Årets ferie, NN

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Årets ferie, NN

Post by Bikeridr »

Bjerknez: De krever nærmere 300 norske pesetas for å få slippe innom porten der oppe. Hvorfor tror du jeg boycotter hele jævla griske søringeide dritten??

He, he - knutk; litt morsomt at gps-lokasjonen på bildene dine viser Silicon Valley :thumleft
Bjerknez

Re: Årets ferie, NN

Post by Bjerknez »

300 spenn pr. Snute for å se en utsikt som ligger der naturlig??
Man bygger bare gjerde rundt en fin ting liksom og krever bompenger... :smt005

Blir jo som å ta inngangsbilett i MC butikker...
Jeg betaler gjerne en slant for kaffen eller for en spesiell tjeneste, men ikke for å gå inn i butikken liksom...

Hårreisende. Da skal jeg vertfall ikke dit...
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

Bjerknez wrote:Kanonflott refferat 8)

Må man betale for å se utsikten? Hvor mye koster det?
Vi ble avkrevd 260 pr.pers, dvs. 520 for madammen og meg.

Bommen er plassert midt på vegen, og før bommen er det svært begrenset med parkeringsmuligheter. Bommen ligger 100m fra anlegget.

Om man kjører mc kan man i teorien parkere uten å passere bommen og bare spasere forbi i terrenget ved siden av. Jeg opplevde ingen form for bilettkontroll, og det tidligere gjerdet som sperra alt inne med mindre man passerte bommen er tatt ned. Mistenker også at enkelte mc-turister benyttet skisserte fremgangsmåte.

Jeg har ikke noe imot å betale for en mottatt tjeneste.
Men i dette tilfelle sliter jeg med å se hva pengene går til. Veien til Nordkapp vil uansett gå dit, da Forsvaret har en radardome like ved.
Med litt åpent sinn kunne man strekke seg til å anse 30 kr som bompenger for en god kjørevei. Med hva med resterende 230? Beats me. derav utrykket Landeveisrørveri.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

Bikeridr wrote: .......
He, he - knutk; litt morsomt at gps-lokasjonen på bildene dine viser Silicon Valley :thumleft
Tro om det er fordi bildene ligger lagra i Photobucket?

Ja ja. I det minste får de en person til å virke bereist 8)
Bjerknez

Re: Årets ferie, NN

Post by Bjerknez »

kanskje man burde gjerde inn Stegastein også og kreve penger da?
Synes det er helt på tryne. Jeg mistenker at summen av beløpet går til evt. Annen utbyggelse der som vertfall jeg regelrett driter i. Må da gå ann å kjøre dit for å se utsikten uten å betale. Så får de som vil heller betale dor andre tjenester på stedet.

Synes ikke noe om den praksisen der. Håper ikke nordlenningene har noe innvirkning på den sørlige delen av Norge. For brått må man vel betale en haug med riksdaler for å passere Trollstigen også. Dem har jo bygd ut en del der også. Men DER er det helt gratis. :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Årets ferie, NN

Post by ArcticTiger »

Penga går rett i lomma til hotell-selskapet som eier Nordkapp-anlegget. Jeg var sjøl på Nordkapp i sommar, men betalte jeg 260 kr for å komme ut på knausen? Nåh-nei-duh, ikkje denne gutten :twisted: , jeg snudde ved bommen :thumleft

@Knutk: Flott refferat, morro å sjå og lese :D
Last edited by ArcticTiger on 30 Jul 2016 18:00, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by tshansen »

Ja men nå er det også greit å ta med seg at selve anlegget der ute kostet noen millioner å bygge, samt noen milioner å drive! Å du får en relativt grei undervisning om du benytter deg av hele området og det som det har å by på! Men det skulle helt klart vært mulighet for å styre unna selve anlegget, å bare vært ute å sett på utsikten for en symbolsk sum
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Årets ferie, NN

Post by Bjerknez »

Det skjønner jeg godt :thumleft
Jeg synes det er minst like fint på Vestkapp, i følge Google streetwiew. Å der er det helt gratis, så vidt jeg vet :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by tshansen »

Bjerknez wrote:Det skjønner jeg godt :thumleft
Jeg synes det er minst like fint på Vestkapp, i følge Google streetwiew. Å der er det helt gratis, så vidt jeg vet :thumleft
Jasså, har du vært på Nordkapp før da Bjerknes? :-k Siden du sier det er like fint på Vestkapp? For det er det definitivt ikke :-s

Uansett, så takker jeg for enda et avsnitt og fantastisk referat :thumleft Jeg har jo nettopp kjørt mange av veiene du har kjørt (omtrent samtidig) så det er utrolig kjekt å lese dine skildringer på områdene =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Årets ferie, NN

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:
Bjerknez wrote:Det skjønner jeg godt :thumleft
Jeg synes det er minst like fint på Vestkapp, i følge Google streetwiew. Å der er det helt gratis, så vidt jeg vet :thumleft
Jasså, har du vært på Nordkapp før da Bjerknes? :-k Siden du sier det er like fint på Vestkapp? For det er det definitivt ikke :-s

Uansett, så takker jeg for enda et avsnitt og fantastisk referat :thumleft Jeg har jo nettopp kjørt mange av veiene du har kjørt (omtrent samtidig) så det er utrolig kjekt å lese dine skildringer på områdene =D>
Les det jeg skriver, så vil du brått få svaret ditt :thumleft

Jeg ser i ettertid at den kunne missforstås.
Jeg mente i følge streetview på begge steder og ikke bare vestkapp. Men mulig du har rett Lordy :thumleft

Uansett så er det hårrreisende å betale penger for en naturlig utsikt som har ligget der lenge før både vi og hotellutbyggerne kom til verden.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by tshansen »

Hehe, ja for jeg har virkelig lest alt du skrev to ganger, å det kom ganske utydelig fram om du hadde vært der før :lol: Men ja, Vestkapp er gratis, det er det forsåvidt om du parker sykkelen din utenfor bommen på Nordkapp også. Men Nordkapp er utrolig mye finere enn vestkapp. Å turen ut til Nordkapp er verdt både prisen og turen =D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Årets ferie, NN

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote:kanskje man burde gjerde inn Stegastein også og kreve penger da?
Synes det er helt på tryne. Jeg mistenker at summen av beløpet går til evt. Annen utbyggelse der som vertfall jeg regelrett driter i. Må da gå ann å kjøre dit for å se utsikten uten å betale. Så får de som vil heller betale dor andre tjenester på stedet.

Synes ikke noe om den praksisen der. Håper ikke nordlenningene har noe innvirkning på den sørlige delen av Norge. For brått må man vel betale en haug med riksdaler for å passere Trollstigen også. Dem har jo bygd ut en del der også. Men DER er det helt gratis. :thumleft
Hvis det er Gode Nordlenninger du beskylder for blodprisene på Nordkapp, så må du sette deg ned og lese deg litt opp på tingenes tilstand. Det er Rica-kjeden som har annektert Nordkapp og som gjør krav på å få stjele penger av turistene, både norske og utenlandske. Rica er som kjent grunnlagt og eid av en svenskeprins (Carl Bernadotte) og en kapitalistgnom fra Holmestrand (Jan Eilef Rivelsrud). Altså søringer og utlendinger som igjen driver utsuging av Nord-Norske ressurser. Ikke bidrar de til noe særlig heller ifølge NRK.
LordShaft wrote:Å turen ut til Nordkapp er verdt både prisen og turen =D> =D>
Grunnleggende uenig!
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

Rica er kjøpt opp av Scandic Hotels, som nå flagger sitt navn på Nordkapp.

For noen få år siden var hele platået innegjerdet og man kom ikke utenom bommen om man ville ut på platået.
Gjerdet er nå borte, og strengt tatt, om man parkerer på utsiden av bommen, og parkeringsplassen, kan man teknisk sett gå utpå uten å betale.

Det virka ikke som om det ble bedrevet noen form for kontrollvirksomhet.
Tror de benytter sjokkmetoden for å lokke/drive inn folk, dvs. man ruller uvitende frem til luka i sin bil/mc og trekker kortet.
Når man får vite prisen har man allerede kø bak seg, og det frister lite å backe ut der og da.

Skulle være interessant å kjent til mandatet de har for å kreve inn penger, men det er sikkert velsigna av politikerne.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Årets ferie, NN

Post by voodoodoo »

Fatter ikke poenget med Nordkapp i det hele tatt. Det er vel prototypen på en turistfelle. Attpåtil markedsfører de seg som Europas nordligste punkt til tross for at det er knivskjellodden som ligger like ved...


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Strålende referat knut :thumleft ... men du sier "lite spektakulært" ... det skal jeg komme tilbake til senere.

Jeg er født og oppvokst i Honningsvåg, så dette er en velkjent diskusjon for min del. Den har pågått så lenge jeg kan huske. Nordkapp kommune ga fra seg rettighetene på platået på 50-tallet .. i masseturismens spede ungdom, eller barndom. De så ikke potensialet den gang, og statsskog delte vel ut festekontrakter på et par tre mannsaldre i slengen.
Kommunen innså vel tabben tidlig på 70-tallet, og har siden påpekt det urimelige prisnivået, og det at ikke noe tilfaller kommunen.
Men vi har utgiftene med infrastruktur o.l
Rica, og nå Scandic, har også stort sett benyttet seg av gjestearbeidere, så det har heller ikke vært noen skatteinntekter å hente.
Jeg stusser litt over det som blir sagt om at hele området var inngjerdet ... det kan jeg ikke huske.


En del av diskusjonen har gått på plasseringen av bommen ... "vi" mener det bør selges billetter i døra ... at det ikke er akseptabelt å måtte betale store summer for å luske rundt utendørs .... ref. Allemannsretten.
Selve bygningsmassen og grotta har jo kostet en del, og har jo sine kvaliteter (jeg har jo bygget det selv)
... så til Bjerknes og andre som tror at prisen er satt av nordlendinger ... det er feil. Vi hadde gjerne sett at prisen reduseres med minst 50% .. helst mere, selv om det strengt tatt ikke bryr oss lokale en drit. Vi har gratis inngang. Det har fotgjengere og syklister også
Det snakkes om prisen nærmest over hele verden ... dårlig pr.
Av deltagerne på NN-turen var det en av ti som betalte seg inn ... dette er ikke uvanlig.
Ingen er tjent med dette prisnivået .. heller ikke eierne, vil jeg tro
Ja ja, sånn går no dagan
Post Reply