Kvase-s rare tanker og saker

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Post Reply
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

Har i dag prøvd å starte ktm uten bensin og luft filter med topp lada batterier det virker som den ikke vil dra rundt på noe ting stopper med en gang ved start -ingen bevegelse på sylindra. --
Dette kan bli stygt
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

Er vell best å får frakta den til forhandler - siden den er såpass ny
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by knutk »

kvase wrote:Har i dag prøvd å starte ktm uten bensin og luft filter med topp lada batterier det virker som den ikke vil dra rundt på noe ting stopper med en gang ved start -ingen bevegelse på sylindra. --
Dette kan bli stygt
Om ikke starter greier å dra motor kan det enten være starter som ikke drar nok eller det kan være sylindrene som er fylt med ett eller annet (vann?)som gjør at de stanger imot.

Hva skjer om du setter sykkel på midtstøtta, legger inn 6 gir og prøver å dra den rundt ved å dra i bakhjulet. Greier du da å snurre rundt motoren, eller stanger den imot?
Om den stanger imot må du prøve å løsne tennpluggene dra motor rundt på nytt.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

knutk wrote:
kvase wrote:Har i dag prøvd å starte ktm uten bensin og luft filter med topp lada batterier det virker som den ikke vil dra rundt på noe ting stopper med en gang ved start -ingen bevegelse på sylindra. --
Dette kan bli stygt
Om ikke starter greier å dra motor kan det enten være starter som ikke drar nok eller det kan være sylindrene som er fylt med ett eller annet (vann?)som gjør at de stanger imot.

Hva skjer om du setter sykkel på midtstøtta, legger inn 6 gir og prøver å dra den rundt ved å dra i bakhjulet. Greier du da å snurre rundt motoren, eller stanger den imot?
Om den stanger imot må du prøve å løsne tennpluggene dra motor rundt på nytt.
Har ikke mitt støtte å for skru ut plugga må jeg ta av luftfilterboksen + noe mer - Mener det sitter 2 plugger pr sylinder å må vel ha en slik en lang tynn plugg nøkkel sak
Kan bruke Depo støtte mmm prøve straks det med 6 gir
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

Har ikke lyst på å gå for langt med egen utprøving heller på grunn av garanti/ eventuelt forsikring-sak det er jo tross alt ny mc 2017 mod førstegangs registrert i juni på meg
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by Tommas »

Støtter forhandler som neste skritt, du har sjekket de enkle tingene :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by knutk »

kvase wrote:Har ikke lyst på å gå for langt med egen utprøving heller på grunn av garanti/ eventuelt forsikring-sak det er jo tross alt ny mc 2017 mod førstegangs registrert i juni på meg
Ser den.
Tenkte bare at om du var uheldig og fikk vann inni motoren så er det en enkel sak å bare skru ut pluggene og dra den på starteren slik at vannet blir blåst ut.
Om man får vann i motoren vil det fylle sylinderen slik at der ikke blir plass nok for stempelet til å komme seg helt på topp. Om man bare får luftet ut vannet og startet opp motoren etterpå vil det hele gå seg til. Om der er vann i olja må selvsagt dette dreneres. Vann er tyngre enn olje og blir liggende nederst i bunnpanna. Om man skrur oljepluggen ut nok til at der begynner å piple ut olje vil vannet komme først. Hold en beholder under så ser du fort om der er vann i olja. Kommer der ikke vann etter 1 dl har rent ut kan du bare dra til bunnpluggen igjen.

Om der er vann i motor snakker vi og om et tidsaspekt. Man bør egentlig gjøre dette fort som F.. Det skal ikke ligge vann lenge i sylinderen før det begynner å korrodere, og da er det IKKE en garantisak.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by ojda »

Kjedelig historie, men det trenger ikke være dramatisk av den grunn :-k
Forholdene tatt i betraktning, er vel Knut sin teori om vannfylte sylindere den som gir dårligst ods ;-)
Et forhandlerbesøk med sykkelen er nok ikke den dårligste ideen :thumleft

Krysser fingre for "rimligste løsning" ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by knutk »

ojda wrote:Kjedelig historie, men det trenger ikke være dramatisk av den grunn :-k
Forholdene tatt i betraktning, er vel Knut sin teori om vannfylte sylindere den som gir dårligst ods ;-)
Et forhandlerbesøk med sykkelen er nok ikke den dårligste ideen :thumleft

Krysser fingre for "rimligste løsning" ;-)
Jeg tenkte bare: Her kjører han gjennom en vanndam. KTM er kjent for å ha lekk luftinntak. Han kjører i vannet, motor stopper.
Da er der to alternativ: Elsystem eller vann i sylinder. Siden dette er en KTM (dvs ikke el-system fra Lucas), og sykkelen nå har hatt tid til å tørke opp og starter ikke greier å dra veiva rundt, vel der er ikke så mange alternativ.

Om det er el-feil har han ikke hast, men dersom der er vann i sylinderen har han bråhast, derfor mitt forslag.
Om forhandler er like rundt hjørnet, forhandleren ikke svømmer for livet (pga regnet på Sørlandet) og han får gjort dette i løpet av dagen bør det gå greit.
Poenget mitt er, har der kommet vann i motor har han dårlig tid. Det tar ikke lange stunden før der skjer skader i motor som er uopprettlige, og da nytter det ikke å sitte på hendene og klø seg i hodet. kostnadene dekkes heller ikke av garanti (men forhåpentligvis forsikring)
Det er ikke feil å søke om hjelp på verksted, men det bør skje raskt. Trur eg...
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by ojda »

knutk wrote:
ojda wrote:Kjedelig historie, men det trenger ikke være dramatisk av den grunn :-k
Forholdene tatt i betraktning, er vel Knut sin teori om vannfylte sylindere den som gir dårligst ods ;-) Her menes det at det ikke er mye penger å tjene på å tippe at du her rett :thumleft
Et forhandlerbesøk med sykkelen er nok ikke den dårligste ideen :thumleft

Krysser fingre for "rimligste løsning" ;-)
Jeg tenkte bare: Her kjører han gjennom en vanndam. KTM er kjent for å ha lekk luftinntak. Han kjører i vannet, motor stopper.
Da er der to alternativ: Elsystem eller vann i sylinder. Siden dette er en KTM (dvs ikke el-system fra Lucas), og sykkelen nå har hatt tid til å tørke opp og starter ikke greier å dra veiva rundt, vel der er ikke så mange alternativ.

Om det er el-feil har han ikke hast, men dersom der er vann i sylinderen har han bråhast, derfor mitt forslag.
Om forhandler er like rundt hjørnet, forhandleren ikke svømmer for livet (pga regnet på Sørlandet) og han får gjort dette i løpet av dagen bør det gå greit.
Poenget mitt er, har der kommet vann i motor har han dårlig tid. Det tar ikke lange stunden før der skjer skader i motor som er uopprettlige, og da nytter det ikke å sitte på hendene og klø seg i hodet. kostnadene dekkes heller ikke av garanti (men forhåpentligvis forsikring)
Det er ikke feil å søke om hjelp på verksted, men det bør skje raskt. Trur eg...
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

Har vært i kontakt med forhandler ca. 7 mil unna -drar ditt bare naboen som har bil-henger kommer hjem.-
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by RuneMC »

Vannfylte sylindre høres vel mest sannsynlig ut.

Forutsatt depotstøtte og en tennplugg pr sylinder ut, går det an å forsøke å dra bakhjulet rundt når den er i gir? Tenker at det kan være mer skånsomt enn starter pluss man vil kjenne om det er noe som lugger/butter.

http://www.cycleworld.com/2013/12/27/ho ... erged-bike
Get the bike onto dry ground, and remove the air cleaner and spark plug. Drain the airbox and exhaust pipe. Lay the bike over on its side if you have to; with a light two-stroke trail bike you can even turn the whole thing upside down.
Put the bike in gear, lift the rear wheel off the ground, and give it a spin. The engine will turn over slowly and pump any water in the cylinder out the plug hole. If your bike has a carburetor, remove the float bowl or the bowl’s drain screw, drain the gas, and reinstall.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

Da fraktes den til forhandler i morgen - :( :(
Har prøvd trille i gang på 6 gir -det gikk dårlig
Prøvde også om jeg klarte å få skrudd ut Plugga men det kunne jeg bare glemme de satt ca. 8/10 cm nedi et lite hull og trengte egnet liten dim på pluggnøkkel - [-(
KTM verktøyet som følger med er det ikke pluggnøkkel med i sette . tragisk
Forhandler skulle se på den så fort de hadde tid
-
Rune MC denn der blir vrien med 230kg og aleine men jeg ser fordelene :thumleft :thumleft
Får sykkelen på tørr grunn, og fjern luftrenser og tennplugg. Tørk luftboksen og eksosrøret. Legg sykkelen over på siden hvis du må; Med en lett to-taktspor sykkel kan du til og med slå hele greia opp ned.
Sett sykkelen i gir, løft bakhjulet fra bakken, og gi det et snurre. Motoren vil svinge sakte og pumpe noe vann i sylinderen ut av plugghullet. Hvis sykkelen din har forgasser, fjern flytebollen eller bunnens avløpsskrue, tapp ut gassen og sett på igjen.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by knutk »

Om sylinder er blokkert med vann og man har vansker med å fjerne tennpluggen kan man kanskje greie å snurre moror via bakhjul om man gjør det sakte.
Alternativet vil være å snurre bakhjulet baklengs. Da vil innsugingsventilene åpne før kompresjon og presse ut vann via innsug.. Men hvor godt det virker på høy-ytelse mororer aner jeg ikke (beror på ventil-timing).
Står man hjemme kan man jo prøve å dra ut vannet fra innsuget ved hjelp av støvsuger (forutsetter at motor dreies baklengs slik at innsugventil åpner.)

Grunnen til at jeg peser på dette er at vann i motor kan være veldig ødeleggende om man ikke tar det med en gang.
Sylindervegger og katalysator trives dårlig i vann..
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

Hendelse skjede på søndag efta- i dag er det tirsdag i morgen Onsdag skal den leveres KTM Verksted burde være innafor jeg klarer ikke oppdrive alskens verktøy for reparasjoner og muligheter for videre utbedring.
:-k
Ja jeg er voksen sterk man men alene med få hjelpemidler så går det ikke og en helvetes dårlig rygg med 3 prolapser med kroniske smerter
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply