Første mc-ferie! Tips?

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

Hei der ute! Jeg holder på å planlegge min første mc-ferie og håper at det finnes noen som vil hjelpe.
Det som er planen, så lenge det ikke pissregner hele ferien, er en tur nordover. Tenker første etappe via kystriksveien opp til Brønnøysund med overnatting(hotell/camping?) Videre til Mosjøen neste morgen for et par-tre dager hos famile, også videre ut til kystriksveien og opp til Lofoten et par-tre dager. Er helt blank, og drar alene, så jeg setter stoor pris på alt av tips og erfaringer! Alt fra hva som er lurt å ha med, hvordan pakke smart, overnatting, tips til stoppesteder, overnatting, type overnatting(telt, hytte, hotell?) +++

Håper noen forbarmer seg over meg her[emoji23]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by tshansen »

Her er mange som har kjørt de veiene du prater om, samt kjørt lengre enn langt på sykkel! Så noen gode tips kan du nok regne med.
Hvilken sykkel er det du kjører? Har du planer om å overnatte i telt? Campinghytter? Airbnb eller hotell?

Det billigste alternativet er jo telt, men kan være litt utrivelig om det pissregner!
Jeg har skrevet et referat fra fjorårets Nord-Norge tur som kanskje kan gi litt inspirasjon? [emoji848]

Viktig å ikke legge inn for mye kjøring hver dag, liker du å stoppe for å ta bilder, samt oppleve deler av kulturen der oppe, spiser det litt tid! På de fleste campinger er det mulig å vaske klær, så noe voldsomt med klær er ikke nødvendig å pakke med! Hva du vil ha med i forhold til komfort er noe helt annet [emoji6]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Leffy »

Hei og velkommen hit :thumleft

Jeg kan nok ikke gi deg noe anbefalinger ang den ruten der iallefall. Når det kommer til overnatting så må du ta det som passer deg best. Du har og kanskje et budskjett og forholde deg til? Telt er billigste løsningen, mens hotell må du jo betale litt for. Jeg liker litt "luksus" så legger meg enten inn på hotell, eller campinghytter der jeg har tilgang til dusj og toalett.

Hva har du og pakke med? Noe bagasjeløsninger som f.eks tankveske, toppboks, bagg til og ha på sete bak? Man kommer ganske langt med ei Givi tankveske og en kriegaveske bak f.eks. Solid og enkelt.

Har ikke noen fasit på hvordan man skal pakke egentlig. Ta med det mest nødvendige når det kommer til tøy, regnklær, ekstra sett med hansker f.eks osv.

Ta deg god tid og ikke kjør for lange etapper. Viktig og strekke litt på beina :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by RuneMC »

Greie kjøreklær som du vet funker i det daglige inkl i en liten regnskur er pkt1.
Ekstra sett ullundertøy og fleecejakke til å ha under kjøreklærne
Regndress bør med, både for lengre regnskyll og kan doble som varmedress om det blir kaldt.
Toalettsaker (og husk du trenger ikke en full tannkremtube) og et sett vanlige klær.
Sokker og truser = antall dager (men familie=vaskemulighet)

Definitivt hotell/motell/hytte... veldig kjekt med dusj og tørkemuligheter. booking.com er bra hvis snitt på rundt tusenlappen er akseptabelt. Vent evt til etter lunch med å booke dagens rom. Det løser også problemet med å sette litt for lange dagsetapper utifra hva som så greit ut på kartet.

Lofoten kan evt være mer fullbooket har jeg lest - så der bør man kanskje allikevel booke god tid i forveien.
Bruk kartet i booking.com som viser hvilke steder som har ledige rom på aktuelle datoer.
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

LordShaft wrote:Her er mange som har kjørt de veiene du prater om, samt kjørt lengre enn langt på sykkel! Så noen gode tips kan du nok regne med.
Hvilken sykkel er det du kjører? Har du planer om å overnatte i telt? Campinghytter? Airbnb eller hotell?

Det billigste alternativet er jo telt, men kan være litt utrivelig om det pissregner!
Jeg har skrevet et referat fra fjorårets Nord-Norge tur som kanskje kan gi litt inspirasjon? [emoji848]

Viktig å ikke legge inn for mye kjøring hver dag, liker du å stoppe for å ta bilder, samt oppleve deler av kulturen der oppe, spiser det litt tid! På de fleste campinger er det mulig å vaske klær, så noe voldsomt med klær er ikke nødvendig å pakke med! Hva du vil ha med i forhold til komfort er noe helt annet [emoji6]

Det høres bra ut!
Jeg kjører en Kawasaki z800, 2013mod. Tror det blir hotell i Brønnøysund, videre vet jeg ikke. Det meste ser ut til å være fullbooket for ferien, så det ligner på at jeg får prøve meg i telt(værtfall i Lofoten). Lurer på om et kuppeltelt til en 500lapp kan duge for et par-tre netter i (forhåpentligvis) midnattsol[emoji38] Har allerede sett igjennom turen din, og det ser jo helt fantastisk ut! Men ikke helt samme ruta som jeg ser for meg. Skal tro om det er ambisiøst å satse på mosjøen- lofoten på en dag?


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

Leffy wrote:Hei og velkommen hit :thumleft

Jeg kan nok ikke gi deg noe anbefalinger ang den ruten der iallefall. Når det kommer til overnatting så må du ta det som passer deg best. Du har og kanskje et budskjett og forholde deg til? Telt er billigste løsningen, mens hotell må du jo betale litt for. Jeg liker litt "luksus" så legger meg enten inn på hotell, eller campinghytter der jeg har tilgang til dusj og toalett.

Hva har du og pakke med? Noe bagasjeløsninger som f.eks tankveske, toppboks, bagg til og ha på sete bak? Man kommer ganske langt med ei Givi tankveske og en kriegaveske bak f.eks. Solid og enkelt.

Har ikke noen fasit på hvordan man skal pakke egentlig. Ta med det mest nødvendige når det kommer til tøy, regnklær, ekstra sett med hansker f.eks osv.

Ta deg god tid og ikke kjør for lange etapper. Viktig og strekke litt på beina :thumleft

Har kjøpt kun tankveske foreløpig, da jeg er usikker på om saddlebags eller setebag er mest guntig. Har sett litt på Givi xs316 setebag, men om jeg skal ha med telt/sovepose/liggeunderlag blir det vel mest praktisk å samle bagasjen på sidene og resten på setet..?[emoji848]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

RuneMC wrote:Greie kjøreklær som du vet funker i det daglige inkl i en liten regnskur er pkt1.
Ekstra sett ullundertøy og fleecejakke til å ha under kjøreklærne
Regndress bør med, både for lengre regnskyll og kan doble som varmedress om det blir kaldt.
Toalettsaker (og husk du trenger ikke en full tannkremtube) og et sett vanlige klær.
Sokker og truser = antall dager (men familie=vaskemulighet)

Definitivt hotell/motell/hytte... veldig kjekt med dusj og tørkemuligheter. booking.com er bra hvis snitt på rundt tusenlappen er akseptabelt. Vent evt til etter lunch med å booke dagens rom. Det løser også problemet med å sette litt for lange dagsetapper utifra hva som så greit ut på kartet.

Lofoten kan evt være mer fullbooket har jeg lest - så der bør man kanskje allikevel booke god tid i forveien.
Bruk kartet i booking.com som viser hvilke steder som har ledige rom på aktuelle datoer.


Takk for tips ang dagens rom, det var jeg ikke klar over. Telt er under vurdering i Lofoten nettopp av den grunn at det allerede er fullt. Jeg tenker også å se an været når det nærmer seg avreise. Fortsetter sommeren sånn som det har vært her i trøndelag så langt blir det ingen tur, for å si det sånn[emoji85]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by RuneMC »

Jeg mente ikke "dagens rom" som i tilbud, men finne rom for neste natt - men man skal ha litt is i magen... kan selvfølgelig slumpe til å finne gode tilbud i siste liten eller at alt er fullbooket :)
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

RuneMC wrote:Jeg mente ikke "dagens rom" som i tilbud, men finne rom for neste natt - men man skal ha litt is i magen... kan selvfølgelig slumpe til å finne gode tilbud i siste liten eller at alt er fullbooket :)

Haha, da er jeg med[emoji28] det ville vel vært for godt til å være sant! Njæ, tror ikke jeg satser på å ta det så på slump. Greit å vite hvor man skal, i allefall når jeg drar alene.


Sent from my iPad using Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by JK95 »

Hei og velkommen! :D Ser ut som du kan få en fantastisk tur ut av dette, jeg gleder med allerede til å se hva DrGreve kan servere av lekkre forslag \:D/

Hva bagasje angår er det jo mange muligheter :-k En kompis har maken sykkel med Givi koffert bak, og vesker med rack, ser slik ut: https://www.google.no/search?q=givi+z80 ... xeZIUY7hgM:
Det funker bra, men da er ramma som støtter veskene, samt koffertfestet skrudd fast i sykkelen, så om du bryr deg om det estetiske, og ikke er gla i å skru slikt av og på til stadighet, så har jeg et annet forslag :-#

SW Motech sine vesker, som jeg selv bruker her: Image
Teltet er stroppet rundt en av veskene :thumleft Kan fint kompletteres med enten tailbag eller tankbag, da har du mye plass, spesielt på alenetur ;-) Slenger ved en link til sideveskene, så du ser den smarte festemetoden: http://shop.sw-motech.com/en/4052572025109.htm Stanga som støtter veskene kan fjernes når de ikke trengs, da er det kun en liten brakett der 8)

Tror du får en knalltur, håper selv at neste år gir meg muligheten til en tur nordafor Namdalseid :roll: Brøl ut om du noen gang skulle befinne deg på Fosen :thumleft
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by poulet_cavalier »

Hei, skal samme veien og drar i morgen. Se opp for en GS med en diger gubbe oppå :-)
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

JK95 wrote:Hei og velkommen! :D Ser ut som du kan få en fantastisk tur ut av dette, jeg gleder med allerede til å se hva DrGreve kan servere av lekkre forslag \:D/

Hva bagasje angår er det jo mange muligheter :-k En kompis har maken sykkel med Givi koffert bak, og vesker med rack, ser slik ut: https://www.google.no/search?q=givi+z80 ... xeZIUY7hgM:
Det funker bra, men da er ramma som støtter veskene, samt koffertfestet skrudd fast i sykkelen, så om du bryr deg om det estetiske, og ikke er gla i å skru slikt av og på til stadighet, så har jeg et annet forslag :-#

SW Motech sine vesker, som jeg selv bruker her: [img]https://s26.postimg.org/vlytd3f4p/image.jpg[/img]
Teltet er stroppet rundt en av veskene :thumleft Kan fint kompletteres med enten tailbag eller tankbag, da har du mye plass, spesielt på alenetur ;-) Slenger ved en link til sideveskene, så du ser den smarte festemetoden: http://shop.sw-motech.com/en/4052572025109.htm Stanga som støtter veskene kan fjernes når de ikke trengs, da er det kun en liten brakett der 8)

Tror du får en knalltur, håper selv at neste år gir meg muligheten til en tur nordafor Namdalseid :roll: Brøl ut om du noen gang skulle befinne deg på Fosen :thumleft

Hei, og takk for velkomst og godt tips!
Koffert på sidene og bak er helt sikkert veldig praktisk, men forholdsvis uaktuelt(grunnen skriver du selv[emoji28]). Men SW Motech-veskene så geniale ut. Bestilte du dem på nett eller er dem å få kjøpt i butikk et sted i trøndelag? Og husker du ca pris?

Håper og tror selv at det blir en fin tur, så fremt jeg får på plass alt[emoji1]Skal prøve å huske å brøle helt til fosen om jeg skal dit en gang[emoji106]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

poulet_cavalier wrote:Hei, skal samme veien og drar i morgen. Se opp for en GS med en diger gubbe oppå :-)

Hehe! Jeg har et par uker før jeg legger i vei, så jeg håper for din del at du har ankommet destinasjon før jeg når deg igjen[emoji1] Du er for så vidt heldig med været når du startet i morgen. For i dag er det ikke mye trivsel på veiene oppover trøndelag[emoji85]


Sent from my iPad using Tapatalk
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by jeey »

Marte89 wrote: Hei, og takk for velkomst og godt tips!
Koffert på sidene og bak er helt sikkert veldig praktisk, men forholdsvis uaktuelt(grunnen skriver du selv[emoji28]). Men SW Motech-veskene så geniale ut. Bestilte du dem på nett eller er dem å få kjøpt i butikk et sted i trøndelag? Og husker du ca pris?
Sw-motech finner du dessverre ikke på våre trakter, men sjekk med http://www.agmshop.no/.
De er offisiell importør av sw-motech nå og skaffer iløpet av kort tid om ting ikke er på lager, har brukt de flere ganger selv og de får bare skryt herfra i allefall.
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

jeey wrote:
Marte89 wrote: Hei, og takk for velkomst og godt tips!
Koffert på sidene og bak er helt sikkert veldig praktisk, men forholdsvis uaktuelt(grunnen skriver du selv[emoji28]). Men SW Motech-veskene så geniale ut. Bestilte du dem på nett eller er dem å få kjøpt i butikk et sted i trøndelag? Og husker du ca pris?
Sw-motech finner du dessverre ikke på våre trakter, men sjekk med http://www.agmshop.no/.
De er offisiell importør av sw-motech nå og skaffer iløpet av kort tid om ting ikke er på lager, har brukt de flere ganger selv og de får bare skryt herfra i allefall.

Takk takk[emoji106]


Sent from my iPad using Tapatalk
Post Reply