Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by RuneS »

Denne turen har jeg tenkt på å skrive referat fra lenge, men har ikke fått somla meg til det før nå.

I 2011 var det klart for en tur som skulle bli minneverdig på flere måter. Målet for turen var den franske rivieraen og Nice. Det var fire heltente turdeltagere som la avgårde fra Gjøvik på to GSXR-1000, en CBR-1100XX og en CBR 929RR.

Første etappe gikk som vanlig fra Gjøvik til Oslo og Color Line i strålende vær.

Image

Image

Image

Image

Vel ombord så ble mat og show og timene fløy fort avgårde.

Etter frokost og landgang i Kiel fant vi veien ut på autobahn. Dette var bare transport for oss, så vi holdt farten oppe og lot det stå til. Vi hadde egentlig tenkt vi skulle ta en stopp rundt Würzburg, men siden trafikken fløt så godt så havna vi i Neu Ulm før vi stoppet for kvelden. Da hadde vi tilbakelagt 786km.

Image

Her fant vi fram til Hotel Garni Kreuzäcker.

Image

Image

Image

Med syklene godt parkert og rommene besiktiget var det på tide med mat. Her fikk vi anbefaling om å gå til vertshuset Schlössle. Dette var et koselig sted med eget bryggeri.

Image

Her fikk vi servert veldig god mat av betjeningen.

Image

Image

PS. De hadde også godt øl der ;-)

Etter en liten nattlig sightseeing i nærområdet var det godt å krype til køys.

Dagen etter startet med frokost før vi tok en liten stopp på Polo Motorrad i Neu Ulm. Herfra bar det strake veien mot Sveits. Vi kjørte inn i Sveits via Østerrike.

Image

Image
Fredrick og Tore beundrer grensestasjonen i Bregenz.

Image
Jeg tok turen til skranken for innkjøp av transitbillett.
Da vi kom inn i Sveits møtte vi på regnvær, så da måtte vi hente fram regndressen. Det ble ikke mye regn, men nok til at vi rettferdiggjorde bruk av regndress.

Vi passerte raskt byene Buchs og Chur og satte turen mot San Bernardinopasset. Her fulgte vi elva som blir til Rhinen ved Reichenau-Tamins. Dette er en veldig frodig dal med flat dalbunn og tildels bratte fjellsider.

Sulten meldte seg så vi lette etter en plass for en matbit. Vi prøvde først et sted som het Rofflaschlucht. Her fant vi et vertshus som lå i en sving. Gikk vi gjennom vertshuset kunne vi komme ut på en terrasse med utsikt over et fossefall.

Image

Image

Image

På grunn av en turistbuss som ankom rett før oss valgte vi å lete etter mat andre steder. Det resulterte i at vi kjørte tilbake mot den lille byen Andeer. Her kjøpte vi mat på Hotel Post.

Image

Image

Image

Image
Lunsj med Röstipotet og egg.

Været varierte litt, men vi satt da ute ;-)

Etter mat kjørte vi videre mot San Bernardinopasset. Passhøyden ligger på 2066 moh. Veien opp dit går gjennom en god del hårnålssvinger og noen fine lengre strekker. Landskapet skifter gradvis karakter jo høyere du kommer. Fra frodige dalsider går det over til å bli mer en vidde med mye stein.

På toppen ligger det en liten restaurant.

Image

Image

Image

Image

Veien ned fra passet byr på fine svinger omkranset av dalsider som varsler at vi nærmer oss Ticino, den italienske delen av Sveits. Her blir det varmere og det gir nesten et snev av Middelhavet.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nå begynte det å bli varmt. Vi hadde bestemt oss for å kjøre til Locarno før vi tok kvelden. Dagens etappe ble på 370 Km.
Vi hadde ikke booket hotell på forhånd så det ble litt leiting da vi kom frem.

Image

Image

I Locarno ble vi møtt av palmer og skikkelig sydenstemning ;-) Locarno ligger ved Lago Maggiore.
Sjøen strekker seg inn i Italia. Siden dette er den italienske delen er det italiensk som gjelder som språk her, både muntlig og skriftlig.

Image

Hotellet vi endte opp med var Hotel Excelsior. Nå var det veldig godt å få av seg skinndressen og ta en dusj. Shorts ble foretrukket som klesplagg her nede.

Som vanlig er det ingen vits i å bli på hotellet, så vi la i vei for og utforske byen.

