Ashland´s Alpetur

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ojda »

Nei du!!!
Uten at jeg har sett på været framover, ville jeg heller tatt med meg veien fra Lienze Kranjska Gora.
Har du tid så kjør små snirklete veierfor så å kjøre Virsic-pass.
Etter det opp på Mangart-platået det er beond ALT!
Hadde med Lorden og Snirln dit i fjor, og de klaget ikke for å si det sånn [-(

Du er jo i utgangspunktet ikke så langt unna, og det er vel stor sansynlighet for at fremtidig tur vil gå lenger Vest tenker jeg :-k
Sjekk ivertfall hva jeg snakker om før du forkaster det [-X
Fortsatt trivelig reise ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ashland´s Alpetur

Post by tshansen »

Støttes [emoji106][emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

Gårsdagens rute: https://goo.gl/maps/fDj7ZJy84K32

Dagens rute: https://goo.gl/maps/r2eaN8YKPsF2

Er jeg ett dårlig menneske?? :shock: Dårlig selvdisiplin er tegn på ett dårlig menneske, eller :-k
Jeg håper jeg ikke blir oppfattet som del i alle fall!

Jeg merket i går jeg begynte å bli veldig sliten og hadde bestemt meg for en dag hvile. Slappe av, se en film eller ta en tussletur i Lienz.
Ferie og 10 dager på mc tur er utrolig deilig - Glemme jobb, stress, hus og mas. Bare nyte livets gode sider :D

Nå er det sånn att Iselberger Hof, der jeg bor, ligger 2 meter fra veien til akkurat - Grossglockner.
Vekkerklokken var stilt på "sent" - men akkkurat i tide til å rekke frokost. Men selvfølgelig våkner jeg før hanen galer og tenker på dere-vet-hva, kjenner kribblingen i høyrehånda og rastløsheten griper om meg. 8-[ Bestemt på en hviledag, kroppen trenger det i blandt og snur jeg meg rundt. Men klarer ikke å tømme hodet ](*,)
Det er bare å stå opp og gå til frokost. Litt mat i magan og en kopp kaffe, eller tre, er aldri feil...

Mens jeg prøver å slappe av med maten og finne ut av hva enn bør få med seg i Lienz på nettet, hører jeg den ene sykkelen etter den andre tømme gieret opp bakken på utsiden av hotellet. Ser ut og konstanterer tungt skydekke, men gløtt av noe blått der oppe...
Kribblingen vil f**n ikke slippe taket og lydene fra utsiden gjør ikke saken bedre. Fanden å! Bare en ting å gjøre - Gi etter for all lyst og selv disiplin. Jeg er ett svakt menneske...
Den siste skiven og kaffekoppen blir liggendes igjen, her skal det kjøres \:D/ Ny musikk kopieres inn på mobilen mens skinndressen ryker på i en fart, samtidig som visiret på hjelmen vaskes

Tori Amos lyder i intercomen - gud for en dame! Hun har fulgt meg siden jeg var 16. "And if I die today, I´ll be the happy phantom - And I´ll go chasin´ the nuns out in the yard"
Ikke for jeg har planer å gå i pennalet på endel år ennå, men ja, akkurat i dette øyeblikk ville jeg vært "the happy phantom"
Å faktisk ha muligheten å oppleve Alpene på denne måten er magisk, vel, helst uten skyene... Med gode veier som
eneste mål samt god mat og drikke, bryte endel bariærer jeg har hatt om å dra på tur alene. Jo livet leker :thumleft

Veien opp mot bomringen og det forgjette fjell er deilig, litt imponert blir jeg av en tysker med dama på tur i en
Mazda MK2, med cab´en nede :? Jeg synes selv det er litt kjølig i lufta...

Image

Opp mot Grossglockner

Image

Image

Image

Obligatorisk stopp på Nationalpark-Platz er en selvfølge, ikke så mange her oppe så tidlig i sesongen.

Image

Image

Men det må være internasjonalt Vespa treff der i dag, hele Grossglockner lå i en eim av 2 takter - duft. Men det skal sies, noen av de kunne kjøre! Jeg tar av meg hatten for hvordan noen av de angrep svingene ned mot Zell am Zee!!
En gruppe på 10stk Audi R8 var der også, ikke ett dageligdags syn! Tror han som ledet hadde den gule bilen, R8 - klubbens egne vri på Tour de France

Image

Tommas- se carbo´n!

Image

Image

Ja - bitte, any day :)

Murmeldyr var vist noe som også levde i og rundt nasjonalparken

Image

Fy flate for noen veier og utsikt!

Image

Image

Dette må oppleves igjen en dag det er pent vær! Hvilket pass som var best dette eller Stelvio, det vet jeg jammen ikke :-k

Jeg hadde litt lyst å snu før bomringen på Zell an Zee-siden og kjøre den samme veien tilbake. Men det ble heller mot Mitterzill, Felbertauerntunnel og Tauerntal på vei tilbake til Iselsberg.
En akkurat passe runde for en avslappende dag :)

Image

Jeg hadde ikke mer enn trillet inn i garasjen til Iselberger Hof og stoppet motoren, før "ein schnaps" ble servert :D
Tydeligvis var det fast gest når folk parkerte for dagen

Er det bare meg eller er kunsten de har i rundkjøringene her "litt på kanten" :-s
Image
fun is not a straight line
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Ashland´s Alpetur

Post by BMWilly »

Får lyst på tur sørover når jeg ser og leser detta her Ashland. 20 år sia jeg kjørte der sist, så, neste år kanskje? Kjempebra referat og bilder :thumleft .
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Palma »

Steike du skriver bra, og fine bilder [emoji106] [emoji106]

Sendt herifra!
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Tommas »

Føler meg ganske sikker på at du tipper meg over kanten til å blåse et par uker i Alpene, ved først anledning ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ashland´s Alpetur

Post by tshansen »

Det lukter 3 ukers tur i september for min del [emoji56][emoji56]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

LordShaft wrote:Det lukter 3 ukers tur i september for min del [emoji56][emoji56]
aah... det høres litt tryggere ut en Juni, da slipper du opplevelser som dette :thumleft

Image
fun is not a straight line
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ashland´s Alpetur

Post by hakhap »

ashland wrote:
LordShaft wrote:Det lukter 3 ukers tur i september for min del [emoji56][emoji56]
aah... det høres litt tryggere ut en Juni, da slipper du opplevelser som dette :thumleft

Image

Husk Lorden kjørern en tysk pansertraktor så den klarer sikkert det uten problemer :lol:
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

hakhap wrote:
ashland wrote:
LordShaft wrote:Det lukter 3 ukers tur i september for min del [emoji56][emoji56]
aah... det høres litt tryggere ut en Juni, da slipper du opplevelser som dette :thumleft

Image

Husk Lorden kjørern en tysk pansertraktor så den klarer sikkert det uten problemer :lol:
:thumleft :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

Dagens rute: https://goo.gl/maps/21DjrALEhWo

Etter tips fra ojda vendte jeg i dag nesa mot Slovenia. Skal ærlig innrømme jeg ikke hadde det landet i tankene når jeg dro avgårde på denne turen :-k

Image

Tusen Takk for fantastisk tips ojda!!

Fra Lientz gikk turen via Gailbergsattel og Wurzenpass til Kranjska Gora. Vidre via Vrsic pass og Mangart-platået før turen igjen gikk tilbake til Italia.
Det skal sies Slovenia var ikke det landet jeg forbandt med flotte mc veier, der tok jeg virkelig skammelig feil :redface

Starten på Vrsic pass var nesten som å kjøre rett inn i høsten, med fargene på trærne og vissene blader på bakkenv :)

Image

Image

Image

Image

Image

Jeg kom nesten helt opp til selve Mangart-platået. Rett ved en tunell sto en bil parkert, pysete å ikke klare å passere den snøhaugen

Image

rett rundt neste sving forsvant veien under de siste restene av snø, sykkelistene strevet seg over med sykkelen på slep.

Image

Jeg pinglet ut og kjørte ned igjen, men en tanke - Det er en god grunn for å komme igjen senere ;-)
Men veien og for en utsikt, Bamsefar vet hva han snakker om her =D>

Image

Image

Image

Image

Via Predil pass og Sella Nevea pass tar jeg sikte på Purapass nord-vest over.
Aller først trengs bensin og hva i all verden er det med disse selvbetjente italienske stasjonene ](*,) De tar fanden meg ikke kort :evil: klok av skade hadde jeg klart å spare på to 5 euro sedler. 3/4 tank - Holder i massevis til enn finner en skikkelig stasjon

Ikke forstår jeg italiensk, men jeg skjønner noe er i ferde lenger fremme i veien over Purapass og tydeligvis stengt på en eller annen måtte

Image

Tok ikke sjanse på å sjekke det ut, så TomTom´en røk heller på en omprogrammering og tok turen over Mauria Pass, som viser seg å være helt glimrende, kan anbefales :-D

Dagen hadde allerede blitt alt for lang på Fazer´n og når enn leter etter passende sted for natten, ja da er de som sunket i jorden.
Ved Santo Stefano di Cadore ble det brått en ny U-sving. Oppe på en liten høyde skimtes "hotell" - skiltet. Ikke en sjel, foruten portieren, som snakker glimrende italiensk men med tegnspråk, penn og blyant blir vi enige om prisen.
Men hvem pokker leier ut ett hotell rom med bare en stikk på rommet?? Med alle elektroniske dupetitter som skal lades for morgendagen, er jeg glad for 12V uttaket på Fazer´n :)
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ojda »

Så inmari topp at du fikk rotet deg opp på min nr 1 veibit i Europa =D>
Det samme skjedde med meg og kjerringa første gang jeg var der oppe,
vi blei ståend litte granne leger opp men opplevelsen føltes ikke ampurtert av den grunn.
Derfor vet jeg du har hatt en fantastisk dag.
Å Virsic er ikke til å blåse av den heller.
Flott både opp brosteinsvingene, å for ikke å nevne når man vrir litt på rulla nedover på andre siden 8)
Et fantastis skue er det også om man tar seg tid til å se :lol:
Åsså er det bare enda mer fantastisk neste gang du snubler innom, å når toppen =D>
Hvor mange dager har u igjen av turen nå da :-k
Kos deg fortsatt, det skal vare hele vinteren [-X
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

En helt fantastisk dag i dag oida :D

Når enn først var i området, måtte det sjekkes ut :thumleft Jeg skal tippe jeg ikke kunne være langt unna toppen, før jeg måtte snu?? Litt imponert var jeg over alle arbeiderene som feiet, renset og skuffet vekk sten og løv fra veien opp til plstået!

Tenkte å få med meg Timmelsjoch på vei nordover og en liten runde i vestre deler av Østerike. Før jeg satser på Kiel-Oslo til helgen.
fun is not a straight line
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Tommas »

Slovenia ja, hvem skulle trodd det 8)

God tur videre, ser frem til neste oppdatering!

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ashland´s Alpetur

Post by tshansen »

Jeg kan ikke forstå annet enn at dette oppfordrer og inspirerer langt fler til å ta turen nedover alpene alene. Dette e utrolig artig lesning, å bildene er spot on! Er noen av de tatt med gopro eller? :-k

Veldig synd du ikke kom deg helt opp, men det spiller jo liten rolle. Det er jo sinnsykt fet utsikt hele veien der.

Blir du å kjøre alpepass helt til du svinger oppover igjen eller tar du en lengre tur hjemover? I så fall, er det mange høydepunkter men drit kjedelige veier til :-# (sammenlignet med det du har kjørt siste ukene)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply