Første mc-ferie! Tips?

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by ojda »

Marte89 wrote:
LordShaft wrote:Jeg vil alltid slå et slag for kriega veskene! De er universal og helt genial til sitt bruk på en slik sykkel! Beste bagasjeløsningen i mine øyner[emoji1303]

Ellers vil jeg også slå et slag for telting og camping generelt! Man kommer mye nærmere innpå likesinnede og andre motorsyklister når man bor i telt enn hytter! Har man et greit telt, men fortelt til å lage mat i, kan man ha det helt magisk på tur! De aller fleste campingplasser har gode dusj og toalett fasiliteter! For ikke snakke om behageligheten det er å kunne fricampe akkurat hvor det passer deg [emoji1303]

Å en annen ting som er helt nødvendig i Nord-Norge! Myggspray/myggnetting! Trust me


Kriega veskene dine(bilde lenger ned) ser jo veldig lettvindt ut, men får du plass til både telt, liggeunderlag, sovepose, ekstra par sko, noen klesplagg, håndduk, toalettsaker, og evt annet campingutstyr i de der??[emoji1][emoji848]

Tror du helt sikkert har rett ang telt/camping[emoji106] det eneste jeg er litt skeptisk på er fricamping alene som jente. Tror jeg ville følt meg ganske sårbar på en rasteplass langs veien[emoji15] er jo så mye rart som ferdes langs veiene..

Myggprodukt er notert[HEAVY CHECK MARK]️

Haha: LordShaft trenger ikke myggmiddel, han trenger ei hytte å gjemme seg i :lol:
Vi andre kan med fordel huske myggmelk før vi drar på tur :erte

Føler man seg ikke trygg langs veien, telter man enten på campingplasser eller med turkompiser [-X
Jeg tviler på at det er så stor reell fare for at noe hender, men det skal være kos å være på tur.

Desuten står jeg fortsatt for at mykvesker er noe hærk i det lange løp.
Såvidt jeg vet står det ikke Kriega på BMW'n til Lordshat heller, på tross av at han hadde fullt sett tidligere [-X
Men at det antagelig er de beste mykveskene, det kan jeg tru på ;-)
Ved sidevesker kan man ha pakksekk og telt på tvers på pasasjerplassen :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

jeey wrote:
Marte89 wrote:
LordShaft wrote:Jeg vil alltid slå et slag for kriega veskene! De er universal og helt genial til sitt bruk på en slik sykkel! Beste bagasjeløsningen i mine øyner[emoji1303]

Ellers vil jeg også slå et slag for telting og camping generelt! Man kommer mye nærmere innpå likesinnede og andre motorsyklister når man bor i telt enn hytter! Har man et greit telt, men fortelt til å lage mat i, kan man ha det helt magisk på tur! De aller fleste campingplasser har gode dusj og toalett fasiliteter! For ikke snakke om behageligheten det er å kunne fricampe akkurat hvor det passer deg [emoji1303]

Å en annen ting som er helt nødvendig i Nord-Norge! Myggspray/myggnetting! Trust me


Kriega veskene dine(bilde lenger ned) ser jo veldig lettvindt ut, men får du plass til både telt, liggeunderlag, sovepose, ekstra par sko, noen klesplagg, håndduk, toalettsaker, og evt annet campingutstyr i de der??[emoji1][emoji848]

Tror du helt sikkert har rett ang telt/camping[emoji106] det eneste jeg er litt skeptisk på er fricamping alene som jente. Tror jeg ville følt meg ganske sårbar på en rasteplass langs veien[emoji15] er jo så mye rart som ferdes langs veiene..

Myggprodukt er notert[HEAVY CHECK MARK]️
Først og fremste, hvis det er første tur. Legg fram alt du skal pakke med deg på turen, fjern 2/3. Du pakker garantert for mye i frykt for å mangle noe :) Trur alle sammen har gjort denne tabben.

Tenk enkelt ang bagasje.

Er personlig fan av drybags, de er vanntett og kjøper du mc bagger så har de som regel greit med stroppe muligheter.
Random bilde fra tur i fjor, reisefølget på ER6N.
[img]http://winning.no/mc/270617/DSC06978_re.JPG[/img]

Tror det skal gå fint med pakking av klær og div, tenker mest på at utstyret tar stor plass, men den bagen din så jo faktisk romslig ut[emoji106]
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

ojda wrote:
Marte89 wrote:
LordShaft wrote:Jeg vil alltid slå et slag for kriega veskene! De er universal og helt genial til sitt bruk på en slik sykkel! Beste bagasjeløsningen i mine øyner[emoji1303]

Ellers vil jeg også slå et slag for telting og camping generelt! Man kommer mye nærmere innpå likesinnede og andre motorsyklister når man bor i telt enn hytter! Har man et greit telt, men fortelt til å lage mat i, kan man ha det helt magisk på tur! De aller fleste campingplasser har gode dusj og toalett fasiliteter! For ikke snakke om behageligheten det er å kunne fricampe akkurat hvor det passer deg [emoji1303]

Å en annen ting som er helt nødvendig i Nord-Norge! Myggspray/myggnetting! Trust me


Kriega veskene dine(bilde lenger ned) ser jo veldig lettvindt ut, men får du plass til både telt, liggeunderlag, sovepose, ekstra par sko, noen klesplagg, håndduk, toalettsaker, og evt annet campingutstyr i de der??[emoji1][emoji848]

Tror du helt sikkert har rett ang telt/camping[emoji106] det eneste jeg er litt skeptisk på er fricamping alene som jente. Tror jeg ville følt meg ganske sårbar på en rasteplass langs veien[emoji15] er jo så mye rart som ferdes langs veiene..

Myggprodukt er notert[HEAVY CHECK MARK]️

Haha: LordShaft trenger ikke myggmiddel, han trenger ei hytte å gjemme seg i :lol:
Vi andre kan med fordel huske myggmelk før vi drar på tur :erte

Føler man seg ikke trygg langs veien, telter man enten på campingplasser eller med turkompiser [-X
Jeg tviler på at det er så stor reell fare for at noe hender, men det skal være kos å være på tur.

Desuten står jeg fortsatt for at mykvesker er noe hærk i det lange løp.
Såvidt jeg vet står det ikke Kriega på BMW'n til Lordshat heller, på tross av at han hadde fullt sett tidligere [-X
Men at det antagelig er de beste mykveskene, det kan jeg tru på ;-)
Ved sidevesker kan man ha pakksekk og telt på tvers på pasasjerplassen :thumleft

Hahaha, flaks for "oss andre" som bare trenger myggmelk, billigere enn ei hytte[emoji12][emoji28]
Ja, selv om det sikkert ikke er noen stor fare for at jeg blir rana og drept langs veien tror jeg at det blir campingplasser i første runde, så får man se etterhvert hvor trygg man blir på å reise alene, eller om det dukker opp turkompiser[emoji28]hehe!
Sidevesker med resten bak på setet tror jeg ville fungert fint[emoji106]
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by ojda »

Ønsker du kjørekompiser til en tur eller generelt, sø spør her på forumet da vel :thumleft
Dette er folk som er kjent i dette miljøet, og som aldrig ville finne på noe kødd [-(
Har truffet en bråte av de, å knallgoe folk alle sammen =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

ojda wrote:Ønsker du kjørekompiser til en tur eller generelt, sø spør her på forumet da vel :thumleft
Dette er folk som er kjent i dette miljøet, og som aldrig ville finne på noe kødd [-(
Har truffet en bråte av de, å knallgoe folk alle sammen =D>

Takk, det skal jeg legge på minnet[emoji106][emoji4]
User avatar
jonarek
Posts: 3
Joined: 08 May 2017 15:12
MC: Kawasaki z800e 2017

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by jonarek »

Leffy wrote:
jonarek wrote: Vi har også sett på Kriega sine bagger, men vanskelig å få tilsendt til en ok pris. Frakten blir dyr og sammen med avgift og toll blir totalprisen for stor, synes vi. Tidsskjema er også en faktor.
Speed Motorcenter har på lager så da slipper du toll og avgifter fra utlandet iallefall. Synes ikke det er så ille pris på disse ;)

http://shop.speedmc.no/tilbehor?cat=34
Ah, der var det endelig en norsk forhandler! Mange takk! [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by RuneMC »

Ørepropper, husk ørepropper !
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by tshansen »

Noe godt i lommelerken [emoji6]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Pragmatic »

Marte89 wrote: ...Skal tro om det er ambisiøst å satse på mosjøen- lofoten på en dag?
Sent from my iPad using Tapatalk
Kjørte fra Harstad -> Lofoten -> ferje til Bodø -> Mosjøen på én dag i fjor - men det var i drøyeste laget på en Hayabusa med passasjer og full oppakning. Men det går ja. Sitter mer rett opp og ned på en Z800, men så er det jo mindre vindbeskyttelse da. Uansett en fin tur, så fremt det er oppholdsvær i alle fall.

Men vil sterkt anbefale å overnatte i Lofoten. Jeg raste gjennom for å rekke ferja, og angrer fortsatt på det i dag. Kjørte antagelig forbi flere biler på den lille turen enn jeg noensinne har gjort før, totalt, over 2 år. Fantastisk fint der.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by DrGreve »

Marte89 wrote:
LordShaft wrote:Her er mange som har kjørt de veiene du prater om, samt kjørt lengre enn langt på sykkel! Så noen gode tips kan du nok regne med.
Hvilken sykkel er det du kjører? Har du planer om å overnatte i telt? Campinghytter? Airbnb eller hotell?

Det billigste alternativet er jo telt, men kan være litt utrivelig om det pissregner!
Jeg har skrevet et referat fra fjorårets Nord-Norge tur som kanskje kan gi litt inspirasjon? [emoji848]

Viktig å ikke legge inn for mye kjøring hver dag, liker du å stoppe for å ta bilder, samt oppleve deler av kulturen der oppe, spiser det litt tid! På de fleste campinger er det mulig å vaske klær, så noe voldsomt med klær er ikke nødvendig å pakke med! Hva du vil ha med i forhold til komfort er noe helt annet [emoji6]

Det høres bra ut!
Jeg kjører en Kawasaki z800, 2013mod. Tror det blir hotell i Brønnøysund, videre vet jeg ikke. Det meste ser ut til å være fullbooket for ferien, så det ligner på at jeg får prøve meg i telt(værtfall i Lofoten). Lurer på om et kuppeltelt til en 500lapp kan duge for et par-tre netter i (forhåpentligvis) midnattsol[emoji38] Har allerede sett igjennom turen din, og det ser jo helt fantastisk ut! Men ikke helt samme ruta som jeg ser for meg. Skal tro om det er ambisiøst å satse på mosjøen- lofoten på en dag?


Sent from my iPad using Tapatalk
Dropp hotell i Brønnøysund og ta heller å booke hytte hos Anna på Mosheim Camping. Si at du ønsker hytta bak huset, den har egen platt, utebord og en ølbenk :)
Hvis du bestiller ett par dager i forveien burde det gå bra.
Ellers har Ojda allerede gitt deg rutevalget jeg ville ha anbefalt bortsett fra at du følger skilting til Mosjøen når du kommer inn på Fv78 og ikke mot Mo i Rana.
Ferge fra Bodø til Lofoten går 0930, 1100 og 1600 pluss ei midnattsferge så du må posisjonere deg på overnattingen kvelden før kryssingen av Vestfjorden i forhold til hvilken ferge du velger å ta.
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

Pragmatic wrote:
Marte89 wrote: ...Skal tro om det er ambisiøst å satse på mosjøen- lofoten på en dag?
Sent from my iPad using Tapatalk
Kjørte fra Harstad -> Lofoten -> ferje til Bodø -> Mosjøen på én dag i fjor - men det var i drøyeste laget på en Hayabusa med passasjer og full oppakning. Men det går ja. Sitter mer rett opp og ned på en Z800, men så er det jo mindre vindbeskyttelse da. Uansett en fin tur, så fremt det er oppholdsvær i alle fall.

Men vil sterkt anbefale å overnatte i Lofoten. Jeg raste gjennom for å rekke ferja, og angrer fortsatt på det i dag. Kjørte antagelig forbi flere biler på den lille turen enn jeg noensinne har gjort før, totalt, over 2 år. Fantastisk fint der.

Ja, det hørtes drøyt ut. Skal få kikket litt på tidsbruk på etappene, så vet jeg litt mer hva jeg må belage meg på. Men tror det skal gå med Mosjøen-bodø på en etappe værtfall. Så tidlig ferge over til Lofoten med et par netter på Ramberg Gjestegard/strand[emoji108] det ser kjempefint ut der!


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

DrGreve wrote:
Marte89 wrote:
LordShaft wrote:Her er mange som har kjørt de veiene du prater om, samt kjørt lengre enn langt på sykkel! Så noen gode tips kan du nok regne med.
Hvilken sykkel er det du kjører? Har du planer om å overnatte i telt? Campinghytter? Airbnb eller hotell?

Det billigste alternativet er jo telt, men kan være litt utrivelig om det pissregner!
Jeg har skrevet et referat fra fjorårets Nord-Norge tur som kanskje kan gi litt inspirasjon? [emoji848]

Viktig å ikke legge inn for mye kjøring hver dag, liker du å stoppe for å ta bilder, samt oppleve deler av kulturen der oppe, spiser det litt tid! På de fleste campinger er det mulig å vaske klær, så noe voldsomt med klær er ikke nødvendig å pakke med! Hva du vil ha med i forhold til komfort er noe helt annet [emoji6]

Det høres bra ut!
Jeg kjører en Kawasaki z800, 2013mod. Tror det blir hotell i Brønnøysund, videre vet jeg ikke. Det meste ser ut til å være fullbooket for ferien, så det ligner på at jeg får prøve meg i telt(værtfall i Lofoten). Lurer på om et kuppeltelt til en 500lapp kan duge for et par-tre netter i (forhåpentligvis) midnattsol[emoji38] Har allerede sett igjennom turen din, og det ser jo helt fantastisk ut! Men ikke helt samme ruta som jeg ser for meg. Skal tro om det er ambisiøst å satse på mosjøen- lofoten på en dag?


Sent from my iPad using Tapatalk
Dropp hotell i Brønnøysund og ta heller å booke hytte hos Anna på Mosheim Camping. Si at du ønsker hytta bak huset, den har egen platt, utebord og en ølbenk :)
Hvis du bestiller ett par dager i forveien burde det gå bra.
Ellers har Ojda allerede gitt deg rutevalget jeg ville ha anbefalt bortsett fra at du følger skilting til Mosjøen når du kommer inn på Fv78 og ikke mot Mo i Rana.
Ferge fra Bodø til Lofoten går 0930, 1100 og 1600 pluss ei midnattsferge så du må posisjonere deg på overnattingen kvelden før kryssingen av Vestfjorden i forhold til hvilken ferge du velger å ta.

Takk, det skal jeg sjekke ut. Ellers har jeg funnet et soveri(av alle ting) i Brønnøysund som ser helt okey ut for en natt[emoji1]
Da tror jeg det blir den ruta, hvis det er det dere som har kjørt anbefaler[emoji106]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

Er det nødvendig å stroppe fast på fergene nordover? Har noen evt tips til hvilke stropper jeg skal kjøpe? (Leser litt om at de stroppene som er på fergene er fæle)


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by tshansen »

Svaret er ja! Alle ferger nord for Trondheim er båter og ikke ferger på samme måte som vi kjenner til her sør (innaskjærs)
Ta deg en tur på Biltema å kjøp slike jekkestropper! De pakker lite og fungerer knall, ikke gale på pris heller
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Bikeridr »

Holder i menger å kjøpe en sånn pakke på biltema med to jekkestropper og to stropper med fjærlås. Sett sykkelen på *sidestøtta* (viktig) og stropp fast på baksvingen ned en jekjestropp på hver side. Bruk en av de fjærlåsstroppene til å sette fast forhjulet i sidestøtta. Sykkelen setter du selvsagt i gear og såklart langskips. Pass på at du ikke blir stående altfor opprett når du parkerer. Ofte er en vinkel på ca 30° inn mot midten av båten ifht langskips den beste stødigheten. :)
Post Reply