Kvase-s rare tanker og saker

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

jhn wrote:
kvase wrote:Gledens tabell [img]https://www.facebook.com/photo.php?quote]
Hva skal man egentlig mene om dette? Personlig tror jeg at jeg mener alt fra "jævla idioti" til "helt supert"
Vi liker jo ikke tullinger på veien, vi ønsker de til helvete bort i fra trafikken, vi har en egen tråd for mc-ulykker hvor vi utrykker sympati med offer, og mistenker ofte at det har vært en tullete bilist med for stor fart involvert, vi liker at folk følger trafikkreglene. Det er jo gode holdninger ... og så har vi jo også verdens laveste ulykkestall å vise til.
Men vi klager mye over at vi har de dårligste veiene samtidig som vi ønsker høyere fartsgrenser, færre kontroller og lavere bøtesatser. Det henger liksom ikke helt på greip. Og så bryter vi, i alle fall jeg, fartsgrensene hver eneste dag.
Jeg klarer ikke helt å se at det finnes en rød tråd her ... ikke engang i egen tankerekke.
Så min konklusjon er at jeg mener både fartsgrensene og bøtesatsene egentlig er helt ok, men jeg selv burde hatt diplomatisk immunitet.
-
Har møtt så enormt mange som har egne regler å lover som du vrenger å vrir på alt ettersom det passer de rundt forbi i det Norske samfunnet kan ikke si akkurat mye av det er oppløftende når enkelte klarer å forverre enkelt situasjoner eller hendelser med den holdningen- :-k
-
Sånn sett så at de får ned trafikkdrepte å skada er jo positivt sånn prosentmessig for antall kjøredoninger har det vel blitt mange flere av. :shock:
Farts grenser joda blir ofte aha når en brått ser på nåla at man ligger godt over å sier til seg selv akke bra dette - Får skjerpe meg 30 sekunder etterpå er det glemt :-#
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by JRO »

jhn wrote:
kvase wrote:Gledens tabell
Hva skal man egentlig mene om dette? Personlig tror jeg at jeg mener alt fra "jævla idioti" til "helt supert"
Vi liker jo ikke tullinger på veien, vi ønsker de til helvete bort i fra trafikken, vi har en egen tråd for mc-ulykker hvor vi utrykker sympati med offer, og mistenker ofte at det har vært en tullete bilist med for stor fart involvert, vi liker at folk følger trafikkreglene. Det er jo gode holdninger ... og så har vi jo også verdens laveste ulykkestall å vise til.
Men vi klager mye over at vi har de dårligste veiene samtidig som vi ønsker høyere fartsgrenser, færre kontroller og lavere bøtesatser. Det henger liksom ikke helt på greip. Og så bryter vi, i alle fall jeg, fartsgrensene hver eneste dag.
Jeg klarer ikke helt å se at det finnes en rød tråd her ... ikke engang i egen tankerekke.
Så min konklusjon er at jeg mener både fartsgrensene og bøtesatsene egentlig er helt ok, men jeg selv burde hatt diplomatisk immunitet.
Her er jeg helt enig med deg jhn, og gjør som deg å kikker kun på meg selv. Jeg og kan gi meg over for idioter som kjører for fort, samtidig så har jeg vært der selv. Det er vel litt sånn vi er som mennesker, gir oss litt over når vi hører eller ser noen som enten er tatt eller det fortelles om idiot kjørere. Det er litt sånn at hvis 10 mennesker er samlet, og det fortelles at ca. 20 % av de som er der er idioter i trafikken vil alle kikke rundt seg og tenke at det er alle de andre som dette treffer ikke meg selv. Skal vi kalle det dobbeltmoral som er en kjent aktivitet for de fleste mennesker. [-X [-( :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by tshansen »

Dobbeltmoral, idioter osv osv... Det kan sikkert diskuteres i det vide og brede... men å bortforklare nivået på dagen botsatser med den slags syns jeg blir bra tullete.
Bøtene er rekordhøye og står ikke i stil med andre lovovertredelser i dette landet. Dette, på link linje med andre ting er blitt en melkeku.... langt ifra den "så pent formulerte" visjonen om å hindre skadde i trafikken osv.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by jhn »

tshansen wrote:Dobbeltmoral, idioter osv osv... Det kan sikkert diskuteres i det vide og brede... men å bortforklare nivået på dagen botsatser med den slags syns jeg blir bra tullete.
Bøtene er rekordhøye og står ikke i stil med andre lovovertredelser i dette landet. Dette, på link linje med andre ting er blitt en melkeku.... langt ifra den "så pent formulerte" visjonen om å hindre skadde i trafikken osv.
Jeg prøver ikke å bortforklarer noe ... men jeg filosferer bare litt rundt noe jeg ser på som et paradoks. Nemlig vårt syn på bøtesatser, andres trafikkforseelser vs egne trafikkforseelser og ønske om en trygg trafikk.
Bøtene kan nok sies å være høye, og ikke stå stil med andre lovbrudd. Men det finnes jo haugevis av andre straffer som heller ikke står i stil med forbrytelsen.
Økonomisk kriminalitet straffes ofte strengere enn både voldtekt og drap og andre bestialske greier.
Du får en saftig bot om du holder i en telefon, men ikke et fotoapparat. Det er forbudt å bære kniv, men ikke saks eller motorsag. Med det i tankene bortforklarer vel du også et eller annet her ...
Tror du helt oppriktig at målet er å tjene penger, ikke å få ned ulykkestallene? ... virkelig?
Det skal ganske mange fartsbøter til bare for å dekke inn en knust ankel
Av rein nysgjerrighet, hva synes du hadde vært passende bøtesatser ... såpass lave at de ikke er plagsomme?
Jeg er ganske sikker på at bøtesatsene er en del av forklaringen på de lave ulykkestallene. Lik det eller ei, men de virker
Eller tror du det skyldes at vi er blitt så mye mer fornuftige og hensynsfulle? Stiller meg en smule skeptisk til det, må jeg si
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

tshansen wrote:Dobbeltmoral, idioter osv osv... Det kan sikkert diskuteres i det vide og brede... men å bortforklare nivået på dagen botsatser med den slags syns jeg blir bra tullete.
Bøtene er rekordhøye og står ikke i stil med andre lovovertredelser i dette landet. Dette, på link linje med andre ting er blitt en melkeku.... langt ifra den "så pent formulerte" visjonen om å hindre skadde i trafikken osv.
Er enig med deg du der i vest - En ting er de som er vanlig lønna en anen ting er de som er uheldig å ha havna i den uføre fella eller der omkring uten å ville det sjøl -så svir de satsene der verre en fandens oldemor når hu slår vilt rundt seg.
jauda en månedslønn i bot for mange der i de satsene :-s
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by jhn »

JRO wrote:
jhn wrote:
kvase wrote:Gledens tabell
Hva skal man egentlig mene om dette? Personlig tror jeg at jeg mener alt fra "jævla idioti" til "helt supert"
Vi liker jo ikke tullinger på veien, vi ønsker de til helvete bort i fra trafikken, vi har en egen tråd for mc-ulykker hvor vi utrykker sympati med offer, og mistenker ofte at det har vært en tullete bilist med for stor fart involvert, vi liker at folk følger trafikkreglene. Det er jo gode holdninger ... og så har vi jo også verdens laveste ulykkestall å vise til.
Men vi klager mye over at vi har de dårligste veiene samtidig som vi ønsker høyere fartsgrenser, færre kontroller og lavere bøtesatser. Det henger liksom ikke helt på greip. Og så bryter vi, i alle fall jeg, fartsgrensene hver eneste dag.
Jeg klarer ikke helt å se at det finnes en rød tråd her ... ikke engang i egen tankerekke.
Så min konklusjon er at jeg mener både fartsgrensene og bøtesatsene egentlig er helt ok, men jeg selv burde hatt diplomatisk immunitet.
Her er jeg helt enig med deg jhn, og gjør som deg å kikker kun på meg selv. Jeg og kan gi meg over for idioter som kjører for fort, samtidig så har jeg vært der selv. Det er vel litt sånn vi er som mennesker, gir oss litt over når vi hører eller ser noen som enten er tatt eller det fortelles om idiot kjørere. Det er litt sånn at hvis 10 mennesker er samlet, og det fortelles at ca. 20 % av de som er der er idioter i trafikken vil alle kikke rundt seg og tenke at det er alle de andre som dette treffer ikke meg selv. Skal vi kalle det dobbeltmoral som er en kjent aktivitet for de fleste mennesker. [-X [-( :-k
Jeg mener jeg leste en gang at 80% av oss mener vi er bedre sjåfører enn gjennomsnittet ... det sier noe om hvilken selvinsikt vi har
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by tshansen »

Fotobokser er blitt flyttet eller tatt ned for at de ikke er lønnsomme nok. Hva de gjør eller har gjort med gjennomsnittfarten på stedet er helt uinteressant eller en kjekk fordel når man har satt opp slikt.

Politiet er styrt av oppklaringsprosent, og det systemet er gjennområttent..... men det er slik det har blitt.

Politikere og Politimestere rundt om i landet står så fint å messer om 0 visjonen og at grunnen til at vi har kontroller på veiene er for å hindre dødsfall og ta råkjørerne. Vel, hvorfor står det ikke i stil med virkeligheten? Å tar man seg en prat med gutta på gulvet så er virkeligheten en helt annen? :-k
Se på han fra politiet som gikk ut å sa eller mente noe om prosentandelen mørkhudede som er innom politiet eller sitter i Norske fengsel. Slikt er ikke politisk korrekt. Han ble lynsja som rasist i media. Vel, vi hører hva de sier, men det er ikke slik i virkeligheten.


Nei, vi Nordmenn er så grenseløs naiv.... Vi er vel eneste landet i verden som hevder at det ikke er doping i egen idrett :lol: :lol: :lol:

Det er langt fler som kjører i fylla eller er ruspåvirket enn langt over fartsgrensen på norske veier? Hvorfor er det ikke høyere fokus på å ta disse? Hvorfor er ikke alle biler til UP utstyrt med den lille boksen så de kan påvise dette ved en kjapp sveip i munnen?

Så nei jhn, det tror jeg virkelig ikke :-) At de prøver å få ned ulykkestallene!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by DrGreve »

tshansen wrote:Se på han fra politiet som gikk ut å sa eller mente noe om prosentandelen mørkhudede som er innom politiet eller sitter i Norske fengsel. Slikt er ikke politisk korrekt. Han ble lynsja som rasist i media. Vel, vi hører hva de sier, men det er ikke slik i virkeligheten.
Jeg tror ikke at han nevnte mørkhudede, men utlendinger generelt :)
Schengenavtalen er den store bidragsyteren til at utlendinger fra andre europeiske land er overrepresentert på statistikken over straffedømte, uten at det har noe med denne debatten å gjøre.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by Tommas »

Om man ser bort fra alle konspirasjonsteorier, så er vel den logiske grunnen til høye bøtesatser at i et av verdens rikeste land så ville noen få tusenlapper blitt sett på som en helt grei "avgift" for å kjøre for fort. Det hjelper liksom ikke å true med en tusenlapp eller to, når folk svir av mer enn det på byen en lørdag :lol:

Når det gjelder kriminelle i Norge, blant annet før og etter Schengenavtalen, så har vi faktisk hatt et par faktafylte debatter om det tidligere her. Overraskende nok fortsetter kriminaliteten å falle, selv om man ikke skulle tro det når man leser aviser 8)

Men det hører nok hjemme i en annen tråd :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by jhn »

tshansen wrote:Fotobokser er blitt flyttet eller tatt ned for at de ikke er lønnsomme nok. Hva de gjør eller har gjort med gjennomsnittfarten på stedet er helt uinteressant eller en kjekk fordel når man har satt opp slikt.

Politiet er styrt av oppklaringsprosent, og det systemet er gjennområttent..... men det er slik det har blitt.

Politikere og Politimestere rundt om i landet står så fint å messer om 0 visjonen og at grunnen til at vi har kontroller på veiene er for å hindre dødsfall og ta råkjørerne. Vel, hvorfor står det ikke i stil med virkeligheten? Å tar man seg en prat med gutta på gulvet så er virkeligheten en helt annen? :-k
Se på han fra politiet som gikk ut å sa eller mente noe om prosentandelen mørkhudede som er innom politiet eller sitter i Norske fengsel. Slikt er ikke politisk korrekt. Han ble lynsja som rasist i media. Vel, vi hører hva de sier, men det er ikke slik i virkeligheten.


