Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by RuneS »

Tenkte jeg skulle poste det hittil siste alpeeventyret jeg har vært på ;-) Her kommer første del :-)

Sommeren 2016 ble det nok en tur nedover i Europa. Denne gangen var det tenkt at de franske alpene skulle utforskes litt nærmere. Tidligere forsøk har, i hvert fall for min del, ikke vært like vellykket. Så vi bestemte oss for å gi Frankrike en ny sjanse.

Ruta var enkel og grei. Gjøvik, Oslo, Kiel, Montreux, Martigny, Chamonix, Alpepass, Annecy, Moseldalen, Nürburgring og så hjem igjen. På papiret en veldig grei rute, men i virkeligheten så var det ikke like enkelt. Faktorer som vi ikke rådde over gjorde at improvisasjon måtte til. ;-)

Avreise ble som vanlig fra Gjøvik. Denne gangen ble vi bare 3 som reiste. For første gang hadde vi med oss en sykkel som absolutt ikke hadde sportslige ambisjoner og kanskje heller ikke de beste egenskapene for lange etapper på autobahn, Kristian sin Harley. Bjørnar og jeg kjørte Gixxerne.

Første etappe gikk til Color Line. Jeg brygget på en eller annen forkjølelse så formen var ganske laber, det samme var stemma. Nesa rant og halsen var som sandpapir. Men vi kunne jo ikke snu å reise hjem. Så vi fulgte vanlig rutine. Innsjekk, mat, show og søvn. Det gikk med noen CuraMed iløpet av natta. Nesedråpene ble også flittig brukt.

Image

Image

Vi våknet til greit kjørevær. Formen var fortsatt laber etter frokost, så det passet meg bra at Kristian skulle handle ny kjørebukse på Louis i Kiel.

Image

Etter at handlinga var unnagjort kjørte vi raskt ut på A215 og videre ut på A7. Været ble bedre utover dagen, mens formen min ikke viste store tegn til bedring.
Det å kjøre sykkel når nesa renner og du hoster og nyser er ingen stor nytelse :-(

Image

Ved dagens første rast som av nødvendige årsaker kom etter ca 13 mil, vi hadde jo tross alt med oss en Harley som måtte ha påfyll, sjekket vi værmeldinga. Det var ikke godt nytt for resten av turen. Værmeldinga for sydligere strøk fortalte oss at det kanskje kunne være lurt å gjøre noe annet enn å kjøre den retningen vi hadde tenkt.

Montreux som skulle vært målet vårt dagen etter, kunne varte opp med 70-80mm nedbør. Siden det ikke er så veldig artig og være motorsyklist i slike nedbørsmengder var det på tide å revurdere ruta. Og siden formen min heller ikke var på topp bestemte vi oss for å korte inn etappene samt at vi snudde ruta. Så i stedet for å kjøre til Darmstadt, sør for Frankfurt, kjørte vi til Hameln.

Hameln er kjent fra eventyret om rottefangeren som befridde byen for rotter, men da han ikke fikk betaling førte han alle barna ut av byen til tonene fra fløyta si. Hele byen bærer preg av dette, og rotter går igjen i tegninger og skulpturer.

Siden dette var utenom ruta måtte vi finne overnatting. Et søk på hotels.com tok oss til Hotel Stadt Hameln.

Image

Hotels.com hadde sagt de hadde ledig rom og vi hadde funnet prisen på nett. Det viste seg at de ikke var villige til å gi oss det rommet til den prisen som sto på nett, så vi gikk ut på parkeringsplassen og bestilte rommet gjennom appen. Dama i resepsjonen var ikke helt fornøyd da vi kom inn igjen.

Etter at vi hadde parkert syklene i parkeringshuset måtte vi se oss rundt i byen.

Image

Image

Image

Image
Rottesymboler var det over alt.

Image
Rotte i solnedgang.

Dagen etter var formen fortsatt ikke optimal. Så det ble en rask frokost og avreise. Siden vi hadde lagt om ruta ville dagens etappe ta oss mot Køln på B1 og B66 i retning Bielefeld. Deretter videre på A2 og A1. Været var varierende.

