Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by Leffy »

Image

Vekkerklokka gauler og'n Jon Blund takker farvel for seg i det øyelokka åpnes og jeg skjønner at endelig er dagen kommet. Sola skinner ute, morrasbrødet er på topp og smilet bretter seg så langt mot øra det kommer. Blodet bruser og jeg er på tur opp av senga. Vi avtalte kvelden før at kompisen skulle stikke oppom meg ved 09.30 tiden, ettersom han bærer litt av bagasjen min, rettere sagt mye av teknologien som har blitt mer og mer nesten et krav om og ha med seg på tur de siste årene. 09.15 durer det i en V-twin oppi høgget, jeg er 80% i mål med pakkinga og begynner småstresset med og få fikse resten som skal til. Ser på kl og tenker; "faen at ikke folk kan for en gangs skyld være litt presise" og ler forsåvidt det av meg det når jeg vet åssen jeg er sjøl og. Men dog, han tar litt av bagasjen og møtte da isåfall opp. Pc, ekstra HDD og resten som hører med blir hivd nedi sidekofferten på V-Stromen, jeg hiver på meg klærne, og etter et par bokser med Pepsi Max og stramming av kriega baggen ser det ut til at jeg også er klar.

I dag ble det som i fjor, ca 20 mil fra meg og ned til Hjortneskaia og Color Fantasy som skal ta oss over til Kiel. Pitstop ble det på Shell Skedsmokorset for og fylle opp igjen så vi hadde full tank igjen ut fra Kiel morra etter.

Vi lærte ikke av i fjor, når vi møtte opp nøyaktig på kaia kl 12.00 i år også ( Båten går 14.00, og i fjor ble vi stående i kø helt til 13.30 i sola før vi fikk komme inn og jeg endte med "tredjegradsforbrenning" oppi knollen. ) Men nå så rakk jeg omtrent ikke og få av meg buksa og finne meg et lite skyggeparti før vi ble vinket på.

Image

Vel inne på de flotte standard lugarene, der'n "klaus dro forbi" bodde en gang før i tia, ble det en kjapp tur innom dusjen, før den obigatoriske Heineiken måtte foreviges på dekket.
Image

Fleste har kjørt denne båten før, inkl meg sjøl, så det er ikke akkurat så veldig mye spennende og hverken se eller høre fra overfarten. Det ble en god del øl og drinker til, men det hører jo bare med.
Image

Opp kom vi oss neste morgen, jeg litt småsusette og halvdårlig i magan. Mulig det ble litt for mye drekke eller halvdårlig mat, gud vet, men i det jeg var nede og skulle løsne strammebåndet av sykkelen var det som om noen skulle ha dedonert hiroshima bomba nedi magen. Jeg endte opp med og slippe alt i henda og finna nærmeste dass i det klokka nærmet seg avgang fra ferja. Båten får heller vente på meg i 10min enn at jeg sku smørja underbuksa og innsidene av låra og lufte som en anna kloakk-kum som er vel overfylt.

Etter den nesten traumatiske opplevelsen og vel av båten stoppet vi på kaia i 10min. Sola var like klar og varm som dagen før og jeg endte med og kaste hanskene i toppboksen mens jeg smørte inn fingra med litt sun protection. Faktor 30, for de som vil veta det.

Image

Ren transport ettappe i dag selvfølgelig, ned til Mannheim der vi sku overnatte. I år har vi kun bare kjørt, og funnet hotell, alt fra 2 timer før eller når vi har nådd destinasjonen. Så lenge jeg har en dusj, dass og ei seng og ligga i så er jeg fornøyd. Trenger ikke og være så høy standard på rommet, ettersom vi bare drar videre dagen etter allikevel.

Sunn, skal man væra eller? Cola, kald cola.
Image

Image

Nede i Mannheim, eller litt utenfor fant vi et "Budget hotel" Kjeden heter vel "Budget" og hvis jeg ikke tar helt feil, til 700,- spenn natta. Prøve og ligga litt billigere enn i fjor. Helt greit for og overnatte. Etter og sjekka oss inn gikk vi ut for en liten tur, en matbeta og pils ble det jo.

Image

Image

En av de beste rettene jeg spiste på denne turen. Svinemedaljong kokt i noe soppsaus med hjemmelaget chips til. Steike og deilig.
Image

Etter og dratt tømmer nok ei natt, var det duket for en dag til på autobahn iallefall for en liten stund, før vi skulle lande i Thonon-les-Baines i kveldingen. Vi svingte av motorveien etter et par timer fra avgang og la ruta innom Baden Baden og Black Forest for en liten avveksling og for å bli kvitt denna helvetes køa. Fortsatt mye arbeid på autobahn så det var en del køkjøring på tur nedover.

Liten rast på plassen rett før det bærer oppover.
Image

Nesten oppe. Kompisen måtte stoppe og ta et bilde av utsikten.
Image

Oppe på toppen var det første av flere biltreff vi skulle treffe på rundt på turen. Sto en god del gamle Porscher, Ferrarier osv.
Image

På vei ned igjen viste GPS oss inn på en utrolig smal vei med 18% nedstigning. Først trodde jeg at vi hadde kjørt feil, men vi fulgte da den videre. Herregud for en herlig og trang vei. Den ledet oss igjennom et lite tettsted, før vi dro rett til værs igjen. Satan og deilig det var og endelig få smake på det vi elsker og kjøre med motorsyklene.

Image

Så bar det videre på motorvei og rett før vi sku inn i Sveits stoppet vi på en bensinstasjon og kjøpte oblat for og kjøre på motorveien der nede. Tenke vi fikk være litt lovgyldige i år.

Image

Vi kom jo inn i Basel så var greit og ha fått på et merke. Var høy grensekontroll der. Dog så var det vel mulighet til og kjøpe i en eller annen luke der også, men like greit og fikse det før, for det var nok av trafikk.

Været ble litt mer overskyet nedover og tempen falt ned til 25 grader (takk og lov), før vi kom ned til Genèvesjøen der hele marerittet startet igjen. 31,32,33 og det kokte som vi var et par hummere oppi kjelen til Hellstrøm. Pokker ta finværet altså. Merkelig det der. Vi har en vane om og klage uansett åssen været er.

Mellom en hau med tettsteder, motorsyklister og andre traffikanter på veien klarte vi etterhvert og navigiere fram til hotellet. Igjen så klarte jeg og booke oss på et nytt "Budget hotel". Skal dog sies at standaren er ganske bra til tross for litt lite rom.

Rota litt etter plassen.
Image

Hotellet.
Image

Mat måtte fikses til hittils VM's mest interresante kamp, som viste seg og bli den kjedligste. Take away. Meget god pizza.
Image

Slik er livet på tur. Helvetes oliven.
Image

God og mette og trøtt etter en laber kamp var det bare og lene seg tilbake å glede seg til morgen dagen, da morroa skulle begynne med og klatre litt i alpene.
Image

Fredagen startet som alle andre dager. Været var toppers, en god forkost ble spist og så var vi i gang.

Et lite stykke fra hotellet før vi begynte over passene. Måtte hive av meg hanskene igjen. Veien opp dit var svingete og herlig.
Image

Det gikk opp og ned, hit og dit, igjennom tettsteder, bak trailere og biler, over ett pass før vi stoppet på pass nr 2 på ruta av Route des grande alpes. Col de la Colombière.

Image

Image

Noen bilder og klistremerker til toppboksen måtte fikses. Så videre over Col des Aravis. Ikke de mest spektakulære passene. Men var da litt folkeliv der om ikke noe annet

Image

før det bar over Col des Saisies og så et par stopper opp Cormet de Roselend.

Image

Image

Image

Image

Image

På toppen var det rimelig dødt. Var kun en personbil tilstedet og en bil som sto og solgte spekepølser. Så vi satte fart nedover igjen mot Val-d’Isère der neste pass skulle bestiges; Col de l'Iseran. Rett før oppstigningen stoppet vi et kvarter, lufta utstyret og fikk startet gopro'n. Begynte og bli litt overskyet og mer vind, men det klagde jeg ikke over. Ferden startet oppover, og i denne oppstigningen skulle kile litt i skrøtten min. Etter en hendelse i trollstigen i 2013, der jeg fant ut at jeg hadde en merkelig form for høydeskrekk, så kjente jeg et lite sug i magan opp her. Like ikke oppstigningen der jo høyere jeg kom. Det gikk jo greit, og tempoet var jo forholdsvis i høy fart oppvover. Fikk et par motorsykler som lå og pressa meg i ræva, men forbi skulle de ikke. Men jeg kom meg til toppen og et klistre merke med "I did it" måtte på boksen. Fortsatt lite med folk, og det tok ikke lenge før det bare buldret bak oss. Fire biler med en heftig prislapp dukket opp.

Image

Tyskeren i Porschen, han til venstre som står og tar bildet, virker som en reiseleder for de andre. Kjæften var ikke lukket et sekund mens han var der oppe. De to første bilene var høyrestyrte med skilter fra storbritania. Han stoppet bare midt i veien for få et bilde foran skiltene.

Image

Det virket som de kjørte ganske heftig når de kom opp, så vi sto å ventet på at de skulle dra igjen. Disse der ville jeg iallefall ikke ha i ræva. 3 av 4 forsvant da han i den sølvgråe bilen ikke kom seg av flekken av ubeviste grunner så vi bare hang på nedover. Skjønte etterhvert at han hadde problemer da de andre begynte og snu midt i veien lengre ned. Kan ikke akkurat si at det var store plassen og manøvrere bilene rundt på. Turen ned var ikke noe stress i forhold av hva det var opp, og vi stoppet etter "første nedstigning" der det begynte og bli litt flatt igjen.

Image

Image

Etterhvert hørte vi bilene komme som noen lyn nedover så vi bestemte oss for og stå til de hadde passert. Var en liten rettstrekke der vi sto så vi fant ut at goproene skulle på, så vi fikk filmet når det passerte. Var rimelig heftig lyd av de. Så vi ventet, og to minutter før de kom ned, kjørte det ut en jævla bonde med traktor og vogn.... Svarte i helvete og jeg bannet inni meg.( Nei, jeg er ingen bondehater, men det "store" øyeblikket jeg hadde håpa på med litt fantastisk lyd, forsvant fort nå )

Image

Dagen begynte og drøye og nede igjen fra L`Iseran bestemte vi oss for og finne overnatting i nærheten. Valget falt på en familiedrevet B&B med resturant i samme bygg. I andre etasje av resturanten befant rommene seg. Egen garasje til syklene hadde de også. Stedet het Les Marmottes og lå i Lanslebourg-Mont-Cenit.

Image

Image

Etter og få innlosjert oss på rommet, etter mye at og frem med eieren, ei hyggelig dame som kun snakket fransk fikk vi i oss litt middag. Takk og lov så kom dattera hennes, som kunne en del mer engelsk, så gikk alt litt mer enklere.

Image

Endelig et sted som serverte ordentlig øl.
Image

Etter middagen gikk vi ut for og rusle litt rundt.
Image

Image

Image

Litt geocaching må til.
Image

Image

Enda en.
Image

Image

En ny dag sto på trappene med Col du Galibier som høydepunktet. Sola skinner fortsatt og gradene skyter til værs etterhvert som tia går. Vi kjører litt nordover igjen for og tanke opp før vi starter etappen. Fortsatt lite folk på veiene og den trafikken som er flyter greit. Kommer etterhvert ned til et litt større sted, som jeg ikke husker navnet på, før vi kjører noen minutter ut på motorveien for og så svinge av igjen. GPS'n viser oss rett inn i en fjellside med masse trær og herfra vi sitter så skulle man ikke tro at det gikk noen vei inn dit. Terrenget blir brattere og hårnålene svinger seg oppover. Nå så smalt det skikkelig med andre motorsyklister også og spesielt mye harley'er. Vi kom opp på en topp som viste seg og være Col du Télégraphe, et pass til på ruta. Folksomt som det var fortsatte vi bare videre ned mot Valloire. Der var det liv. Hele byen var tett i folk og Harley Davidson sykler av alle mulige slag. Folk gikk i veien, syklene var parkert på alt av plasser, og i veien så det var så vidt vi klarte og lirke oss frem. Var vel da vi skjønte at det var et treff av noe slag. Vi stoppet ikke her heller, men fortsatte mot Galibier og det ble ikke noe mindre folk.
Hele veien opp til toppen var det liv. Folk satt i fjellsidene, andre hadde telta. Hver hårnålsving oppover sto det en eller annen sykkel. Jeg smilte som en liten unge. Sola skinner, landskapet var nydelig og masse folk. Som jeg koste meg. Eneste gangen jeg synes det var helt greit med mye liv opp et pass. For et liv. For en energi. Oppe på toppen var det fullstendig kaos og så og si omtrent helt umulig og komme frem. Folk som kom fra begge sider endte opp med og kjøre samme side ned igjen for og unngå folkemengden.

Bilder fra toppen.
Image

Image

Image

Image

Image

På tur ned igjen
Image

Senere fikk jeg vite av en fransk motorsyklist som jeg følger på instagram at Frankrikes nest største Harleytreff, Punta Bagna, ble holdt i Valloire denne helga.
Dum som jeg var så filmet jeg ikke på tur opp. Col du Galibier ente opp med og blitt mitt favorittpass i Frankrike. Der trivdes jeg virkelig og med alt livet rundt så var det rett og slett en herlig dag.

Vi kunne ikke bli på toppen der hele dagen heller så vi fortsatte videre til neste kjente passet, Col d'Izoard. Trafikken avtok veldig etter Galibier og ting ble som normalt igjen. Heller ikke oppe på toppen av 'Izoard var det mye folk. Liten stopp ble det med Cola og en is.

Image

Image

Image

På tur ned igjen.
Image

Image

Image

Videre gikk veien over Col de Vars der det ble nok en stopp. Jaggu meg så ble det en Fanta og en is til.

Image

Image

Det endte opp med og bli dagens siste pass. Vi bestemte oss for og overnatte i Barcelonette, ikke langt unna Col de la Bonette. På turen nedover igjen fra fjellet fikk vi mange advarsler fra møtene syklister. Det fant vi ut hvorfor etter en liten stund. En MC fører hadde dratt av veien og lå oppi en skråning i ett kratt. Jeg fatter ikke åssen han/hun hadde fått det til. Det må ha gått veldig fort for og havne opp i fjellsiden. Det var masse av folk der så vi bare kjørte videre og etter noen få minutter møtte vi både ambulanse, politi og brannvesenet.

Europas høyeste asfalterte vei er ikke med på selve hovedruta; Route Des Grandes Alpes, men når vi førstest var i nærheten bestemte vi oss for at dit måtte vi uansett så da avvek vi fra den opprinnlige ruten. Men først skulle vi finne et sted og bo og det endte opp med et privatbesøk til ei hyggelig dame som hadde 2 rom i kjelleren med inngang fra garasjen. Veldig lettvint.

Image

Utsikten fra huset.
Image

Etter og kommet i hus, tatt en dusj og den kvinnelige verten hadde vist oss rundt så tok vi over huset. Frankrike - Argentina var halvspilt i det vi slang oss ned i sofaen.

Image

Fikk til og med servert øl.
Image

Hun var noe staff/crew, frivillig eller hva man vil kalle det, på et sykkelløp som foregikk i området så hun forsvant rimlig kjapt igjen så vi hadde kåken for oss sjøl.

Neste morgen fikk vi servert forkost i nydelig vær og helt "ok" utsikt.
Image

Så var det på med pikkpakket på syklene for nå skulle vi litt nordover igjen i rettning Col de la Bonette.

På tur opp.
Image

Rundkjøringa på toppen.
Image

Veien skimter i det fjerne. Tatt på samme sted som bildet over, bare snudd meg mot venstre.
Image

For en spektakulær vei dette også er. Jeg storkoste meg. Vi var tidlig på'n men allerede så foregikk det et billøp der. Alt fra gamle Mercer, til nyere corvetter kom kjørende med startnr. Bilsjuka klør litt i kroppen når man ser mange forskjellige nydlige biler. Dog så er det kun to hjul som passer inn på slike veier.

Når vi kom ned i lavlandet igjen havna vi ut på en eller anna motorvei vi fulgte sørover en stund. I følge "passlista" så hadde vi gått glipp av 4 pass for det neste jeg husker er at vi er på tur opp Col de Turini. Mulig jeg fikk heteslag eller at alt gikk i sur, men det var dit vi havna til slutt. Varmen hjalp liksom heller ikke på så vi dro i gassrulla og bare fortsatte.

Var en del stigning opp fra motorveien før vi kom til Turini passet. Mulig det var et av de passene jeg roter med at vi ikke var over. Men det har iallefall gått meg hus forbi. Det spiller heller ingen stor rolle, for opplevelsen jeg har hatt så langt har vært helt rått og vi var fortsatt ca halvvei på ruta.

Image

Oppe på Col de Turini krydde det av folk, biler og motorsyklister. På oppstigningen hadde vi møtt både biler og MC'r med startnr der au, så det virker til og være en dag med mye morro i området. Tok en liten pitstop her for sjekke livet, men det varte jo ikke så lenge. Denna helvetes varmen ble bare værre og værre lengre sørover vi kom.

Image

Image

Image

...mens andre reklamerer for firmaet de jobber i. Dog så kan det og være mulighet her :redface
Image

Veien ned igjen var av det ymsle slaget. Var et tynt gruslag oppå asfalten, og dekket i seg sjøl var jo heller ikke av den beste kvaliteten. Etter en liten stubb stoppet vi igjen. Her var det en kirke eller hva nå enn det var. Sorry meg, men å lese meg opp på litt histore alle steder er ikke min sterkeste greie. Mange rare steder de bygde for flere hundre år siden kan man si. Spektakulært nok.

Image

Image

Image

Utsikten fra brua.
Image

Image

Som sagt, varmen var en "pain in the ass" og nå var vi begge egentlig litt småfurte. Faen og kje og svett vi var. Det som var igjen av fjellpass ga vi fullstendig faen i og retta oss inn på en vei direkte ned til Nice. Det endte med at vi havna på en trang, liten vei igjennom et skogsholdt langt oppi fjellsiden et sted. Var ikke et menneske og se mens vi fòr igjennom der, men vi kom da ned til en bebyggelse etterhvert som leda oss ut på motorveien før Monaco. Trur jeg aldri har vært så glad for og komme meg ut på en rett, bred og trafikkert vei noen sinne. Vi stoppet på esso'n etter veien for og tanke opp igjen og "robbe" kjøleskapene for vann mens jeg klarte og klemme i meg en "veggis baguette" av alle ting. Til sammenligning her i Norge var det et lite indianer pølsebrød med smør og ost som smakte gummi. Pisse skulle før avreise og jeg takker meg for at det ikke var "Nr 2" denne gangen. Bensinstasjonen var en nymotendes "Esso on the run" men tydeligvis står man og legger "kablene" sine der enda. Herregud.. Vi er i 2018 for faen. Lufta kølla jeg fikk jeg og etter et par mil på salen var vi endelig nede i Nice.
Etter en del fomling i by'n fant vi en bensinstasjon, dro opp smartphonen og fant et hotel ikke så langt unna stranden. Det lå i en bakgate så var ikke så innmari lett og få øye på med en gang, men vi fant da fram. På hotellet og generelt nede i Nice var det streng sikkerhet. Ikke det at det er så unormalt, men det er iallefall første gang jeg måtte vise passet på et hotell. Var nok av bevæpna politi og millitær rundt i gatene også. Regner med at det er høy terrorsikring enda.

Syklene fikk stå i fred ute på gata.
Image

Jeg følte meg som en overvektig flodhest med alle klærne og bagasjen i det jeg landet på rommet. Takker meg så til air conditionen , som vi fikk ned i hele 9.5 grad. Herre jesus og det gjorde susen for ei stønn. Etter og ha kjølt oss ned, fått på dessa krittkvite legga og arma litt solkrem, gikk vi ut for og sjekke livet hvorpå vi først havna nede på stranda.

Image

Image

Etterhvert havna vi på en Irsk pub der dagens burger måtte skylles ned med en 4-5 pils mens vi ble enige om at vi skulle ha en fridag fra kjøringa neste dag.

Mandagen kom og vi drøyde den i senga til hele 08.30. Dæven og deilig det var, kunne sove et par timer ekstra. Frokosten i dag ble tatt ute i en av mange gater med resturanter og butikker.

Image

Bading i middelhavet var jo et must. Her mens jeg kuler`n litte grann` og tenker på livets harde kår.
Image

Vi rusla mesteparten av dagen rundt før vi igjen havna på samme pub som dagen før. Fotball VM er jo en stor greie om dagen så var artig og være på et sted der det var litt liv. Kom i kontakt med en fra Irland. En typisk irsk mann der skravla går og ølen går ned på to svelger. Mannen var jo selvsagt en fotballentusiast, ikke bare det, men en mann som kunne sin histore om 2 verdenskrig. Steike og han la ut om tyskerne, og disse helvetes svenske... Om han ikke var rasist så var han iallefall på god vei. Han skulle hilse på oss om ti år, og da het vi vel alle Muhammed og Ali.. "Close the fucking border". Det var type ja, men hyggelig.

Litt rundt i Nice.
Image

Image

Image

Image

Neste etappe bestod bare av motorvei fra Nice og opp til Comosjøen, ligger der, som var den opprinlige planen, men vi dro veldig tidlig så vi peisa på noen ekstra mil til vi landet i Andermatt. Ble det nye veien over St. Gotthard på tur inn.

Noen mil før, regnet i det fjerne så jeg måtte kle på meg regndressen. Dog så klarte vi og unngå det.
Image

Utsiktplatået.
Image

Image

Image

Image

Etter hele 5 minutter var vi på toppen der den gamle trasseèn ble synlig. Uansett, dagen etter skulle den kjøres.
Image

Etter og funnet oss til rette, på turen's "dårligste og dyreste" hotell, måtte vi jo utforske stedet. Dog så tar jo knapt nok 10minutter og gå igjennom sentrum.

Image

Image

Image

En av de bedre pizzaene jeg har smakt utenfor Italia`s grenser. Blitt 10 av 10 her hadde ikke skorpen blitt brent.
Image

Image

Image

Kvelden gikk og senga sto klar. Jeg var trøtt som en dupp men kompisen fikk ikke sove. Det endte jo med at jeg var våken hele natta au. Som sagt så drar jeg litt tømmer om natta, eller kjører traktor for den saks skyld, og hvert 10ende minutt så lå jo han og smelte i kjeften at meg. Helvete faen.. det var den natta.
Morran kom og i dag skulle vi kjøre runden rundt; Først ned gamle St.Gotthard så over Nufenenpass, opp Grimsel så Sustenpass før vi landet i Andermatt igjen. Etter det så var det Furkapass t/r.

Image

Image

Image

Image

Nufenenpass.
Image

Oppe på plassen.
Image

Utsikten derfra.
Image

Var igjen litt snø en del plasser.
Image

Mens vi venter på toget.
Image

Så var det Grimsel's sin tur. For ei utsikt.
Image

Image

Image

Dagens lunsj ble tatt på toppen.
Image

Image

Før det bar videre opp Sustenpass. Lå lenge etter trafikk opp der. Politiet hadde stoppet et par finere biler på tur opp. Så ut som de sto og skrev bøter. Sikkert noen som prøvde og ha det litt gøy.

Image

Oppe på toppen møtte vi første nordmann. Vært på solotur i 2 uker og var nå på tur hjem.
Image

Nede igjen i Andermatt stakk vi innom hotellet for en liten beinstrekk. Kom noen mørke skyer over så vi drøyde det litt med Furkapass. Tok dog ikke lange stunden før sola dukket opp igjen. Da var det bare og hive seg opp på salen.

Image

Image

Image

Image

Når vi var på plass igjen på hotellet så jeg at bakdekket mitt var helt ferdig. Hadde regna med at jeg måtte bytte i løpet av turen. Men var litt på feil sted nå. Uansett, det går vel noen mil til tenkte jeg. Ut på "by'n" gikk vi, fikk i oss dagens lasagne og en pils før det bar til sengs. Var litt kjett og tenke på nå at apleturen var egentlig over nå.

I dag har vi kommet til torsdagen. 9 dager etter vi forlot Norge. Vi var oppe ubertidlig for og komme oss i gang og dra mest mulig mil innover i Tyskland. Dog så drøyde det litt med avgang. Den lasagnen vi fikk i går hadde gjort underverker på den dårlige siden. Bådde jeg og kompisen drev med skytteltrafikk inn på dassen den morran. Det regelrett rant fra begge sider. Knapt nok rukket og hivd hue over skåla før je måtte rive av meg buksa. Faens så kjett, og noe så jævla typisk. Vi roa den litt ned, fant ei dekksjappe på google, i tyskland, sendte en mail om de hadde muligheten for dekkbytte på to sykler litt utpå dagen. Framdekket hans var helt nedslitt.

Vi kom igang ca 07.15. Værmeldinga i dag hadde spådd regn hele dagen, helt fra Andermatt og igjennom Sør-Tyskland så jeg dro på meg regntrekket før vi dro. Siste passet på denne turen gikk over Oberalp pass i rettning Chur, så igjennom Zürich der vi stoppet for en tanking og sjekke litt mail. Regnet hadde kommet, men det bare "pippla" ned foreløbig. Vi hadde fått svar fra sjappa og det var bare og komme innom. Adressen ble lagt inn på GPS'n og vi var på vei igjen i det regnet tok oss for fult.

Etter en liten stund havnet vi Kirchheim. En liten by sør-øst for Stuttgart der verkstedet lå. Mekanikkeren der bare gliste når han så dekkene våres og ga kompisen en liten påpakning om og bytte bakdekket når han kom hjem igjen.

Image

Var ikke igjen mye her.
Image

Image

Image

Firmaet heter Motorrad Schäufele. Når vi kom ble vi tatt i mot av en svært hyggelig fyr i slutten av 50 åra, begynnelsen av 60. Snakket så bra engelsk at mannen var en fryd og prate med. Han var litt forundret over at vi hadde komme dit. De var et lite uavhenig verksted i utkanten av by'n som konkurrerte med de store. Han hadde hatt et par mc'r fra Belgia og Frankrike innom, og nå oss ellers var det kun lokale folk rundt. Så vi sa det som det var at vi hadde funnet han på google, der noen hadde gitt de veldig bra anmeldelser. Og det fikk vi erfart veldig fort. Det tok nøyaktig en time fra vi kom til vi dro igjen. Da vart det nye dekk på begge to. Alt gikk som smurt fra første øyeblikk. Det eneste minuset var at de ikke hadde kortterminal, men en minibank var bare 5 minutter unna så det var heller ikke noe stress. 6 timer fra vi sendte mail til dekkene var ferdig på. Jeg slenger en tommel opp for det firmaet og det er verdt og slenge seg innom der når man trenger dekk hvis man er i nærheten. Det lønner seg nok med en liten prat på mail først, ettersom de ikke hadde alt for mange dekktyper på lager.

Første dekkbytte jeg gjør på XR'n. Fabrikkdekket som ble skiftet ut. Klarte og tyne 12.019km ut av det. Bridestone Battlax T30 Evo.

På igjen kom det et Battlax s20 evo ettersom det var det eneste han hadde inne til meg. Har ikke lest meg så mye opp på det, men ser ut til og være et mer "R-sykkel" dekk. Holder vel en god del kilometer mindre, og har andre egenskaper enn et typisk "touring" dekk. Uansett, jeg måtte jo ha nytt.

På'n igjen det gikk, sykkelen ble så god som ny og i løpet av dagen havnet vi oppe i Wurzburg. Regner hadde fulgt oss hele veien fra det startet og nå begynte jeg og bli rimlig lei utpå kvelden. Nok et gang havnet vi på et B&B hotell. Så rimlig nytt ut og til den standaren for 800 spenn natta så klager ikke jeg. Sjekket inn ganske seint så her ble det ikke noe annet enn og se på CSI, dubbet på tysk før lampene slukket.

Sjekking av litt olje og smøring av kjedet utenfor hotellet.
Image

Dagen etter var det bare og sluke mil på autobahn. Vi skulle nesten helt opp til danskegrensa, på hotellet vi lå på i fjor. Hotel Heidehof. Et veldig bra pendlerhotel som ligger et par kilometer fra autobahn og noen knappe mil unna Danmark. Som på vei nedover så var det kø, kø og enda mer kø flere steder på veien. Været viste seg fra sin beste side i dag også så det var jo en drøm og kjøre helt til det ble stopp i trafikken. Helvetes varmen.
Av en eller annen grunn hadde jeg klart og booke oss inn på "juniorsuite", men det kosta ikke noe mer enn et vanlig rom så da var det jo greit. Pokker meg det største rommet jeg har bodd på, når det kommer til hotell. Var jo til og med større en huset mitt. Så skal det sies at jeg ikke har verdens største hus, men på drøye 60 kvadratmeter så er det stort nok til meg.
Nest siste dag var kommet. Og vi hadde parkert under noen trær ute på plassen foran hotellet. Begge syklene var seige i dritt fra buska når vi trappa opp. Faens drit og vi fikk da ikke gjort noe stort med det nå allikevel. Etter avreise så gjorde vi som i fjor, stakk innom Scandinavian Park, grensebutikken i mellom Danmark og Tyskland.

Image

Image

For meg så ble det ikke store handlen der, bortsett fra ei flaske med Jägermeister på 1,75l til drøye 250,- Nok en gang får vi erfart hvor latterlig høye avgiftene er i Norge.

Så var det bare og peise på igjennom det lille vindfulle landet før vi tok kvelden i Aalborg. England skulle møte Sverige i VM så vi gikk ut og fant oss en engelsk pub med en hau med fotballidioter. God stemning og mye pils gikk med, før biffen på Jensens Bøfhus fikk plass i magan.

Image

Image

Image

Siste dagen på tur, og som i fjor var vi først på plass i Hirtshals. I år bestemte vi oss for og dra litt tidligere ettersom vi ikke fikk reservert sete på turen over til Larvik, så da var det greit og komme seg først på så vi kunne finne et sted og sitte i en resturant om ikke noe annet.

Image

"The lonley child"
Image

Kom en hau med nordmenn på gråtasser. Telte vel 12-13stk til slutt. Hadde med seg soveplasser, dasser og alt mulig på slep.
Image

Nå gleda jeg meg til og komme inn til Norge igjen. Som jeg nevnte før så klager vi uansett hvordan været er, men for meg så er 15 - 20 + grader mer enn nok. Gleda meg virkelig til det endelig ble litt fresk trekk. Meeen, helvete var i gang så fort vi kom av båten. Akkurat som det var noe værre vær her enn sørover. Hehe. Monstervarmen her hjemme i år har vi vel ikke vært vitne til på lang lang tid. Var oppi over 30 når vi passerte Drammen, så det var bare og bite tenna og holde ut noen mil til.

En stopp til ble det, nemlig "New Kebabish" på Råholt. Norges beste kebab. Steder ser ikke ut hverken innvendig eller utvendig, men herregud og de kan og lage mat.

Image

Turen langs Mjøsa og E6 gikk som en drøm. Lite trafikk, litt kjøligere tempratur ettersom vi hadde passert barnetv tider, til sykkelen sto parkert akkurat slik den sto før vi dro.

------------------------------------------------------------------------------------------

I år ble turen på 12 dager, en dag lengre enn i fjor. Det fordi vi tok en fridag i Nice. Av de 12 dagene regna det kun 1 jævla dag ellers så har det vært overskytet og konge vær. Herlighet. Trodde det ikke gikk ann og bli mer bortskjemt enn det vi ble i fjor. Men alt er mulig skjønner jeg. Ruta ble på 4807km fra start til stopp, igjennom 5 land og 19 fjellpass. Ettersom vi gjorde om på ruta mista vi 6 pass i selve Route des grandes Alpes ruta, pluss San Bernardino, Simplon, Klausen og Silvretta pass, som var planlagt. Dog så har man enda en grunn til og dra nedover ved en senere anledning. Kompisen hadde og minimalt med ferie i år så var greit og bruke samme tid ca som i fjor.

Og så må jeg beklage til alle de, inkl meg sjøl som setter pris på god bildekvalitet. Som en stor premieidiot kjøpte jeg meg nytt reisekamera før turen og det ble liggende i tankveska 90% av turen så det meste er uredigerte mobilbilder. Samt noe Gopro jeg har bare snæpa ut av videoklipp.
Har flere hundre GB med opptakk så mekker vel i sammen en film etterhvert også. Forhåpentligvis kommer den før jul. Mista en del opptak i år også, da det ene SD-kortet takket for seg.

Etter turen i år sitter jeg igjen med masse inntrykk. Herligheten så mye man kan få inn på et par dager. Har vel skjønt det siste årene at sydentur er ut og at det er sånne opplevelser man må ut på. Folk har vært trivlige, vi har kommet i kontakt med mange. De fleste skravler som noe annet rart, enten det er nede i en by eller oppe i et pass. Slik ellers så har det vært veldig lite trafikk i mesteparten av passene, noe som var kjempedeilig. Sett mye rart, spist mye rart og vi klarte å holde oss på veien uten større problemer denne gangen også.

Col du Galibier og Furkapasset var skikkelig skjønnheter som virkelig satte inntrykk i år.

Neste år er jeg usikker på om det blir en tur nedover, det finner jeg ut av i vinter da det ligger en liten drøm om en roadtrip i USA i 3 - 4 uker. Tiden vil vise.

Takk for meg.
Image
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by Bikeridr »

Flott referat og flotte bilder :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by ojda »

Tatt overblikk, men dette koser jeg meg med i morgen :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by ojda »

Så har man fått kost seg igennom tur-referatet med en kaffe og muffin's innen rekkevidde ;-)
Efter min smak har deres variant blitt litt mye "express" med grytidlige starter osv, men jaggu har dere rukket mye på de 12 dagen :thumleft
I all vesentlighet har dere vær over det samme som oss (untatt UK) på halvparten av tiden, og halve kjørelengden :shock:

Flott fortelling med masse av flotte bilder, å jeg vet jo utmerket godt hva som ligger bak. Hva fotografier aldrig kan klare å gjenskape [-X
Knall tur har vi hatt alle sammen, det tror jeg ingen vil protestere på =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by hakhap »

Faen er bare oppskryt dette. Er ikke misunnelig i det hele tatt.

Flott dette veldig hyggelig at du deler :)

Jeg satser på neste år .....

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by Leffy »

ojda wrote:Så har man fått kost seg igennom tur-referatet med en kaffe og muffin's innen rekkevidde ;-)
Efter min smak har deres variant blitt litt mye "express" med grytidlige starter osv, men jaggu har dere rukket mye på de 12 dagen :thumleft
I all vesentlighet har dere vær over det samme som oss (untatt UK) på halvparten av tiden, og halve kjørelengden :shock:

Flott fortelling med masse av flotte bilder, å jeg vet jo utmerket godt hva som ligger bak. Hva fotografier aldrig kan klare å gjenskape [-X
Knall tur har vi hatt alle sammen, det tror jeg ingen vil protestere på =D>
Det har du rett i. Går litt for fort, men sånn er det når man må prøve og få til mest mulig på de dagene man har til rådighet. Når jeg så igjennom det jeg hadde skrevet så virket det så lite av hva man opplever og tar innover seg så er som du sier der er det er mye man aldri klarer og gjenskape. Men det er da litt i det minste ;-)

Det har vært vidunderlig. Er da lov og håpe på det at andre med samme interesse får lysten på en tur nedover og, er jo helt klart verdt det. Som bl.a. han under her \:D/ :lol:
hakhap wrote:Faen er bare oppskryt dette. Er ikke misunnelig i det hele tatt.

Flott dette veldig hyggelig at du deler :)

Jeg satser på neste år .....

misspelling with autocorrect
Du må nok det. Bare det ikke blir et innlegg fra deg neste år også om "neste år" :lol:
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by ashland »

Hærlig lektyre til moreller og eftas kaffen :thumleft

Tror jammen vi tok bilde av det samme Route des Grandes Alps - skiltet. Sto det i bunn av Col D'izoard passet?

Varmen var ikke god å ha med å gjøre langs rivieraen, men godt med is, vann og pauser gikk det bra ☺️
fun is not a straight line
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by Leffy »

Det kan være mulig. Svingte vel til høyre da vi kom til hovedveien ned D'Izoard og så var plassen på høyre side igjen med en gang tror jeg :thumleft

Vi og tenkte og kjøre der, men var denna "jævla varmen" da så vi droppa den. Hadde tenkt og svinge nedom Monaco og kjøre selve runden i by'n der formel 1 løpet går, men trafikken sto til langt utpå motorveien så ble ikke noe av det heller dessverre.
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by JK95 »

Det der ser så oppskrytt ut at jeg og vil!!! :roll: [-(

Takk for at vi fikk bli med på turen :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by Tommas »

Dette var bra kveldslektyre 8)

Dere fikk pakket utrolig mye bra inn på "kort" tid :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by Trondgv »

Fantastisk å sitte på nattskift og lese dette, spesielt når jeg kjenner meg igjen på deler av turen :thumleft

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by hakhap »

Leffy wrote:
Du må nok det. Bare det ikke blir et innlegg fra deg neste år også om "neste år" [emoji38]
Jobber på det men med to små i huset så blir får sine ønsker ikke alltid prioriterte :( spesielt hvis det er tal om 10+dager. Men er ikke umulig håpet finnes :D

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by tshansen »

Jeg bøyer meg i støvet.... dette var virkelig snadder å lese til frokosten i dag =D> =D> Det kribler ikke noe mindre i kjørelysten etter dette. Fy faen så bra! Takk :love
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by Kant1 »

Kanon!!
Såg like ille ut som alpeturen vår i fjor :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Leffy's Europatur 2018 - Fjellpass og storbyferie -

Post by RuneMC »

God MC-ferie historie å lese på en feriestille arbeidsplass :plystre :thumleft
Post Reply