Nei, vi Nordmenn er så grenseløs naiv.... Vi er vel eneste landet i verden som hevder at det ikke er doping i egen idrett :lol: :lol: :lol:

Det er langt fler som kjører i fylla eller er ruspåvirket enn langt over fartsgrensen på norske veier? Hvorfor er det ikke høyere fokus på å ta disse? Hvorfor er ikke alle biler til UP utstyrt med den lille boksen så de kan påvise dette ved en kjapp sveip i munnen?

Så nei jhn, det tror jeg virkelig ikke :-) At de prøver å få ned ulykkestallene!
Nei nå prater du mye tull som ikke har noe med saken å gjøre ... igjen, jeg filosoferte litt rundt vårt syn på/ forhold til trafikksikkerhet. Jeg mener det ikke henger på greip. Fullstendig ulogisk. Det går liksom ikke an å knytte hele tankerekka i hop på en fornuftig måte.
Men det ser ut til at du ikke forstår hva jeg egentlig prøvde å si, og jeg klare visst ikke å utrykke meg tydeligere enn som så
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by jhn »

Tommas wrote:Om man ser bort fra alle konspirasjonsteorier, så er vel den logiske grunnen til høye bøtesatser at i et av verdens rikeste land så ville noen få tusenlapper blitt sett på som en helt grei "avgift" for å kjøre for fort. Det hjelper liksom ikke å true med en tusenlapp eller to, når folk svir av mer enn det på byen en lørdag :lol:
Dette ser jeg som så selvfølgelig at jeg ikke gadd å nevne det.
Skal man tilpasse bøtesatsene etter hva folk synes er ok, blir vel hele poenget med fartsbøter borte
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by Tommas »

jhn wrote:Dette ser jeg som så selvfølgelig at jeg ikke gadd å nevne det.
I disse tider hvor alle har rett til sine egne fakta så finnes det ikke noen ting som er selvfølgelig lenger :-s

Ser man bort fra summen så er jo det som muligens "irriterer" med fartsbøter at de er gitt for at noe potensielt kunne ha gått galt. Ikke som mange av de andre avgiftene, straffene og bøtene man ellers kan få i samfunnet hvor man får svi for noe som faktisk har forårsaket skade eller for noe man har benyttet seg av.

Ellers slenger jeg meg vel med i klubben av de som synes bøter greit, de kan godt være høye så folk ikke kjører som idioter, men jeg ville gjerne hatt fritak siden jeg er en god sjåfør :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by jhn »

Tommas wrote:
jhn wrote:Dette ser jeg som så selvfølgelig at jeg ikke gadd å nevne det.
I disse tider hvor alle har rett til sine egne fakta så finnes det ikke noen ting som er selvfølgelig lenger :-s
Det har du rett i, men siden jeg anser meg selv som temmelig gjennomsnittlig, og ser koblingen mellom bøtenivå og inntekt som logisk, går jeg automatisk ut i fra at folk flest gjør det samme ... en tabbe fra min side, tydeligvis :redface
Tommas wrote: Ser man bort fra summen så er jo det som muligens "irriterer" med fartsbøter at de er gitt for at noe potensielt kunne ha gått galt. Ikke som mange av de andre avgiftene, straffene og bøtene man ellers kan få i samfunnet hvor man får svi for noe som faktisk har forårsaket skade eller for noe man har benyttet seg av.

Ellers slenger jeg meg vel med i klubben av de som synes bøter greit, de kan godt være høye så folk ikke kjører som idioter, men jeg ville gjerne hatt fritak siden jeg er en god sjåfør :lol:
Helt enig med deg i dette også
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by kvase »

Driver å kåler litt med noe mere lys å tipper det går greit bare man blir ferdig -det arbeides sakte med dette.
Image
Baksiden av frontlyset er trangt om plassen men det går vel bra
Image
Kabelen til hornet hadde et brudd som måtte fikses å
I tillegg til den 4050 lumen av fjernlys så kommer det 2 små nette kjørelys på 550 lumen - Greit med mye lys andre syn det er horribelt ja ja nokk lys på bedritne høstveier /kjerreveier er kjekt/ etc.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kvases Fjåse turer å annet rart

Post by tshansen »

Ja. lys er kjekt å ha... hvertfall lys som fungerer. Du får ikke noe ekstra blending i forhold til vindskjermen me så mye ekstralys? 1290 var jo dette er stort problem :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply