Vårtur med Jonas & Blondie

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Vårtur med Jonas & Blondie

Post by tshansen »

Man må spole noen månder tilbake i tid, bla gjennom utallige bilder denne sesongen og finne fram til første skikkelige mc-tur med lillebroren min og min bror fra en annen mor :lol:

Det har som kjent vært en sinnsyk vinter i Sør-Norge, Vestlandet har hatt mye kulde og enorme mengder snø. Noe som har gjort at en god sesongstart har latt vente på seg. Denne helgen er meldingene nesten for god til å være sann, å jeg har bare et ønske!!! Komme meg på tur! Fruen har naturligvis invitert Svigers på besøk...... :roll: Heldigvis har jeg bursdag dagen før, så mitt eneste ønske skal vise seg å gå i oppfyllelse \:D/

ImageDSCF8023 by Thomas Hansen, on Flickr

Jeg spinner oppover markene på hytten, ut på veien, bånn gass, første, andre og tredje gir før jeg kikker i speilet.... Den følelsen når du vet at du har sluppet unna tidenes familietragedie og kan bruke tiden din på 2 hjul i stede :plystre

ImageDSCF8024 by Thomas Hansen, on Flickr

Første stopp blir Lavik - Oppdal fergen, ikke mer enn 30 min fra hytten, men stoppet er ikke lengre en at jeg får av og på hjelmen, samt sjekket mobilen. Jeg er litt tidlig ute, min bror og Blondie kjører fra Ålesund litt etter meg, så målet er å møte de på Stadtlandet!

Jeg kjører raskeste vei, legger meg på fin cruisefart og nyter det varme vår været. Dæven det er godt med sesong igjen. For ikke snakke om langtur med telt, sovepose og primus :love Fra Førde kjører jeg videre mot Svelgen i håp om at de to andre skal komme meg i møte, men når jeg kommer dit ser jeg at de akkurat har bommet på fergen fra Måløy og neste går ikke før om 1 time og 15 min. Fuck, jaja! Da får jeg kjøre til Oldeide å møte de der :thumleft

ImageDSCF8027 by Thomas Hansen, on Flickr

Jeg er "on time" som vanlig og utålmodig jeg er :lol: men ingen ferge å se.... Jaja, tid for en liten brødblings mens vi venter da! Har ikke før klasket Stryneskinken på polarbrødet før jeg ser fergen rundt ene øyen.

ImageDSCF8028 by Thomas Hansen, on Flickr

I det fergen legger til ser jeg to hjelmer som akkurat stikker over kanten på fergelemmen... man kan tydelig skimte smilene til gutta inni hjelmen. Vi tar oss en kjapp "man hug", takk for sist, spark av dekk og litt drittslenging :thumleft
Vi bestemmer oss for å bruke dagen på 2 hjul, nyte været og ende opp tilbake i Hoddevika. Jonas og Blondie har ikke vært ute i Kalvåg før, jeg har vel strengt talt bare vært der ute en gang selv! Så en tur ut dit tar jeg lett igjen. Vi triller en tur ut til Knutholmen å tar en liten strekk på bena der.

ImageDSCF8029 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8030 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8031 by Thomas Hansen, on Flickr

En beryktet liten perle for sjøfolket på denne kanten av landet. Imponerende gjestehavn og restaurant her ute i havet. Det er sommer i luften, hvem kunne vite at denne sommeren skulle gli inn i historiebøkene. Her har vi en vane med å utnytte hvert eneste sekund vi får av finevær. Bleike vinterkropper, ja noen vil nok si kefirblå trenger sårt tilskudd av D-vitamin og litt farge :lol:

ImageDSCF8032 by Thomas Hansen, on Flickr

Det var fristende å lugge med seg litt kvelds, men for mange nyskjerrige blikk møtte oss når vi stod ved siden av fiske tankene :lol:

ImageDSCF8033 by Thomas Hansen, on Flickr

Vi blir fort klar for å kjøre videre, så vi fortsetter turen mot Førde, men svinger til venstre ved Storebru og fortsetter videre på svingete og meget morro vei til Sandane. Her tar vi igjen en stopp med innlagt drikke og pissepause. Gradestokken har vært over 26 og behovet for væske er stort. Vi kikker på fergerutene og haster videre til Anda - Lote! Denne fergen rekker vi akkurat og det slår oss plutselig at Øl salget er i ferd med å stenge. Så turen inn til Nordfjordeid går noe raskere enn normalt :lol: Men til en hver tid aktpågivende og varsomt.

Det begynner å bli seint og vi har et stykke igjen å kjøre. Det er bare å fylle tankene og fortsette turen videre med Hoddevik. Gradestokken viser 23 og alt er bare velstand. Men i det vi ankommer Åheim (Nordsiden av stadtlandet) faller temperaturen til 10 grader, og det blåser opp noe sinnsykt. Vi krummer nakken å fortsetter den lange turen ut til Hoddevik i stadig synkende temperaturer. Når man først har begynt å fryse litt så skal man ikke stoppe å kle seg, neida, man fortsetter idiotien til man kommer fram :roll:

Jeg har aldri opplevd så kraftige fallvinder og solgangsbris/storm som i Hoddevika denne kvelden. Det blåser så voldsomt at vi sliter med å holde oss på veien. Når vi skal sette fra oss syklene må vi sikte de opp mot fjellet. Vi leter desperat etter skjerming for vind når vi skal sette opp teltene. Vi var lenge usikker på om teltene kom til å tåle vinden. Vi knoter opp telt, pumper opp liggeunderlag, ruller ut soveposer og ja... vi, eller Jonas mister liggeunderlaget til Blondie i vinden å det blåser rett på sjøen :lol: :lol: Tidenes stemning. Men vi får tak i det igjen, og søker omsider tilflukt i forteltet mitt. Vi har mer enn akkurat rukket å få en liten bris før vinden løyer like raskt som den kom. Helt forbanna sjukt.

Dag 2:

ImageDSCF8038 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8037 by Thomas Hansen, on Flickr

Når man ikke husker helt når man krøp opp i soveposen er det helt greit å våkne til denne utsikten. Vi hadde en liten plan å surfe når vi først var her, men det var ikke ideelle forhold, så det ble sen frokost og ny dag på 2 hjul :thumleft

ImageDSCF8036 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8039 by Thomas Hansen, on Flickr

Egg, bacon, polarbrød, kaffe... ja hva mer trenger man!? Livet er faen meg deilig, selv om det kjennes på hodet at det ble mer enn 2 pils kvelden før.

Vi pakker igjen syklene, blir enige om å sette kursen mot Ålesund før jeg fortsetter turen alene derfra, men først.... Vestkapp!

ImageDSCF8040 by Thomas Hansen, on Flickr

Takk for denne gang Hoddevika.... vi kommer definitivt igjen!

ImageDSCF8042 by Thomas Hansen, on Flickr

For et vær, for en magisk helg å bruke på to hjul! Herregud det er flott her ute på denne tiden av året. \:D/

ImageDSCF8043 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8044 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8046 by Thomas Hansen, on Flickr

Gutta boys poserer for kamera... S, M & XL :lol: :lol:

ImageDSCF8047 by Thomas Hansen, on Flickr

Nå vet jeg ikke om jeg har litt skyld i at min yngre bror valgte å kjøpe seg en GSA, jævlig strøken sådan... men karma skulle vise seg å slå inn litt senere denne sesongen. For han var helt klart stor skyld i at jeg fikk opp øynene og kjøpte meg KTM 690... Så vi er skuls bruttern :plystre

ImageDSCF8048 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8049 by Thomas Hansen, on Flickr

Etter alle sanseinntrykkene, photosession og alt annet som følger med på Vestkapp, triller vi videre.

ImageDSCF8050 by Thomas Hansen, on Flickr

GSA'ene trives langt bedre på humpete så som så veier her på Vestlandet enn Traceren til Blondie. Det blir nesten for komfortabelt. Demperene til BMW gjør jobben på en helt unik måte.

ImageDSCF8051 by Thomas Hansen, on Flickr

Vi bytter på å kjøre i tet.... vi velger å svinge en tur nedom Ervik før vi fortsetter mot Hareidlandet.

ImageDSCF8053 by Thomas Hansen, on Flickr

Skal jeg gravlegges i jorden har jeg et stort ønske om å kunne gravlegges med en utsikt som dette

ImageDSCF8054 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8055 by Thomas Hansen, on Flickr

Det er helt utrolig at helt her ute i havet, er naturen og perlene så forskjellig fra eller på Vestlandet.

ImageDSCF8056 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8058 by Thomas Hansen, on Flickr

Over alt hvor vi kjører finner vi små kyrastier vi har lyst å utforske nærmere, men Blondie har ikke egnet redskap eller dekk for slikt, så vi noterer oss hvor de er og er enige om å komme tilbake ved et senere tidspunkt for å leke oss litt :thumleft

ImageDSCF8059 by Thomas Hansen, on Flickr

Vi kjører den fjellveien over til Selje før vi fortsetter til Åheim og videre nord. Det er et meget interessant stykke vei alle bør få med seg :twisted: :twisted:
Det går rykter om at det ligger spor av noen fothvilere i svingene her :-k Det har jeg hvertfall hørt fra bekjente 8)

Siden vi var såpass tregt igang denne morgen, er det allrede blitt langt på dag. Så vi cruiser videre mot Ålesund hvor jeg takker gutta for en fantastisk tur og fortsetter alene med kursen mot Geiranger og campingen der. Det er ganske "kjedelig" strekke fra Ålesund til Geiranger, å kvelden er enda ung... så kan like godt kaste vekk kvelden på den turen enn å starte med det i morgen tidlig.

ImageDSCF8061 by Thomas Hansen, on Flickr

Et bilde jeg aldri blir lei =D> Norge på sitt beste

ImageDSCF8062 by Thomas Hansen, on Flickr

For dere som ikke har bodd på Campingen midt i Geiranger Sentrum før, så anbefales denne på det sterkeste. Du skjønner hvorfor når du våkner om morgenen \:D/ :thumleft Det er også gratis Wi-Fi med god dekning på hele plassen for de som interesserer seg for slikt :-P

Jeg får opp teltet, tryllet i meg noe godt på primusen før jeg bestemmer meg for å være litt turist i Geiranger. Det er sjeldent jeg er her å tar meg tid til å se mer enn bare de standard foto spottene før en kjører videre. Så jeg tar finpussen på crocksene mine å tar en spasertur opp "trappene" i Geiranger.

ImageDSCF8063 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8064 by Thomas Hansen, on Flickr

Rimelig heftig vannføring i elven. Er noe snøsmelting for å si det mildt. Det rister i bakken i bunnen av fossen.

ImageDSCF8065 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8066 by Thomas Hansen, on Flickr

Jeg merker jo det at jeg er langt flinkere å ta bilder når jeg kjeder meg litt :lol:

ImageDSCF8067 by Thomas Hansen, on Flickr

Man blir jo tørst av å mosjonere... så jeg plotter ny kurs på gps'en ( den håndholdte) baren på hotellet :plystre

ImageDSCF8068 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8070 by Thomas Hansen, on Flickr

Labber forbi Fjordsenteret.... Det store turistinnrykket har ikke startet enda. Det merkes når jeg ankommer baren på hotellet. Ikke en kjæft! Bartenderen kikker på meg, kikker ned og sier at jeg hadde ikke sluppet inn her med de sko der i sesongen :lol: Jeg tar meg en pils, før jeg moonwalker over dørkarmen, spinner rundt og danser lett på tå nedover bakkene til campingen igjen.

Jeg ligger en stund i soveposen å betrakter utsikten, fjellene og det satans gnålet på popanlegget til det tyske paret i bobilen ved siden av. Er det mulig å skru den tyske alpe joiken ned et par knepp? :shock: Neida, jeg besinner meg... putter i ørepropper og teller meg selv i søvn.

Dag 3:

Jeg våkner tidlig, nesten litt for tidlig. Et helvetes rabalder utenfor.... En eller annen turist har funnet ut at han skulle mate MÅSENE!!! på en campingplass... Dæven dere skulle sett han Hansen i stilongs, trøtt i trynet og meget artikulert med hendene til hva jeg syns om den typen oppførsel :-# Jeg tror jeg var innom de fleste "språk" i europa. Satans idiot! Jeg pakker ned telt, får i meg kaffe for å kurere gruff før jeg setter kursen mot Dalsnibba.

ImageDSCF8071 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8072 by Thomas Hansen, on Flickr

Hva kan man si... svingene oppover her til frokost skulle vært på blå respekt!!

ImageDSCF8074 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8075 by Thomas Hansen, on Flickr

Jeg forstår jo at turistene blir imponert. Norge er forbanna vakkert og det er noe aldeles sexy med Vestlandet... for oss som lever i trua om at det ikke finnes svingete veier på Østlandet :roll:

ImageDSCF8077 by Thomas Hansen, on Flickr

Hvor mange ganger får man oppleve å være helt alene på Dalsnibba? Det har hvertfall ikke jeg opplevd før.

ImageDSCF8079 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8080 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8083 by Thomas Hansen, on Flickr

Jeg skal på jobb igjen i morgen så jeg fikk ikke tid til så mye mer enn å sette kurset tilbake mot Bergen... selv om hvert fiber i kroppen vil fortsette på tur. Er liksom ikke like fristende å kjøre Sørover igjen, så man får gjøre det beste utav veiene som går i den retningen. Over Sognefjellet, Tindevegen, fra Lærdal til Aurdal over fjellet (som nettopp hadde åpnet) før man trillet til Voss og hjem.

ImageDSCF8084 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8085 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8089 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageDSCF8090 by Thomas Hansen, on Flickr

3 aldeles strålende dager på tur. Utrolig kjekt å få seg en lengre tur med bruttern. Jævlig ålreit at han har mye samme kjørestil og holdninger til 2 hjul som meg selv. Noe sier meg at vi kommer til å få mange fine turer på 2 hjul i framtiden. Takk for turen gutter, håper vi får gjort dette til en tradisjon og gleder meg veldig til neste gang :-)

Takk for denne gang.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Vårtur med Jonas & Blondie

Post by Kant1 »

Herlig --
Merci, mon Cherie :thumleft :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Vårtur med Jonas & Blondie

Post by Tommas »

Flott frokostlektyre!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Vårtur med Jonas & Blondie

Post by tshansen »

takk for det, jeg har mye materiale denne sesongen, så får vi bare håpe skrivelysten melder seg utover vinteren :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Vårtur med Jonas & Blondie

Post by freddy123 »

Flott referat, bildene av vestlandsveier vekket kjørelysten... Bare synd det er feil tid på året[emoji24]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vårtur med Jonas & Blondie

Post by knutk »

Takk for hyggelig lesning, rikelig illustrert. Artig å se hjemlige trakter :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Vårtur med Jonas & Blondie

Post by supermons »

Så ut som en super tur, og flotte bilder som alltid!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Vårtur med Jonas & Blondie

Post by ojda »

Da var man endelig kommet til dette innlegget, som jeg lenge har visst har ligget her ;-)
Glimrende referert eller "As Expected" som jeg pleier å si, for forventningene er der de bør! Høyt, når det kommer fra den kanten \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply