å få den hjem 8)

Noen som vet noe om denne sykkelen? Finner ikke noe info på nettet, annet enn en monark som ligner.. :-k

Re: NV 38 ?

Posted: 14 Feb 2012 11:09
by AJSm20
Du har funnet deg en ganske interessant sykkel. Dette er sannsynligvis en NV 38 ”Army Sixdays”:

Image

Her er litt info: http://www.nymansuppsala.se/mcalbum-fil ... storia.htm

Re: NV 38 ?

Posted: 14 Feb 2012 17:24
by ersk3
Mulig, den ligner på den på bilde :-k

Men det er en del forskjeller også, skjemene er helt annerledes, motoren er ikke merket dkw, men nv..

Hva vet du om denne sykkelen? hvorfor er den interessant :D ?

Henta forresten sykkelen i dag 8)

Re: NV 38 ?

Posted: 14 Feb 2012 18:22
by AJSm20
Den kom i et par varianter virker det som, noen med lavt eksosanlegg som på bildet, og NV38 med høyt. Litt synsing fra min side egentlig, men jeg tror de er ganske sjeldne. Jeg har sett svensker har avertert spesielt etter slike, og det virket som om de var vanskelige å få tak i. Ser litt tøff ut også med høyt eksosanlegg.

Re: NV 38 ?

Posted: 15 Feb 2012 17:28
by supermons
Stilig. Hvordan er standen på den?

Må gjerne legge ut noen bilder nå som du har hentet den :)

Re: NV 38 ?

Posted: 15 Feb 2012 21:37
by ersk3
Standen er utrolig bra til at den ble avregistrert i 1962 8)

Ikke noe rust som har satt seg, bare overflaterust her og der. Det var fortsatt luft i dekka, etter 50 år! Ikke et vondt ord om trelleborg dekk =D>

Tok av motoren og slet ganske lenge med å få av sylinder (i jern..) og stempel... Det trenger en overhaling og skal leveres til sylinderserivce i morgen :)

Veiv og råde virket imidlertid fint, gir og clutch hadde ikke satt seg.. Ingen store overaskelser enda \:D/

Snakket med biltilsynet og fikk tilsendt registreringskort på mail, første gang reg i mai 1957, på A-XXXXX skilter :lol:

Det ligger bilder ute på annonselinken i første post. Kan ta noen bilder å legge ut på sikt 8)

Re: NV 38 ?

Posted: 16 Feb 2012 16:08
by ersk3
Var innom sylinderservice i kr. sand, der fikk jeg ikke mye hjelp, virket ikke som de hadde peiling i det hele tatt :shock:

I lillesand derimot, på widmer motor fikk jeg god hjelp. Stempelet var ubruklig, jeg må ha tak i et erstatningsstempel, en såkalt overdim. Sylinderen var brukenes, men må hones opp minst en halv milimeter. Noen som vet hvor man får tak i erstatningsstempel til 250cc dkw motor? Det stempelet som står i er 71,5mm, altså må et nytt stempel være enten 72 eller 72,5. Alternativet var selvfølgelig å lage et nytt stempel, men det koster selvfølgelig peng.

Noen innspill :-k ?

Re: NV 38 ?

Posted: 17 Feb 2012 07:44
by AJSm20
Når det gjelder gamle motorsykler kan du ikke regne med å få hjelp fra vanlige verksteder. Du er nødt til å gjøre ting selv, og hvis du absolutt må sette bort noe arbeid må du beskrive nøyaktig hva du vil ha gjort. Du har nå en flott anledning til å lære om mekanikk og motorsykler, men du må legge stor innsats i det selv. Restaurering av gamle motorsykler er noe som så godt som aldri lønner seg hvis du ser på det økonomiske, så dette er noe man gjør fordi man synes det er gøy og fordi man lærer av det.

Jeg vil anbefale deg at du søker på nettet etter tekniske manualer for motoren og sykkelen. Jeg ser at det finnes dokumentasjon i Sverige. Webstedet jeg linket til i en tidligere posting er et bra utgangspunkt. Du kan også søke på blocket.se. Når det gjelder deler vil jeg anbefale ebay.de. Jeg kjøper deler til syklene mine stort sett bare på ebay, her i Norge finnes ingenting, og hvis det finnes er det fire ganger så dyrt. Du vil nok finne motordeler i Tyskland eller Sverige. Karroserideler vil det være verre med, så vær glad at sykkelen er noenlunde komplett.

Lykke til!

Re: NV 38 ?

Posted: 22 Feb 2012 17:42
by ersk3
Nå har jeg fått bestilt ny sylinder og stempel fra tyskland :D ebay.de =D> Det viste seg at sylinderen jeg hadde var borret til siste overdim, det lønte seg derfor å kjøpe ny sylinder og stempel fremfor å få lagd et nytt stempel. Prisen ble litt under 3 lapper, inkl. shipping og moms. Det kan jeg leve med!

Jeg har fått tilsendt orginal Reservedelskatalog og instruksjonsbok, samt omregistreringspapirer fra forje eier, artig lesestoff 8) Utrolig at det eksisterer så mye papirer på en så gammel sykkel :o

Så var det bare å pusse ned alt av rammedeler. Jeg sverger til vinkelsliper med regulerbart turtall og stålbørste, det tar alt av rust og lakk, samtidig som det gir et bra ressultat! Fort og effektivt er det også :)

Re: NV 38 ?

Posted: 08 Aug 2012 20:13
by ersk3
Hei, lenge siden sist!
Prosjektet har ligget på is, men nå har jeg begynt å pusle med det igjen.
Tenningsannlegget var vanskelig å få til (6 V batteritenning), så jeg bestillte likegodt ny powerdynamo (elektromagnetisk 12V tenning).
Etter å ha montert det nye tenningsanlegget startet motoren, antagligvis første gang på 50 år!!
Fikk finjustert tenningen og nå sviver den bra.
Alle delene er plukket fra hverandre og neste uke skal dem lakkeres av lakkverksted.

Re: NV 38 ?

Posted: 08 Aug 2012 23:24
by supermons
Morro!

Regner med du lakker opp i orginalfarge?

Re: NV 38 ?

Posted: 13 Aug 2012 18:46
by ersk3
Hei Supermons!
Nå er delene akkurat levert til lakkering på profesjonelt lakkverksted!
Vi ble enige om 7 lapper for hele sykkelen; ramme, tank, fremstilling, skjermer, lykt, styre, kjedekasse, samt eksospotte og noen smådeler.
I prisen ligger også sandblåsing av alt, retting av flere bulker samt sparkling, og noe sveising.
Jeg har ingen anelse om dette er en god pris :-k ???
Motorsykkelen blir lakket opp i orginalfarge (en slags vinrød), med unntak av noen deler som blir sorte, for kontrastenes skyld.
Det hele skulle ta omtrent en uke, så gleder meg som en unge til det kan monteres sammen igjen :D
Jeg holder dere oppdatert! ;-)

Re: NV 38 ?

Posted: 14 Aug 2012 11:59
by AJSm20
7000,- inkludert sandblåsing og sparkling høres ut som en grei deal. Det er dyrt å lakkere dessverre. Håper det blir bra da.

Tips: ikke sandblås / glassblås motordeler i aluminium. Vask med skrubbe og svamp, bruk Jif skuremiddel, evt. skurepulver på boks. Det gir best resultat. Rustne skruer kan forzinkes ved et galvanisk verksted.

Legg ut noen bilder når sykkelen blir ferdig.

Re: NV 38 ?

Posted: 14 Aug 2012 13:46
by supermons
Og grunnarbeid er krevende, så synes også dette virker som en grei pris.

Gleder meg til å se resultatet :)

Re: NV 38 ?

Posted: 14 Aug 2012 14:07
by ToreLo
legg ut bilder underveis og sier jeg :P alt for lite slikt her på forumet og alltid gøy å se work in progress bilder. Lykke til!