Gruskurs med Pål Anders & Co.

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Post Reply
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by Palma »

Plutselig hadde jeg plass. Gruskurs med Pål Anders Ullevålseter, sjefen sjøl på løst underlag.
Image
Dette måtte bli bra, og prisen var ikke avskrekkende. 2 dager i fjellheimen rundt Busa's rike med han Pål burde gjøre meg til en av de beste i landet på grus...
Jeg gledet meg selvsagt som et barn til denne helgen. Og fra tidligere tur i sommer hadde jeg og lært et par småting om pakking. Det kan nevnes at siste turen så hadde jeg lastet på sykkelen litt over 30 kg inkl vesker og tåppbåks osv. Den fella skulle jeg ikke gå i en gang til. Her skulle det kjøres light! Nå booka jeg et rom på Pers på Gol for fredag til lørdag (Både Busa's Resort og Kjetil's resort(en annen jeg vet navnet på der oppe)) var stengt i helgen. Så Pers ble løsningen. Jeg slapp altså alt av kæmpinggreier. Betty sto klar og pakket allerede på tirsdagen.
Image
Sjekk den bagasjen!!
Jeg hadde på knastedekk, TKC80 foran og Mitas E-09 bak.
Dagen kom og jeg hadde planlagt ruta som tur fra 1. km. Mest mulig grus. Etter en liten tur innom solstudioet mitt på Kongsvinger (for litt medisinsk lysbehandling) gikk turen opp gjennom Odalen og her kom jeg snart inn på fine grusveier som tok meg helt til Løten.
Image
Disse veiene var nye for meg, men en god opplevelse. Passerte Løten og det ble noe asfaltveier oppover Hedmarken, E6 holdt jeg meg langt utenfor. Var en tur innom MC-Huset Nydalen, et par styrehevere hadde vært greit. De nye fothvilerne Pivot-pegs har jeg montert slik at de ble en smule høyere enn orginalen. Men ellers fungerte de veldig bra. Men Nydalen hadde ikke noe som passet den dagen så jeg dro videre. Jeg skulle over E6 og nordenden av Mjøsa ved Lillehammer og tenkte jeg må ha meg en McD-burger. Å herlig land, 10 meter kø på Mækker, SørkelKei ble løsningen. "Bra" mat der og!
Image
Så flere veier som jeg ikke har kjørt før. Rett over E6 går veien opp Saksumdalen, og ettersom jeg har ei svigerdatter derfra så måtte jeg sjekke forholdene om det så ut som det var noen møblerte hjem der.
Videre via Forset og opp mot fjellet.
Fine svinger oppover lia fra bygda, og det sies at det ikke er svinger på østlandet... PØHH !
Image[/url]
Det var fint og varmt i været så det var nesten godt å komme litt opp i høyden og kjenne litt kjøligere luft etter tropesommeren som har vært. Og etter hvert som jeg nærmet meg Leira begynte det å dryppe. Jeg rakk nesten til YX'n på Leira før det regnet skikkelig. Og det gjorde det i en bensinfylling, en god kopp kaffe og et dobesøk. Så var det opphold igjen.

Jeg var ikke helt fornøyd med veigrepet over her, Det slapp litt mye av og til og Betty var litt nervøs på veien. Da jeg kom til Leira ble det sjekket lufttrykk. 32-33 psi var i meste laget, jeg slapp ned til 29-30. Dette hjalp veldig og Betty var igjen fryd på veien. Jeg tenkte en stund å droppe Panoramavegen som var en del av ruta mi, men da jeg begynte å kjøre igjen så det bra ut over der og, så jeg svingte av og koste meg over Panoramavegen.
Image

Joda Betty ble skiddn, og jeg sendte Toven en tanke, slik får jo aldri han oppleve....
Nede i Hemsedal stakk jeg innom en kompis jeg ikke hadde truffet på 18 år, stor stas med kaffe og kaker. Men Pers ventet og jeg kjente jeg var både øl-tørst og litt sulten. Sjekka inn på et herlig rom, fikk dusja av meg litt div. På andre siden av gata var det ei sjappe, Stugu... Jeg tenkte det var litt snillere priser der enn på hotellet og bestilte meg en pizza og en øl. Jeg angrer enda... den pizzan var det dårligste jeg har spist noen gang, Fytti katta! Men jeg klarte det.

Tilbake på hotellet, ringe fruen og si jeg har det bra, har du det bra, ha det bra. Så ned i baren en tur, en kaffe og en kånjakk må man ha på tur. Og sannelig kom det ikke ne kar bort og spurte om jeg var på langtur, neida han var ikke på sjekkern. Det var en sambygding og motorsyklist som jeg sikkert har sett før for x-antall år siden da jeg var speiderlederen hans. Artig. Etter en koselig prat og en kaffe og kånjakk lurte jeg med meg en airish kåffi opp på rommet og kikka litt tv. Fikk jo ikke sove enda liksom. Det hjalp med litt en slik kaffe og Monsen minutt for minutt på tv. Snart dormet jeg vakkert inn i drømmeland.

Dagen derpå strålte gjennom vinduet, skyer var borte og lyset var skrudd på.
Image
En god frokost med tilhørende dessert! Snart var jeg klar for Fuglehaugen Mottorkråssbane.
Image
Oppmøte kl 10.00. Det var ganske stille der da jeg kom 09.40. Pål A rusla rundt og ordna ting, tydelig senkede skuldre. Det dukka opp flere etter hvert og det ble litt dekksparking og litt kaffe.
Ang dekksparking.. Noen var visst ikke helt klar over hva de hadde meldt seg på. Skal man på gruskurs med Pål A. Ulevålsæter så er det vel kanskje litt lurt å tenke dekk..
Image
Dette hadde jeg knapt kjørt med på asfalten! Men flere som kom med vanlige asfaltdekk... Hmm. Etter hvert var vi 25 forventningsfulle folk som sto å trippet. En del GS, en Yamaha teneree, litt KTM'r i forskjellig størrelse, Afrika Twin var representert, et par Husquarna'r, suzuki var og med på ballet og sannelig en kawazaki og en ducati hadde og funnet veien.
Litt kontraster er jo artig, Betty var nok den eldste damen på laget.
Image
KTM'n i bakgrunn der tilhørte Jarle, en av "kurslederne" Å steike de gutta hadde kjørt sykkel før... Mer om det.
Så var det samling. Pål Anders tok ordet og smilte lurt som han stort sett gjorde. "Ja, skal vi kjøre litt motorcross da? " En utrolig uhøytidelig åpningsreplikk. Det ble litt opprop etter hvert og Pål Anders trilla frem mopeden sin for å gi litt basic opplæring. Dette var ganske kjent stoff..
Image
Image
Men en ting er å si Halleluja, en annen ting er å gjøre det..
Så var det liksom ut på banen, "Dere må ta til høyre da, litt greit å kjøre samme retning. Også er det noe kaffe og vafler i brakka der..." Senkede skuldre.
Dette var gøy, Det ble fort varmt inni den nye hjelmen som for øvrig fungerte helt topp. Nok luft så brillene ikke dugget og jeg slapp å lide av oksygenmangel. Så hadde jeg ikke det å skylde på.

En liten pitstop og Pål A ga litt småtips ang svingkjøring for samlet gruppe. Bruk hele banen da, Det er lov det, får litt flyt, sett dere ned i de krappe svingene og få ut beinet det er litt lurt, ja dere kan jo prøve. Det er ikke noe fasit på kjøring på løst underlag. Man får ikke en ferdig pakke som kan innlæres. Banen ble oppkjørt etter hvert og flere fikk smake grusen. Det ble noen færre speil og blinklys ila de to små timene vi drev på. Betty var like hel.
Image
Så bar det til fjells. Vi kjørte opp til skitrekkene i Hemsedal og fulgte veien over til Ål. Dette var da ingen utfordring, knallhard grusvei, noe ala betong!!!

En kort stopp i Ål og vi krysset veien og kom inn på noen sykkelstier og litt mer utfordrende terreng. Etter hvert var det tid for lunch. Her var det ikke dekket på plattingen eller panseret på en Land Cruiser, neida på enkelt Ullevålseter-vis ble det lempa to esker med nydelige baugetter og et par brett med drikkeflasker ut i veikanten i et kryss og vi kosa oss mesterlig.
Så var det over hengebrua...
Image
På A sa før vi kjørte over, det kan hende den begynner å gynge litt hvis det kommer 13-14 sykler utpå.. Og det er bra sikkert den gjorde. Kjøre på ei bru som er ca 1 meter bred og som gynger en halvmeter fra side til side var en sann prøvelse. Prøve å parere svingningene og samtidig unngå sidene og tenke på å komme over, fytti helv.... det var spesiellt! Kjøre opp sandbanken på andre siden var peanuts. Alle kom over og broa henger der enda. Så bar det innover fjellet Nå husker jeg ikke helt om det var før eller etter hengebrua vi fulgte en høgspenttrase, men den var knallbra. Dette var slik vei som Pål og Jarle kalte veldig dårlig vedlikeholdt traktorvei.

Ved en av bompasseringene hadde Pål A en liten oppsummering, fortsatt like kald og rolig med et lett smil over fjeset: "Han der med husquarna'n han har vi mista". Han får hjelp litt lenger baki her. Og en annen har vi og mista, han er borte, helt borte... Det var det.. Utrolig artig måte å formidle ting på den karen. Det kan jo sies at han som ble borte med Husquarna'n hadde trolig nok et mindreverdighetskompleks som måtte kompenseres, hver Jæ.... gang vi kom ut på noe asfalt var det full pinne og opp på bakhjulet, denne gangen gikk det litt for mye bakover og han knakk diverse på styret og bøyde styret og skrapa en del plast. Og kanskje det verste av alt, han skrubba opp karbonringen bakerst på bråkepotta!!!! Ja, dette var en kar på over 40...

Det var faktisk flere som hadde noe de ikke hadde fått snakka ut om hjemme. Merkelig greier. Når man kjører cornermann på smale svingete veier/stier, og alle skal til samme sted, det brenner ikke, alle får mat, vi går ikke glipp av noe osv, men noen MÅÅÅÅ bare kjøre forbi, om det er på venstreside eller høyre side spiller ingen rolle, JEG SKAL KJØRE FORBI NOEN koste hva det koste ville!!! Jeg flira litt for meg selv, og lurte på å spørre de: "Jeg har nedsatt hørsel, hva er ditt handicap?" Men jeg lot være.

De karan med små sykler, dvs fra 800ccm og nedover hadde tydeligvis mest å bevise, de dro på det det gikk innover og det var visst konkurranse om å flytte mest mulig grus. Jeg hang meg på en av de ei stund, Tunge gode Betty med gode dekk og høyt gir og nok moment holdt godt følge, (men god hjelp av 85-90 kg Palma med klær) mens den sinte KTM vepsen flytta på et halvt billass med grus hadde Betty god bakkekontakt og brukte effekten som dog ikke er så høy kun til fremdrift. Håper han ble en smule frustrert der han logret innover veiene med Betty og en halvfeit østlending rolig hengende på som en klegg. Slike ting gjør livet verdt å leve selv på en 18 år gammel BMW.

Pål A & Co hadde gjort en bra jobb i å finne ruter. Jarle som kjørte fremst hadde, som Pål sa, kjørt ALLE grusveiene i hele Norge. Han var bare RÅ. Var det folk i veien og han skulle frem, ja så kjørte han like godt i grøfta.
Pål A jobbet som ambulerende hjelper i feltet. Var det noen som trengte hjelp, eller hadde veltet så hørte man bare et brom og der sto en KTM på støtta helt plutselig og Pål A var der med en hjelpende hånd eller tegnet og forklarte litt underveis
Image
Image
Etter lørdagen var de aller fleste rimelig sliten og varme. Da var det utrolig godt å komme frem til Gamlestølen til en dusj og herlig reinsdyrmiddag.
Image
Her ble det et par øl utover kvelden og nå man er med en tidligere Farmen-kjendis deltaker på tur så er det jo obligatorisk med selskapsleker.
Image
Vi sov nok rimelig godt alle den natta. Mette av gode opplevelser, reinsdyrsteik og godt drikke. Gamlestølen leverte på alle områder.
Underveis i middagen fortalte Pål A litt fra sine eventyr med Paris Dakar og African Race. Utrolig imponerende. Ja så kom han over en forfallen skole nede i en landsby i Afrika. De kan ikke ha det slik tenkte han og fikk like godt restaurert skolen. Viser litt av han og hvordan han er. En utrolig fin fyr.
Dagen derpå opprant med like greit vær, det var litt kjølig til fjells om morran, og vi inntok en nydelig frokost før vi la ut på tur. Seterveier og gamle kutråkk sto på menyen, litt flere velt i noen bekkefar med spor av vann før vi kom frem til Vasetdansen camping til en deilig elggryte til lunsj. Her var det takk for nå og gruppebilde.
Image
Image
Så var det å vende nebbet hjemover igjen. Tok samme vei hjemover som bortover Passe mengde grus og avslappende asfalt. Kjente at jeg var litt mettet på opplevelser denne helgen. Hadde tenkt å kjøre over dalen og ra Friisvegen osv, men det gikk ut. Så det får bli en annen gang.
En kort oppsummering; Det er ikke noe fasit på gruskjøring. Man må lage litt stien mens man kjører. Mengdetrening er lurt. Veiledning fra erfarne folk er og lurt. Grus er gøy, og Betty er utrolig bra!
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by hakhap »

Palma wrote:Jeg tenkte en stund å droppe Panoramavegen som var en del av ruta mi, men da jeg begynte å kjøre igjen så det bra ut over der og, så jeg svingte av og koste meg over Panoramavegen.
Image

Herlig lesing og ikke i det hele tatt at jeg har ønske å delta på noe slikt :-k =D> :redface :thumleft

men bild jeg sitert er det fra panoramavegen?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by Tommas »

Knallbra!

Det så ut som en meget fornuftig måte å stimulere økonomien på 8)
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by Palma »

hakhap wrote:
Palma wrote: Image

Herlig lesing og ikke i det hele tatt at jeg har ønske å delta på noe slikt :-k =D> :redface :thumleft

men bild jeg sitert er det fra panoramavegen?
Det er på Panoramevegen, ved enden av Storfjorden der oppe. Breddegrad 60.54.34, Lengdegrad 8.51.55. 906 moh :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by Trondgv »

Hørtes kjedelig ut, flaks jeg måtte jobbe, men god lesning var det [emoji16]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by kvase »

Denne er kjekkere å kjøre opp en ned syns jeg Pål (Palma)
Image
Å etter dette gruskurset så tror jeg at jeg skal lytte godt etter hva du sier men er ikke sikkert jeg gjør det du sa :roll: :shock:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by tshansen »

Knall bra lektyre Pål \:D/ rett og slett herlig!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
KjetilH
Posts: 95
Joined: 08 Apr 2018 16:20
MC: BMW R1200GS Rallye

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by KjetilH »

Hørtes ut som en fornuftig utnytta helg :thumleft Knall =D>
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by Kant1 »

Ganske bra :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by freddy123 »

Knallbra lesing det her, var ikke vanskelig å se hvem som var Pål a og Pål med hønene på felles bilde [emoji16]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by Palma »

freddy123 wrote:Knallbra lesing det her, var ikke vanskelig å se hvem som var Pål a og Pål med hønene på felles bilde [emoji16]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den :-k , men det var ikke store forskjellen på oss egentlig. Ja han kjører KTM da ...
Deter jo slik med bilder, enten er man heldig eller så er man lik seg..

Men takker for gode tilbakemeldinger.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by freddy123 »

Var ikke noe vondt ment altså heller Tvertimot, men den legendariske barten skiller seg ut i mengden[emoji1303]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by ojda »

Pøh [-( Døm hetter Pål og er født på skaugen begge to, blikke store forskjellen da [-(

Fikk nå endelig lest igennom istoria, å kan ikke nekte for at det ser ganske gøy ut :thumleft
Men det blir nok maange år og kilometer før jeg har maga til å dra hu Helene GS ut på slike strabaser :(
Ja jeg veit riktig ikke om det er rett å dra den gamle gubben (meg) utpå noe sånt for den slags skyld :-k

Men kos å lese om, jo det var det :thumleft

Takk for delt Pål m-H.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Gruskurs med Pål Anders & Co.

Post by Gielas »

Fornøyelig lesning Palma! :thumleft
Gielas
Post Reply