Da vi kom til Køln var det skikkelig kø på autobahn, så vi svingte av på en vei som tok oss til utkanten av Køln. Vi fant ut at det passet med en lunsj. Det ble en god og næringsrik lunsj på McDonalds.

Image

Mens vi spiste kom det noen regnbyger, så vi drøyde ikke mer enn vi måtte. Vi fant veien ut igjen på A1 og fortsatte i retning Luxembourg. Vi kjørte av autobahn og tok B51 et lite stykke før vi kom til A60. Været var fortsatt varierende. Sol og regn om hverandre.

Vi måtte ta en nødvendig stopp for å fikse bagasjen til Bjørnar. Heldigvis hadde de gaffatape på bensinstasjonen så vi fikk foretatt en quickfix ;-)

Image
Her passet vi også på og bestille hotellrom i Metz.

Da vi nærmet oss Bitburg måtte det til en tanking. Det viste seg at vi som kjørte gixxer kunne kjøre dobbelt så langt som Harleyen. Men akkurat her måtte vi fylle alle sammen. Vi fant en liten bensinstasjon med en utrolig hyggelig dame bak disken.

Hun syntes det var stor stas med motorsyklister fra Norge, så hun spanderte kaker på oss.

Image

Etter at vi hadde spist kaker kom også varmen, så vi fortsatte uten regndress. Vi passerte grensa inn til Luxembourg og svingte inn på A3 i retning Metz.

I Luxembourg traff vi på den store rushtrafikken. Det var kø stort sett hele veien til grensa, men mesteparten av de andre trafikantene slapp oss fram.

Vel over grensa til Frankrike fortsatte køa, og her var ikke bilistene like samarbeidsvillge. Men etter hvert løste trafikken seg opp og vi kunne kjøre fram til Metz.

Siden vi hadde booket hotell tidligere på dagen via hotels.com, var det greit å kjøre rett dit.

Image

Image

Image

Den vanlige sightseeingen ble gjennomført. Her var det storslagne kirkebygg og mye annen fin arkitektur. Metz ligger ved Mosel, og det var laget kanaler inn mellom byggene.

Image
Katedralen ruver godt i landskapet.

Image
Litt for godt stekt kjøtt.

Dagen etter våknet vi til lett regnvær. Siden vi ikke hadde bestilt med frokost måtte vi fikse det selv.

Image

Det ble fiksa i bakeriet på andre siden av gata. Der kunne de overhodet ikke Engelsk eller tysk for den saks skyld, men vi greide da å få kjøpt noe som fungerte som frokost.

Image

Image

Image
Syklene sto parkert inne i bakgården.

Det lette regnværet gjorde at det var vanskelig å ta valg om regndress eller ikke. Etter litt om og men bestemte vi oss for at det ikke var nødvendig med regndress.

Vi hadde lagt merke til at kjedet på Bjørnar sin gixxer hadde litt slakk, så vi prøvde å finne en forhandler som kunne hjelpe oss på kort varsel. Løsningen dukket opp i form av en Triumphbutikk. De kunne se på den nesten umiddelbart. De sa at kjedet var slitt og burde byttes. De hadde ikke kjede til den, men de strammet det heldigvis så mye de kunne, så da ble det mye bedre enn det var ;-)

Etter dette fortsatte vi sørover mot Besancon. Værgudene ble ikke helt enige med seg selv om hva de ønsket så det ble litt av og på med regndress.

Da vi nærma oss Besancon hadde vi kjørt uten regndress en god stund. Men nå var det veldig mørke skyer rett foran oss, og det så ut som om det var en grå vegg vi kom til å kjøre inn i. Så da var det nok en stopp for å få på regndressen.

Image
Regndressen kom ganske raskt på denne gangen.
Og vi hadde ikke kjørt mer enn et par minutter før vi traff på regnværet. Snakk om god timing. ;-)

Image
Det ble vått på motorveien.

Og regnværet det holdt seg helt til vi kom fram til Besancon.

