Årets ferie, NN

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Jeg synes også E6 er en fin vei ... stort sett.
Artig å lese, og med de digresjoneneste ble det jo enda bedre :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Årets ferie, NN

Post by RuneMC »

Fine bilder og fin turrapport :thumleft

De lange transportetappene er egentlig det eneste som trekker ned med slike langturer - og for egen del tror jeg at jeg heller hadde kjørt rundt i Lofoten noen dager enn å dra videre nordover. Men været er jo den store jokeren der nord - finest der det er sol :)
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

RuneMC wrote:Fine bilder og fin turrapport :thumleft

De lange transportetappene er egentlig det eneste som trekker ned med slike langturer - og for egen del tror jeg at jeg heller hadde kjørt rundt i Lofoten noen dager enn å dra videre nordover. Men været er jo den store jokeren der nord - finest der det er sol :)
Enig i at der påkommer transport til og fra, men etter passering av Trondheim og omegn er mye gjort. Veien videre nord over skjuler mange perler som gjør "transporten" vel verdt. I tillegg finnes der mange ruter å velge mellom også syd av Trondheim, så med litt planlegging er problemet stort sett eliminert.

Angående Lofoten vs resten av Troms og Finnmark deler jeg ikke ditt syn. Alle nevnte regioner er særdeles severdig. Lofoten har mye flott å vise frem, men er hypa opp i forhold til resten av landsdelen. Således bør man få med seg alt. Men der er store avstander og det tar tid å dekke alt. Normal ferieperiode på 3 uker blir i minste laget om man skal rekke alt, og i så måte gir jeg deg litt medhold i momentet om transportetapper. De behøver ikke være kjedelige, men da tar de så mye tid at man ikke rekker det man ønsker før det er dags å vende hjem.

Alltid en ekstra spiss på bilder med solskinn.
Dog vil jeg slå et slag for regn og vind. Om man bare er riktig kledd er det fasinerende å kjøre i regn og blåst. Man kjenner hvordan vinden tar tak i sykkelen, og tåka langt nedi fjellene gir en trolsk opplevelse.
For egen del forutsetter det selvsagt at jeg ikke har det miserabelt i prosessen, dvs. jeg liker å være tørr og varm, og det funker. For madammens del sper vi på varmen med Gerbings varme dress, og da er også hun såre fornøyd.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Årets ferie, NN

Post by ojda »

RuneMC wrote:Fine bilder og fin turrapport :thumleft

De lange transportetappene er egentlig det eneste som trekker ned med slike langturer - og for egen del tror jeg at jeg heller hadde kjørt rundt i Lofoten noen dager enn å dra videre nordover. Men været er jo den store jokeren der nord - finest der det er sol :)
Trudde ikke du var redd for å kjøre noen extra 10`talls mil RuneMc
Stopper du i Lofoten går du jaggu glipp av masse flott, mye av det er ikke langt unna engang [-( (Andøya, Senja, Indre Troms, med artleriløyper man bare kan drømme om) \:D/

Å ja: Fantastisk masse flotte bilder her =D>

Dette var Ur-flott =D>


Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Hvor går grensa mellom transportetappe og grei mc-kjøring?
Jeg mener det knapt finnes noen kjedelige "transportetapper" her i landet ... kanskje bortsett fra Namsskogan ... eller hva det heter? Men det er jo ikke så ille ... bare litt mindre artig enn det kunne vært.
Og selv ikke der varer pinslene mere enn et par timer. Max!
Ellers kjører man gjennom fin varierende natur, på veier med varierende kvalitet og i varierende vær.
Hva er kjedelig med det.
Det er ikke transportetapper, men en lang tur med noe å se overalt.
Enig med Knut om regn og vind ... på en måte.
Jeg har en gang i ræva ... den gang folk hadde hår i tida ...
blåst av veien, og blei ikke gangfør på mange mnd.
Så man skulle tro jeg hadde lært, men neida.
Jeg gruer meg til vinden, men det er jo både spennende, skummelt og artig.
( .. litt sjokkert over å lese hva jeg selv sier ... :shock: )
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

ojda wrote:
RuneMC wrote:Fine bilder og fin turrapport :thumleft

De lange transportetappene er egentlig det eneste som trekker ned med slike langturer - og for egen del tror jeg at jeg heller hadde kjørt rundt i Lofoten noen dager enn å dra videre nordover. Men været er jo den store jokeren der nord - finest der det er sol :)
Trudde ikke du var redd for å kjøre noen extra 10`talls mil RuneMc
Stopper du i Lofoten går du jaggu glipp av masse flott, mye av det er ikke langt unna engang [-( (Andøya, Senja, Indre Troms, med artleriløyper man bare kan drømme om) \:D/

Å ja: Fantastisk masse flotte bilder her =D>

Dette var Ur-flott =D>


Image
Flott bilde. Et kjent og kjært syn for min del.
Det er tatt fra kommunegrensa mellom nordkapp og Porsanger. Ganske nøyaktig, tror jeg.
Jeg mener det er slags vær-skille akkurat der ... jeg kjører hjemmefra i gråvær, og når jeg kommer dit hvor bildet er knipset, ser jeg Skarvberget, Bringes, Treviknes og Veidnes (det lange tynne lengst bort)
Jeg trives godt langs denne veien :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Årets ferie, NN

Post by ArcticTiger »

@RuneMC: Ang. "transportetapper" så tenker du kansje på at det for dere sørpå er langt å kjøre før dere kommer til Nord-Norge? E6 sør for Steinkjer er jo tungt trafikert og det er mange lange soner med redusert hastighet, dette gjør mc-kjøringen (ja med bil og) kjedelig. Men det er jo alternative ruter for store deler av strekningen.
-Gudbrandsdalen feks. er jo et mareritt, men fra Lillehammer til Otta kan man ta den artige veien på vestsida av Lågen, her er variert vei med svinger, grus og bratte bakker med serpentinsvinger, samt lite trafikk, som gjør mc-kjøringen til en lek!
-Østerdalen med Rv. 3 er jo og litt ... når man har kjørt der noen ganger, et alternativ er å ta en av de andre øster-dalene for en avveksling. Ta feks. av ved Rena og kjør Rendalen nordover, en flott mc-vei med lite trafikk. Ved Elvål kan du velje mellom Tylldalen eller Brydalen til Tynset, flotte mc-veier.
-Alternativt kan man og kjøre lenger øst i Engerdal-Sømådal oppover til Tynset.
-Så kan man ta Tynset-Røros-Selbu, og slepper unna kjaset rundt Trondheim.
-Ved Steinkjer kan man ta av og kjøre østsida av Snåsavatnet, fin mc-vei med minimal trafikk.
-Og i Nordland har du jo Villmarksveien Fiplingdal-Korgen, mc-vei av høy klasse som før er omtalt.
- Ja også alternativet Rv 17 Kystriksveien da.

På denne måten kan følelsen av "transport" minskes, og har man i tillegg en dugandes Traktor-Mottor-Sykkel med bra kjørekomfort, gode kjøreegenskaper på mange slags vei (Multi-Strada :-k ) og en sprek 2 eller 3 syllindra mottor, ja da blir det breie smil i Jællmen hele veien nordover :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Årets ferie, NN

Post by Bikeridr »

knutk wrote: Kirkeporten Camping, Skarsvåg.
Image
Trur nok de der moroklumpene i Skarsvåg bør få igjen skolepengene for geografiundervisningen.
Longyearbyen Camping er vel nærmere 80 mil lengere nord 8)
Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by Bergen »

Fine bilder og tekst :thumleft Gir meg lyst til å dedikere noen feriedager/uker i denne landsdelen!

Hva er egentlig seneste tiden på året en kan oppleve Nord Norge? Er september/oktober for seint på året (tenker da på fjelloverganger etc)?
Fikk et råd av en Bodøværing en gang at feks Saltfjellet var tidligst mai aktivitet...
Regn eller sol spiller ingen rolle da jeg har vanntett kjøreutstyr :D
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Årets ferie, NN

Post by ArcticTiger »

I september kan det ofte være brukbart. Oktober er meir usikkert, med regn og lave temperaturer (mulig sludd/snø i høyden). Dagene begynner og å bli korte i oktober, og kjølig med nattefrost som ikkje tiner i skyggepartiene.
Last edited by ArcticTiger on 07 Aug 2016 17:26, edited 1 time in total.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Årets ferie, NN

Post by DrGreve »

Bergen wrote:Fine bilder og tekst :thumleft Gir meg lyst til å dedikere noen feriedager/uker i denne landsdelen!

Hva er egentlig seneste tiden på året en kan oppleve Nord Norge? Er september/oktober for seint på året (tenker da på fjelloverganger etc)?
Fikk et råd av en Bodøværing en gang at feks Saltfjellet var tidligst mai aktivitet...
Regn eller sol spiller ingen rolle da jeg har vanntett kjøreutstyr :D
Månedskiftet august/september for da slutter sommerfergene å gå, samt at de andre fergesambandene går fra sommer til vinterruter.
Temperaturmessig så kan man ha fine dager langt ut i september men er det klarvær og sol kan man risikere nattefrost, spesielt i høyereliggende strøk.
Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by Bergen »

Takk for svar ArcticTiger og DrGreve :thumleft Har planer om 2 uker fri i starten av september med en uke jobbing i heimen og en uke på sykkelen.
Har kjørt slike septemberturer i sørnorge mange ganger. Og da bikker temperaturen fort ned mot null grader på de mørke delene av døgnet.
Det får bli værmeldingen som får ha siste ord...
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Årets ferie, NN

Post by ArcticTiger »

På min første mc-tur til Finnmark, som var 9-13 sept. for noen år siden, så lå temperaturen på 19 gr hele veien fra Narvik til Kjøllefjord. 2 dagers kjøring i et fantastisk vær med flotte høstfarger, og veien hadde jeg stort sett for meg selv! Men det været var nok meir unntaket enn regelen :D
Hjemturen over Finnmarksvidda var kjøligere, men fortsatt sol og flott.
Her frå Kvænangsfjellet den 9 sept,, med 19 gr og blikkstille på fjorden:
Image
Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by Bergen »

Høsten er også en fin tid. Og er man heldig og får sol og blå himmel kan det måle seg med de beste sommerdagene med 20+ :D
Fint bilde som sier alt og gir rette stemning :thumleft
Post Reply