Image

Image

Image

Uten mat og drikke duger motorsyklistene ikke, og det var ikke noe problem å finne et spisested her i byen ;-)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Etter en fin kveld på byen fant vi tilbake til hotellet.

Morgenen etter var jeg tidlig oppe for å ta en liten fotosafari langs strandpromenaden. Været var fortsatt veldig bra og det var varmt allerede kl.08.00.
Image

Image

Image

Image

Image

Frokosten ble inntatt ute på terrassen.

Image

Etter frokost fulgte vi veien langs Lago Maggiore nordover til Tenero-Contra og Cadenazzo hvor vi svingte av mot Lugano. Vi tok en liten stopp like før grensa til Italia, i det lille stedet Chiasso, for å gå til innkjøp av kaldt drikke. Det var ganske så varmt inni skinndressen.

Nå dristet vi oss ut på det italienske motorveinettet med sine bomstasjoner. Vi er heldige her hjemme så lenge vi slipper å betale med motorsykkel i bommene. Det er jo ikke like lett å finne frem penger eller kort når du har lommeboka godt pakket ned i tankveska.

Regionen Lombardy, hvor vi befant oss, er som en eneste lang stor slette. Ikke veldig mange høydedrag, men likevel er landskapet til tider spennende, i hvert fall de første milene. Etter at vi hadde passert Milano var det på tide med nok en stopp for å kjøle ned både fører og sykkel. Vi stoppet på Autogrill Dorno. Her ble rast og påfyll av nødvendig flytende til både mann og maskin.

Image

Image

Vi kjørte videre mot Genova. Før vi kom dit svingte vi inn på veien med veinr. SP456 mot Mele. Dette for å unngå evt. køer rundt Genova. Og endelig fikk vi vårt første glimt av Middelhavetes blå overflate.

Måtte til en tankstopp til før vi var framme i Nice. Den ble like utenfor San Remo på Bordighera Nord. Det var jo ikke langt igjen til målet men syklene måtte få litt påfyll. De var ganske så tørste ;-)

Image

Image

Image

Etter at vi hadde svingt av motorveien kom vi inn i utkantstrøket av Nice. Det var vel ikke akkurat det jeg hadde forventet. Her var det slitte og forfalne bygninger og mye søppel. Tydeligvis har også Nice en bakside som ikke er like pen som framsiden.
Vi hadde heller ikke her booket hotell på forhånd så vi måtte lete litt før vi fant et som var ledig. Hotellet så veldig herskapelig ut og het Hotel Busby. Vel inne på hotellet kunne vi summere opp dagens etappe til 430Km.

Image

Den delen av Nice som ligger ut mot Middelhavet er jo den delen alle har sett på bilder. Lange fine hvite strender, palmer og flotte bygninger. Av de utsagnene synes jeg personlig at den lange fine hvite stranda skuffa. Det var jo bare steiner og ikke sand slik man kan få inntrykk av på bilder. Men vi lot ikke det gå ut over humøret ;-)

Her var det mye folkeliv og nok å se på. Jeg lar bildene tale for seg selv om hvordan det var. ;-)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nå hadde ikke feriebudsjettet vårt en egen post for casino og spill så vi holdt oss unna det.
Tilbake på hotellet kunne vi oppsummere en veldig bra dag.

Neste dag var det klart for å begi seg opp i fjellene. Det var jo derfor vi hadde reist hit.

Vi spiste frokost og hentet syklene ut av garasjen, eller vet ikke helt om jeg vil kalle det garasje da ;-) De sto parkert sammen med søppelcontainere som hørte hotellet til.

Image

Image

Vi kunne jo ikke kjøre fra Nice uten et bilde av syklene på promenaden ut mot havet, så det ble en liten fotostopp der.

Image

Image

Vi kjørte langs stranda til flyplassen hvor vi svingte inn på Route de Grenoble. Her fulgte vi dalen innover i landet. Varmen var så hard at vi måtte ta flere stopp for å finne skygge. En av de ble like nedenfor byen Bonson, som ligger oppe på en åsrygg.

Image

Image

Siden vi hadde plukket ut Col de La Bonette som første fjellpass tok vi Route de la Tinée nordover.
Veien går nede i dalbunnen omkranset av bratte dalsider. I byen Saint Étienne De Tinée passet det fint med en drikkepause. Her fant vi en liten restaurant i skyggen.

Image

Image

Image

Image

Etter at vi hadde slappet av i skyggen gikk turen mot Col de la Bonette http://alpenrouten.de/Bonette-Col-de-la ... int59.html .

Col de la Bonette er det 7. høyeste asfalterte alpepasset med sine 2715 moh. Det ligger i nasjonalparken Mercantour, på grensen mellom Alpes-Maritimes og Alpes-De-Haute-Provence.
Fra passhøyden er det mulighet til å ta en runde på ca 2 km om Cime de la Bonette. Det bringer deg opp til 2802 meter som er den høyeste asfalterte gjennomfartsveien i alpene. På toppen er det ikke mye planter, bare masse stein og en fantastisk utsikt. Vi var heldige med været så det ble en flott tur over passet.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det krydde av tråsykkelhelter på veien. Ganske mange som lekte at de var med i Tour de France.
Vi holdt følge med en av disse galningene nedover. Han holdt 70Km/t nedover på tynne hjul og uten annet beskyttelsesutstyr enn sykkelbukse, hjelm og tynne sykkelhansker. Mannen var sikkert gal :shock: ;-) Jeg følte at det var mer riktig bekledning med skinndress, skikkelige støvler, helhjelm og motorsykkelhansker.

Vel nede i dalbunnen stoppet vi i Jausiers og spiste litt på restaurant Le Sans Souci. Her var det bra at de hadde store parasoller over bordene. For nå var det nesten uutholdelig varmt. Vi passet også på og tanke opp.

Image

Image

Image

Image

Etter en god rast i skyggen kjørte vi videre nordover mot neste pass. Det var Col de Vars.
Col de Vars er 2108 moh. Det er et nydelig pass med fin natur og flotte veier. Det ligger langs Route des Grande Alps eller vei D902.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Tore og Fredrick prater med lokalbefolkningen.

Image

I Guillestre førte en liten feilnavigering til at vi ikke fikk med oss Col de Izoard. Men vi havnet egentlig på samme stedet bare det at vi kjørte en kjedelig vei i dalbunnen.

I Briancon kjørte vi mot Italia og Montgenevre. Vi hadde tenkt å ta en liten matbit her, men fant ingen steder som vi likte, så vi fortsatte videre inn i Italia. Vi hadde tenkt å kjøre passet over Mont Cenis, men det ble det heller ikke noe av grunnet veiarbeid og masse stengte veier.

Image

Så etter at vi hadde sjekket både kartbok og GPS endte vi opp med å kjøre Frejustunellen mellom Bardonecchia og Modane. Ikke det ønskede alternativet, men hvis vi skulle komme oss videre så var det eneste mulighet.

Nå var det blitt såpass langt ut på ettermiddagen at vi stoppet for en matbit i byen Lanslebourg-Mont-Cenis. Det var her vi egentlig skulle kommet ned hvis vi hadde kjørt den tenkte ruta. Her spiste vi en burger av noe slag på et litt lugubert spisested. Det så greit ut utenfra, men maten var litt mystisk ;-)

Image

Image

Image

Vi gjorde oss raskt ferdig med maten for vi hadde fortsatt igjen et pass i dag. Det var Col de lIseran som går mellom Bonneval sur Arc og Val-d Isere. Dette fjellpasset er 2770 moh. Vi merket at det var seint på dagen da vi kjørte oppover, for sola forsvant bak toppene rundt oss og temperaturen sank. Vel oppe på toppen ble det tid til litt fotografering før vi kjørte ned igjen på andre siden.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Veien ned fra passet svinger seg på noen fjellhyller hvor du får flott utsikt mot Val-d Isere og Tignes.

Image

Image

Image

Image

Image

Vi hadde heller ikke forhåndsbooket hotell her, så vi prøvde det første vi kom til, og de hadde heldigvis ledige rom.

Hotellet het Les Sorbiers og hadde flott parkeringshus i kjelleren. Her hang de utvendige istapplysene/julelysene fortsatt oppunder taket. Og hotellet hadde en flott trefasade. Det at det var bygget i tre gikk igjen i mange detaljer innendørs.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Vi våknet opp til nok en dag hvor været var på vår side. Vi hadde bare igjen to fjellpass før vi satte snuta mot Adenau og Ringen. Det var Col de Petit St Bernard og Grand Saint Bernard.

