MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 19 nov 2017 13:10

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 152 innlegg ]  Gå til side Forrige 15 6 7 8 911 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 08:20 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 922
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Har i dag prøvd å starte ktm uten bensin og luft filter med topp lada batterier det virker som den ikke vil dra rundt på noe ting stopper med en gang ved start -ingen bevegelse på sylindra. --
Dette kan bli stygt

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 08:39 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 922
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Er vell best å får frakta den til forhandler - siden den er såpass ny

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 08:44 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 820
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
kvase skrev:
Har i dag prøvd å starte ktm uten bensin og luft filter med topp lada batterier det virker som den ikke vil dra rundt på noe ting stopper med en gang ved start -ingen bevegelse på sylindra. --
Dette kan bli stygt


Om ikke starter greier å dra motor kan det enten være starter som ikke drar nok eller det kan være sylindrene som er fylt med ett eller annet (vann?)som gjør at de stanger imot.

Hva skjer om du setter sykkel på midtstøtta, legger inn 6 gir og prøver å dra den rundt ved å dra i bakhjulet. Greier du da å snurre rundt motoren, eller stanger den imot?
Om den stanger imot må du prøve å løsne tennpluggene dra motor rundt på nytt.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 08:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 922
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
knutk skrev:
kvase skrev:
Har i dag prøvd å starte ktm uten bensin og luft filter med topp lada batterier det virker som den ikke vil dra rundt på noe ting stopper med en gang ved start -ingen bevegelse på sylindra. --
Dette kan bli stygt


Om ikke starter greier å dra motor kan det enten være starter som ikke drar nok eller det kan være sylindrene som er fylt med ett eller annet (vann?)som gjør at de stanger imot.

Hva skjer om du setter sykkel på midtstøtta, legger inn 6 gir og prøver å dra den rundt ved å dra i bakhjulet. Greier du da å snurre rundt motoren, eller stanger den imot?
Om den stanger imot må du prøve å løsne tennpluggene dra motor rundt på nytt.

Har ikke mitt støtte å for skru ut plugga må jeg ta av luftfilterboksen + noe mer - Mener det sitter 2 plugger pr sylinder å må vel ha en slik en lang tynn plugg nøkkel sak
Kan bruke Depo støtte mmm prøve straks det med 6 gir

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 08:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 922
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Har ikke lyst på å gå for langt med egen utprøving heller på grunn av garanti/ eventuelt forsikring-sak det er jo tross alt ny mc 2017 mod førstegangs registrert i juni på meg

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 09:13 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4502
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
Støtter forhandler som neste skritt, du har sjekket de enkle tingene :thumleft

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 09:22 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 820
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
kvase skrev:
Har ikke lyst på å gå for langt med egen utprøving heller på grunn av garanti/ eventuelt forsikring-sak det er jo tross alt ny mc 2017 mod førstegangs registrert i juni på meg


Ser den.
Tenkte bare at om du var uheldig og fikk vann inni motoren så er det en enkel sak å bare skru ut pluggene og dra den på starteren slik at vannet blir blåst ut.
Om man får vann i motoren vil det fylle sylinderen slik at der ikke blir plass nok for stempelet til å komme seg helt på topp. Om man bare får luftet ut vannet og startet opp motoren etterpå vil det hele gå seg til. Om der er vann i olja må selvsagt dette dreneres. Vann er tyngre enn olje og blir liggende nederst i bunnpanna. Om man skrur oljepluggen ut nok til at der begynner å piple ut olje vil vannet komme først. Hold en beholder under så ser du fort om der er vann i olja. Kommer der ikke vann etter 1 dl har rent ut kan du bare dra til bunnpluggen igjen.

Om der er vann i motor snakker vi og om et tidsaspekt. Man bør egentlig gjøre dette fort som F.. Det skal ikke ligge vann lenge i sylinderen før det begynner å korrodere, og da er det IKKE en garantisak.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 09:27 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4260
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
Kjedelig historie, men det trenger ikke være dramatisk av den grunn :-k
Forholdene tatt i betraktning, er vel Knut sin teori om vannfylte sylindere den som gir dårligst ods ;-)
Et forhandlerbesøk med sykkelen er nok ikke den dårligste ideen :thumleft

Krysser fingre for "rimligste løsning" ;-)

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 09:55 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 820
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
ojda skrev:
Kjedelig historie, men det trenger ikke være dramatisk av den grunn :-k
Forholdene tatt i betraktning, er vel Knut sin teori om vannfylte sylindere den som gir dårligst ods ;-)
Et forhandlerbesøk med sykkelen er nok ikke den dårligste ideen :thumleft

Krysser fingre for "rimligste løsning" ;-)


Jeg tenkte bare: Her kjører han gjennom en vanndam. KTM er kjent for å ha lekk luftinntak. Han kjører i vannet, motor stopper.
Da er der to alternativ: Elsystem eller vann i sylinder. Siden dette er en KTM (dvs ikke el-system fra Lucas), og sykkelen nå har hatt tid til å tørke opp og starter ikke greier å dra veiva rundt, vel der er ikke så mange alternativ.

Om det er el-feil har han ikke hast, men dersom der er vann i sylinderen har han bråhast, derfor mitt forslag.
Om forhandler er like rundt hjørnet, forhandleren ikke svømmer for livet (pga regnet på Sørlandet) og han får gjort dette i løpet av dagen bør det gå greit.
Poenget mitt er, har der kommet vann i motor har han dårlig tid. Det tar ikke lange stunden før der skjer skader i motor som er uopprettlige, og da nytter det ikke å sitte på hendene og klø seg i hodet. kostnadene dekkes heller ikke av garanti (men forhåpentligvis forsikring)
Det er ikke feil å søke om hjelp på verksted, men det bør skje raskt. Trur eg...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 09:57 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4260
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
knutk skrev:
ojda skrev:
Kjedelig historie, men det trenger ikke være dramatisk av den grunn :-k
Forholdene tatt i betraktning, er vel Knut sin teori om vannfylte sylindere den som gir dårligst ods ;-) Her menes det at det ikke er mye penger å tjene på å tippe at du her rett :thumleft
Et forhandlerbesøk med sykkelen er nok ikke den dårligste ideen :thumleft

Krysser fingre for "rimligste løsning" ;-)


Jeg tenkte bare: Her kjører han gjennom en vanndam. KTM er kjent for å ha lekk luftinntak. Han kjører i vannet, motor stopper.
Da er der to alternativ: Elsystem eller vann i sylinder. Siden dette er en KTM (dvs ikke el-system fra Lucas), og sykkelen nå har hatt tid til å tørke opp og starter ikke greier å dra veiva rundt, vel der er ikke så mange alternativ.

Om det er el-feil har han ikke hast, men dersom der er vann i sylinderen har han bråhast, derfor mitt forslag.
Om forhandler er like rundt hjørnet, forhandleren ikke svømmer for livet (pga regnet på Sørlandet) og han får gjort dette i løpet av dagen bør det gå greit.
Poenget mitt er, har der kommet vann i motor har han dårlig tid. Det tar ikke lange stunden før der skjer skader i motor som er uopprettlige, og da nytter det ikke å sitte på hendene og klø seg i hodet. kostnadene dekkes heller ikke av garanti (men forhåpentligvis forsikring)
Det er ikke feil å søke om hjelp på verksted, men det bør skje raskt. Trur eg...

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 10:33 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 922
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Har vært i kontakt med forhandler ca. 7 mil unna -drar ditt bare naboen som har bil-henger kommer hjem.-

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 11:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1342
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Vannfylte sylindre høres vel mest sannsynlig ut.

Forutsatt depotstøtte og en tennplugg pr sylinder ut, går det an å forsøke å dra bakhjulet rundt når den er i gir? Tenker at det kan være mer skånsomt enn starter pluss man vil kjenne om det er noe som lugger/butter.

http://www.cycleworld.com/2013/12/27/ho ... erged-bike
Siter:
Get the bike onto dry ground, and remove the air cleaner and spark plug. Drain the airbox and exhaust pipe. Lay the bike over on its side if you have to; with a light two-stroke trail bike you can even turn the whole thing upside down.
Put the bike in gear, lift the rear wheel off the ground, and give it a spin. The engine will turn over slowly and pump any water in the cylinder out the plug hole. If your bike has a carburetor, remove the float bowl or the bowl’s drain screw, drain the gas, and reinstall.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 11:34 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 922
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Da fraktes den til forhandler i morgen - :( :(
Har prøvd trille i gang på 6 gir -det gikk dårlig
Prøvde også om jeg klarte å få skrudd ut Plugga men det kunne jeg bare glemme de satt ca. 8/10 cm nedi et lite hull og trengte egnet liten dim på pluggnøkkel - [-(
KTM verktøyet som følger med er det ikke pluggnøkkel med i sette . tragisk
Forhandler skulle se på den så fort de hadde tid
-
Rune MC denn der blir vrien med 230kg og aleine men jeg ser fordelene :thumleft :thumleft
Får sykkelen på tørr grunn, og fjern luftrenser og tennplugg. Tørk luftboksen og eksosrøret. Legg sykkelen over på siden hvis du må; Med en lett to-taktspor sykkel kan du til og med slå hele greia opp ned.
Sett sykkelen i gir, løft bakhjulet fra bakken, og gi det et snurre. Motoren vil svinge sakte og pumpe noe vann i sylinderen ut av plugghullet. Hvis sykkelen din har forgasser, fjern flytebollen eller bunnens avløpsskrue, tapp ut gassen og sett på igjen.

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 13:14 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 820
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Om sylinder er blokkert med vann og man har vansker med å fjerne tennpluggen kan man kanskje greie å snurre moror via bakhjul om man gjør det sakte.
Alternativet vil være å snurre bakhjulet baklengs. Da vil innsugingsventilene åpne før kompresjon og presse ut vann via innsug.. Men hvor godt det virker på høy-ytelse mororer aner jeg ikke (beror på ventil-timing).
Står man hjemme kan man jo prøve å dra ut vannet fra innsuget ved hjelp av støvsuger (forutsetter at motor dreies baklengs slik at innsugventil åpner.)

Grunnen til at jeg peser på dette er at vann i motor kan være veldig ødeleggende om man ikke tar det med en gang.
Sylindervegger og katalysator trives dårlig i vann..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 okt 2017 13:56 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 922
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Hendelse skjede på søndag efta- i dag er det tirsdag i morgen Onsdag skal den leveres KTM Verksted burde være innafor jeg klarer ikke oppdrive alskens verktøy for reparasjoner og muligheter for videre utbedring.
:-k
Ja jeg er voksen sterk man men alene med få hjelpemidler så går det ikke og en helvetes dårlig rygg med 3 prolapser med kroniske smerter

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 152 innlegg ]  Gå til side Forrige 15 6 7 8 911 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner