MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 20 nov 2018 09:47

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Registrering av Veteran
Legg innLagt inn: 26 sep 2011 11:19 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 sep 2011 10:20
Innlegg: 2
MC: Norton Atlas 1965 Cafe Racer og Honda CBR1100XX supeblackbird
Har en Norton Atlas 1966 som ble importert til Norge i 1995 fra Texas i USA.
Av papirer har jeg "Bill of Sales" og tollpapirer for innbetalte avgifter. Statens Vegvesen har idag krav om TITLE(vognkort) ved import av kjøretøy fra USA.

Er det noen som kjenner til når Forskrift om bruk av kjøretøy § 2-3. Vilkår for registrering (pkt. f) ble innført?
<sitat>
f) For kjøretøy som tidligere har vært registrert i annet land enn Norge skal alle deler av kjøretøyets vognkort innleveres. Dersom vognkortet består av to deler, kan kjøretøyet registreres på ny i Norge selv om del 2 av vognkortet mangler, hvis det foreligger skriftlig eller elektronisk bekreftelse om rett til nyregistrering fra myndighetene i det land hvor kjøretøyet tidligere var registrert.

Dersom krav om vognkort ble innført på et senere tidspunkt enn inporten av kjøretøyet, antar jeg det ikke skal være noe problem å få MC godkjent dersom det tekniske er iorden?, (forskrift skal ikke ha tilbakevirkende kraft dersom ikke opplyst).

Noen som har erfaring fra lignenede sak og fritak fra regelen om TITLE dokumentasjon?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 sep 2011 13:20 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6112
MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
Dette gjelder riktignok bil,men reglene burde ikke være så forskjellige:
OM IMPORT AV BIL FRA USA - AMCAR

Burde jo ikke være noe problem, men du kan sikkert ringe Vegvesenet og sjekke med dem.

_________________
Min bikerlogg - Min veteran-MC - facebook.com/mcforumet


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 sep 2011 15:46 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 sep 2011 10:20
Innlegg: 2
MC: Norton Atlas 1965 Cafe Racer og Honda CBR1100XX supeblackbird
Har sjekket med trafikkstasjon og i mitt tilfelle mangler dokumentasjon på første gangs reg. dato(som står i TITLE/vognkort).

Ville vært tragisk om en restaurert bevaringsverdig cafe racer ikke kan bli registrert grunnet mangel på en dato mer enn 45 år tilbake i tid. Jeg har sendt mail til myndighetene i Texas og forespurt om dokumentasjon, men føler dette er som å lete etter en nål i en høystakk

Noen som har vært borti tilsvarende og kan hjelpe med utfordringen?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 feb 2012 19:55 
Offline

Registrert: 21 sep 2011 12:56
Innlegg: 14
MC: - Izh 56 - 1961 mod, 350cc med sidevogn
- NV 38 - 1957 mod - 250cc, 14,1hk
Sted: Lillesand
Hei, jeg har en izh som jeg håper å få ferdigstilt og registrert til sommeren.

Jeg var innom å snakket med biltilsynet i kr. sand, ettersom jeg ikke har det gamle russiske vognkortet.

De sa det ikke var noe problem; ført måtte jeg kontakte tollkontoret og få en bekreftelse på at motorsykkelen er innført til norge,
dette ville ikke koste noe ettersom den står i deler og ikke har noen stor verdi. Jeg måtte deretter bestille en time på biltilsynet for visning av motorsykkelen.
Så lenge kjøretøyet var i teknisk god stand ville de bare lage et vognkort, fylle ut tekniske opplysninger litt på gefylen. Han sa til og med at de ikke var så strenge på de tekniske kravene på veteransykler :D

Det er sikkert litt forskjell fra biltilsyn til biltilsyn, men det virket ikke som noe problem med han jeg snakket med.

Mvh. Erik


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 apr 2012 13:56 
Offline

Registrert: 02 jan 2008 20:32
Innlegg: 611
Hvordan gikk det i denne saken? Skal hente et registrert (med vognkort) Tritonprosjekt i Danmark, men slipper heldigvis dette papirsurret som ofte følger med USA og UK import. Begge landene surrer fælt med akkurat vognkort og de opplysningene som er spesifisert der.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 apr 2012 18:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 12 okt 2006 12:45
Innlegg: 95
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Sted: Trondheim
Hva er problemet med UK? Har man registreringsdokumentet (V5) så har men det man trenger. Jeg har importert to sykler fra England og ikke hatt noe som helst problem.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 apr 2012 11:35 
Offline

Registrert: 02 jan 2008 20:32
Innlegg: 611
De engelske registreringsdokumentene mangler ofte opplysninger om vekt, effekt etc. Siden importerte kjøretøyer godkjennes individuelt KAN man får merarbeid pga. manglende opplysninger i de engelske dokumentene kontra hva som skal spesifiseres i de norske. Det kommer mye an på hvem du treffer på ved registreringsbesiktigelse. På stasjonen jeg har brukt har noen av dem heldigvis interresse for veterankjøretøyer, og er ganske hjelpsomme, selv om en av dem er litt nazi mht. hvor originale kjøretøyene skal være.

Lurer fortsatt på om han fikk skilter på den Atlasen sin.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 7 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner