MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nÄ 16 feb 2019 11:40

Alle klokkeslett er UTC+01:00

Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 36 innlegg ]  GĂ„ til side 1 2 3 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 28 mar 2017 04:31 
Brukeravatar

MC: Suzuki SV1000S
Sted: Stavanger
Siden det nÊrmer seg vÄr og sesongstart for de fleste hjemme i Norge, sÄ tar jeg sjansen pÄ Ä legge inn noen bilder fra en liten mc-tur jeg hadde pÄ sÞndag; fra en del av verden som kanskje ikke er sÄ kjent for de fleste. Jeg har bodd pÄ Øst-Java i Indonesia siden februar i Är og det tok ikke mange dagene fÞr kjÞrelysten tok overhÄnd. En liten motorsykkel ble dermed innkjÞpt nÊrmest pÄ impuls. Da jeg bor i en by med ca 5 millioner innbyggere, hÞy luftfuktighet, 30-35 grader Äret rundt, tett trafikk og ymse luftkvalitet, er det en befrielse Ä hive seg pÄ sykkelen Ä ta seg en tur til fjells. I hÞyden er det en langt mer beghagelig temperatur, flott natur og mulig Ä puste inn litt frisk luft. Jeg har kjÞrt en del bil og motorsykkel i Indonesia de siste Ärene, sÄ jeg begynner sÄ smÄtt Ä bli vant med bÄde venstrekjÞring og forstÄ at det er et visst system i alt trafikkaoset....

Dagens tur gikk til Bromo–Tengger–Semeru nasjonalpark pĂ„ Øst-Java. Dette er et imponerende vulkanmassiv ca 12 mil fra Surabaya hvor jeg bor. Jeg har vĂŠrt her flere ganger tidligere, men dette blir fĂžrste gang pĂ„ motorsykkel. Det ble avgang hjemmefra 5.30 om morgenen for Ă„ slippe unna den verste trafikken ut av byen, samt Ă„ ha mest mulig tid til fjells da det blir mĂžrkt allerede i 6 tiden pĂ„ kvelden. Det er fremdeles midt i regntiden her men vanligvis kommer ikke regnet fĂžr ut pĂ„ ettermiddagen; da kan det imidlertid bli ganske sĂ„ heftige regnskyll og oversvĂžmte veier.

De fÞrste to timene av turen gÄr pÄ relativt kjedelig hovedvei, men heldigvis uten altfor mye trafikk. Deretter var det Ä svinge av hovedveien og begynne den bratte stigningen opp mot nasjonalparken som ligger over 2 000 m.o.h. Det gÄr ikke sÄ fort pga. smal og svingete vei, dÄrlig sikt og tidvis svÊrt dÄrlig veidekke. Men desto bedre tid til Ä nyte landskapet underveis....

Bilde20170326_1 by kstodle, on Flickr

Vi bestemmer oss for Ă„ kjĂžre direkte opp til det hĂžyeste og mest populĂŠre utkikkspunktet i nasjonalparken (2 770 m.o.h). PĂ„ grunn av veistandarden er det bare motorsykler og lokale firehjulstrekkere som kjĂžrer helt opp. Selv om vĂŠret ikke var helt optimalt denne dagen er utsikten likevel fantastisk.

Bilde

Bilde

Bromo vulkanen midt i bildet er fremdeles aktiv, men det gÄr trapp (!) opp til kraterkanten.

Bilde

FÞr vi fortsatte turen ble det litt kaffe og mat i en lokal kafe. Den hadde vel neppe fÄtt godkjentstempel av det norske mattilsynet, men godt med noe varmt i kroppen...

Bilde

Deretter var det Ă„ fortsette turen ned til sand/askesletten i det store vulkankrateret og bort til Gunung Bromo.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Stort sett hardpakket sand pĂ„ ”hovedveien”, men med noen lĂžse sandpartier innimellom. Ikke noe problem med ”adventure” sykkelen min... \:D/

Bilde

I Indonesia er det litt mer liberalt nÄr det gjelder motorisert ferdsel i utmark (ogsÄ midt i nasjonalparken!). Det var ganske mange smÄ offroadere som kjÞrte rundt i sandynene; kommer nok til Ä vurdere Ä kjÞpe eller evt. leie en slik en ved en senere anledning....

Bilde

Litt mer mat og kaffe fĂžr vi startet turen hjemover. Uansett hvor man er pĂ„ Java er man aldri langt unna matservering. Å ta med mat og drikke pĂ„ tur er derfor helt unĂždvendig.

Bilde

Ca 5 mil hjemmefra startet regnet sÄ det ble en heller fuktig avslutning pÄ turen; fÄr vel vurdere Ä kjÞpe meg regnklÊr snart....

Locatoweb link til ruten finnes forĂžvrig her: https://locatoweb.com/map/single/223097058

Det blir garantert flere turer i dette omrĂ„det senere. I tillegg planlegger jeg ”þyhopping” Ăžstover i Indonesia nĂ„r regntiden er over. Men fĂžr den tid tar jeg meg en tur tilbake til Norge; mĂ„ jo selvfĂžlgelig fĂ„ med meg HPR i Ă„r ogsĂ„ :D :D

Sist redigert av RogaR den 26 sep 2018 17:31, redigert 4 ganger totalt.

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 04:43 
Brukeravatar

MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: SĂžr-TrĂžndelag
Fantastisk =D>

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 08:14 
Brukeravatar

MC: Nada...
Det sÄ utrolig spennende ut!

Har ikke sÄ mye forhold til Indonesia, annet enn at vi har skipet en del stÄllaster til Surabaya opp gjennom Ärene :thumleft

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 08:18 
Administrator
Brukeravatar

MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Rett og slett strÄlende fortalt og magiske bilder =D> =D> Dette mÄ du gjÞre langt mer av kjenner jeg. Etter jeg sÄ den moped episoden til Top Gear, nÄr de kjÞrte gjennom Vietnam. SÄ har jeg alltid hatt lyst Ä oppleve den kanten av verden pÄ 2 hjul. Dette er jo bare helt suverent.

Takk for at du deler, gleder meg til Ä hilse pÄ igjen pÄ HPR :thumleft :thumleft

2017: Nye dekk pÄ 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk pÄ 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 08:44 
Geocache General
Brukeravatar

MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Flotte bilder og fin logg :)
Har selv vĂŠrt i Surabaya (mellomlanding med lokalfly og vannhullstopp mellom Kaimana og Singapore).

NÄr jeg ser tohjulsreiseskildringer fra fjerne himmelstrÞk mÄ jeg innrÞmme at det rÞsker kraftig i eventyrlysten min 8)

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 09:14 
Brukeravatar

Takk for flott tilbakemelding fra dere alle! Det er vel ca 17.000 Þyer i Indonesia og jeg har bare vÊrt pÄ en hÄndfull sÄ langt. Det bÞr derfor vÊre gode muligheter for flere flotte turer fremover....og kanskje noen reisereferat ogsÄ :D

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 09:24 
Bamsefar
Brukeravatar

MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
TÞfft, hva er det du kjÞrer rundt pÄ dernede? MÄ da vÊre minst 500ccm,
noe som vel er gigantisk nedover der, og skaper masse oppmerksomhet :thumleft

Flotte og uvandte bilder, selv ser jeg fram til fĂžrste exklusjon til Grebbestad med mellomlanding i StrĂžmstad,. DĂŠ gjilt dĂŠ Ă„ :lol: =D>

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 09:26 
Brukeravatar

LordShaft skrev:
Rett og slett strÄlende fortalt og magiske bilder =D> =D> Dette mÄ du gjÞre langt mer av kjenner jeg. Etter jeg sÄ den moped episoden til Top Gear, nÄr de kjÞrte gjennom Vietnam. SÄ har jeg alltid hatt lyst Ä oppleve den kanten av verden pÄ 2 hjul. Dette er jo bare helt suverent.

Takk for at du deler, gleder meg til Ä hilse pÄ igjen pÄ HPR :thumleft :thumleft

Regner med at jeg blir vÊrende i Norge noen mÄneder i sommer. Satser pÄ at vi treffes pÄ HPR og kanskje ogsÄ pÄ andre turer i lÞpet av sesongen! Mye god inspirasjon og turforslag i reiseskildringene dine \:D/

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 09:31 
Brukeravatar

ojda skrev:

Flotte og uvandte bilder, selv ser jeg fram til fĂžrste exklusjon til Grebbestad med mellomlanding i StrĂžmstad,. DĂŠ gjilt dĂŠ Ă„ :lol: =D>

Sykkelen er bare en Honda CBR 250 RR.... da 95% av tohjulingene er scootere pÄ 100-150 ccm er den jo likevel gigantisk i forhold :lol:

Du fÄr ha god tur til Grebbestad :D :lol:

Sist redigert av RogaR den 28 mar 2017 09:40, redigert 1 gang totalt.

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 09:33 
Bamsefar
Brukeravatar

MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
RogaR skrev:
ojda skrev:

Sykkelen er bare en Honda CBR 250 RR.... da 95% av tohjulingene er scootere pÄ 100-150 ccm er den jo likevel gigantisk i forhold :lol:

Du fÄr ha god tur til StrÞmstad :D

Grebbestad om jeg mÄ fÄ be [-( :lol:

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 09:46 

MC: GTR1400
Utrolig tĂžft. Takk for referatet :)

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 20:38 
Administrator
Brukeravatar

MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
RogaR skrev:
Regner med at jeg blir vÊrende i Norge noen mÄneder i sommer. Satser pÄ at vi treffes pÄ HPR og kanskje ogsÄ pÄ andre turer i lÞpet av sesongen! Mye god inspirasjon og turforslag i reiseskildringene dine \:D/

HPR er spikret, ordnet meg ferie i perioden! SÄ der mÄ du bare stille mannsterkt :D

Jeg er Äpen for det meste av turer, sÄ det kan du nesten bare regne med :thumleft
Takk for det, artig at folket finner glede av skribleriene mine.

2017: Nye dekk pÄ 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk pÄ 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp

Toppen

Legg innLagt inn: 28 mar 2017 21:00 

MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
Flotte bilder og reiseskildring :thumleft ! Venter spennt pÄ neste bolk :D

Toppen

Legg innLagt inn: 05 apr 2017 17:05 
Brukeravatar

Del 2 – Malang & Jemplang

Forrige ukes tur til fjells gav mersmak. Jeg bestemte meg derfor Ä ta en tur opp til samme omrÄde igjen, men denne gang via en annen rute (https://locatoweb.com/map/single/233097853).

Det tar vanligvis ca 1 - 1,5 timer Ä komme seg ut av de mest tettbygde byomrÄdene. Denne dagen begynte det derimot ikke sÄ bra. Jeg hadde ikke kjÞrt mer enn halvtimen fÞr det var bom stopp i trafikken. Da var det bare Ä legge seg pÄ hjul pÄ de lokale tohjulingene via fortau, grÞftekanter, parkeringsplasser og pÄ kryss og tvers mellom rekker av biler og tungtrafikk. Da skjÞnner man fort fordelen med Ä ha en liten sykkel her nede, da jeg selv med min lille 250 kubikker sliter med Ä holde fÞlge med de smÄ scooterne mellom bilene. Det kan jo ogsÄ nevnes at tunge motorsykler har en ganske heftig importavgift her i Indonesia; en ny BMW R1200 GSA koster rundt 450 000 kr :shock: !

Etter en stund var det klart hva som var Ă„rsak til trafikkorken; en lastebil hadde veltet og stengte halve veibanen. Dette er dessverre ikke et uvanlig syn i trafikken her; for Ă„ utnytte lastekapasiteten maksimalt er indonesere svĂŠrt ”flinke” til Ă„ stable i hĂžyden med heller vinglete og ustabil last som resultat.

Etter et par timers kjÞring mÞter jeg pÄ dette skiltet; da er det bare Ä hoste ut eksosfylte lunger og finne frem smilet.

Bilde

I helgene er det svĂŠrt populĂŠrt for byfolk Ă„ reise opp hit, men siden det er vanlig ukedag er det lite trafikk.

Bilde

Bilde

De vulkanske fjellmassivene er til dels stupbratte, og veien snirkler seg oppover til over 2000 moh. mellom to vulkaner.

Bilde

PĂ„ grunn av det kjĂžlige klimaet (les norsk sommertemperatur) i hĂžyden dyrkes det som for indonesere er ”eksotiske” frukt og bĂŠr – epler og jordbĂŠr :D. Det minner jo litt om Hardanger med fruktutsalg i hver eneste sving!

FÞrste mÄl for turen er byen Malang. For ca ett Är siden startet en gruppe studenter fra et lokalt universitet et utviklingsprosjekt i et av byens slumstrÞk. De allierte seg med en malingfabrikk og satte i gang med Ä male....

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg ble sittende og prate med den parkeringsvakten etter rundturen i byen. Fordelen med Ă„ reise alene er at man lettere kommer i kontakt med de lokale. To kroner i inngangsavgift til ”fargebyen” og for parkering i et par timer er overkommelig :D.

Bilde

Det er nok ikke sÄ mange utenlanske turister som kjÞrer alene pÄ disse veiene. Det er mange smil og undrende blikk uansett hvor jeg stopper.

Bilde

I stedet for Ä returne hjem bestemte jeg meg for Ä kjÞre opp fjellsiden til nasjonalparken jeg besÞkte forrige uke, men denne gang via en annen rute. Veistandarden opp fjellet er ganske varierende spesielt nÄ i regntiden - hullete asfalt, stein, sementheller og stedvis gjÞrme fra smÄ jordskred.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ingen tvil om at det er et svÊrt aktivt vulkansk omrÄde...

Bilde

Jeg kjÞrer til jeg kommer til inngangsporten til nasjonalparken, og velger Ä snu her da det begynner Ä bli sent og mÞrke skyer truer i horisonten. Myndighetene begynner Ä forstÄ at det er penger Ä hente fra turister. Inngangsavgiften en har Þkt fra 50 kr til 200 kr i lÞpet av et par Är...de lokale slipper unna med et par tiere.

Bilde

En kopp kaffe med frodig utsikt fĂžr jeg returnerer hjemover.

Bilde

Jeg slipper ikke unna regnet i dag heller. Det skal ikke lange regnskyllet til fÞr veiene begynner Ä bli elver og trafikken begynner Ä stoppe opp. Jeg sÞker raskt tilflukt i et skur for Ä skifte til nyinnkjÞpte regnklÊr, sÄ jeg klarer Ä holde meg forholdsvis tÞrr til jeg kommer meg hjem denne gang.

Bilde[/url]

Sist redigert av RogaR den 11 jan 2018 14:47, redigert 1 gang totalt.

Toppen

Legg innLagt inn: 05 apr 2017 17:43 
Brukeravatar

MC: 2016 CRF1000D
Sted: RĂžyken
Veldig bra reiseskildring :thumleft

Den farge-landsbyen var fin og unik, kan sikkert videreutvikles som mÄl for fotointeresserte turister.

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 36 innlegg ]  GĂ„ til side 1 2 3 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00