Årets ferie, NN

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Årets ferie, NN

Post by knutk »

Innledning

Undertegnede og sjøla har snakket lenge om å se NN fra MC-setet.
I år skulle det skje. Første plan var å kjøre til Lofoten. Etter hvert dukket der opp behov for å oppholde seg i Kirkenes noen dager, så da justerte vi planene. Jeg ”frakta” da sykkelen opp fra Østlandet til Kirkenes og sjøla reiste opp med fly.
Etter noen dager fortsatte vi så reisen vestover.

Reiseruta i LocaToWeb http://locatoweb.com/map/single/130475675
Image

Transportetappe

Ruta var planlagt å gå gjennom Sverige, så kjappest mulig vei til E4, som følger Svenske kysten oppover til Finskegrensen. Se kart.

Starta tidlig en søndags morgen. Skulle møtes i Kirkenes tirsdag midt på dagen, så dette ga meg 2 ½ dag på å kjøre 220 mil til Kirkenes. Peace of cake.

Yr varsla pent vær så jeg starta ut med sommerhansker og stor optemisme. Det holdt nesten til Ørje. Alle sluser åpna seg, så en liten pause for justering av kjøreutstyr var påkrevet.

Regnet holdt seg i en times tid før det letna. Jeg gadd ikke stoppe så lenge det regna, men etter det tørka opp var det dags for en pause. Kjørte inn på en rasteplass, og der stod det kun ett bord m/benk. Plassen var allerede opptatt av et eldre par som kjørte svensk registrert bobil.
Før jeg fikk spurt ble jeg invitert til bordet, og det ble en hyggelig halvtime med kaffe og prat. Da fruen gikk på toalettet måtte herren innrømme: han kjørte sykkel han og, men fruen ville ikke være med sykkelen, så nå var han dømt til å kjøre en ”tråkig bobil”. Ville helst kjøre MC.
Bør nevnes at det ble sagt med glimt i øyet. Virka ikke som om gubben led.

Når man kjører hele dagen er kosthold viktig. En diett bestående av brøskiver og sjø-mat slår aldri feil

Image
Dagen var enda ung og der gjensto mange mil før kvelden. Sakte men sikkert nærmet jeg meg E4 ved Gӓvle. E4 begynte som 4 felts vei med god flyt. Men etter et par mil gikk 4 felt til 3, og veien ble delt av midtdeler.

Midtdeler, mer og mindre sammenhengende fra Malmø til Haparanda.
Image

Dags å ta en pause igjen, samt finne ut hvor langt jeg skulle kjøre før det ble kveld.
På Booking.com fant jeg et godt tilbud i Umeå, og det passa bra med tida.
Videre nordover gikk det i vekselvis 1 og 2 filer i kjøreretningen, og kjøringen ble veldig stakato. Skiltene sa 110, men mange, også vanlige personbiler, fant det for godt å kjøre i 80. Veien skiftet mellom 1 og 2 filer med 3-4 km mellomrom, så man kom forbi, men det ble litt masete. Tok en pause når det gjensto et par timer. I det jeg kjørte inn på en bensinstasjon kjørte der en fyr ut derifra på en 1200VFR.
Etter bensinfylling kaffe og justering av væskebalanse var det å hive seg ut i stampingen igjen.
Etter kort tid gikk veien innom et tettbebygd strøk med trafikklys, og plutslig kom Hondaen sigende forbi bakfra. Sykkelen var Svensk, så jeg tenkte at jeg kunne henge meg på og se hvordan de lokale gjorde det. Kjørte pent og pyntelig ut av by’n og kom atter ut på motorveien. Kjøringen til Svensken begynte å bære preg av at han ikke ønsket å ha en GS på slep, og før vi visste ordet av det rant milene på. Det hele kuliminerte med en omkjøring rett før Umeå. Vi ble omdirigert til en liten skogsvei.
Etter vi kom tilbake på E4 var det avkjøring til Umeå, og Svensken svingte av til et hotell. Men først stoppet han og hilste, før han fortsatte.
Det hele ble en hyggelig avslutning på kvelden, og jeg innbiller meg at Svensken har et litt annet syn på GS etter dagens hendelse 

Neste dag, mandag, begynte med god frokost før det bar ivei på E4 på nytt. Svenskene har jaggu meg laget en midtdeler som strekker seg fra Malmø til Haparanda.
Ikke mye å si om dagen. Begynte med vekslende vær. Etter Finskegrensa ble pasert var det slutt på mittdelere. Trafikken avtok og flyten ble bedre. Før jeg fikk sukk for meg satt jeg i Rovaniemi og tid for sen lunch.

Opptelling av akkumulert mygg så langt.
Image

Vurderte om jeg skulle fortsette videre helt til Kirkenes, men madammen skulle ikke komme før tirsdags formiddag. Dessuten var der ikke plass på hotellet i Kirkenes. Derimot fant jeg plass i Ivalo, og kunne da kjøre de siste 25 milene på tirsdags formiddag.
Dermed kunne jeg ta meg god tid i Rovaniemi, nyte lunchen og ta kaffi etterpå. Var der et par timer. Rulla videre i halv seks tiden for å ta de siste 30 milene. Nå regnet det ganske bra, men nesten ingen trafikk på veien. Ankom Ivalo rundt kl åtte, dvs ni finsk tid. Var bare tida og veien for å komme seg i restauranten før de stengte.
I det jeg tømte sykkelen noterte jeg at den minste kofferten tok inn vann. Har BMWs originale innervesker, så alt var tørt. Men irriterende i allefall.
Mens jeg satt i baren etter et godt måltid begynte jeg å filosofere rundt koffertene til BMW.
Tyskerne, stolte byggere av noen av de flotteste krigsskip verden hadde sett, Tirpiz, Blücher, Bismark etc, og over 900 ubåter. Hvordan kunne det gå at byggere av slike flotte skuter ikke greide å lage noen lusne alukofferter uten lekasje?
Ett stykke ned i den andre ølen kom svaret av seg selv: Alle de flotte skipene tok jo også inn vann!! Det var jo slik tyske fartøy var! Så det de kan er å bygge vanntette innretninger som tar inn vann. MAO koffertene er bygget etter beste tyske tradisjon.

Etter denne åpenbæringen var det dags å sove, og neste morgen fortsatte med regn.

Regntung start på dagen
Image

Nå skulle jeg bare kjøre 25 mil og være fremme i Kirkenes i løpet av formiddagen.
Finsk landevei fortsatte videre 6-7 mil før det var dags å svinge inn på veien som går mellom vannene som utgjør Inari sjøen. Dette er den eneste veien i Finland jeg kjenner til som er moro å kjøre på. Så jeg tok det piano og nøt turen. Første gang jeg kjørte denne veien var det en hullet enfelts grusvei. Nå er det en fin asfaltert vei i god stand.

Veien mellom vannene som utgjør Inari-sjøen.
Image

Mange idylliske steder i skogen.
Image

Finnene har også bygd ut diverse fasiliteter inne i skogene og prøver å holde liv i turisme med fokus på friluftsliv. Fra avstand kunne det se ut som om dette var vellykka.
Etter hvert dukket Norske grensa opp. Stoppet ved brua i Neiden for å se om der var aktivitet i kulpen ved fossen, siden det er sesong for Käpälä-fisket. Ikke så mye aktivitet så jeg fortsatte de siste milene inn og var på hotellet i Kirkenes ved 11 tiden.

Fossen ved brua i Neiden

Image

Etter hvert dukket Munkefjord opp
Image

Siste vann før Kirkenes heter "Førstevann". Er vel en refleksjon av at jeg kjørte feil vei. :D
Image

De neste dagene gikk til en del nødvendige ærend.
Men det ble også tid til en obligatorisk Harrytur til Finland, og obligatorisk stopp på Neiden fjellstue, vide kjent for sin variant av Lappebiff.

Det heter Lappebiff. Ikke finnbiff, skavet reinkjøtt etc.
Image

Lenger sør, hvor de ikke tørr si Lapp eller Neger benyttes andre navn, men her er det Lappebiff som gjelder.
Traff også på gamle kjente, og heiv meg på den ukentlige onsdagsturen til den lokale MC-klubben. Traff også her på flere gamle kjente.
Om noen av Kirkenes-gutta leser dette så vil jeg benytte anledningen til å takke for en hyggelig kveld sammen med en super gjeng.