Etter frokost tanka vi opp og kjørte videre mot dagens første pass. Col de Petit St Beranrd er 2188 moh. Vegen oppover går i fine svinger hvor skogen gradvis viker plassen for grasbevokste sletter. Fra toppen av passet er det fin utsikt til Mont Blanc. Det kryr også av souverniere med bilde av st. Bernardshunder.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Vi hadde egentlig god tid så vi brukte litt tid på å beundre landskap og utsikt. Etter at vi hadde tatt bilde av alle sammen med Mont Blanc i bakgrunnen kjørte vi videre nedover mot Aosta. Her var det fin asfalt og flotte svinger. I den nest siste svingen merker jeg plutselig at det skjer noe med sykkelen. Vet ikke helt hva som skjedde, men plutselig er asfalten fryktelig nær visiret på hjelmen og sykkelen og jeg sklir liggende mot autovernet. Farten var heldigvis ikke stor, men stor nok til at sykkelen satte seg fast under autovernet.
Jeg rakk ikke gjøre så mye så jeg ble med sykkelen helt til det stoppet. :-( Etter at jeg hadde sjekket at kroppen ikke var altfor skadet, hadde litt vondt i en tommel men det var egentlig alt, så var det tid for å se på sykkelen. Det var et sørgelig syn der den lå med olja rennende. Det kom heldigvis et italiensk par på motorsykkel som stoppet opp og forsikret seg om at alt var ok. De hjalp også til med å få sykkelen løs fra autovernet. Måtte tre stk til å løfte/dra og en til å dytte på litt for å få den løs. Da den sto på støtta kunne skaden besiktiges. Dette så ikke lovende ut. :-(

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det var mye skader på kåpa, lykta var løs, dekslet over gearkasse hadde sprukket slik at olja rant ut og hendlene var litt skakke. Så stemningen var ikke veldig god.
Vår italienske «venn» hjalp oss med å bestille bergingsbil. Det var lurt for firmaet snakket nok bare italiensk.

Mens vi ventet på bergingsbil kjørte Bjørnar og Fredrick videre nedover for å se om det var mulig å finne en forhandler som kunne se på sykkelen. Tore og jeg undersøkte svingen og vegbanen for om mulig å finne årsaken til at det hadde skjedd. Vi fant ingen åpenbare svakheter i vegbanen. Siden jeg hadde kjørt først så hadde de andre sett det som skjedde og det virket som om forhjulet slapp, og de sa det så ut som om jeg hadde vært på vei til å hente den opp igjen, men at den plutselig la seg ned.

Bjørnar og Fredrick kom igjen uten å ha hatt hell med seg så vi ventet på bergingsbilen. Fredrick er utdannet lege så han så kjapt på hånda en gang til, og konklusjonen var at ingenting var av. Men vi bestemte at jeg skulle besøke sykehuset i Aosta for å få papirer på det med tanke på evt forsikring.

Endelig kom bergingsbilen. Det var en hyggelig fyr som ikke snakket et kløyva ord engelsk. Han kunne bare italiensk. ;-) Han løftet sykkelen opp og ville bare legge den på planet, men da fant jeg det riktig med en protest. Fingrer og armer ble brukt for å forklare at jeg ikke anså sykkelen som vrak og at han burde frakte den stående. Resultatet ble slik :

Image

Det ble en rar tur ned dalen til Morgex hvor de hadde inntauingsplass. Vet ikke om folk har sett den episoden av Top Gear hvor de kjører superbiler i Italia og Richard får havari på sin Noble. Han blir hentet av en begingsbil hvor det ikke snakkes engelsk. Jeg hadde det på samme måte. Bergingsmannen skravla ivei og jeg forstod ikke en døyt av det han sa. Men jeg tolket noe av det dit at han hadde en Triumph selv og at det ikke var første gangen han hentet sykler på den strekningen.

Etter avtale om at de skulle frakte sykkelen til Motor America i Aosta dagen etter, betalte jeg 200€ og overlot sykkelen til bergingsfirmaet.

Vi stablet bagasje på de andre syklene og jeg satt på med Tore ned til Aosta.

Image

Image

Framme i Aosta fant vi fram til sykehuset og jeg gikk til akuttmottaket. Jeg følte meg litt bortkommen der jeg sto i døra inn dit med skinndress og armen opphengt i et midlertidig fatle.

Siden det ikke var mye engelske skilter bare sto jeg der til det kom en bort til meg og snakket til meg på Italiensk. Heldigvis kunne han litt engelsk så da gikk det litt bedre. Han tok personalia og fylte ut endel skjema. Helsetrygdekortet mitt hadde jeg glemt igjen hjemme så det ble en runde med telefon til norge for å få oversendt riktige data pr faks.

Deretter ble det røntgen og venting. Endelig ble jeg hentet inn til legen. Legen var en ganske stor dame som ruvet godt bak skrivebordet. Hun snakket heller ikke engelsk og min hjelpende venn fra litt tidligere var som sunket i jorden. Legen pratet som en foss samtidig som hun gestikulerte og pekte. Deretter ville hun se på armen og hånda. Hun klemte litt og etter å ha sett på bildene fant hun ut at en støttegips var på sin plass.

Etter noe som virket som en uendelighet fikk jeg forlate sykehuset med en resept på smertestillende som jeg måtte hente på et lokalt apotek.

De andre hadde ventet utenfor, og nå var det klart at vi kom oss ikke videre denne dagen. Vi bestemte oss for at det måtte bli overnatting her.

Mens de andre sjekket inn på hotellet ringte jeg SOS internasjonal for å få benyttet reiseforsikringa.
Dette ble starten på noen timer med mye krangling om hva som de kunne dekke og hva jeg ønsket. Sykkelen kunne de ikke dekke transport av siden jeg bare hadde delkasko på den. De lurte også på om jeg hadde mulighet for å komme meg hjem derfra på egenhånd. Det var jo ikke akkurat lett. Hanske fikk jeg ikke på meg og skinndressen fikk jeg ikke på meg pga gipsen. Var heller ikke enkelt med hjelmen. Så det var utelukket. Det ble til at de skulle ta kontakt neste morgen for avtale om hjemreise. Bagasje var jo også et spørsmål. De ville ikke dekke at jeg hadde med meg kjøreutstyr og hjelm hjem igjen. De mente at personlig kjøreutstyr ikke dekkes av forsikringen. Men jeg kunne ha med to kolli bagasje samt håndbagasje. Enden på visa ble at jeg lånte toppkofferten til Tore. Her stappet jeg inn hjelm, sko, jakka fra skinndressen samt støvler. Min egen bag ble utvidet og klær jeg ikke trengte ble fordelt på de andre eller kasta. Deretter stappet jeg buksa i bagen sammen med det jeg fikk plass til av klær. Tankveska ble håndbagasje og der var det jeg hadde av ladere og kamera samt toalettsaker og ei jakke.

Image

Apoteket var ikke langt unna viste det seg. Bare rett over gata. De medisinene jeg fikk der var sikkert ganske effektive, men jeg turte ikke ta de da var både trekant og andre advarsler på de. Så dårlig var jeg da ikke ;-)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Etter en sen middag i nærheten av hotellet tok vi kvelden.

Morgen etter våkna vi til nok en dag med nydelig vær. Sykkelen skulle ankomme til Motor America kl 10 så vi hadde litt tid før vi reiste dit.

Image

Image

Image

Image

Jeg satt på med Tore bort til Motor America. Vi kom dit i god tid før sykkelen ankom. Bergingsfirmaet hadde nok et alternativt syn på tid ;-)

Jeg fikk tid til å ta en telefon til forsikringa og de hadde fortsatt ikke funnet ut hvordan de skulle få meg hjem. Er det mulig tenkte jeg.

Folka på verkstedet var veldig imøtekommende og de skulle ta inn sykkelen min og se om de kunne fikse den slik at den var kjørbar igjen. Tenkte at det kanskje ble billigere enn hjemme.

Endelig kom bergingsbilen og det var ikke morsomt å se igjen sykkelen.

Image

Med sykkelen godt plassert inne på verkstedet avtalte vi at jeg skulle ringe om et par dager for å høre status. Deretter kjørte vi tilbake til hotellet og jeg ga de andre beskjed om at de bare måtte kjøre videre så skulle jeg ordne opp her. Visste jo ikke om jeg fikk hjemreise denne eller neste dag.

Det var litt rart å se de andre kjøre videre. :-(

Det ble noen telefonsamtaler til forsikringa før de fant ut at jeg fikk et fly som gikk om to og en halv time fra Torino. Torino ligger ca 120 km fra Aosta. Så da var det bare tida og vegen. Taxi ble rekvirert og turen hjem kunne starte.

Må innrømme at det var vemodig å reise fra sykkelen der.

Image

Image

Jeg rakk akkurat flyet og fant ut at turen var delt i to. Det ble mellomlanding i Frankfurt.

Image

Image

Flyet ble litt forsinket inn til Frankfurt så jeg fikk bare 20 minutter fra landing til jeg måtte møte for innsjekk på siste fly, så jeg håpet at det ikke var langt til gaten. Det gikk bra siden den gaten var like ved der jeg kom inn på terminalen.

Da jeg kom til OSL var det bare å vente ved bagasjebåndet. Jeg ventet og ventet og ventet men ingen bagasje kom.

Ett besøk i skranken avslørte at bagasjen min ikke hadde blitt lastet over på det nye flyet så den hadde ikke blitt med. Jeg fikk forsikringer om at bagasjen ville komme med budbil hjem til Gjøvik.

Bagasjen min dukket opp dagen etter. Sykkelen ble ikke reparert i Italia for de «fikk ikke tak i deler» ;-)

Så uka etter reiste jeg ned til Aosta med varebilen min og hentet sykkelen.

Sykkelen ble bygget opp igjen med kåpe fra Kina og deler kjøpt på eBay. Den ble som ny :-)
Last edited by RuneS on 27 Apr 2017 22:13, edited 1 time in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by Leffy »

Flotte bilder og fint skrevet. Synd med smellen, men bra alt ordnet seg til slutt :thumleft Blir kanskje litt mye styr da sånt skjer i utlandet, men er og litt utenom det vanlige det blir litt ekstra minner av au ;-)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by kvase »

Den var en trist historie med masse fine opplevelser før det triste skjedde med din MC - man skal gå videre å etter noe slik :thumleft
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by Bikeridr »

Flott reiseskildring. :) Flott beskrivelse av hendelsen (som i beskrivelse, ikke at du fikk ødelagt ferien og sykkelen) og da ser man hvordan svindel.. eh forsikringsselskapene hele tiden prøver å vri seg unna.

Godt det gikk bra til slutt og flott at du fikk sykkelen "på hjul" igjen. :thumleft

Igjen, det gir litt ettertanke og man ser her hvor fort det kan gå galt. Note to self; vær forberedt på alle eventualiteter og husk helsekort.
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by RuneS »

Leffy wrote:Flotte bilder og fint skrevet. Synd med smellen, men bra alt ordnet seg til slutt :thumleft Blir kanskje litt mye styr da sånt skjer i utlandet, men er og litt utenom det vanlige det blir litt ekstra minner av au ;-)
Skulle jo helst ikke havnet borti det styret, men det er ikke alltid du har kontroll på det som skjer. Minner ble det i hvert fall.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by RuneS »

kvase wrote:Den var en trist historie med masse fine opplevelser før det triste skjedde med din MC - man skal gå videre å etter noe slik :thumleft
Har blitt mange utenlandsturer etter dette.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by RuneS »

Bikeridr wrote:Flott reiseskildring. :) Flott beskrivelse av hendelsen (som i beskrivelse, ikke at du fikk ødelagt ferien og sykkelen) og da ser man hvordan svindel.. eh forsikringsselskapene hele tiden prøver å vri seg unna.

Godt det gikk bra til slutt og flott at du fikk sykkelen "på hjul" igjen. :thumleft

Igjen, det gir litt ettertanke og man ser her hvor fort det kan gå galt. Note to self; vær forberedt på alle eventualiteter og husk helsekort.

Det skader ikke å sjekke hva slags forsikring du har på sykkelen før en utenlandstur, og helsekortet er med.

Sykkelen ble som ny. Kosta meg ca 15000.- i deler.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by Tommas »

Flott historie og bilder helt frem til ulykken. Så ut som en episk tur!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by ojda »

\:D/ Glimrende med eventyr fra "Gamle-dager".
Dæggern hvor jeg gleder meg til Juli, hvor reisen i grove trekk går samme veien \:D/

Prøvde som du kanskje vet en slik horisontal i Polen i fjor, uten autovern og med mye snillere resultat.
Men sånt er aldri gøy, flott at det tross alt gikk relativt bra [-(

Fine bilder og historie
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by tshansen »

Fantastisk historie og masse bra bilder =D> =D> Dette gjorde forbanna godt i sjelen å lese.
Godt å høre at alt ordnet seg, men greit å ha i bakhodet neste gang jeg selv skal ut å reise. Det er først når man står midt i det, man kommer på alle tingene en skulle hatt i orden før en dro :plystre

Takk for at du deler =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by Kant1 »

Bortsett fra avslutningen var dette herlig lesning. Masse masse bilder, og dere var flere steder der jeg har vært før, , og ikke minst, flere steder jeg skal i juli.
Nice og Val diSere var spesielt artig, sammen med Petit san Bernardo. Vakkert område som jeg ser fram til å besøke igjen. :thumleft
Og hotellet dere bodde på i Val diSere ligger rett ved der jeg bodde i vinter. Skal bli artig å kjøre Col de Iseran på sykkel, og ikke "bare" på ski :thumleft

Håper du kan fortelle om flere alpeeventyr, gjerne med en lykkelig slutt =D> =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by RuneS »

Tenkte jeg fikk dele avslutningen av historien også.

Etter at jeg kom hjem ringte jeg flere ganger ned til Italia for å få status på hvordan det gikk med sykkelen. De forsikret meg om at delene skulle komme neste dag. Jeg hadde nå bestemt meg for å ta en den siste ferieuka for å hente sykkelen. Så jeg kontaktet jobben og fikk beskjed om at det var greit.
Jeg fikk med min far som co-pilot, og gjorde istand varebilen med nødvendige fester for å få fraktet sykkelen hjem igjen. Bilen var en 1997 VW Transporter T4 med 74Hk sugediesel. Ikke akkurat den bilen du blir konge på autobahn i :lol:

Vi reiste fra Gjøvik samme dag som resten av turfølget kom hjem med ColorLine.

Image
Varebilen

Jeg hadde ikke bestilt ferge for denne turen, så vi kjørte Sverige nedover til Helsingborg. Dette går jo stort sett raskt på fine veier. I Helsingborg ble det ferge til Helsingør. Etter en improvisert hurtigmatmiddag på McDonalds kjørte vi videre mot København. Vi overnattet i på vandrehjemmet i Køge.

Dagen etter tok vi ferge mellom Rødby og Puttgarden. Da vi kom ut på autobahn kunne vi virkelig kjenne hva slags "villdyr" som bodde i T4en. Det var ingen skremmende opplevelse. 2,4l med 74Hk går ikke fort.

Image

Image

Men vi tilbakela da noen mil. Etter en liten rast like før Hamburg satte vi kursen ut på A7 i retning Hannover.

Image

Forbruket på T4en lå på ca 0,9 så det var ikke så ille. Etter noen pauser hadde vi kjørt 790km fra vi startet dagen, så da var vi egentlig mettet av støynivået i bilen, så vi lette etter overnatting. Vi fant fram til et hotell i byen Bad Nauheim like nord for Frankfurt og det var deilig å slippe unna støyen i T4en.

Dagen etter regnet vi med at vi skulle greie å kjøre helt fram til Aosta. De første milene fløt egentlig veldig bra. Trafikken var ikke ille.

Image
Tungt lasta Mercedes.

Image
Det finnes de som har problemer med størrelsen.

A5 rundt Frankfurt og Baden Baden er kjent for å ha sine trafikale utfordringer, så det så ut til at tidsplanen kom til å sprekke før vi var skikkelig igang.

Image
Det er ikke alltid lett å kjøre utrykning i kø på autobahn.

Endelig løste køa seg opp og vi kunne fortsette sørover. Da vi passerte grensa til Sveits begynt klokka å nærme seg 15.00, og firmaet i Aosta stengte 18.00. Det var ca 30 mil igjen til vi var der og GPSen regna ut at det ville ta oss ca tre og en halv time. Dette så litt svart ut. Jeg hadde håpet at vi kunne plukke opp sykkelen den kvelden slik at vi kunne reise hjemover tidlig neste morgen.
Så jeg tok nok en telefon til Motor Amerika og fortalte hvor jeg var, og fikk til svar at de kunne være der til jeg kom slik at jeg kunne få med meg sykkelen.

Vi passerte Bern, Montreux og Villeneuve og kom til Martigny. Her tok vi fatt på Store Sankt Bernardpasset. Siden vi hadde dårlig tid valgte vi å kjøre tunellen.

Vi kom fram litt før kl 19.00 og kunne endelig hente ut sykkelen.

Image

Image

Jeg spurte om de hadde fått sett noe mer på sykkelen, og de hadde ikke gjort annet enn å sjekke at den ikke hadde blitt skakk i ramma av velten, og at gaflene ikke var skadet. Da jeg spurte hvor mye de skulle ha for det fikk jeg til svar at jeg ikke trengte å betale noe. De hadde gjort det gratis. Det gledet en motorsyklist med skadet stolthet etter velten. Jeg takket for god hjelp og så reiste vi for å finne overnatting.

Overnatting ble på nabohotellet til det jeg bodde på uka før.

Image

Dagen etter regna det, og Aostadalen virket ikke like innbydende som i solskinn. Nå var alt bare grått.

Etter frokost på hotellet satte vi kursen tilbake mot Store Sankt Bernard. Denne gangen valgte vi å kjøre selve passet, for selv om det var regn og grått kunne det være en artig opplevelse.

Image

Image

Jeg var egentlig litt glad for at jeg kjørte bil og ikke motorsykkel slik været ble. Det regna mer og mer og temperaturen sank jo høyere vi kom.

Image

Passhøyden ligger på 2469 moh, en høyde som kanskje virker kjent for folk som liker å gå i den norske fjellheimen. Galdhøpiggen er vel 2469 moh.
Her var det surt så vi stoppet og tok et par bilder før vi kjørte videre.

Vel nede fra passet tilbakela vi Sveits så raskt som vær og bil tillot det. ;-) Ute på autobahn A5 ble vi møtt av et styrtregn uten like. Selv med bil føltes hastigheter over 60 som om det var i meste laget.

Men milene gikk fort og vi bestemte oss for å ta en avstikker mot Rhindalen. Været ble litt lettere og vi var framme i byen Oberwesel etter ca 680 mil. Her ble det overnatting på Hotel Goldener Pfropfenzieher.

Jeg tenkte at det hadde jo vært gøy å kjørt forbi ringen på hjemveien, så turen gikk mot Nürburgring. ;-) Ikke en sommertur uten det ;-)

Siden jeg denne gangen ikke hadde riktig kjøretøy for noen runder så ble det til at vi så oss litt rundt før vi kjørte videre.

Image

Image

Etter litt tid her reiste vi videre nordover. Fulgte A2 til Hannover. Her overnatta vi på Motel One.

Nest siste etappe ble A7, A1 til Puttgarden. Ferge til Rødby og deretter Helsingør - Helsingborg.

Da vi kjørte i land der bestemte vi oss for å finne overnatting om ikke lenge. Jeg har aldri hatt så store problemer med å finne overnatting noen gang. Vi prøvde flere små hoteller og campingplasser, men alt var opptatt. Klokka ble 23.00 uten at vi fant noe. Nå hadde vi kommet til Kungsbacka sør for Gøteborg og tanken om å kjøre helt hjem hadde kommet snikende.

Så etter ca 89 mil kom vi til Håby. Der var det godt med en pause siden vi nå passerte midnatt. Jeg spurte for om de tilfeldigvis skulle ha noe ledige rom, og, hurra, det hadde de. Endelig ble det litt søvn.

Neste morgen var sola tilbake og vi kjørte hjem til Gjøvik. Det hadde blitt en lang tur for bare å hente en motorsykkel, men den hadde gitt noen fine opplevelser også.

Hjemme ble det tid til å se nærmere på sykkelen. Det var ikke så ille som jeg først hadde trodd. Heldigvis.

Image

Image

Image

Det så mye værre ut en det egentlig var, så jeg bestemte meg for at den skulle bygges opp igjen så likt orginalen som mulig.

Image
Prøvetur før den nye kåpa ble montert.

Image
Og slik ble den etter at den var ferdig.

Så historien endt godt til slutt. Sykkelen var med på utenlandstur både i 2012 og i 2013, (referat fra den turen ligger også her på forumet), før jeg solgte den på høsten og gikk til innkjøp av gixxeren.
Last edited by RuneS on 28 Apr 2017 13:06, edited 1 time in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by ojda »

Må innrømme at jeg hadde mere godfølelsen da jeg leste del 1 :-k
Men alt skal jo avsluttes, og forhåldene tatt i betraktning var det godt levert ;-)
Du skal nedover i år også du? Så da gleder vi oss til nytt eventyr våren 2023 :erte :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by RuneS »

ojda wrote:Må innrømme at jeg hadde mere godfølelsen da jeg leste del 1 :-k
Men alt skal jo avsluttes, og forhåldene tatt i betraktning var det godt levert ;-)
Du skal nedover i år også du? Så da gleder vi oss til nytt eventyr våren 2023 :erte :lol: :lol:
Jeg tenkte det var greit å få med alt for å vise at det ble en lykkelig slutt :D

Jeg skal nedover igjen i år. Skal vel greie å få ut et referat fra den turen litt raskere enn det her ;-)
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpeturen som ble stoppet av et autovern

Post by ojda »

Ja, vi skal også nedover men vi tar med egen skribent, så det er bare "deltager-kravet" som tynger våre skuldre :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply