Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by ashland »

4 Freske i Vesterled
Sommerens vakreste eventyr


Vinteren og våren skulle bli ulidelig lang i år. Årsaken? Skottland og de franske alpene skulle inspiseres på nært hold.
Etter Ambro måtte avbryte sin tur til de britiske øyer for to år siden begynte vi i fjor å snakke om en ny tur sammen. Ojda var ikke sen med å ytre ønske om å bli med å utforske upløyd
terreng. JRO som nylig var blitt pensjonist slang seg med på tampen og ble rookie, han hadde til gode å reise sørover med motorsykkel.

Ojda ordnet med billetter for ColorLine til Danmark, hotell i Tyskland og DFDS fra Ijmuiden til Newcastle, alt lå plutselig klart til tur. Etter å trålet det store internettet etter tips for
kjøreruter, formet turen seg grovt. Skottland med North Coast 500 og Frankrike med flere alpe ruter

Image

Dagen før avreise samlet 3 av oss på ett bitte lite krypinn i Larvik 10 minutter unna havna, for å få en litt mer behagelig start på turen. Klokka hadde ikke blitt mer enn 6-draget på
morgenen før vekkerklokkene dro i gang, ulidelig tidlig. Ikke på hele turen skulle vi stå opp så tidlig igjen

På havna, foran MS Superspeed 1 ble vi forent med JRO, som tålmodig ventet.

Image

Image

Spent og litt rastløse etter å komme oss sørover gikk tiden på havna litt tregt. Før vi kom oss om bord og en tur innom taxfree´n, ankerdram og snop er ikke noe å tulle med.
Ikke mange milene etter landgang i Hirtshals ble himmelen kølsvart, ojda som ledet ann og satt farten etter dekkene sine fikk svingt av motorveien. Regndressen kom på akkurat i tide
før himmelens sluser åpnet seg med ett forrykende tordenvær.

Målet for kvelden var Bremen. Skuffelsen var litt å ta og føle på når vi etter hvert skjønner vi hadde blitt utsatt for godt gammelt bedrageri. Uansett hva vi prøvde på kom vi til en stengt
port inn til ett industriområde, hotellet fantes rett og slett ikke. Ved hjelp av Garmin kom vi oss inn på ett Best Western hotell rett i nærheten i stedet.

Image

Dermed var det duket for litt trøsteshopping hos Louis dagen etter, før nesa pekte mot IJmuiden og fergen til Newcastle.
Tilfeldighetene ville ha det til att ashland ledet ann inn mot fergekaien i Amsterdam. Ikke mindre enn 14 filer inn mot havna klarte vi å telle. Med tungen snorrett i munn kom vi rett på, helt frem til siste
avkjøring. Her var det skiltingen som ikke gikk overens med gps´en og vi fikk vår aller første U-turn. En liten konstruktiv navigering senere møtte vi JRO på havna, han hadde fulgt gps´en

Etter surring av syklene til alle kunstens regler kom vi oss opp på lugaren. 4 voksne mannfolk med kjøreutstyr og bagasje ble rett og slett for mye for både nesa og plassen. Opp med døra!!! Frisk luft måtte
til, en fikk stå i korridoren mens resten skiftet, dette fikk gå på omgang. Overflødig bagasje ble returnert til syklene igjen

Image[/url]

Image

Båter er ikke så ille mye å ta seg til, litt mer taxfree - bunkring måtte selvfølgelig til, en tur om buffet restauranten og så rett i baren. Der var det rett og slett skremmende hvor mye dårlig
drikkevarer de hadde på den båten.
Kvelden endte i baren nede på dekk 5

Image

Vel i havn på britisk jord måtte alle gjennom pass kontroll, det tok sin tid, men gjennom kom vi. Litt skeptisk til britenes venstre kjøring ledet Ambro ann, han hadde tross alt vært her nylig. Rett ut av
Newcastle mot vest, siktet vi på Northumberland nasjonal park. Britene kan det med fartsgrenser, 60miles på alt av landeveier. Som en berg-o-dal bane gikk de gjennom terrenget.

I Bellingham ble det både tanking for oss og syklene. Fountain Cottage Cafe & Tearoom tok ikke kort, litt merkverdig for oss nordboere. Heldigvis fantes minibanken rett over gaten

Image

Klokka hadde begynt å dra seg utpå dagen og alle fant frem mobilene for å se etter ett passende overnatting sted. Nytt var noe slikt for min del og frustrasjonen over hvor tungvint dette var kom
snikende. Booking.com ble redningen. Når vi etter hvert kom over ett billig hotell rett nord for Edinburgh i Inverkeithing. 3minutter senere var ett 4manns rom booket og gps´ene ble matet
med adresser. Nå skulle grensen til Skottland krysses, ashland hadde blitt varm i trøya og ledet ann, rett ut i en aldri så liten u-sving, svarte!

Image

Trangt var det, men rundt kom vi 3 og inn på rett vei. Sistemann var litt uheldig og fikk en stille velt i veien. Noen skrammer i lakk og plast ble det dessverre, heldigvis stoppet en bil og hjalp til
med å få sykkelen på rett kjør. Vi liker ikke å innrømme det, men de fleste av oss har vært igjennom slike stille velt og verst av alt går det utover ære og stolthet

Image

Image

Image

Vi hadde blitt enige om å stille inn gps på ”unngå motorvei” og ”svingete veier” dette ble levert til de grader. Inntil vi kom rett inn i Edinburgh midt i ettermiddag rushet. Etter en
god stund ble det lane splitting av ashland, som egentlig ikke er så vant til det i Halden Town. Med snilefart gikk vi fremover, inntil det hele var nok og ved en konstruktiv
manøvrering geleidet følget inn på en parkering ved en butikk, det trengtes en pause. Snop, øl og vin for kvelden ble innkjøpt.

”Raskeste rute” ble valgt og hotellet fant vi, Boreland Lodge Hotel var helt ok. Ett enormt rom med vinterhage
JRO sendte med Jarle og Arne en bestilling på en flaske vin og vin ble det

Image

Litt verre var det å få i gang dusjen. Etter 5 minutter kommer Arne ut av badet, en smule oppgitt. Dusjen fungerte ikke. Det var vann i vasken og toalettet, men ikke dusjen. Alle prøvde
seg i tur og orden. Trykket på lysbrytere, dro i håndtak, så etter sikringer, dro i håndtaket på nytt, så etter brytere på utsiden av døra. Ikke pokker om det kom vann! Inntil vi
dro i snora i hjørnet på taket over toalettet – Da skjedde magiske saker og vann kom. Helt naturlig å dra i den snora, øøhhmmm…

Den lokale puben måtte besøkes for middag og fludium, britene er jo kjent for sine puber.

Drikke hadde de, mat var det dog verre med. Men innehaveren hadde meny fra take-away´en over gata, vi kunne gjerne spise i puben. De disket opp med bestikk og tallerkener. Som sagt så gjort.
Arne kom til å spørre en av de lokale etter toalettet senere på kvelden, ”Ut døra og til høyre” var beskjeden. 5-øringen datt ikke ned før han sto ute på forthauget.
Rute for morgendagen etter ble via Myrouteapp laget, Jarle hadde lest litt om noen «gamle militær veier» og nasjonalparker. Via ymse småveier, en bro

Image

Etter en u-sving som ashland også var innom, havnet vi i Tomintoul, kaffe og lunch. Rett over gaten lå en liten hyggelig butikk ved navn “The Whisky Castle”
her delte de gladelig ut smaksprøver til potensielle kunder. Fornøyd ble det fangst for Arne.

Image

Image

Jarle hadde kommet over «Grey Stag Apartment» i Nairn til en hyggelig pris. Den lå ikke langt fra ruta og i tillegg så den meget ryddig ut.
Stedet overgikk alle forventninger for å si det mildt!! Velkomst dram og sjokolade på alle nattbord, stor stue, kjøkken, parkering ved inngangsdøren og leketøy i badekaret om vi skulle kjede oss.

Image

Image

Image

Image

Jarle og Ronnie tittet litt på North Coast 500 ruten som vi skulle begynne på dagen etter og muligheter for overnatting. Joda, i Lybster kom vi over «Forse of Nature»
ett trivelig gods, med store rom for alle 4, langs ruten var det også. Uten å konferere de andre 2 ble rom både bestilt og betalt. Overraskelsen var dertil stor når vi oppdaget
etter å ha betalt, att det var 2 steder langs ruten med det navnet, ett stykke fra hverandre. Ja ja, gjort er gjort. Da fikk vi heller litt bedre tid til whisky brenneri besøk dagen etter.

Image

Fra The Whisky Castle hadde Arne fått anbefaling å besøke Tomatin destilleriet. Ikke mer enn 40 minutter, litt sør for Nairn

Image

Image

Image

Loch Ness sjøen med tilhørende u-sving, vi trengte ikke kjøre rundt hele, ble også lagt til ruten siden vi hadde god tid denne dagen. Ojda hadde
store badeplaner, men ble betenkelig når han kjente vind og vann temperaturen, vi gjettet på 12 grader. Det fristet heller med middag

Image

God tid hadde vi denne dagen, så vi fortsatt via “svingete veier” og ble ledet frem til en fergekai I Cromarty. Selvfølgelig gikk ikke fergen pga mye
vind - Det er ikke uten grunn de har en del vindmøller i Skottland.

Image

Dermed ble gps´ene samkjørt og ny slagplan lagt - Korteste rute. Dette ble en times u-sving mot sørvest og inn på A9, da fant vi ut vi var på North Coast 500 ruten, vi hadde misset de første milene.
Østkysten av Skottland var en fryd for øyet

Image

Image

Med lite trafikk kunne enn nyte synet og turtempo lagt inn, frem til vi ble tatt imot i inngangsdøren på Forse of Nature.
Fantastisk vertskap! Vi fikk ikke parkere ute på plassen, vinden kunne velte syklene. Nei, parker her ved inngangen – det er mye tryggere.

Image

Skotsk frokost mente vertskapet vi burde prøve, den var stooor. JRO, Ambro og ashland bestilte så. Ojda gikk for toast. Han fikk to ristede brødskiver uten pålegg. Etter å
spurt, fikk han ett glass marmelade, som nesten var tomt. Det neste var så lite og søtt, att han ikke sikk skjeen nedi…

Image

Det blåste godt og skyene hang ofte tunge og truende, regndressen var på ett par ganger. Men veien ble knapt fuktig. Så dressen havnet like fort tilbake i kofferten. Det
gjorde også Arne sine nyinnkjøpte vanntette hansker fra Louis i Bremen. Det regner vist ikke i Skottland allikevel

Image

Image

Via John O´ Groats gikk ferden langs nordkysten, noen stopp for både kaffe, munngodt og foto ble det selvfølgelig.

Image

Image

Vi var skjønt enige om vest og nordvestkysten utmerker seg med sine nydelige veier.
Rett sør for Unnapool tok vi av fra A837 og ut på B869, mot Drumbeg. En fabelartig vei! Det var mil på mil med ren berg-o-dal bane, sjikaner, blindsoner, s og hårnål svinger. Hadde
det ikke vært for øra hadde glisene gått rundt hodet når vi stoppet i enden hvor veien endte utpå A837 igjen.

Image

Veien videre mellom Inverkirkaig og Badagyle var om ikke enda mer herlig. Her måtte vi holde ett lite øye med sau og kuer i veien. De hadde også lagt igjen noen
visittkort. Men det hindret ikke for litt videre inspirerende kjøring.

Selv om hele vest og nordvest kysten utmerket seg på NC 500 ruten, var det disse to strekningene som meget varmt anbefales om du noen gang er på disse traktene!

Vi hadde oppdaget det ikke var mye å velge av overnatting muligheter på vest og nordvest kysten, om enn i hele tatt kom over noe. Arne fant til slutt ett rom i Polbain,
Ullapool via Airbnb. I lys av hva vi hadde hatt til nå på turen var vi litt skuffet når vi fikk se hva vi hadde fått leid, med tanke på prisen.

Litt besværlig var det å finne frem til huset vi skulle til i Polbain. Etter å spurt noen lokale og tatt ett par u-svinger fant vi til slutt en liten port med rett navn.
I alle glede over inspirerende kjøring hadde vi rent glemt bort bensin. Ifølge Garmin skulle det være en bensinstasjon vi kunne tanke på dagen etter i Polbain, ikke langt unna.

Tidlig avreise søndag morgen, Arne hadde fått nyss i sitt favoritt destilleri, Talisker, var ikke mer enn 23mil unna, knappe 3 ½ time kjøring. Frokost fikk være frokost, her
gjaldt det å være effektiv, bensin aller først.
Achiltibuie Stores i Achiltibuie, 5 minutter unna, hadde en eneste pumpe med 2 pistoler, diesel og bensin.

Image
Bilde hentet fra Google map

1 pumpe burde holde i massevis for oss. Vi tutet, banket på dørene – flere ganger og leta rundt over alt. Men ikke en sjel var å oppdrive. Det var søndag og stengt.
Neste stasjon var Gleaner i Ullapool, 38 km unna. Ifølge kjørecomputere skulle 2 BMW´er rekke det med minimal margin, 1 Ducati skulle gå tom ett stykke før
stasjonen og den siste Ducatien hadde fortsatt halve Ekkofeltet på tanken
Inspirerende kjøring ble byttet ut med hatt og søndagstur. Med litt for høy spenning om kom vi alle frem til Ullapool uten å gå tom. Høyere makter ville heldigvis ikke
forsinke oss i jakten på Den Hellige Grail på Isle of Skye. Raskeste rute ble valgt, her måtte vi jobbe meget effektivt. Skulle det ble tid til både omvisning, prøvesmaking i Carbost.

Image

Image[/url]

Mens Sebastian og Arne shoppet og prøvesmakte edlere varer etter omvisningen, tittet Jarle og Ronnie etter overnatting. Det var temmelig blåst og ikke noe var å oppdrive,
under 2500 - 3000kr for alle 4. Noe frustrasjon og ett rådslag senere, ble det Fort Augustus i enden av Loch Ness og White House B&B. Litt dyrt, men ok, vi ønsket
ikke en alt for sen kveld. Det var å følge A87 og A82 straka vegen.

Image

Image

Tiden fløy alt for fort av gårde, Skottland kunne jeg gjerne brukt enda en uke på, da gjerne med ett telt i backup i bagasjen for min del. Men det får bli neste gang.
JRO hadde to uker ferie å ta av og med litt hjemtransport begynte det å ta av de ukene. Dermed ble nesen vendt sørover i ren transport på større veier. Eneste
avstikker var Ambro som skulle guide oss om Snake Road i Hope Valley.
Imidlertid ble det u-sving i Brookfield, vi ville ikke ha mye glede av en av Storbritannias mer kjente motorsykkelveier i enden av en lang dag kom vi frem til. Gjennom
Manchesters trafikk kork gikk det uten en eneste kreativ manøver, Jarle kan når han vil! Staycity Aparthotels i Manchester Piccadilly var målet. 2 soverom, 2 bad
og stue med kjøkken fristet. Som bonus lå Williams Motorcycles rett i nærheten, Jarle trengte sårt å stramme kjedet. I håp om å låne noe
verktøy besøkte vi BMW forhandleren tidlig mandag morgen, via en aldri så liten u-sving… Joda, de kunne hjelpe og før jeg viste ordet av det hadde en mekanikker
sykkelen oppe på løftebordet å i full sving. 5 minutter senere var alt i skjønneste orden.
Penger ville ikke damen i kundemottaket ha, men jeg fikk gjerne ta med en kopp kaffe eller vann på veien ut, om jeg var tørst. Før en service!

Snake Road var en liten ”rosin i pølsa” og godt avbrekk i transporten sørover. I nærheten av Chesterfield peilet Sebastian oljen, med den forrige sykkelen i tankene, jo da
det hadde minket litt mye. Dermed ble det ett par u-svinger og tur om Nottingham og Ducati Nottingham som fylte opp med riktig olje, den er ikke å finne i alle hyller.

Via M1, M25 og M2 ledet ashland følget mot Dover sine klipper og DFDS over til Napoleons rike.

Image

Vi rakk 22 båten fra Dover, dermed ville vi ikke i Calais før 00.30 på natten, uten overnatting sted. Ikke alt for optimistiske og med elendig 4G dekning fant vi ett hotell med
døgnåpen resepsjon, som vi fant igjen i listen på gps´en. Ashland ledet ann gjennom natten og endte i en forlatt bakgate. Hotellet var ikke døgnåpent på noen måte. Nytt forsøk,
forbannelse ble kastet over Calais 4G nettverk, før vi fant ett nytt hotell med døgnåpen resepsjon i nærheten.
Portieren var naturlig nok litt overrasket over besøket han fikk 01.30 på natten, men rom hadde han og vi fikk turens desidert lengste rom, men chesterfield salong

Image

Ronnie som hadde bestilt både hotell i Hannover etter anbefaling fra Arne samt billett med Kiel båten, måtte av gårde tidlig, det er hardt arbeide å være på tur.
I ørsken på morgenen, før vi tre andre hadde kommet ut av loppekassen, ble det en tårevåt avskjed med rookie´n JRO. Til å ikke vært på Europa tur med mc, synes jeg det er utrolig
tøft gjort å slenge seg med til Skottland og venstrekjøring!
Vi andre innvilger oss noen timer søvn til, vi var ikke i seng før i 3 tiden på natten

Ashland hadde sett noen nasjonalparker langs den Fransk – Belgiske grensen, enige som vi var stilte vi gps´ene til på unngå motorvei og velg svingete vei.
I stekende sol, kom vi oss via ett par u-svinger, gjennom en bråte med landsbyer, 100 vis av lyskryss og like mange rundkjøringer. I løpet av en 1/2 kjøredag beveget vi oss til
Bellaig i utkanten av Valenciennes. Skulle vi ha ett håp om å nå Rivieraen i løpet av ferien, med clutch i behold kunne vi ikke forsette slik. Motorvei A2/E19 og A26/E17 mot Reims og
CIS de Champagne som ble destinasjonen. Etter en u-sving og litt leting fant vi inngangen til hotellet, som viste seg å være mer ett herberge. Men de hadde senger og
vaskemaskin i kjelleren, etter 10 dager på veien var det dags for klesvask.

Image

Image

A26, A5 og A31 brakte oss fort sørover mot Dijon, der svingte vi østover på A39. Før N83 og N5 førte oss inn i en ny nasjonalpark og Sveits. Jarle ønsket litt avbrekk fra motorvei
og når de hvite strekene i Google Map slår krøll på seg, da lover det godt. Ett par u-svinger senere kom vi inn i Sveits mot Nylon.
Klokka løp løpsk og damen fra Appart'City i Thonon les Bains ringte flere ganger stadig mer stresset, de gikk hjem kl 21. Ifølge gps´en skulle vi være der 10minutter før – helt
sikkert. Vi var enige om det kunne bli noe konstruktiv kjøring.
Ikke kunne vi ane trafikk kaoset som ventet oss i Geneve! Det sto fullstendig bom stille! På 3 grønne lys hadde vi beveget oss 10-15 meter fremmover. Da begynte ashland
med lane splitting og snirkle seg mellom filene inn mot lyskrysset. Halden har ett lyskryss og kø er ett fremmedord. Men vi hadde et hotell å rekke. Sebastian og Arne fulgte
etter. Grønne lys ble strukket til gule og til dels røde. Fotgjengere ignorert og ”meg først” taktikk overfor alt og alle som ville bytte fil. Langs Quai Wilson og Quai du Mont-Blanc
ved Genfersjøen var det først heltrukken, så dobble heltrukkne midt linjer mellom filene. Bom stopp igjen.
Brått kom en scooter forbi i motgående felt med trafikken imot seg, så ett par til. Når i Roma - gjør som romere. Jarle var ikke sen om å følge etter, jo da, bilene vek unna
sånn delvis. Mellom diverse dyre premium biler, strekt fartsgrenser ubehagelig langt og en u-sving til. Så fant vi parkering og rakk hotellet med noen minutters margin.
Det ble feiret med øl, pottis, rom og whisky på verandaen

Image

Image

Her i Thonon les Bains begynner Route des Grande Alps, som var 2. del av turen.
Foruten en InterRail tur, er dette min første tur i Frankrike. De franske alpe veiene var virkelig ikke å kimse av. Nydelige var de, selv i varmen!

Image

Image

Image

Etter en drøss pass endte vi i Bourg-Saint-Maurice. Reiseleder Jarle hadde via Booking funnet ett ”studio” med plass til 6 personer i ”ARC 1800 Mirantin 1”
2 separate soverom, WIFI, parkering, og balkong fristet. Eieren? Jo han snakket fransk, veldig godt fransk. Studioet? Det var ett krypinn. Skulle 6 personer få plass her måtte Harry Potter
komme på besøk. 2 soverom var en sovesofa nede og 2 senger i 1/2 etasjen over. Alt av bilder på Booking.com var tatt med vidvinkel kamera. Spisested var i byen nedenfor, 20 minutter
inspirerende kjøring unna. Jeg var litt skuffet, men det var alt for sent å finne noe annet, slitne som vi var. Booking.com er
mye mer enn bare hoteller! Det skulle vi erfare mange ganger denne turen, les det med liten skrift når du bestiller rom på tur!

Image

Image

Sørover via Val-d'Isère, Col de l'Iseran

Image

Image

Image

Col du Galibier ble passert før vi når Briançon hvor den uformelt utnevnte reiseleder ashland finner ett hotell i Sainte-Marie, Hôtel La Mayt. Rom bestilles og adresse mates inn i gps. Vidunderlige
saker det der. Av gårde farer vi og etter en lang stund skjønner Jarle han er på fullstendig ville veier. Jeg har pokker meg klart å mate inn destinasjoner i feil rekkefølge og gps´en valgte hoved veien
istedenfor den mindre Route des Grande Alps. F**n, tidenes u-sving taes og vi rekker hotellet sin innsjekking i
god margin, dvs ca 1minutt før stengetid. Jarle har ikke bare klart en u-turn, han har tegnet en gigantisk opp-ned U på det franske kartet.
Col d'Izoard ble passert litt vel sent, men for ett kveldslys

Image

Ambro og ojda ilegger ashland strafferunde, dette går ikke ann! Dagen etter blir samme runde, i dagslys, Col d'Izoard er virkelig nydelig. På vei ned fra passet
er det satt ut flere benker, så frokost inntas i det fri i dag.

Image

Image

Image

Etter hvert som vi forsetter sørover, slår varmen og solen stadig sterkere mot oss.
Frankrike er nytt terreng for hele reisefølget sin del og det leverer, så til de grader! Brutalt vakker natur, alpepass og veier, uten for mye trafikk.
På de smale veiene er det ikke alltid like behagelig å ligge først i følget når motgående trafikk til stadig kommer nedover i feil kjørebane. Ingen uhell skjer,
men ett par ganger skvatt både jeg og de imot litt mye.
Etter fadesen med innsjekking kl 22 på kvelden var det ønske om litt tidligere kveld i dag, på nytt tryller Booking.com frem ett hotell rom for alle 3 i nærheten,
Hotel Le Relais des Cavaliers i Villeneuve-d'Entraunes.
Det en utfordring å bruke adressene de oppgir på Booking sine nettsider. Ny u-sving. Opp med Google map og etter noen forbannelser over franske adresser
finner vi ny adresse. Nytt forsøk. Bom. Pokker. U-sving. Men jo da, vi hadde parkert på utsiden av hotellet, men så ikke skiltet med en gang.

Dette var turens aller minste landsby vi overnattet i.
Arne står faktisk her i andre enden av landsbyen, hovedgaten er omtrent 250meter

Image

Vertskapet snakket fransk, Sebastian var en kløpper på Google translate og mobil, så vi fikk både bestilt forrett, middag, drikke. Samt en flaske vin opp på rommet. Fantastisk dag!

Menton ved rivieraen er destinasjon og avslutting for Route des Grande Alps. Varmen slår om mulig enda mer mot oss og uten de høye passene til å kjøle oss ned begynte det å bli litt utfordrende.

Image

Arne på jakt etter Murmeldyr eller Alperotter som døpte dem

Image

Under en av stoppene fant Arne ett billig rom sentralt i Menton, fristelsen ble alt for stor når vi kunne ta en tidlig kveld ved Middelhavet.
På veien ned mot Menton svinger en nydelig 70-talls Renault ut fra ett kryss og Jarle blir en smule distrahert og glemmer både skilt og gps. Det er hærlig å se veteraner i bruk! Veien videre
er fantastisk og det går ett lite stykke før han ser gps´en hyler om ny u-sving, vi er på på feil spor. Opp med venstre pekefinger og to sirkler tegnes i luften. Alle vet hva det betyr

Blikket som møter oss idet vi runder svingen og ut på Promenade du Soleil i Menton er en egen følelse. Middelhav, palmer og strand

Image

Image

Image

Rutens endepunkt kjøres forbi, før vi sjekker inn på hotellet
Senere på kvelden gikk vi forbi endepunktet på nytt og fant merket i bakken.

Image

Etter en varm dag på jobb, var en tusle tur gjennom Menton sine smug, handle gater og strandpromenade på sin plass.

Image

Image

Image

Varmt som det var måtte vi kjøle oss ned i Middelhavet

Image

Restauranter studeres, før vi bestemmer oss for en med sjømat.
Ojda var på sjekker´n og fikk selskap ved bordet

Image

Porter ble bestilt, litt overrasket over de hadde mørkt øl. Det hele skulle vise seg å være en liten misforståelse og to glass med kald portvin kom i stedet, men de røk med i varmen og øl
bestilles. Sammen med en bolle dampede blåskjell. Jarle og Arne oier seg i kor. Det var en gigantisk porsjon, men ned gikk det til slutt. Hamburgeren til Sebastian var litt mer
overkommelig og for normale mager.

Menton er en akkurat passe stor by, midt imellom den Italienske grensen og Monte Carlo. Kan anbefales, med sin strand promenade, folkeliv og ikke for mye trafikk.

Image

Via Myrouteapp ble rute for dagen derpå laget, er vi først her må vi kjøre langs Middelhavet og berømte steder som Monte Carlo, Nice og Cannes.
Dagen etter er vi nesten våte av svette før vi får startet. Tråler oss langs kysten og gjennom Monte Carlo.

Image

Image

Halvveis inne i Nice på en stopp kjenner Ambro han sliter litt mye med by-kjøring og varmen. 30 og 40km/t grenser med stekende sol og vindstille går rett og slett ikke. Han melder
pass og forsetter rett mot Castellane. Jarle tenkte på nytt å gjøre som lokalbefolkningen - slenge kjørejakken. Men ikke pokker om vi får av strikkene ojda har på Givi koffertene
sine, uansett hvor mye vi klør oss i hodet og drar i dem går det ikke. Nuvel, da blir det kjørejakke allikevel, ned med glidelåsen og hiver hanskene i kofferten i stedet.
I lavt tempo forserer vi gjennom Nice, langs strandpromenaden og nyter utsikten.

Image

Image

Langs Promenade de L'Hippodrome i Cagnes-sur-Mer var det på nytt duket for pause. Det skal de ha, det er tapetsert med parkerings muligheter for 2 hjulinger og
enn trenger ikke lete etter parkerings muligheter. Frokost aka vann, brus, eple og skinke på boks, fungerte perfekt i denne varmen.

Image

Langs Avenue de Verdun i Antibes måtte kjørejakkene av igjen, våte av svette. En gåtur langs Port Vauban Antibes og beundring av yachtene som lå der. Ikke for vår lommebok, men for ett syn!
Noen var redd for å ikke komme i land og garderte seg med eget helikopter andre var tydelig redd for å ikke kjenne igjen båten sin og bestilte den i mint grønn utførelse. Noe for enhver smak

Image

Image

Image

Via småveiene om Cap de la Croisette og Cannes svingte vi etter hvert av og la lett kledde damer, lystbåter og strandliv bak oss for denne gang.

Image

Image

Svingene tok til på nytt. Ruten var lagt opp etter ”spasme-prinsippet” dvs finn ut grovt hvor du vil og zoom ned i Google maps eller Myrouteapp. Se etter de små
veiene som ser ut til å være tegnet ev en 5åring med spasmer og ADHD.. Jo mer krøll de har, jo bedre blir det.

Image

Image

Image

I Castellane gjenforentes vi med Sebastian som hadde ordnet med hotell, Ma Petite Auberge og slappet av. Hotellet levde opp til navnet, rommet var ”petit” med det holdt i massevis for oss.

For første gang på turen ble det to dager på samme sted. Arne hadde trålet internett etter kjøretips gjennom våren og kommet over en rundtur i Parc Naturel Régional du Verdon, med
flere ilagte u-svinger. Det varmer ett Halden-hjerte

Image

Image

Image

Image

Det ble en ny suksess dag, for en natur og utsikt vi hadde! Men sola og varmen skuffet ikke den heller. Drikke gikk ned på høy kant gjennom dagen og rant like fort ut igjen i form av svette. Til og med
gradestokken på Rally´n til ojda bikket 30, vi som hadde lenge lurt på om den målte max 29, når våre andre målte langt høyere

Image

Image

Image

Det hele ble litt mye for Ambro som på nytt måtte slenge inn håndkleet, han var ikke laget for slik varme og det tempoet. Slutten av dagen måtte han avbryte, mens ashland og ojda fortsatte resten av rundturen.
Ikke så lenge etterpå ender vi det dette skiltet, ruten vi har lagt inn på gps´en vil ha oss igjennom, noe jeg er skeptisk til

Image

Arne som mener vi er turister og bare følger gps sikkert kan kjøre gjennom. 100 meter lenger ned i gaten kommer en rasende person ut av en kafé, hytter med armene og skriker febrilsk

Image

Her var det tydeligvis ikke lov å kjøre, jaja, gjort er gjort. Vi ignorerer vedkommende galant og sniker oss videre nedover gå gaten, hvor folk glaner og peker på oss. Skjønner ikke hvorfor

Dagen etter skiller vi lag, Sebastian vender nesen mot nord og Norge. Mens Jarle og Arne skulle følge fotsporene til en mektig hærfører og forsetter videre på Route Napoleon mot Grenoble.
Etter å blitt bortskjemt med det skottske høylandet, franske alper og rivieraen. I Grennoble booker vi oss inn på Résidence Le Patricia å får ironisk nok ”biker – rommet” med
to soverom og utsikt til både gamle – byen og fjell.

Image

Image[/url]

Image

Etter å vært innom det beste supermarkedet jeg noensinne har besøkt i hele mitt syndefulle liv, blir det middag på hotell rommet i dag

Image

I løpet av kvelden konkluderes det med, vi hadde hatt mer glede av Grande Alps ”baklengs” / nordover fra rivieraen. Route Napoleon var ok, men vi blir lett bortskjemt her nede i
Alpe – land. Det kan enn ikke vite før i etterkant og disse to rutene er vist ett måste når mann kjører i Frankrike.

2 år tidligere, på den første Alpe turen min fikk jeg bl.a. ikke med meg det store St. Bernard passet og hadde stort ønske om det. Som sagt så gjort, tid hadde vi nok av og mot
øst bar det på mindre veier, inn på Grande Alps ett stykke. Før vi skjærer av mot Italia i Sainte-Foy-Tarentaise, via det lille St. Bernhard passet havner vi i Italia og
Colle San Carlo, ett lite men nydelig pass. Tiden er dyrebar og vi har en jobb å gjøre.
Is og kaffe blir lunsjen, det er det eneste som fungerer i varmen. For italienere er en Americano ikke helt hva vi forventer med en kopp svart kaffe

Image

Fylt opp på sukker og koffein forsetter mot store St. Bernard passet og Sveits. Etter hvert som vi nærmer oss toppen blir skyene lavere og lavere, inntil vi kjører inn i dem og en hinsides tykk tåke

Image

Image[/url]

Image

Via Booking, var rom på Chez Natalex i Vercorin ordnet. Det passet flott siden vi var på vei østover, ny u-sving, denne gang ikke pga Jarle, men veien var for første gang stengt. Oppover og oppover
bar det og ikke skjønte jeg hvordan ett hotell kunne leve her oppe. Det viste seg jeg ikke hadde lest den lille skriften, nok ett privat hjem. Stedet var meget rent og ryddig, med nydelig utsikt

Image

Det gjør ingenting, prisen var meget god, selv for ett privat rom. Men når vi forventer ett hotell, er det litt rart å ende opp i ett privat hus og dele baderom med flere. Egentlig er private overnattings muligheter
ofte trivligere enn hotell, men det er noe jeg forventer å finne på Airbnb, Booking er for motell, hotell eller lignende i min verden. Stadig lærer enn noe nytt, så i fremtiden må mer kritiske søkerkriterier velges.

Østover bar det på motorvei, ikke så vi noe sted for å løse vignette, men det hindret ikke oss i å bruke sveitsernes transport - årer.
Vår alles kjære Olav hadde bistått med en rute i Myroute. I Ulrichen tok vi av til Nufenen pass, en av mange pass i Sveits jeg hadde på ønskelisten, men fortsatt var vinterstengt sist jeg var her.

Image

Image

Image

På toppen ble vi vinket til side av en gulkledd person, med stor klump i magen svinger vi av og parkerer. Vi hadde vel ikke brutt noen regler? Heldigvis var det representanter fra brannkorps,
ambulanse, luft redning, politiet og FMV stoppet alt av motorsykler og informerte om viktigheten av bruk av riktig kjøre utstyr, tilpassing av fart, ulykker etc

Image

Image

Image

Nåja, en runde måtte vi ta, litt for skam skyld og en ben strekk med is var på plass.
I Airolo var Jarle i god driv inn i tunellen før en ny u-sving dro oss inn på rett kjøl, opp mot toppen av St. Gotthard passet. På toppen svingte vi av og ojda viste vei ned gamle passet av brostein,
midtstripen var elegant lagt i rødstein. I bunn ble en ny u-sving tatt og samme vei oppover igjen. Ett virkelig herlig og morsomt innslag

Image

Image

Image[/url]

Av en eller annen grunn klarte jeg å surre oss inn i Andermatt og restaurant Jodlerwirt - die Schlagerbeiz. Her var det tyske slagere som gjaldt og Radio Paloma lød på
PA-anlegget. Faktisk ikke feil i hele tatt! En øl og middag senere ble det besluttet å booke rom med en gang, så slapp vi å stresse på tampen av dagen. På gasthaus Pension zum Turm i Hospental sjekket vi inn.

Image

Image

Image

Det var en ny VM kamp på TV, så de stengte ikke før kl22. Var vi senere enn det, kunne vi bare ringe på døra, så åpnet de for oss. Nå hadde vi ett hav av tid på rundturen om Susten, Grimsel og Furka pass, trodde vi.

Image

Image

Image

Det skal imidlertid både taes bilder, sykler tankes, kaffe skal drikkes, så vi surret oss fullstendig bort og fikk ikke parkert før litt over 22 på kvelden. Heldigvis var det ikke
utsjekking før 11 dagen etter. 11.05 fikk vi levert nøkkel, vi stresser da ikke på morgenen når vi har ferie.

Østover over Oberalp Passet mot Chur bar det påfølgende dag, trivelig dalføre å kjøre gjennom, før vi dreiet sørover. Jeg hadde lagt ruten om Davos, men her måtte Arne
protestere, ikke Albula pass? Om jeg ikke hadde kjørt det var det å anbefale. Som sagt så gjort, man hører på de lærde og erfarne alpefarere. Og en ny u-sving ledet
oss inn på Albulastrasse.
Via Munt la Schera Tunnelen havnet vi om skatteparadiset Livingo, bare bensin ble shoppet denne gangen

Image

Image

Arne hadde nemlig fått los på bratwursten til en viss pølseselger på toppen av Stelvio passet. Så vi kom oss videre østover i retning av Syd-Tirol og Dolomittene.

Image

Image

Image

Det eneste som skuffet litt ved Stelvio var Arne sin faste pølse-krenger var avløst av to yngre gutter, ikke det samme å kjøpe fra dem. Men bratwurst ble det. Mens vi nøt mat og utsikt
fikk vi øye på gamle mannen selv. Han hadde ikledd seg sivil og satt i en bil like ved. Helt tydelig fornøyd over litt ferie.
Rom for natten fant vi i Meran og Gasthof Mondschein. Da var det sjarmøretappen nedover Stelvios østside. Stusset litt over lite trafikk imot, men klokka hadde passert 17.30.

Image

Brått tok vi igjen køen. Synet av bergningsbil, carabinieri ett par ambulanser og helikopter antydet på ulykke og personskader. Helikopteret fløy av gårde tilsynelatende tomt. Etter en liten
stund fikk vi beskjed om veien forble stengt, en god stund siden de ventet på ”spesialtransport” Med velsignelse fra det lokale carabinieri fikk vi passere, en flere timers omvei om Sveits
lokket ikke på kvelden når hotell allerede var bestilt.
Ikke langt etter, ned i dalen, møtte vi ambulanse med svart kassebil etter. Spesialtransporten hadde det ikke travelt. Dessverre var det en ulykke med fatale følger. Litt demper
på stemningen og ettertanke på sin egen kjørestil blir det selvfølgelig.

Image

Image

Kvelden ble benyttet til å nyte en kald øl med tilhørende ankerdram, mens slagplan over Dolomittene og det berømte Staller passet ble lagt. Staller navnet sa meg ingenting, men når
Arne forklarte det var det en-veis kjørte passet var jeg ikke vanskelig å overtale. Det har vi alle hørt om.
Rute etter spasme prinsippet ble brått laget, småveiene SP 98 og SP99 ledet oss til Bolzano. Via ett par u-svinger kom vi oss til Passo Gardena, en del av rundturen rundt
Sella fjellgruppen i Dolomittene

Image

Image

Image

Langs Parco Naturale Vedrette di Ries-Aurina snirkler veien nordøst over mot Østerrike. Noen minutter ventetid ble det før vi slapp til gjennom Staller passet. Hvert 3. kvarter er veien
åpen i 15minutter, før den stenges igjen. Langt er det ikke, ca. 4-5 km og tar litt kortere tid å kjøre. Ifølge Arne gikk gliset mitt langt forbi øra når vi parkerte rett over grensen
til Østerrike. For ett pass, det havner glatt på en de øverste plassene i topp 10 listen

Image

Image

Image

I Lienz ble rom på ett velkjent hotell i Hirzbachalm, hotel Post Fusch. Bartender Stefan, som i fjor holdt følge med Arne gjennom en hard natt i hotellbaren hadde sluttet og fått ny
jobb. Det verserte fortsatt historier om den legendariske bartenderen både på hoteller og tidligere gjester. Han var dypt savnet blant mange!

Image

Image

Nå hadde vi vært over 3 uker på veien og ferien var dessverre over for denne gang. Vi fant ut to dager gjennom Tyskland burde holde.
Under frokosten får jeg en lys tanke og klarer å uttale «Dette er pokker meg første skikkelige langturen med XR´en hvor ingenting uforutsett har skjedd»
«Faen gutt, vi ække hjemme ennå!» kom det sporenstreks tilbake

Image

Jeg er fan av Arne Anka, hvilket er en svensk versjon av en arbeidssky og fordrukken Donald Duck som filosoferer over livet sammen med sin beste venn
Krille Krokodil, gjerne på en pub

Dette skulle vise seg å passe perfekt for dagen. Vi hadde ikke mer enn passert grensen til Tyskland og Inzell, før høyre sidekoffert finner det for godt å
løsne, igjen. Godeste ojda lå bak meg i fjor etter PreHøst turen når den datt av første gangen. Nå skjedde det samme igjen.

Image

Image

I slike situasjoner er det to ting enn kan gjøre: Det er å forbanne Gamle Erik, Beelzebob, sykke, verden og kofferten eller gjøre det beste ut av alt sammen - Shit do happends
Først ble selgeren kontaktet, han var litt stum når han fikk greie på hva som hadde skjedd. Med god hjelp fra forumet sine brukere hadde vi løst floken med strikkene
på Arne sine sidekofferter. Så hærligheten ble surret og stroppet fast på passasjersetet etter alle kunstens regler.

Image

Noe skitt var det å fiske ut regndressen litt senere på dagen, når vi tok igjen regnet på vei nordover.

Planen var å nå opp til Hannover før vi tok kvelden. Men pga kofferten og regn, mye regn fant vi det tryggest å ta kvelden i Kassel. På hotell Days Inn fikk vi turens
desidert største rom med ikke mindre enn 2 balkonger. Det hadde nok vært ett fasjonabelt hotell en gang i tiden.

Rett ved hotellet lå Louis som selvfølgelig måtte besøkes. Litt trøste shopping må til, nye bremseklosser bak på meg og t-skjorte og hansker til Arne, så var vi på nytt
klar for veien videre nordover. Ingenting var planlagt, dermed gikk ferden via ferge fra Puttgarden og broa over til Malmø. Det er ingen billig fornøyelse med rundt 550kr
for ferge og 285kr for broa. Men enn slipper å planlegge noe som helst eller evt ta en overnatting ekstra i Danmark for å få det til å passe med bår fra Frederikshavn
eller Hirtshals.
Etter å rullet inn i solnedgangen nord for Malmö og nordover gjennom natten. Parkerte 2 meget slitne turkamerater foran huset i Halden, en gang i 2 - 3 tiden på
natten. Etter rundt 18 timer på veien. Selv etter en ankerdram suste det i ørene.

Image

Image

Litt lang siste dag ble det, men når turen er over er det deilig å komme hjem også. Jeg tok senga, Arne flatet ut på sofaen og fikk noen timer på øyet før han la inn
sjarmøretappen mot Oslo.

På tampen summerte jeg og Arne turen litt. Å kombinere Skottland sammen med Alpene, var vel ikke det beste enn kan gjøre. 4 dager gikk med for å komme ned gjennom
England og Frankrike til Geneve, det ble litt mye transport etapper.
Begge deler var like flotte, men bør nok oppleves i to omganger.

3 1/2 uke og rundt 9500 kilometer ble det gjennom noe av det vakreste Europa har å by på av natur og veier, det er skremmende hvor fort tiden går i godt lag. Sommerens mest
fantastiske eventyr, sammen med tre like fantastiske kjørekompiser er over, men noe jeg sent vil glemme.

Tusen takk Arne aka ojda, Sebastian aka Ambro og Ronnie aka JRO!

// u-turn aka ashland
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by ojda »

Outstanding oppsummert, fotografert og presentert min gode ashland =D>
Det var som tidligere sagt en helt fantastisk bruk av 3 1/2 ferieuke, og å kunne titte tilbake på den å minnes gjør god-vondt i koppen :redface
Alle som bidro med sin pesonlighet og spisskompetanse på hver sin måte gjorde dette til en utrolig opplevelse som seint glemmes \:D/
Nårsomhelst med alle, eller hver enkelt av dere \:D/

Hadde du nevnt at du skulle oppsummere Jarle, skulle du fått tilgang til enda mere bildematriell [-X
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by JRO »

Veldig bra Ashland, godt oppsummert og med alle de rare stedsnavnene i Skottland. Du har fått med deg det vesentligste i perioden jeg var sammen med dere. :D :thumleft \:D/
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by biker7 »

Meget god reiseskildring, og flotte bilder :thumleft

Her snakker vi kvalitet =D> :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by Bikeridr »

Fantastisk beskrivelse.
Faen, nå *MÅ* jeg få somlet meg på en alpetur..
=D>
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by hakhap »

Topp karakter :D
Flott fortelling og flotte bilder.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by knutk »

Takk for underholdende lesning og flotte bilder :D =D>
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by Tommas »

Humor og bilder, det er bra det :thumleft

Litt av en tur dere ha hatt =D>
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by Palma »

Dette var lesing i 4-5 etapper søndags aften. Fikk nesten tåre i øyekroken, fyyyyy spyle, dette var det beste jeg har lest på lenge (som jeg ikke har skrevet selv)
Karakter 3x20 som gjeldende!! Fantastisk i ord og bilder!

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by ashland »

ojda wrote:Outstanding oppsummert, fotografert og presentert min gode ashland =D>
Det var som tidligere sagt en helt fantastisk bruk av 3 1/2 ferieuke, og å kunne titte tilbake på den å minnes gjør god-vondt i koppen :redface
Alle som bidro med sin pesonlighet og spisskompetanse på hver sin måte gjorde dette til en utrolig opplevelse som seint glemmes \:D/
Nårsomhelst med alle, eller hver enkelt av dere \:D/

Hadde du nevnt at du skulle oppsummere Jarle, skulle du fått tilgang til enda mere bildematriell [-X
Det burde jeg ha tenkt på, du er jo litt mer aktiv enn meg når det kommer til bilder
Skal jeg huske på til neste gang :thumleft
JRO wrote:Veldig bra Ashland, godt oppsummert og med alle de rare stedsnavnene i Skottland. Du har fått med deg det vesentligste i perioden jeg var sammen med dere. :D :thumleft \:D/
Google map og locato linken vår var til god hjelp der. De stedsnavnene er ikke helt letter å værken huske eller uttale
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by ashland »

Palma wrote:Dette var lesing i 4-5 etapper søndags aften. Fikk nesten tåre i øyekroken, fyyyyy spyle, dette var det beste jeg har lest på lenge (som jeg ikke har skrevet selv)
Karakter 3x20 som gjeldende!! Fantastisk i ord og bilder!

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Ble kansje litt langt, hyggelig å høre det falt i smak :D
Men koser seg veldig med bilder, musikk, locatolinken og tråden fra turen vår når det ble skrevet :)
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by ojda »

ashland wrote:
Palma wrote:Dette var lesing i 4-5 etapper søndags aften. Fikk nesten tåre i øyekroken, fyyyyy spyle, dette var det beste jeg har lest på lenge (som jeg ikke har skrevet selv)
Karakter 3x20 som gjeldende!! Fantastisk i ord og bilder!

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Ble kansje litt langt, hyggelig å høre det falt i smak :D
Men koser seg veldig med bilder, musikk, locatolinken og tråden fra turen vår når det ble skrevet :)


Slett ikke ashland, hadde glatt tålt det doble :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by JK95 »

Helt nydelig! =D>
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by DrGreve »

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive til glede for oss andre.
Med Biker7 sitt referat og dette ble søndagskvelden perfekt :thumleft
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: Skottland, NC500 og veien videre - Europaturen 2018

Post by Pål »

Fyttigrisen så fantastisk lesning =D> har storkost meg her en god halvtime med en pils og dette stoffet. Ble rett å slett litt trist når det var ferdig. Jeg vil ha en oppfølger og aller helst en trilogi \:D/ problemet med disse gode referatene er at en legger på så mange ting på sin egen "to do list" og her var det mye å ta av.

Meget bra skildringer og bilder :thumleft

Jeg får en liten anelse av at det er en kar her som er blitt avhengig av u-svinger :lol:
Post Reply