Hotellet hadde vi fikset tidligere på dagen. Denne gangen ble det et hotell i Ibiskjeden.

Image
Hotellet så veldig stort ut, men det var bare den delen til høyre som var hotellet.

Besancon var en by med mye gammel stein. ;-) Det var mange bymurer og festninger, og siden vi ikke hadde noe annet på plakaten gikk vi en tur for å se på noen av disse.

Image

Image
Utsikt over byen.

Image

Image
Besancon passer godt for bergensere med hjemlengsel. De har jo en kopi av bybanen. ;-)

Etter en rundtur som med jevne mellomrom ble avbrutt av regnbyger trasket vi tilbake til hotellet.

Neste dag hadde vi endelig litt hell på værfronten. Siden vi nå var litt utenfor den ruta vi hadde tenkt oss på forhånd, plottet vi oss inn på området rundt Annecy som neste mål.

Landskapet forandret seg sakte men sikkert , og det ble litt mer kupert.;-) Vi kjørte nå på skilting til Geneve, og det førte oss inn på en vei som gikk 10m fra grensa til Sveits. Etter hvert ville GPSen føre oss ut på ville veier og vi lot den få lov til det ;-) Målet vi skulle til var riktig men GPSen plukket sikkert ut noen finere veier enn det vi ville gjort.

Image
Et ganske vanlig syn etter hvert. Harley ved bensinpumpa.

Image

Image

Image

Image

De franske småveiene er ganske koselige. Og det er tildels god asfalt. Landskapet er vakkert med lave åser omkranset av høyere fjell.

Det var første del av turen. Fortsettelse følger.
Last edited by RuneS on 05 May 2017 21:35, edited 1 time in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by tshansen »

Nei men ka i alle dager! Er du tjommi med Roset'en? Dæven det er noen år siden jeg så han sist! Kjør litt sykkel med han når han bodde i Bergen [emoji1303]

Flott referat og veldig gode bilder, gleder meg til fortsettelsen [emoji1319][emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by Leffy »

Meget bra :thumleft Venter på resten her au :lol:
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by Trondgv »

Dette var bra, bare kom med mer :D
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by Kant1 »

Mer mer mer...
Annecy med omland er mitt favorittsted.
Metz var jeg innom i 2000. Fin by det også ❤
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by Kant1 »

Mer mer mer...
Annecy med omland er mitt favorittsted.
Metz var jeg innom i 2000. Fin by det også ❤
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by RuneS »

LordShaft wrote:Nei men ka i alle dager! Er du tjommi med Roset'en? Dæven det er noen år siden jeg så han sist! Kjør litt sykkel med han når han bodde i Bergen [emoji1303]

Flott referat og veldig gode bilder, gleder meg til fortsettelsen [emoji1319][emoji1319]
Kjenner han gjennom broren min som bor i Bergen.

Takk for god tilbakemelding. Fortsettelse følger.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by tshansen »

RuneS wrote:
LordShaft wrote:Nei men ka i alle dager! Er du tjommi med Roset'en? Dæven det er noen år siden jeg så han sist! Kjør litt sykkel med han når han bodde i Bergen [emoji1303]

Flott referat og veldig gode bilder, gleder meg til fortsettelsen [emoji1319][emoji1319]
Kjenner han gjennom broren min som bor i Bergen.

Takk for god tilbakemelding. Fortsettelse følger.
Jaha!! Nå ringer det noen klokker her, hukommelsen min slo seg plutselig på! Jeg har jo hilst på broren din et par ganger når du sier det[emoji41] artig
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by RuneS »

LordShaft wrote: Jaha!! Nå ringer det noen klokker her, hukommelsen min slo seg plutselig på! Jeg har jo hilst på broren din et par ganger når du sier det[emoji41] artig
Artig at du har truffet brodern da. ;-)
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by RuneS »

Fortsettelse av referatet:

Vi kjørte litt forbi Annecy og tok en matpause i byen Aix Les Bains. Her var det også på tide å finne overnatting. Etter litt søking så fant vi et apartmenthotell i en liten by som het Allevard. Det var sånn ca etter den ruta vi kunne tenke oss så da booka vi oss inn der.

Maten ble inntatt på en liten restaurant i utkanten av en park hvor vi hadde utsikt til gata og parkeringa hvor syklene sto. Her ble det burgerlunsj.
Siden det nå var Frankrikes nasjonaldag var det litt ekstra oppstyr rundt omkring i byen. Parader og slikt. Vi lot ikke det sinke oss og spiste ferdig burgeren og forlot byen. Værmeldinga fortalte oss at det var en lur ting å gjøre. ;-)

Image

Image
Skyene i bakgrunnen var de vi prøvde å kjøre bort fra.

Allevard lå ca 50 Km unna, så vi trodde det skulle gå bra. Men, det gjorde det ikke. Regnet innhentet oss og regndressene måtte på en siste gang.

Allevard var en rar by. Da vi kjørte inn i byen for å lete etter hotellet så vi ikke en eneste person. Det kombinert med lett regnvær gjorde at hele plassen virket litt dyster og creepy. Og da vi så hotellet ble ikke følelsen noe bedre. Det her var skumle saker.

Image

Det sto masse biler der men ikke en levende sjel å se bortsett fra hun som satt i resepsjonen.

Image

Image
Resepsjonsområdet og hallen.

Vi fikk rom i 5. etasje og på vei dit så vi endelig at det var noen andre gjester der.

Allevard er en gammel kurby som bygde sin storhet på varme kilder mot slutten av 1800 tallet. Første gang byen ble nevnt historisk var rundt år 1100.

Hotellet hadde tidligere vært en institusjon med spa og diverse andre kuraktiviteter som spesialitet. I kjelleren var det fortsatt et stort spa.

Gangene i hotellet var med på å underbygge den følelsen vi hadde hatt da vi kom.

Image
Gangene kunne vært hentet fra The Shining eller noe lignende.

Image

Ute i byen var det fortsatt ikke mulig å finne folk. Hvor var alle sammen?

Image

Image

Image

Image
Julepynten hang fortsatt framme.

Det var jo litt rart at byen var så utdødd. Det var jo nasjonaldagen.

Men da vi rundet hjørnet inn til torvet fant vi alle folka. De sto i kinokø! Det var visning av Istid, så hele landsbyen var nok der.

Image

Etter at filmen var ferdig åpnet restauranter og serveringssteder så da ble mulig å få kjøpt mat. Først gikk på en pizzarestaurant like ved hotellet. Den så stengt ut, men siden kokken og servitøren sto utenfor og røkte så gikk vi inn. Har jo kanskje smakt bedre pizza enn det vi fikk her, men greit nok, det var mat.
Etterpå gikk vi på Creperie La Flambée og kjøpte pannekake med sjokoladepålegg.

Image

Image
Tidlig morgen i Allevard.

Besøket i Allevard var så rart at værgudene bestemte seg for å være på vår side dagen etter. Vi våkna opp til strålende sol.

Image

I dag var dagen da vi skulle kjøre alpepass. Dagens første pass var Col du Telegraph, 1570 moh, og Col du Galibier. 2645 moh. Siden ruta var lagt om ble det til at vi bare bare skulle kjøre passet opp og ned på samme side. Vi kjørte til Saint Michel De Maurienne som ligger ca 80Km fra Allevard.

Første del av strekningen gikk på fine svingete veier ned fra Allevard. Deretter hadde vi valget mellom motorvei og landevei. Vi valgte landeveien som gikk parallelt med motorveien. Nå var sola kommet fram og vi kjente at det ble varmere i lufta.

Image
Ved starten av Col du Telegraph/Col du Galibier.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Telegraph og Galibier ligger på hver sin side av det lille tettstedet Valloire. Veidekket var bra og det var tildels mye trafikk der. Vi måtte dele veien med et sykkelritt som hadde målgang like før toppen. Vi kom ikke opp til toppen på grunn av snø, men der vi stoppet var det flott utsikt over fjellene.

Image

Image

Image

Image

Image

Etter at vi hadde kommet ned i dalbunnen, kjøpte vi med oss lunsj fra et supermarked i Saint Michel De Maurienne og kjørte videre mot dagens neste pass. Det var en kjenning fra turen i 2011, Col de liseran. Siden vi hadde lagt om ruta gikk det ikke opp med de passene jeg først hadde tenkt på, så da ble litt repetisjoner.

Vi somla ikke og satte kursen mot Bonneval sur Arc som er starten på Col de liseran. For de som vil lese om dette passet har jeg skrevet litt om det i referatet fra turen i 2011. Derfor blir det bare litt bilder her. Men jeg kan si at det var surt og kjølig på toppen denne gangen også. Det er gjerne det på 2764 meters høyde.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
På toppen av passet.

Image

Vi kjørte ned til Val dísere og tok en liten stopp der. Etter litt rådslagning ble det til at vi kjørte videre mot lille St Bernhardspasset. Dette er jo et pass jeg har har litt blandede følelser for etter turen i 2011. Men jeg så på det som en anledning til å gjenopprette æren ;-).

I byen Sées så vi om det var mulig å få kjøpt noe mat. Det viste seg vanskelig da ingen av spisestedene falt i smak. Så det ble en sjokoladebar og litt drikke. Vi tenkte at kom vi oss til Chamonix ville vi sikkert kunne finne både mat og overnatting.

Så da bar det ut på veien igjen og rett opp i lille St. Bernardpasset. Passet er på 2188 moh.

Image

Image
Ikke bry dere om datoen på bilde. Kameraet hadde nullstilt seg.

Image

Image

Image

På toppen var det St Bernardshunder som gjaldt, i hvert fall hos de som solgte suvenirer. Siden vi ikke hadde så veldig mye plass lot vi dette være og kjørte videre mot Chamonix.

Veien ned igjen fra passet var jeg litt spent på siden det var her jeg krasja i 2011. Etter å ha kjørt svingen der det skjedde kan jeg ikke forstå hvorfor jeg var uheldig. Den var da ikke akkurat vanskelig. Men vi var jo ikke på tur for å dvele ved slike detaljer, så det var bare å fortsette.

For å komme til Chamonix fra Aostadalen måtte vi kjøre Mont Blanc tunnelen. Lang og strengt regulert. Maks 70 Km/t og 150m avstand mellom kjøretøyene.

Image

Dette var kjedelig, kjedelig, kjedelig og enda mer kjedelig.

Men tunnelen tok slutt og vi kom fram til Chamonix. Her fant vi en liten restaurant ved torget. Kan vel godt si at jeg har smakt bedre mat enn det vi servert, men ned gikk det.

Overnatting for kvelden måtte ordnes. Chamonix viste seg at ble i dyreste laget, så vi søkte videre langs ruta. Vi fikk treff på et hotell i Sveits. Det lå ikke så lengt fra Martigny, så det ble booket.

For å komme dit måtte vi kjøre Col de La Forclaz. Dette passet skulle være med en etappe i Tour de France, så omgivelsene bar preg av det. Her var det hengt opp flagg og bannere over alt. Passet er på 1527 moh, og er ganske enkelt en hovedvei mellom Sveits og Frankrike.

Det var andre del av referatet. Siste del kommer plutselig ;-)
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by ojda »

Knallflott, med flotte bilder og historien, det klør bare merOmer etter å komme seg nedover igjen når man ser dette =D> =D> =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by JK95 »

Fantastisk skrevet, kjenner jeg må få gjort plass til en europatur neste sommer :roll:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by tshansen »

Åååå hjelpe meg så lysten jeg er på alpene igjen! Dette var knall lesing! Utrolig flotte bilder også [emoji1319] 10 juli kan ikke komme raskt nok
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by Kant1 »

Det er bare så deilig =D>
Har kjørelyst helt ut i neglerøttene :-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Alpene 2016 - Improvisasjonens kunst

Post by freddy123 »

Kanon referat og mange flotte bilder [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply