Første mc-ferie! Tips?

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

Marte89 wrote:
jeey wrote:
Marte89 wrote: Hei, og takk for velkomst og godt tips!
Koffert på sidene og bak er helt sikkert veldig praktisk, men forholdsvis uaktuelt(grunnen skriver du selv[emoji28]). Men SW Motech-veskene så geniale ut. Bestilte du dem på nett eller er dem å få kjøpt i butikk et sted i trøndelag? Og husker du ca pris?
Sw-motech finner du dessverre ikke på våre trakter, men sjekk med http://www.agmshop.no/.
De er offisiell importør av sw-motech nå og skaffer iløpet av kort tid om ting ikke er på lager, har brukt de flere ganger selv og de får bare skryt herfra i allefall.

Takk takk[emoji106]


Har du foressten vært på langtur med dem og vært redd for å bli frastjålet noe? Tenker at de er rimelig lett å få åpna opp for den som har tenkt det.. Det er vel det eneste jeg har betenkeligheter med ang softbags[emoji848]



Sent from my iPad using Tapatalk
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by jeey »

Marte89 wrote:
Marte89 wrote:
jeey wrote:
Sw-motech finner du dessverre ikke på våre trakter, men sjekk med http://www.agmshop.no/.
De er offisiell importør av sw-motech nå og skaffer iløpet av kort tid om ting ikke er på lager, har brukt de flere ganger selv og de får bare skryt herfra i allefall.

Takk takk[emoji106]


Har du foressten vært på langtur med dem og vært redd for å bli frastjålet noe? Tenker at de er rimelig lett å få åpna opp for den som har tenkt det.. Det er vel det eneste jeg har betenkeligheter med ang softbags[emoji848]

Sent from my iPad using Tapatalk
Er bare å ta enkle grep, parker fornuftig. Vurder liten hengelås på veskene / baggene.

Vi traverserte Alpene i fjor uten noe tiltak på sikring uten problemer, så klarer vi det i Europe bør det nå gå fint i Nord Norge :)
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

jeey wrote:
Marte89 wrote:
Marte89 wrote:

Takk takk[emoji106]


Har du foressten vært på langtur med dem og vært redd for å bli frastjålet noe? Tenker at de er rimelig lett å få åpna opp for den som har tenkt det.. Det er vel det eneste jeg har betenkeligheter med ang softbags[emoji848]

Sent from my iPad using Tapatalk
Er bare å ta enkle grep, parker fornuftig. Vurder liten hengelås på veskene / baggene.

Vi traverserte Alpene i fjor uten noe tiltak på sikring uten problemer, så klarer vi det i Europe bør det nå gå fint i Nord Norge :)

Så bra! Det er godt å høre[emoji106] Prøver å tro at sånt skal gå fint, men man blir nesten ikke overrasket over hva folk får seg til å gjøre.


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by tshansen »

Jeg vil alltid slå et slag for kriega veskene! De er universal og helt genial til sitt bruk på en slik sykkel! Beste bagasjeløsningen i mine øyner[emoji1303]

Ellers vil jeg også slå et slag for telting og camping generelt! Man kommer mye nærmere innpå likesinnede og andre motorsyklister når man bor i telt enn hytter! Har man et greit telt, men fortelt til å lage mat i, kan man ha det helt magisk på tur! De aller fleste campingplasser har gode dusj og toalett fasiliteter! For ikke snakke om behageligheten det er å kunne fricampe akkurat hvor det passer deg [emoji1303]

Å en annen ting som er helt nødvendig i Nord-Norge! Myggspray/myggnetting! Trust me
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Palma »

Heiiiii Marte89. Her sitter jeg å ser på action på tv'n åsså har det dukket opp en ung dame på forumet og det er skrevet to fulle sider her snart...
Jaja, sånn er det med feriemodus. Men det jeg skulle si var hjartleg velkommen på forumet, og ha en riktig god tur nordover. Kjør vakkert og nyt turen. :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by ojda »

poulet_cavalier wrote:Hei, skal samme veien og drar i morgen. Se opp for en GS med en diger gubbe oppå :-)

Haha, jeg har akurat vært en tur opp og ned Oslo - Korgen :thumleft
Å hadde jeg hatt med en eske med 2" spiker som jeg hadde i lommene,
hadde det ikke vært en spiker til hver av GS-rytterne jeg traff på veien engang :lol:

Mao ikke forvent å bli igjenkjent etter den beskrivelsen der [-( :lol:

Billig kuppeltelt kan fungere helt flott, men det er greit at det er en liten forteltløsning på det.
Sjøl kjøpte jeg rimelig "lite brukt" tunneltelt på finn 3-400 kr mener jeg.
Funker topp det, men varer sikkert ikke like lenge som 6000kr teltene :-k

Vesker: Har du råd og kommer til å bruke sykkelen endel på tur, er harde sidekofferter det beste.
De er låste, de er vanntette og de er lette å pakke inn/ut av \:D/
Mjukvesker er noe hærk, men for en tur eller to går alt an :-s

Å Marte! Velkommen på forumet, å god tur Oppover
Det er mye gantastisk på den veien der :thumleft

Straks sør om Namsos :D


KosImage



Jeg var somsakt akurat en tur oppover, og fikk ett tips av en av medlemmene her inne "DrGreve"
Noe av ruta kjørte jeg, og noe ikke :-k (Bomma på ei ferge) :D
Men det jeg kjørte var flott, å jeg har helt klart trua på resten også.
Den mannen kjenner veiene oppover som sin egen bukselomme :thumleft


Hvis jeg får lov så har jeg ett ruteforslag på din ferd nordover. Kjør ut til Namsos og ta Fv769 til fergesambandet Lund-Hofles. Når du kommer over med ferga og har tid, ta en avstikker til Abelvær (Fv768).
Du fortsetter deretter på Fv769 til du møter Fv770, ta deretter til høyre, nordover forbi Kolvereid til du møter Kystriksveien ved Foldereid og følg den nordover.
Etter første ferge på Fv17 får du 2 valg, enten å kjøre mot E6 ved Skillebotn (Fv76) via Hommelstø og Tosen, eller å fortsette på Fv17 videre nordover og så komme inn på E6 via Fv78 men får da 2 fergeturer til, Horn-Andalsvågen og Forvik-Tjøtta.
Ved å velge Fv76 kan du stikke innom Scheffers på Sausvatn, ved å velge Fv78 kommer du inn på E6 bare ett par tre mil sør for Korgen. Velg da gammelveien over Korgfjellet og kommer ned på andre siden midt i Korgen sentrum
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by JK95 »

Image
Mykveske på langtur er null problem, bare husk å vanntettpakke :thumleft SW Motech sine har egne poser til der ;-)
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Leffy »

LordShaft wrote:Jeg vil alltid slå et slag for kriega veskene! De er universal og helt genial til sitt bruk på en slik sykkel! Beste bagasjeløsningen i mine øyner[emoji1303]
Støtter opp denne. Kommer alltid til og bruke Kriega når det sånne bagasjeløsninger. Man får også veskene i forskjellige størrelser så det de kan pakkes på hverandre..

Og så frekk som jeg er så stjeler jeg faktisk et bilde fra Lorden og en av hans tidligere sykler med veskene på ;)
Image
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
jonarek
Posts: 3
Joined: 08 May 2017 15:12
MC: Kawasaki z800e 2017

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by jonarek »

Følger denne! :D Vi er også 2 stk fra trøndelag som skal ta første langtur til Lofoten i sommer, uke 29/30

Vi har også sett på Kriega sine bagger, men vanskelig å få tilsendt til en ok pris. Frakten blir dyr og sammen med avgift og toll blir totalprisen for stor, synes vi. Tidsskjema er også en faktor.

Ikke kjør for lenge uten stopp, heller for mange enn for få. Blir fort øm i rompa. Har vurdert ulike komfortseter fra bla Airhawk.

Vi går for å overnatte i telt. Mest fordi da trenger vi ikke å planlegge hvor vi er til enhver tid, tar alt i vårt eget tempo. Billig er det også. Samt vi er glade i å sove ute.

Forresten, fin sykkel du har :thumleft
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Leffy »

jonarek wrote: Vi har også sett på Kriega sine bagger, men vanskelig å få tilsendt til en ok pris. Frakten blir dyr og sammen med avgift og toll blir totalprisen for stor, synes vi. Tidsskjema er også en faktor.
Speed Motorcenter har på lager så da slipper du toll og avgifter fra utlandet iallefall. Synes ikke det er så ille pris på disse ;)

http://shop.speedmc.no/tilbehor?cat=34
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

LordShaft wrote:Jeg vil alltid slå et slag for kriega veskene! De er universal og helt genial til sitt bruk på en slik sykkel! Beste bagasjeløsningen i mine øyner[emoji1303]

Ellers vil jeg også slå et slag for telting og camping generelt! Man kommer mye nærmere innpå likesinnede og andre motorsyklister når man bor i telt enn hytter! Har man et greit telt, men fortelt til å lage mat i, kan man ha det helt magisk på tur! De aller fleste campingplasser har gode dusj og toalett fasiliteter! For ikke snakke om behageligheten det er å kunne fricampe akkurat hvor det passer deg [emoji1303]

Å en annen ting som er helt nødvendig i Nord-Norge! Myggspray/myggnetting! Trust me


Kriega veskene dine(bilde lenger ned) ser jo veldig lettvindt ut, men får du plass til både telt, liggeunderlag, sovepose, ekstra par sko, noen klesplagg, håndduk, toalettsaker, og evt annet campingutstyr i de der??[emoji1][emoji848]

Tror du helt sikkert har rett ang telt/camping[emoji106] det eneste jeg er litt skeptisk på er fricamping alene som jente. Tror jeg ville følt meg ganske sårbar på en rasteplass langs veien[emoji15] er jo så mye rart som ferdes langs veiene..

Myggprodukt er notert[HEAVY CHECK MARK]️
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Trondgv »

SW-Motech Blaze brukte jeg på KTMen jeg hadde, storfornøyd med dem. Mine ble festet på passasjerforhvilerene og det var umulig å se at det skulle være noe sidervesker der når de var demontert..Vanntette så lenger du bruker innerbagen! Disse henger på i godt over 200, har jeg hørt. :roll: Er du redd for tyveri tar disse 1 min i montere/demontere og det er håndtak for å lettere bære med seg.

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =259956554
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

ojda wrote:
poulet_cavalier wrote:Hei, skal samme veien og drar i morgen. Se opp for en GS med en diger gubbe oppå :-)

Haha, jeg har akurat vært en tur opp og ned Oslo - Korgen :thumleft
Å hadde jeg hatt med en eske med 2" spiker som jeg hadde i lommene,
hadde det ikke vært en spiker til hver av GS-rytterne jeg traff på veien engang :lol:

Mao ikke forvent å bli igjenkjent etter den beskrivelsen der [-( :lol:

Billig kuppeltelt kan fungere helt flott, men det er greit at det er en liten forteltløsning på det.
Sjøl kjøpte jeg rimelig "lite brukt" tunneltelt på finn 3-400 kr mener jeg.
Funker topp det, men varer sikkert ikke like lenge som 6000kr teltene :-k

Vesker: Har du råd og kommer til å bruke sykkelen endel på tur, er harde sidekofferter det beste.
De er låste, de er vanntette og de er lette å pakke inn/ut av \:D/
Mjukvesker er noe hærk, men for en tur eller to går alt an :-s

Å Marte! Velkommen på forumet, å god tur Oppover
Det er mye gantastisk på den veien der :thumleft

Straks sør om Namsos :D


Kos[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170620/fcdf40ff1b1250e4b52f98f4b165f8c9.jpg[/img]



Jeg var somsakt akurat en tur oppover, og fikk ett tips av en av medlemmene her inne "DrGreve"
Noe av ruta kjørte jeg, og noe ikke :-k (Bomma på ei ferge) :D
Men det jeg kjørte var flott, å jeg har helt klart trua på resten også.
Den mannen kjenner veiene oppover som sin egen bukselomme :thumleft


Hvis jeg får lov så har jeg ett ruteforslag på din ferd nordover. Kjør ut til Namsos og ta Fv769 til fergesambandet Lund-Hofles. Når du kommer over med ferga og har tid, ta en avstikker til Abelvær (Fv768).
Du fortsetter deretter på Fv769 til du møter Fv770, ta deretter til høyre, nordover forbi Kolvereid til du møter Kystriksveien ved Foldereid og følg den nordover.
Etter første ferge på Fv17 får du 2 valg, enten å kjøre mot E6 ved Skillebotn (Fv76) via Hommelstø og Tosen, eller å fortsette på Fv17 videre nordover og så komme inn på E6 via Fv78 men får da 2 fergeturer til, Horn-Andalsvågen og Forvik-Tjøtta.
Ved å velge Fv76 kan du stikke innom Scheffers på Sausvatn, ved å velge Fv78 kommer du inn på E6 bare ett par tre mil sør for Korgen. Velg da gammelveien over Korgfjellet og kommer ned på andre siden midt i Korgen sentrum

Hei! Tusen takk for både velkomst og tips[emoji2][emoji108] ruteforslaget skal jeg definitivt se nærmere på, og kjøpe telt på Finn var jaggu ingen dum idé![emoji106]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Marte89
Posts: 22
Joined: 26 Jun 2017 12:13
MC: Kawasaki Z800, 2013mod.
Location: Verdal

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by Marte89 »

jonarek wrote:Følger denne! :D Vi er også 2 stk fra trøndelag som skal ta første langtur til Lofoten i sommer, uke 29/30

Vi har også sett på Kriega sine bagger, men vanskelig å få tilsendt til en ok pris. Frakten blir dyr og sammen med avgift og toll blir totalprisen for stor, synes vi. Tidsskjema er også en faktor.

Ikke kjør for lenge uten stopp, heller for mange enn for få. Blir fort øm i rompa. Har vurdert ulike komfortseter fra bla Airhawk.

Vi går for å overnatte i telt. Mest fordi da trenger vi ikke å planlegge hvor vi er til enhver tid, tar alt i vårt eget tempo. Billig er det også. Samt vi er glade i å sove ute.

Forresten, fin sykkel du har :thumleft

Da skal man jo nesten ikke se bort i fra at vi ses i veien, for jeg kjører i samme tid[emoji1]

Og takk det samme - fin sykkel[emoji28]


Sent from my iPad using Tapatalk
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Første mc-ferie! Tips?

Post by jeey »

Marte89 wrote:
LordShaft wrote:Jeg vil alltid slå et slag for kriega veskene! De er universal og helt genial til sitt bruk på en slik sykkel! Beste bagasjeløsningen i mine øyner[emoji1303]

Ellers vil jeg også slå et slag for telting og camping generelt! Man kommer mye nærmere innpå likesinnede og andre motorsyklister når man bor i telt enn hytter! Har man et greit telt, men fortelt til å lage mat i, kan man ha det helt magisk på tur! De aller fleste campingplasser har gode dusj og toalett fasiliteter! For ikke snakke om behageligheten det er å kunne fricampe akkurat hvor det passer deg [emoji1303]

Å en annen ting som er helt nødvendig i Nord-Norge! Myggspray/myggnetting! Trust me


Kriega veskene dine(bilde lenger ned) ser jo veldig lettvindt ut, men får du plass til både telt, liggeunderlag, sovepose, ekstra par sko, noen klesplagg, håndduk, toalettsaker, og evt annet campingutstyr i de der??[emoji1][emoji848]

Tror du helt sikkert har rett ang telt/camping[emoji106] det eneste jeg er litt skeptisk på er fricamping alene som jente. Tror jeg ville følt meg ganske sårbar på en rasteplass langs veien[emoji15] er jo så mye rart som ferdes langs veiene..

Myggprodukt er notert[HEAVY CHECK MARK]️
Først og fremste, hvis det er første tur. Legg fram alt du skal pakke med deg på turen, fjern 2/3. Du pakker garantert for mye i frykt for å mangle noe :) Trur alle sammen har gjort denne tabben.

Tenk enkelt ang bagasje.

Er personlig fan av drybags, de er vanntett og kjøper du mc bagger så har de som regel greit med stroppe muligheter.
Random bilde fra tur i fjor, reisefølget på ER6N.
Image
Post Reply