Rakk også en tur innom grensemuseet, hvor en av hovedatraksjonene er en Russisk Il-2 Stormovik.

Ikke så kjent i vesten.
Image

En meget operativ flymaskin som var godt armert og tålte mye juling.
Image

2 x 40mm kanoner penetrerte lett panseret på tyske stridsvogner.
Image

Kanonene var bygget enkelt men robust, i tråd med Russisk tradisjon
Image

Servotabber på balanseror gjorde flyet svært manøvrerbart.
Image


Var i Kirkenes frem til lørdags morgen,
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by tshansen »

=D> =D> =D> Fantastisk!! Utrolig bra skrevet, å ikke minst krydret med bilder Knutk :D Jeg regner med det følger en fortsettelse, for her er jo vi akkurat kommet igang. Å jeg er ikke mer en halvveis i kaffekoppen :lol:

Veldig bra. Akkurat hvor ligger det grensemuseet som du var innom? Slike ting står høyt på to do listen min også, men blir sjeldent prioritert når jeg er på tur la med andre :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
rofa
Posts: 27
Joined: 15 Jul 2016 19:09
MC: BMW R1250 GS - 22
Location: Sandnes

Re: Årets ferie, NN

Post by rofa »

Inspirerende lesing, følger denne videre [THUMBS UP SIGN]. Og ganske imponert av at du tar deg tid å skrive alt og det sannynligvis på en telefon.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Årets ferie, NN

Post by Johnnykn »

Flott referat :thumleft
Her må jeg følge med :D
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Årets ferie, NN

Post by Tommas »

Storveis!

Begynner å bli tett med superlativer, så mye bra lesestoff her nå!
Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by Bergen »

Veldig bra skrevet, og fine bilder :thumleft
Fulgte turen din på locatoweb også. Så ut til at dere hadde en storveis tur :D
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Årets ferie, NN

Post by Leffy »

Herlig.. Masse bilder også. Me like :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Årets ferie, NN

Post by joo »

Næmmen, begynt å ta bilder på tur sånn plutselig :shock:

Fornøyd med transisjonen til Kvitebjørn?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

joo wrote:Næmmen, begynt å ta bilder på tur sånn plutselig :shock:

Fornøyd med transisjonen til Kvitebjørn?
Forsøker å ta litt bilder sånn innimellom. Blir aldri kandidater for noen utstilling, men bidrar til å beskrive hva jeg opplever.

Og ja, GSA innfrir. Ikke så rafinert og kraftig motor som i K-modellen, men mer allsidig og den lengre fjæringsveien er helt klart et pluss på veiene jeg liker best å kjøre på. Samme kan sies som svingegenskapene og karakteristikken til twin vs firer :thumleft

Ellers, takk til alle positive kommentarer. Referat tar faktisk tid å legge ut, så tilbakemeldinger inspirerer :D

@LordShaft: Grensemuseet ligger i Kirkenes. Om bildet av Kirkenes med fontene hadde vært 3-4 cm bredere på høyre side ville museet vises. Omhandler vesentlig krigshistorie, historien som gruve samfunn og om de samiske busetningene.
Der var svært stor aktivitet i Sørvaranger under krigen. Kirkenes alene ble utsatt for over 350 luftangrep, og der ligger fortsatt mange flyvrak på viddene. Men det var vesentlig russisk aktivitet, og siden krigshistorien ble skrevet i vesten er kampene i nord lite omtalt.
Hvor mange kjenner feks til historien om kampen om og senkingen av HMS Edinburg under krigen med over 4 tonn gull som betaling for krigsmateriell. Gullet ble hevet i 1981. Om man googler Edinburg, Jessop Marine får man en interssant historie.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by tshansen »

knutk wrote: @LordShaft: Grensemuseet ligger i Kirkenes. Om bildet av Kirkenes med fontene hadde vært 3-4 cm bredere på høyre side ville museet vises. Omhandler vesentlig krigshistorie, historien som gruve samfunn og om de samiske busetningene.
Der var svært stor aktivitet i Sørvaranger under krigen. Kirkenes alene ble utsatt for over 350 luftangrep, og der ligger fortsatt mange flyvrak på viddene. Men det var vesentlig russisk aktivitet, og siden krigshistorien ble skrevet i vesten er kampene i nord lite omtalt.
Hvor mange kjenner feks til historien om kampen om og senkingen av HMS Edinburg under krigen med over 4 tonn gull som betaling for krigsmateriell. Gullet ble hevet i 1981. Om man googler Edinburg, Jessop Marine får man en interssant historie.
Krigshistorie er noe som alltid har interessert meg veldig. Jeg syns slik er utrolig interessant og spennende. Hadde selv en farfar som måtte rømme fra Nord-Norge under krigen, han var med i motstandsbevegelsen der oppe.

Takk for opplysningene. Skal virkelig søke meg litt opp på feltet. Håper du tar deg tid til fortsettelsen, for dette var et utrolig godt referat :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: Årets ferie, NN

Post by B040 »

Flott reiseskildring =D> Har fulgt deg på locatowebben, så det er fint å lese beskrivelsen og se bilder.
Det er så og si likt det jeg hadde tenkt å kjøre
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

Kjøredag 01: Kirkenes til Vadsø

Endelig var lørdagen kommet og alle gjøremål i Kirkenes var avsluttet.
Dagens tur skulle ta oss til Varangerbotn, videre langs nordsiden av Varangerfjorden og kjøre helt ut til Hamningberg for så å returnere til Vadsø.

Været var grått med regn i lufta og temp 13.
Vi la trøstig i vei og kjørte en times tid.

Vi starta relativt tidlig på dag, og selv Neidenelva hadde ikke våknet til liv. Den sklei stille nedover dalen og la lista for stemningen.

Image
Første kaffe-stopp ble gjort på Brannsletta, dvs. like etter avkjøring til Bugøynes. Her ser man over fjorden (Varangerfjorden) og over til Vadsø i det fjerne.
Image

Veien på nordsiden av Varangerfjorden slynger seg langs fjorden i duvende svinger. Hele landskapet har myke kurver
Image

Neste stopp ble Vadsø. Nå var det lunch tid, og vi stakk innom et lokalt bakeri. Madammen ønsket å smake en av Finnmarks spesialiteter, suksessterte, til kaffen. De kom med hva må ha vært Norges minste kakebit. 4 x 4 cm kvadrat, og 2 cm tykk. Vi fant ut at kvadratprisen på denne kaka overgikk Aker brygge.
Kaka var god den, det vesle som var av den, og det var dags å fortsette.
Været hadde letnet, og vi kjørte i fint vær retning Vardø. Riktig nok så vi tåka ut i havet, men tenkte ikke mer på den.

Image

Rett etter Kiberg må man over et lite høydedrag, Domen, før man kommer til Vardø. Her stanga vi rett inn i tåka, og sikten ble redusert til 100 m. Dritten med å kjøre i tåke er at den kondenserer på visiret og dråpene er så små at de renner ikke av. Endte med å kjøre med åpent visir. Det er ikke lange stubben over Domen, og på andre siden kom man til veikrysset der man velger om man skal ta tunnelen til Vardø eller svinge av til Hamningberg. Flyplassen i Vardø ligger like bortenfor så vi tok en avstikker bort for å se. På døra stod der åpningstid fram til kl 15.00, men alle dører var låst. Flyplassen låg badet i tåke, så der var ikke mye å se heller. Det var litt skuffende, siden jeg ikke hadde sett plassen siden det bare var en gruskladd på sletta. Etter et par minutt kom der ned en ung gutt (mann), og vi kom i snakk. Sa som sant var at jeg hadde kommet for å se hvordan det hadde blitt, men der var ikke stort synlig.
Han inviterte meg opp i tårnet for å se bedre, men sikten var så en knapt kunne se bakken. Men det var en god tanke da 

Vi fortsatte mot Hamningberg, og sikten ble bedre etter hvert. Tåka ble til lett regn.

Image
Veien til Hamningberg er et kapittel for seg. Den er 1-felts, asfaltert, og den snor seg gjennom landskapet på en fortryllende måte, uansett vær. Fjellet her er utrolig opprevet og man ser en topografi som skiller seg totalt fra lenger inn på Varanger halvøya.

