På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java
Posted: 28 Mar 2017 04:31
Siden det nærmer seg vår og sesongstart for de fleste hjemme i Norge, så tar jeg sjansen på å legge inn noen bilder fra en liten mc-tur jeg hadde på søndag; fra en del av verden som kanskje ikke er så kjent for de fleste. Jeg har bodd på Øst-Java i Indonesia siden februar i år og det tok ikke mange dagene før kjørelysten tok overhånd. En liten motorsykkel ble dermed innkjøpt nærmest på impuls. Da jeg bor i en by med ca 5 millioner innbyggere, høy luftfuktighet, 30-35 grader året rundt, tett trafikk og ymse luftkvalitet, er det en befrielse å hive seg på sykkelen å ta seg en tur til fjells. I høyden er det en langt mer beghagelig temperatur, flott natur og mulig å puste inn litt frisk luft. Jeg har kjørt en del bil og motorsykkel i Indonesia de siste årene, så jeg begynner så smått å bli vant med både venstrekjøring og forstå at det er et visst system i alt trafikkaoset....
Dagens tur gikk til Bromo–Tengger–Semeru nasjonalpark på Øst-Java. Dette er et imponerende vulkanmassiv ca 12 mil fra Surabaya hvor jeg bor. Jeg har vært her flere ganger tidligere, men dette blir første gang på motorsykkel. Det ble avgang hjemmefra 5.30 om morgenen for å slippe unna den verste trafikken ut av byen, samt å ha mest mulig tid til fjells da det blir mørkt allerede i 6 tiden på kvelden. Det er fremdeles midt i regntiden her men vanligvis kommer ikke regnet før ut på ettermiddagen; da kan det imidlertid bli ganske så heftige regnskyll og oversvømte veier.
De første to timene av turen går på relativt kjedelig hovedvei, men heldigvis uten altfor mye trafikk. Deretter var det å svinge av hovedveien og begynne den bratte stigningen opp mot nasjonalparken som ligger over 2 000 m.o.h. Det går ikke så fort pga. smal og svingete vei, dårlig sikt og tidvis svært dårlig veidekke. Men desto bedre tid til å nyte landskapet underveis....
20170326_1 by kstodle, on Flickr
Vi bestemmer oss for å kjøre direkte opp til det høyeste og mest populære utkikkspunktet i nasjonalparken (2 770 m.o.h). På grunn av veistandarden er det bare motorsykler og lokale firehjulstrekkere som kjører helt opp. Selv om været ikke var helt optimalt denne dagen er utsikten likevel fantastisk.
Bromo vulkanen midt i bildet er fremdeles aktiv, men det går trapp (!) opp til kraterkanten.
Før vi fortsatte turen ble det litt kaffe og mat i en lokal kafe. Den hadde vel neppe fått godkjentstempel av det norske mattilsynet, men godt med noe varmt i kroppen...
Deretter var det å fortsette turen ned til sand/askesletten i det store vulkankrateret og bort til Gunung Bromo.
Stort sett hardpakket sand på ”hovedveien”, men med noen løse sandpartier innimellom. Ikke noe problem med ”adventure” sykkelen min...
I Indonesia er det litt mer liberalt når det gjelder motorisert ferdsel i utmark (også midt i nasjonalparken!). Det var ganske mange små offroadere som kjørte rundt i sandynene; kommer nok til å vurdere å kjøpe eller evt. leie en slik en ved en senere anledning....
Litt mer mat og kaffe før vi startet turen hjemover. Uansett hvor man er på Java er man aldri langt unna matservering. Å ta med mat og drikke på tur er derfor helt unødvendig.
Ca 5 mil hjemmefra startet regnet så det ble en heller fuktig avslutning på turen; får vel vurdere å kjøpe meg regnklær snart....
Locatoweb link til ruten finnes forøvrig her: https://locatoweb.com/map/single/223097058
Det blir garantert flere turer i dette området senere. I tillegg planlegger jeg ”øyhopping” østover i Indonesia når regntiden er over. Men før den tid tar jeg meg en tur tilbake til Norge; må jo selvfølgelig få med meg HPR i år også
Dagens tur gikk til Bromo–Tengger–Semeru nasjonalpark på Øst-Java. Dette er et imponerende vulkanmassiv ca 12 mil fra Surabaya hvor jeg bor. Jeg har vært her flere ganger tidligere, men dette blir første gang på motorsykkel. Det ble avgang hjemmefra 5.30 om morgenen for å slippe unna den verste trafikken ut av byen, samt å ha mest mulig tid til fjells da det blir mørkt allerede i 6 tiden på kvelden. Det er fremdeles midt i regntiden her men vanligvis kommer ikke regnet før ut på ettermiddagen; da kan det imidlertid bli ganske så heftige regnskyll og oversvømte veier.
De første to timene av turen går på relativt kjedelig hovedvei, men heldigvis uten altfor mye trafikk. Deretter var det å svinge av hovedveien og begynne den bratte stigningen opp mot nasjonalparken som ligger over 2 000 m.o.h. Det går ikke så fort pga. smal og svingete vei, dårlig sikt og tidvis svært dårlig veidekke. Men desto bedre tid til å nyte landskapet underveis....
20170326_1 by kstodle, on Flickr
Vi bestemmer oss for å kjøre direkte opp til det høyeste og mest populære utkikkspunktet i nasjonalparken (2 770 m.o.h). På grunn av veistandarden er det bare motorsykler og lokale firehjulstrekkere som kjører helt opp. Selv om været ikke var helt optimalt denne dagen er utsikten likevel fantastisk.
Bromo vulkanen midt i bildet er fremdeles aktiv, men det går trapp (!) opp til kraterkanten.
Før vi fortsatte turen ble det litt kaffe og mat i en lokal kafe. Den hadde vel neppe fått godkjentstempel av det norske mattilsynet, men godt med noe varmt i kroppen...
Deretter var det å fortsette turen ned til sand/askesletten i det store vulkankrateret og bort til Gunung Bromo.
Stort sett hardpakket sand på ”hovedveien”, men med noen løse sandpartier innimellom. Ikke noe problem med ”adventure” sykkelen min...
I Indonesia er det litt mer liberalt når det gjelder motorisert ferdsel i utmark (også midt i nasjonalparken!). Det var ganske mange små offroadere som kjørte rundt i sandynene; kommer nok til å vurdere å kjøpe eller evt. leie en slik en ved en senere anledning....
Litt mer mat og kaffe før vi startet turen hjemover. Uansett hvor man er på Java er man aldri langt unna matservering. Å ta med mat og drikke på tur er derfor helt unødvendig.
Ca 5 mil hjemmefra startet regnet så det ble en heller fuktig avslutning på turen; får vel vurdere å kjøpe meg regnklær snart....
Locatoweb link til ruten finnes forøvrig her: https://locatoweb.com/map/single/223097058
Det blir garantert flere turer i dette området senere. I tillegg planlegger jeg ”øyhopping” østover i Indonesia når regntiden er over. Men før den tid tar jeg meg en tur tilbake til Norge; må jo selvfølgelig få med meg HPR i år også