Bruspulverguttene - Med grus i håret

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

Starten på ACT er ikke den mest spennende - Mye asfalt, noe vi også var klar over. Men veiene er av den smale og svingete sorten som veier veldig bra opp. Som bestilt kommer vi til en passering av E15, en av hovedveiene mellom Frankrike og Spania med ett stort handelsområde. Vi nærmet oss stopp for dagen med stormskritt, før vi fikk opp teltene måtte middag og øl anskaffes. Vi kom over ett rikt utvalg drikke, dog var koppene til smaksprøvene oppbrukt :-s

42 (Large).jpg

Med lite plass til rådighet fikk vi nøye oss med cerveza. Middag ble skinke-på-boks fra Norge, ferdiglaget omelett og litt grønnsaker for vitaminene sin skyld. Servert på fri-campen ved ett uttørket og nedtappet Boadella Reservoar 8)

43 (Large).jpg

Google maps kombinert med satellitt foto er fantastisk hjelpemiddel i jakten på fricamp spotter. Ved en avstikker fant vi en helt perfekt plass for 3 telt og vi var ikke de første som tok oss til rette etter sporene rundt oss [-(

Morgenen etter møter oss med ett støvdempende regnskur. Jeg er ute av teltet i 7-draget og fyrer primus for morgenkaffe :love Det er noe helt eget å våkne opp med frokostkaffe i stolen, knyst stille, bare suset av vinden

44 (Large).jpg

De andre er ikke langt etter. Frokosten består av kaffe samt rester fra gårsdagens middag, ille enkelt men helt innafor.

Når vi sikter opp mot Roc del Pou henger tåken stadig tykkere over oss. Grusveien er av den løse og sleipe sorten som snirkler seg oppover fjellsiden. Utsikten på toppen var helt upåklagelig :roll: Mens de andre nyter utsikt, justerer jeg på nytt kjedet som henger som en tørkesnor :shock:

46 (Large).jpg

Det er ikke mange km siden sist justering i Sanfront. Den ubehagelige sannheten demrer om att dette er ren 1.hjelp - Ett nytt bør snart på plass snart, gjerne i går :smt012
Tempoet detter litt av naturlige årsaker, det tar på ganske mye å kjøre grus og steinurer gjennom Europa. I tillegg er vi ikke med i noe race. Men både is og ett par kaffestopper blir det etter vi kom over grensen til Frankrike, hvor sjarmerende små landsbyer passeres.

47 (Large).jpg

Etappen på fransk side var asfalt her også, men til gjengjeld noe som stedvis kan klassifisere som en go-kart bane :D
Over til Spania og til høyre, her møter grusen oss når passet Collada Fonda starter. Nydelig klamrer veien seg fast i åssidene og med lite trafikk gjør det dagen og opplevelsene enda bedre \:D/ Etter noen høydemeter må kleslaget justeres, passet er rundt 1900meter og med lavt skydekke blir det kjølig siden vi nå skriver september.

48 (Large).jpg

Vel nede i Setcases, viser Booking att 15minutter unna ligger Camprodon og Hotel Cims Camprodon. Siden vi allerede er så nære kjører vi like godt ned til stedet. Hele Camprodon var 1vei kjørt og ett mareritt å navigere seg i. Det hele ender med jeg tar sjansen og blåser i både skilter og 1-veikjøringer :plystre Hotellet? De hadde akkurat gitt ifra seg sitt siste rom ](*,) Ikke annet å gjøre enn å sikte mot Esclat nede i gata, fast på tampen av hver dag var en tur om matbutikken. Arne hadde spottet en camping plass rett nede i gata vi bestemmer å sjekke ut.
Càmping Conca de Ter hadde alt vi trenger - telt plass, dusj og burger restaurant 8) Vi er som vanlig de siste som kryper til køys på campingplassen. Verdensproblemer løses på løpende bånd mens potetgull, øl, rom og whiskey nytes lenge etter det er mørkt ;-)

I løpet av dagen etter er målet å nå Andorra. Av flere grunner, sjekke ut om det er noe kupp å finne i en av de mange motorsykkel eller elektronikk butikkene samt min 690 desperat trengte nytt kjede og drev. Det er skremmende hvor fort 690´n kan knaske i seg en drevpakke :smt011 I Andorra fantes det en KTM forhandler, den eneste i Gud-vet-hvor-mange-mils-omkrets. Jeg satset på de hadde både deler og verktøy jeg kunne låne. Fullføre ferien var ikke mulig sånn det så ut nå, enda mindre var sjansen for å nå hjem.

Det er skremmende fort enn kan glemme en haltende sykkel, enn bør være tilbakeholden med gassen på, når enn har så nydelige spor og natur som her. Men KTM´en var ikke sen med å klage om jeg forsvant for langt inn i drømmeland
I en nasjonalpark dukker dette opp

49 (Large).jpg

Tegnene er internasjonale nok men spansk tekst er det verre med, ikke att fransk eller katalansk hjalp noe mer akkurat :-k Google translate var bare å glemme, her i parken var det dødt for signaler. Etter å snakket med flere lokale ender vi med å forstå det er bare å kjøre, vissnok var det stengt vinterstid. Parken er virkelig flott, selv om veiene var stedvis veldig vasket ut av nedbør.
Med dagens noe dårlige tidsplan ble det naturlig nok få stopper. Ikke hjalp det når vi svinger ut på N-260, det navnet vekker gode minner fra sist vi var her :smt060 Vi nyter tilværelsen og gladgasser oss vestover gjennom laaaaange slakke svinger langs dalføret. Smilet går trill rundt hele inni hjelmen og livet leker som aldri før
Raskeste vei inn mot Andorra og Andorra la Vella, trafikken er som sist – Helt forferdelig, ikke att det stopper oss :smt098
Hotel Tudel viser seg å verken kunne kjøre til døren eller har parkering i nærheten. Vi låner lett og ledig parkering til ett nabohotell mens vi laster av syklene og får de etter hvert trygt inn i ett parkeringshus
Alle har vi våre ritualer, mens vi har fasiliteter bedre enn normalen på denne turen nytes luxusen i form av barbering og klesvask gjøres.

50 (Large).jpg
51 (Large).jpg

Dagen etter vinker vi farvel til Arnfinn, hjemlengselen tar over og han vender nesen hjemover. Jeg kan ikke si meg annet enn litt imponert over å gi seg i kast med en slik tur med mindre enn 1 sesong med en Yamaha 660 og minimalt med gruserfaring :D
Jeg og Arne leter frem til Multimoto S.A. den lokale KTM forhandleren. Mandag morgen rett etter åpningstid entrer jeg butikken og legger frem min utfordring. Tilbakemeldingene på Google ga forhandleren mye skryt - Jeg fikk en heller noe lunken mottagelse. Halvinteressert finner butikkens eneste person etter eviglang tid 2 drev, kjede var det verre med. Ringer ett par andre forhandlere uten napp. Snakker litt med seg selv, tar en tur i kjelleren, kommer opp, før han på nytt tussler ned.
Ingenting forhastes med, her har vi god tid. Så skjer det noe, de har ett kjede liggende som kaaanskje kan kappes i riktig lengde. Jeg kunne gladelig gjøre jobben og jeg kunne låne verktøy. Ekspeditøren har en veldig gebrokken engelsk. Han forsvinner ned i kjelleren en stund. Jo kjør ned, så lot det seg ordne \:D/
Verkstedet var av den gamle sorten, med skjel. Fancy løftebukker og merkeverktøy fantes ikke her. Men en erfaren verksmester som snakket katalansk som er språket i Andorra, spansk og ett par gloser engelsk.

52.jpg

Etter kroppsspråk, plystrelyder, stadig språkutfordringer og helt tydelig oppgitt over turister endte det med han tok på seg nesten hele jobben :redface

53 (Large).jpg

Regningen lød på €182 for delene, jobben bød de på. Dermed var de 2 siste ukene av ferien reddet. Fantastisk service en mandag morgen :D
Etter 1/2 dag i kjelleren på verkstedet dro vi inn i Spania igjen og tok den alternative ruten inn i Andorra, over fjellene. Det bød på en liten klatreutfordring av de sjeldne :o Veldig glad for vi ikke avsluttet gårsdagen med en sånn etappe!!
På nytt tråler vi oss inn og gjennom Andorra la Vella´s trafikk kaos. Kommer oss ut og mot den berømte smuglerruten inn i Spania 8)

54 (Large).jpg

Barnslige som vi er, måtte vi selvfølgelig leke oss i den berømte ”vannkryssingen” :plystre

55 (Large).jpg
56.jpg

Er du i området, så få den med deg, det er en utrolig vakker rute gjennom fjellene til den lille landsbyen Tor.

57 (Large).jpg

Siden vi kom oss på veien sent blir det ikke mange km i dag og ender på ett hotell i Rialp, som lå perfekt til rett ved ACT sporet.

Det er noe merkverdig når enn sjekker inn som motorsyklist på ett hotell. Hvor ofte får enn ett rom rett ved heisen, uten å måtte gå korridorer og trapper rundt halve hotellet? Hotel Condes del Pallars var intet unntak, til gjengjeld tilbøy de parkering i bakgården rett ved inngangen.
Late som vi er drasser vi med oss alt på en gang, her skal vi ikke gå 2 ganger. Mens vi kommer oss forbi resepsjonen og nedover korridorene som ett annet pakkesel. Ikke mindre oppmerksomhet får vi når mine støvler knirker forj&#*ig nok til å vekke de døde 8-[ Vi er på det stadiet att jeg la merke til Arne ved flere butikk besøk brått stoppet opp ett par sekunder for så å komme etter, ikke helt uten grunn. Da så folk att han sto stille mens knirkingen forsatte :plystre
Vel vel, ut og ned veien morgenen etter. Rekker 1 U-sving før vi er på riktig avkjøring, oppover lia bærer det, en nydelig utsikt nedover dalen vi kom ifra.

58 (Large).jpg

Brått møter vi skilt som ikke er å ta feil av, selv om jeg verken snakker eller leser spansk. Etter kropps språket til en lokal som kjørte forbi var dette ikke veien å satse på.

59 (Large).jpg

Veien gjennom en nasjonalpark var tydeligvis nylig blitt stengt. Jeg sendte en mail til ACT med bilde og fikk hyggelig svar dagen etter att det var noen andre som samme dag hadde sendt en lik mail, de skulle oppdatere ruten
Ikke annet enn å back tracke til hovedveien C13. Foruten 3 trivelige avstikkere fra hovedveiene, ble dagen tilbrakt med fast dekke under hjulene. Pyreneene er helt fantastisk, med go-musikk på øret slår det ikke feil :)

Vi entrer Castejón de Sos, brått husket vi hvor vi vinket farvel til Arnfinn sist gang vi var i Pyreneene. En sjarmerende landsby, øl og pottis hadde den lokale butikken. Arne bedriver sykkelvask mens jeg ser etter ett sted å sove :thumleft

60 (Large).jpg

Hotel Diamó lå rett over veien, bak kirken. Å finne veien de 150 luft-meterene ble litt utfordring, men frem kom vi til slutt. Rommet var av luxus utførelsen, med altan og greier.

61 (Large).jpg

Jeg tar meg i å brått skamme meg over hvor raskt det er mulig å forvandle ett rent og flott rom til ett sted hvor det flyter av kjøreklær, bagger osv

62 (Large).jpg

Middagen ble av den litt påkostede sorten - Spegris og potet =P~ Det var den møreste Nassenøff jeg har vært borti, med 2 øl var det akkurat passe porsjon. Desserten i form av rom og ett par klyper pottis ventet på hotellet
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ojda »

Nok en gang FLOTT SERVERT Jarle 🎁🤘
Den derre overnattingen i vannreservoaret må jeg vel klasse som turens nest flotteste etter 'Nonneklosteret' 😜
At man trives bedre under slike forhåld enn på ett hotellrom med restaurant ved siden av, bekrefter vel bare at man fortsatt er en ekte VILLMANN! 🤠
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by kvase »

430685670_10159535154801020_7600503670417834860_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by kvase on 15 Mar 2024 05:02, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

ojda wrote: 13 Mar 2024 21:10 Nok en gang FLOTT SERVERT Jarle 🎁🤘
Den derre overnattingen i vannreservoaret må jeg vel klasse som turens nest flotteste etter 'Nonneklosteret' 😜
At man trives bedre under slike forhåld enn på ett hotellrom med restaurant ved siden av, bekrefter vel bare at man fortsatt er en ekte VILLMANN! 🤠
Du skal ha ære for din årvåkenhet å fikk med deg den avstikkeren ned til reservoaret =D>
Telt lett trumfer hotell, iallefall så lenge været er bra og skogvoktere holder seg unna :plystre
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ojda »

ashland wrote: 15 Mar 2024 01:50
ojda wrote: 13 Mar 2024 21:10 Nok en gang FLOTT SERVERT Jarle 🎁🤘
Den derre overnattingen i vannreservoaret må jeg vel klasse som turens nest flotteste etter 'Nonneklosteret' 😜
At man trives bedre under slike forhåld enn på ett hotellrom med restaurant ved siden av, bekrefter vel bare at man fortsatt er en ekte VILLMANN! 🤠
Du skal ha ære for din årvåkenhet å fikk med deg den avstikkeren ned til reservoaret =D>
Telt lett trumfer hotell, iallefall så lenge været er bra og skogvoktere holder seg unna :plystre


Du vet vel at i 'Hakkespettboken forteller de at Arne, betyr Ørn, som igjen betyr ''Han som ser alt'' 🤩
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

1aa (Large).jpg

Ut fra Castejón de Sos, dagen etter, når vi ikke lenger enn bensinstasjon over elva før vi begynner å klatre oppover med det nydeligste av svingete grusveier, åssider og daler. For en start på dagen :love

63 (Large).jpg
64 (Large).jpg

Asfalten er helt ok å treffe på igjen i Plan, Enkelte av landsbyene er ikke mer enn 1 håndfull hus. Jeg kunne ikke bodd på ett slikt sted, selv om de er aldri så sjarmerende
Etter hvert blir veiene stadig mer og mer kjente, jeg drar konklusjon att vi hadde nok i 2019 svinset inn og ut av det som nå er ACT sporet på asfalt veiene :-D Det er helt ok, vi trenger litt pustepause og kunne slappe av for å nyte litt utsikt også.

Når vi stopper i en matbutikk i Biescas, passet vi samtidig på å booke rom på ett privat hotell i Fago, rett ved ruten ett par daler vestover. Det kunne bli litt sent, men det gikk sikkert bra. Vi har hatt sene kvelder før også

Enkelte ganger på denne turen var jeg lykkelig å ha 155-ish kg pluss bagasje å drasse på. Det hadde tydeligvis vært en vår sensommer før vi kom oss nedover, bedre blir det ikke når 4x4 biler også har sloss seg gjennom her.
Rett etter Jaca svinger vi av hovedveien og oppover en utvasket kjærrevei i åssiden.

65 (Large).jpg

Flere steder stikker røttene fra trær opp i veien, sammen med groper etter regnvann og løse steinmasser blir det en varm og svett utfordring. Pause blir det på toppen når det ser ut til å bedre seg. Trodde vi :-#
Rundt svingen derimot, der ble det å parkere og gå gjennom først

66 (Large).jpg
67 (Large).jpg

Jeg tipper Arne hadde ett komisk syn der jeg like lett og ledig, som en annen flodhest svinset gjennom leira :roll: Nesten uten beina i bakken og ett par ”oioioioi” var jeg gjennom. Arne var ikke fullt så heldig :smt056

68 (Large).jpg

En ting er å løfte en sykkel på flat og tørr grusvei, men når leirevannet når halvveis opp på støvel skaftet og enn sklir i gropene. Da er det greit å ikke være alene
Vi kom oss til slutt gjennom.
Lite viste vi hva som ventet oss rett etter vi kom oss ut på asfalten igjen, da var klokken 18.20. Over her var det ikke mulig å få en motorsykkel :smt012

69 (Large).jpg
70 (Large).jpg

Skulle vi back tracke på en fornuftig måte og samtidig unngå leirehullene, så fikk vi en enorm omvei til Fago. Litt mer leting og nedzooming på Google maps dukket det en bitte liten hvit strek opp. Det var en mulighet som sparte oss halve veien :-k
Vi sniker oss forbi ett par gårdsbruk og flere porter på veien. Noe usikker på om det var helt lov å kjøre der, på en annen side så ingen forbudt skilt heller :plystre Etter litt knot og feilkjøringer kommer vi oss ut og ned til A-2605 finner vi en bensinstasjon hvor det blir speedjuce og rådsmøte.

71 (Large).jpg
72.jpg

Valget er lett - Det blir hovedvei, sent nok blir det uansett i dag
Dog har vi det ikke mer travelt enn tid for fotostopp oppover dalføret 8)

73 (Large).jpg

Ganske riktig, det er for lengst mørkt ute når vi parkerer i Fago.

Etter vi er fremme viser det seg landsbyen ikke har noen pub, ingen bar, bensinstasjon, matbutikk eller restaurant. Men når vi spør om en vannslange til å spyle av den verste gjørmen på Arne sin sykkel engasjeres halve landsbyen. De finner en slange på den lokale fotball banen, service og vennlighet er fullstendig uten sidestykke :D
Fago er en liten landsby med koselige steinhus og 26 innbyggere. Når vi senere på kvelden utforsker stedet, teller hus og kommer til alle må ha minst 2 hus hver seg her

74 (Large).jpg
75 (Large).jpg

Erfarne villmænn som vi er, letes både øl, vin, rom, whiskey, sjokolade og turmat opp av sekkene. Vi skal klare oss fortreffelig. Siden vi har hele kjøkkenet i huset til rådighet, diskes det opp med hjemmelaget gryte, servert med den fineste rødvin :wink:

76 (Large).jpg
”Hotellet” har 3-4rom og drives privat av 2 personer som var lei Barcelona sitt mas å jag og flyttet hit for noen år siden.
Wikipedia kan meddele att Fago er en by i provinsen Huesca, Aragon i Spania, postkoden samt drapet på byens borgermester i 2007 av hans politiske motstander. Hvem sa små steder er fredlige steder 8-[
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by Kant1 »

Aldeles fortreffelig underholdning på morraqvisten :thumleft
Ser dere hadde en tur med mer "humper " enn det vi hadde, året før... men en av grunnene er nok at vi var avgårde ganske tidlig på morran. :lol:

Gleder meg til fortsettelsen :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by JK95 »

Sett bort ifra all grusen og gjørma så det jo nesten fortreffelig ut =D>
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ojda »

JK95 wrote: 22 Mar 2024 10:22 Sett bort ifra all grusen og gjørma så det jo nesten fortreffelig ut =D>

Detta var knallflott, tilogmed ìnkludert grus og gjørme`:-)
Amanda dilles med as i speak, så ho skal være forberedt og klar til sommerens bravader 8) :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by intruder »

JK95 wrote: 22 Mar 2024 10:22 Sett bort ifra all grusen og gjørma så det jo nesten fortreffelig ut =D>
Som 72-åring lar jeg meg ikke lokke ut i grus og annen elendighet...muligens på tiltaket 10 topper til fots i Ringsaker :redface
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

ojda wrote: 22 Mar 2024 12:23
JK95 wrote: 22 Mar 2024 10:22 Sett bort ifra all grusen og gjørma så det jo nesten fortreffelig ut =D>

Detta var knallflott, tilogmed ìnkludert grus og gjørme`:-)
Amanda dilles med as i speak, så ho skal være forberedt og klar til sommerens bravader 8) :thumleft
Må ha noen utfordringer også, ikke bare trille rett igjennom :lol: :thumleft

Vi har vel surret oss inn i værre ting enn dette, husker noe skogkratt og bløthull oppe i Sverige :plystre
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

Når vi passerte San Sebastian sist gang fikk vi ikke sett mye av byen, men den så veldig koselig ut, det lille vi så :D Dermed bestemte vi oss for enn natt der. Siste etappe inn mot byen i Biscayabukten ble asfalt for det meste, med en tur innom Frankrike på veien.
Etter mye leting, fant vi ett ok priset hotell omtrent midt i byen, med parkering \:D/ Når vi nærmet oss fant vi ut vi hadde 1 problem, som egentlig var 3. Hotellet lå på innsiden av kjøring-forbudt sonen. Parkeringen? Den var ett parkeringshus ett par km ifra hotellet, byen som andre storbyer hadde en hinsides tett trafikk med bøttevis av 1veikjørte gater :smt011 ](*,) Det ble ett helt prosjekt å lesse av det vi skulle ha til rommet, parkere og komme oss tilbake til hotellet. Med stekende sol og 36-37grader er det en varm opplevelse. Plaster på såret får vi med den praktfulle utsikten fra rommet :-# :plystre

77 (Large).jpg

Det er ikke alt for ofte jeg legger igjen review på Booking, men denne gangen gjorde jeg det. Noen toppkarakter ble det ikke, for å si det sånn :evil:
Vel, å bomme 1 gang med rom i løpet av nesten 3 uker på tur får gå, selv om det er kipt. Det er bare å gjøre det beste ut av hærligheten. Vi skulle uansett bare sove der.
Fra Fago sine 26 til San Sebastian´s 190 000 innbyggere var litt av en overgang. For min del kan jeg fint styre unna storbyen sitt mas, jeg trives helst i landsbyene. Selv om begge deler har sin sjarm

Turen videre var ikke planlagt i hele tatt :-k Men vi må innse att ferien går mot slutten og det er greit å posisjonere seg på kartet, det vil si vi kjører ikke hjem, ennå. Vi vender nesa i retning av å være på vei mot større veier hjemover
Jeg legger opp rute på måfå etter hva som ser gøy og interessant ut på kartet, som bringer oss østover på fransk side av Pyreneene. Vi vil ikke forlate fjellene ennå

78 (Large).jpg

Dagen etter byr på akkurat passe trafikkerte franske små pass og sideveier, av den sjarmerende typen 8) Før vi ender opp i Lourdes. Jeg passer på rommet ikke har view rett ut i søppelberget i trapphuset, den har en privat parkering, rommet har eget baderom, vi kan kjøre frem til døra osv osv. Alt viser seg å stemme bortsett fra parkeringen som lå 5min gange unna hotellet. Det var helt innafor. Byen sto fullstendig på hodet da det var ett kjempe arrangement med pilegrimer den helgen. Det viste seg det bare var flaks som gjorde vi fikk både hotellrom og middag på kvelden :D
Ankerpilsen ble i lobbyen på hotellet

Dagen etter stråler solen fra blå himmel og vi gir vi oss på nytt i kast med flere pass i Parc national des Pyrénées :D

79 (Large).jpg

Men kalenderen er fortsatt imot oss, jeg har ennå ikke fortalt Arne att dette er siste rest av fjellene før vi bør vende nesa mot nord :plystre På en liten lokal bensinstasjon får han vite om tankene, han har selvfølgelig tenkt det samme selv. Å stresse på vei hjemover vil bare ødelegge hele turen.
I Arreau er det ubønnhørlig slutt. Kompasset pekes mot nord og vi legger inn crusing giret. Rett på sørsiden av Toulouse tar vi inn på Appart'City Comfort. Rommene har eget kjøkken, ikke helt uten grunn ble dette valgt :mrgreen: Dermed la vi turen innom Intermarché SUPER for litt bunkring av middag. De store Intermarché - butikkene har ett aldeles utmerket utvalg av mat som vi nordboere bare kan drømme om :smt007
Øl, vin, potetgull, spekemat, kjeks, knask, snop og middag finner veien ned i handlekurven. Ikke så rent sjeldent ble en utfordring å pakke innkjøpene i etterkant :plystre alt ble fordelt rundt i alle vesker, bagger og lommer
Utmot kvelden disker vi opp med Coq au vin selvfølgelig med rødvin til. I Frankrike er det bare å styre unna øl, dette er vinland

80 (Large).jpg

Vi er ikke helt klar for å spise motorvei-mil - ikke riktig ennå. Arne er en klok mann og har lært meg att når først hjem-reisen har begynt, så er ferien over. Derfor surrer vi av gårde i rolig tempo på landeveier nordover. Mye hyggeligere enn motorvei ;-)
Ikke før vi er kommet i gang blir det stopp, jeg handler lunch i en lokal Spar Supermarché butikk. Selvfølgelig skal baguetten med og teipes fast til baggen

81.jpg

Rett utenfor Lavaur kommer vi over en selv-vask-stasjon for biler, akkurat som bestilt. Etter ett par uker med til dels grisete veier er ikke syklene noen fryd for øyet lenger. Det er litt ok å kjøre på noe som ikke ser ut som har dratt rett ut av en leirete åker også
Vi holder oss primært til mindre veier, helt til Le Puy-en-Velay. Litt knot og en feilkjøring før vi finner Hôtel Restaurant L'Abri. Restauranten er stengt, men vi overlever allikevel :roll:

82 (Large).jpg

Frokosten dagen derpå ble av den underholdene sorten :lol: Hvorfor det sto en kjele vann på en plate ved siden av eggene fant vi ut under frokosten - Å vi var ikke de eneste :plystre

83 (Large).jpg

I dag svinger vi inn på motorveien og begynner å spise mil.
Selv om motorveien er toll belagt, vi trekker lapp idet vi svinger inn på 4-felten, så er jeg imponert over standarden. I alle fall i forhold til Tyskland. Gjennom hele Frankrike var det ikke noe veiarbeid, ulykker (selv slik franskmenn kjører) innsnevringer eller omkjøringer =D> Dog var det heller langt mellom både rasteplass og bensinstasjoner. Stikk motsatt av Tyskland. Vi betalte vel 450-ish kr i veiavgift. Personlig synes jeg det var helt innafor etter hvordan vei standarden var
Vi hadde mål å komme oss i nærheten av Luxemburg ett eller annet sted.

Rett etter Luxemburg er det bensintanking når det begynner å mørkne. Vi leter på Booking og finner ett sted over grensen. Det er langt på kveld og for lengst mørkt ute når vi svinger inn ved Hotel Pappelhof i Weidenbach. Jeg er evig takknemlig over å fått på plass en Cyclops lyspære på KTM´en, de møtende bilistene var nok ikke like glad for det :roll: Men jeg kan se både veien og hva som evt kommer ut av grøfter.

Etter stedet å dømme hadde de nok sine glans dager som feriehjem på 80-tallet og ingenting har skjedd de siste 30 årene. På en måte sjarmerende. Selv om både hotell og innredning er gammelt er det helt, pent og rent.
Frokosten dagen etter var ingenting å utsette på, kjøkken damen stekte egg og bacon, kokte egg eller laget omelett. Alt etter ønske til hver av hotellgjestene :D
Som andre hjemreiser har vi en plan om både shopping, Kiel båt og ett bakeri. Handleliste er laget og vi svinger innom Louis i Köln, må passe på når enn først er forbi. . .

På en besynderlig måte er det ok å surre seg oppover motorveien på vei hjem etter en Europa-tur, mens inntrykkene synker inn :) Opplevelser, uplanlagte hendelser, steder vi har besøkt og forventninger som har vært. Samtidig som enn vet sesongen er over når enn parkerer hjemme i garasjen om noen dager.
Som året før har vi ett fast sted utenfor Plön, 30minutter fra fergekaien i Kiel. Det kom vi tilfeldigvis over på returen fra Sveits. Hotel Plöner See by Tulip Inn. Det samme med bakeriet vårt, Bäckerei Beyer som serverer liten, anstendig eller en stooor kaffe og kake til frokost :smt060

84 (Large).jpg

En verdig avslutning på nok en helt fantastisk tur men Bruspulverguttene, selv om Arnfinn hadde tatt en tidligere hjemreise

20230829_132619 (Large).jpg
20230827_135900 (Large).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ojda »

Flott lesing til morrakaffen på jobb detta Jarle \:D/
Nå er vi veldig spent på om det blir ett siste kapittel fra ferga hjemmover som en siste hilsen 8)
Uansett har det vært en herlig gjennopplevelse av turen vi lenge har snakket om, en sjikkelig grustur i Europa :smt028
Vi har sagt det før, og jeg sier igen: Detta blikke siste gang \:D/
En fantastisk tur, ingen brekte bein, ingen ødelagte sykkler.
Å sidestøtta er *nyservet* med oppgradert fjærfeste i 8mm syrefast, forankret med nyfreste gjenger og aralditt :thumleft :lol:
2024, nå kan du komme \:D/ =D> :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by knutk »

Takk for en super start på april :D :thumleft
User avatar
JRO
Posts: 1296
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by JRO »

Takk for at dere deler, dette var nok en super tur. Litt mye grus for min del. :) :thumleft =D>
Post Reply