Image

Image

Innimellom steinrøysene dukket der også opp fine sandstrender.

Image

Langs veien ligger der spredd bebyggelse, hus som nå fungerer som fritidsbolig.
Image

I historien daterer Hamningberg tilbake til 1500 tallet. Rundt forrige århundreskifte var det blant de største fiskevær i Finnmark, og mye av handelen gikk øst over (Pomorhandel).
Tømmerhus ble prefabrikkert i Russland og fraktet med båt og satt opp igjen. Lafteteknikken er derfor ulik hva man finner andre steder.
Stedet ble heller ikke brent da Tyskerne dro seg ut. Tyskerne beveget seg på land, og de var livende redde for å ikke nå Tana før brua skulle sprenges og stoppe Russerne. En liten titt på kartet, distanse til Tanabru , og man skjønner hvorfor de ga bang i en liten husklynge ytterst mot havet. Det blir sagt at de fikk sånn hast med å forlate stedet at de forlot stedet med mat på komfyren.
Riktig nok skulle alt brennes, men i praksis skjedde ikke det. Samme hast hadde tyskerne for å nå Elvenes bru, som krysser Pasvikelva, så heller ikke alt ble brent øst for Pasvikelven.

Image

Image

Bosetning med havutsikt. Sannelig ikke mye le i vinterstormen her

Image
Nåvel. I Hamningberg har noen driftige mennesker fikset opp noen gamle sjøbuer og laget kafe, juglebutikk for damene og mulighet for overnatting på kaia. Mange leier også ut husene sine (fungerer som fritidsbolig for etterkommerne etter fraflytting på midten av – 60 tallet). Her finnes muligheter for ”Annerledes ferie” for folk glade i friluftsliv og fiske.

Image

Her kunne man leie seg en rorbu.
Image

Oppfattet aldri om disse båtene var til pynt eller til salgs. Men pent handverk uansett.
Image

Bygget av russisk tømmer.
Image


For vår del ble det kaffe og vaffel og så sette vi kursen mot Vadsø. Vi hadde bestilt hotellrom på hotellet som ligger på øya i Vadsø, like ved luftskipsmasten som Amundsen fikk satt opp for snart 100 år siden.
I hotellets prospekt reklamerte de for husets restaurant, så vi ventet med å spise til vi kom frem.
Da vi spurte jenta i resepsjonen om veien til restauranten pekte hun i riktig retning og sa ”Den ligger der. Vi servere kun fiskegrateng”.
Kort rådslagning, og vi bestemte oss for at fiskegrateng vel er et passende måltid en lørdags kveld 

Maten var god den, og de serverte en deilig ostekake som dessert, til en helt annen kvadrat pris enn det vi hadde fått servert i Vadsø tidligere på dag. Resepsjonsjenta fungerte for øvrig også som kelner.
Jeg var for øvrig spent på om der var vann i koffertene etter all kjøringen i regnvær. Merkelig nok var det helt tørt, og det samme kan sies for resterende kjøring.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Årets ferie, NN

Post by Bikeridr »

Flott referat knutk.
Ser du hadde noe lettere tåke enn oss på vår Hamningbergtur. :)

Men, jeg er langtfra ferdig der. Må jo klare å dræge lorden opp dit en gang. Han skulka jo som kjent nå sist ;-)
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Årets ferie, NN

Post by joo »

Hemningberg har jeg merkelig nok ikke vært, ennå :shock: Håper det blir en tur i nær framtid.
Stusser litt på at der lages potetmos til tradisjonsretter, ikke bra.
Jaggu skal jeg innom det museet om det blir mer jobb i Kirkenes, visste ikke de hadde Il-2 der.

Ja godt noen orker skrive turfortellinger :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by tshansen »

Fy faen for en klasse det er over disse referatene! Jeg skjønner at jeg har mye å lære når det kommer til å implantere lokalhistorie på passende steder! Dette ligger an til å bli høyt premiert i løpet av sommeren!

Tusen takk for at du deler med oss! Utrolig bra referat [emoji106][emoji122]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply