Page 20 of 21

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 13 Jul 2018 23:16
by knutk
Gielas wrote:
Nå, som dengang, finner jeg det litt vanskelig...
men multipliseres de 2 tallene (8.8) får man 64.
Siden dette er 1/10 av minste flytgrense, vil flytgrensen være 640N.
I klartekst vil det si at flytgrensen er ca. 64 kg/mm2.
:roll: :D
Og hva betyr "flytgrense"?

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 13 Jul 2018 23:25
by Bikeridr
knutk wrote: Og hva betyr "flytgrense"?
Flytgrense er hvor mye du kan bøye bolten før den blir permanent skjev.
Ei fjær har en enormt stor flytgrense, mens kobber har nesten null.
Tar du en liten streng fjærstål, kan du bøye den nesten dobbel og den vil returnere til sin opprinnelige form. Kobber, derimot vil bli værende i den bøyde posisjonen.
Samme med bolter; hvor mye vekt/press "bøyingskraft" du utsetter den for er det tallet du får av de to tallene.
8.8-bolt har strekkfasthet på 800nm/mm2 og 80% av dette er flytgrensen.
De sterkeste (vanlige) boltene en får tak i er 12.10 med 1200nm/mm2 og 100% av dette er flytgrensen

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 13 Jul 2018 23:29
by DrGreve
Sideveis påkjenning påvirker flytegrensen som betyr at molekylene endrer seg i forhold til hverandre og som bikeridr korrekt påpeker. flytegrensen er hvor skaden er uopprettelig.
Langsgående påkjenning påvirker strekkfastheten.

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 13 Jul 2018 23:31
by Bikeridr
DrGreve wrote:Sideveis påkjenning påvirker flytegrensen som betyr at molekylene endrer seg i forhold til hverandre og som bikeridr korrekt påpeker. flytegrensen er hvor skaden er uopprettelig.
Langsgående påkjenning påvirker strekkfastheten.
Sånn var det det var, lenge siden jeg jar vært på skolebenken ;-)
Forøvrig, en bitteliten feil i din utdyping; metall har ikke molekyler men forbindelser 8)

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 13 Jul 2018 23:42
by knutk
Takk gutter. Da har jeg lært noe nytt i dag og :D :thumleft

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 14 Jul 2018 06:53
by mekkern
Noe å tenke på er at jo hardere man trekker til jo mer av ‘holdekraften’ blir oppbrukt.
La oss si at man har en 8mm 8.8 bolt og denne holder to flater sammen,denne kan teoretisk holde et par tonn men begynner å deformeres på ca1800kg.
Hvis en tenker at en skal trekke disse flatene fra hverandre og man har trukket skikkelig til-la oss si at man har skrudd til så en nesten har dratt over gjenger : 13-1400kg så er ikke resterende holdekraft mer enn rundt 400kg.
Så tiltrekningsmomentet må være et kompromiss mellom friksjon på flatene som er tilskudd og kreftene som trekker de fra hverandre. hardere tilskrudd fester ikke dermed mer.
Vibrasjoner gir dynamiske belastninger i tillegg til de statiske og kompliserer forholdene.
Materialtypene har også mye å si- rustfrie/syrefast bolter kan ha høyere gradering men tåler vibrasjon/bøyningen dårligere Enn mange svarte kvaliteter.

Et godt eksempel på disse problemer med overlast er hjulboltene. Jo bedre folk trekker disse til - jo oftere knekker de under kjøring.

Når det gjelder dette festet: blir dette løst i forkant av at det ryker (løs skrue)eller knekker det uten varsel.

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 14 Jul 2018 15:41
by ojda
Dette ble jo fryktelig teoretisk og tørt :roll:
La oss tilføre litt "dressing" i diskusjonen =D> :lol:


[youtube][/youtube]

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 14 Jul 2018 17:09
by ojda
Ett lite klipp fra ukene som gikk så altfor fort :-k

[youtube][/youtube]

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 14 Jul 2018 17:32
by Leffy
ojda wrote:Dette ble jo fryktelig teoretisk og tørt :roll:
La oss tilføre litt "dressing" i diskusjonen =D> :lol:


[youtube][/youtube]
:-# :-# Og herr Ashland kjørte bare videre? :lol:
ojda wrote:Ett lite klipp fra ukene som gikk så altfor fort :-k

[youtube][/youtube]
:smt049 :smt049 Deilig :thumleft Har du kameraet festet foran eller oppe på toppen av hjelmen her?

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 14 Jul 2018 17:38
by ojda
Leffy wrote:
ojda wrote:Dette ble jo fryktelig teoretisk og tørt :roll:
La oss tilføre litt "dressing" i diskusjonen =D> :lol:


[youtube][/youtube]
:-# :-# Og herr Ashland kjørte bare videre? :lol:
ojda wrote:Ett lite klipp fra ukene som gikk så altfor fort :-k

[youtube][/youtube]
:smt049 :smt049 Deilig :thumleft Har du kameraet festet foran eller oppe på toppen av hjelmen her?

Etter at jeg har vært en av de største negative kritikerne til "teletubby-hjelm" fant jeg det nå mest hensiktsmessig å feste cammen der oppe på toppen :redface
Dette mye på grunn av en høyere vindskjerm som tok veldig mye av bildet ved "chin-mount" [-X

Jeg har gjort så mye denne våren jeg har sagt jeg aldrig ville gjøre, så hvorfor ikke :lol:

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 14 Jul 2018 17:38
by ashland
Uten att jeg kan se noe merke på skruen, kan jeg ikke tenke meg BMW har påkostet en syrefast skrue, det er litt 'overkill', men rustfri er den nok. Mener å huske rustfri ikke er like sprø legering som syrefast.

Ojda har ligget bak begge gangene. Tror han ikke har fått noe 'forvarsel' eller sett noe før kofferten detter av. Asfalten har ikke vært humpete og det har ikke skjedd ved inspirert kjøring.

Ett bilde av bruddpunktet, helt klinisk rent
Image

Jeg har verken fått forvarsel eller merket noe til vesken, når den detter av. Skal tippe vibrasjoner gjør tretthet i metallet, før skruen knekker tvert av. Bak flattjernet er det sveiset fast en mutter og bolten som knekker er skrudd gjennom og holder selve låsemekanismen for kofferten til rammen. Den er ikke skrudd hardt til, den låsemekanismen som bolten gikk igjennom kunne jeg snurre på. Så tipper BMW bruker locktite på gjengene ved montering.

Uten sammenligning forøvrig har vi hatt samme problem på jobben, ang vibrasjoner og bolter. De tåler statisk tonnevis av påkjenninger, men ved vibrasjoner knekker bolter opp til 3 - 4cm tvers av etter lengre påkjenninger av vibrasjoner

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 14 Jul 2018 19:53
by mekkern
Så låsen er løs? Da er det vel mulighet for at det kan rakle og viberere?

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 14 Jul 2018 22:57
by knutk
Påtagelig at det er koffert på høyre side begge gangene. Bolten skal kun holde kofferten inntil bagasjeholderen. Vekten skal bæres av bøyla som holder kofferten.
Vet ikke hvordan det er på XR, men antar BMW benytter samme filosofi som på F700/800. Dvs at man justerer den nedre holderen på kofferten slik at holderen fullt og helt bærer vekta av koffert, og bolten har som eneste oppgave å holde kofferten inntil bærebøyla.
Kan det, rent hypotetisk, tenkes at justeringen ikke ble gjort tilfredsstillende da ny koffert ble montert.
Om denne justeringen ikke er riktig utført vil kofferts vekt bli hengende på bolten, og bolten blir utsatt for krefter som ikke var tiltenkt. Riktig justering av koffert sjekkes lett. Når man monterer kofferten plasserer man kofferten på festebøyla og man skal kunne skyve koffertfeste inn på festebolten uten noen form for løft eller unødig press. Den skal skli lett på plass og klikke i lås når låsen aktiveres.

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 15 Jul 2018 02:11
by ArcticTiger
Det er bare å bårre opp hølet og trø i en 1/2" bolt :thumleft

Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.

Posted: 21 Jul 2018 21:38
by ojda
Hadde mimrekveld om Rivieraen i dag, å skuffa ikke det nei =D> Image

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk