Ashland´s Alpetur

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ashland´s Alpetur

Post by tshansen »

Dette er så magisk å lese Ashland =D> =D> Utrolig kult av deg å dele på denne måten :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Kant1 »

...og her sitter jeg i Nordsjøen, med tårer i øynene, når jeg leser om turen din, du er knallflink å formidle og jeg gleder meg allerede til neste kapittel. Kult gjort å kjøre aleine nedover, det er kjekt å kjøre flere (selvsagt) men personlig har jeg ikke noe imot en solotur i ny og ned.
Og han pølseselgeren har Lordn også festet på film, når vi var nedover ifjor :D
God tur videre, og hold oss oppdatert :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Bikeridr »

Kjempeflott turreferat.
Planen var jo Stelvio i fjor, men det ble droppet grunnet hjemlige omstendigheter.
I år var året jeg skulle avgårde, men så ble det etpar kaffebesøk av jhn her på "Lofoten" med beskjed at "alpene, de forsvinner ikke, og det er Nord-Norge-tur i år". Sååeh.. Da blir det alpene til neste sommer. Jeg leser og noterer meg steder, ideer og overnattingsplasser på turen din :D
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Tommas »

Digger nye episode!

Blir spennende å se hvor ferden går i morgen 8)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

Bare trivelig og moro å dele turen med dere :)
Var litt skeptisk til så lang solo tur. Men har vist seg å gå helt fint, utrolig hva folk enn kommer i kontakt med når enn er alene på tur

Får beklage evt skriveleifer, glemte å legge inn word på maskina før turen og skrivemåten min er ikke alltid den beste...

Skal nok holde dere videre oppdatert :thumleft 8)
fun is not a straight line
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Johnnykn »

God tur i morgen :thumleft
Gleder meg allerede til å lese oppdateringene som kommer :D
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Ashland´s Alpetur

Post by freddy123 »

Dette er så bra [emoji2] beste underholdningen i hele dag [emoji106]

Jeg syntes de som reiser nedover solo har litt baller jeg [emoji2] det er ikke farlige eller noe sånt men ligger utenfor min comfort sone ihvertfall, men må man så må man da kjører en jo alt i sitt eget tempo og treffer sikkert på flere pratesyke folk [emoji23]

Tipp topp gleder meg til og lese neste posten allerede [emoji2]

Føler egentlig at jeg skulle slengt meg med på den turen din så hadde det blitt 2 fz8 på tur i alpene....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Flanker »

Jeg koser med med hvert eneste ord! Keep it up [emoji106]
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

Italia er ett veldig religiøst og katolsk land. Men kan noen fortelle meg hvorfor de har sånne små bygg langs veien, med Ave Maria figurer og kors i??

De har riktignok en litt mer aggresiv kjørestil her, men så gæli er det ikke...
fun is not a straight line
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ashland´s Alpetur

Post by DrGreve »

ashland wrote:Italia er ett veldig religiøst og katolsk land. Men kan noen fortelle meg hvorfor de har sånne små bygg langs veien, med Ave Maria figurer og kors i??

De har riktignok en litt mer aggresiv kjørestil her, men så gæli er det ikke...
He, he, jeg har ikke noe svar til spørsmålet men betraktningen var morsom :)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

DrGreve wrote:
ashland wrote:Italia er ett veldig religiøst og katolsk land. Men kan noen fortelle meg hvorfor de har sånne små bygg langs veien, med Ave Maria figurer og kors i??

De har riktignok en litt mer aggresiv kjørestil her, men så gæli er det ikke...
He, he, jeg har ikke noe svar til spørsmålet men betraktningen var morsom :)
Det er den eneste logiske forklaringen jeg kom opp med :thumleft

Fikk dessverre aldri stoppet og tatt bilde, det skal jeg få gjort i morgen. Noen var bare ett kors, mens andre var
nesten som små kirker
fun is not a straight line
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Tommas »

Litt googling:
In Italy the roadside Madonna is a common sight both on the side of buildings and along roads in small enclosures. These are expected to bring spiritual relief to people who pass them.[17] Some Madonnas statues are placed around Italian towns and villages as a matter of protection, or as a commemoration of a reported miracle.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Ashland´s Alpetur

Post by freddy123 »

Når kommer dagens rapport a ashland ventet i spenning her [emoji41]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

Jobber med saken :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

Regntunge skyer overalt hvor enn så i dag morges, her var det bare å pakke med seg regndressen direkt.
Ikke mindre enn 6 pass i en sånn passe rundtur var programmert inn på TomTom´en. Det skulle mer enn litt regn for å stoppe en ellers så deilig dag

Dagens rute gikk mot klokka: https://goo.gl/maps/cMUw8sTcyGR2

Husets eldre dame kommer ut i gangen i det jeg er på vei ut døra og prøver å fortelle meg noe på tysk. Jeg kunne ikke forstå noe av det, hvorpå hun prøver igjen. Denne gang med mer innlevelse med både hender og armer. Hun skjønner att jeg ikke forstår ett kløyva ord.
Brått lyster hun opp "Bitte, nicht styrten, Bitte" sier hun med nevene i vært som hun skulle holde i ett styre.
"Aaah... Nein, ish køren sher forsiktish" Hun er skeptisk, men ser litt lettere til mots ut. Det var akkurat som å høre mamma :redface

Midt oppe på det første passet fikk jeg plutselig se bensinlampa hadde begynnt å blinke, svarte f**n!!! Det gikk så det lyste opp i hjelmen, krem idiot å ikke tenke på å fylle tanken før jeg startet ](*,)
Bare å be til høyere makter det ikke var for langt til neste bensinstasjon [-o< Første og beste stasjon i neste landsby ble svingt inn på. En ubetjent sak og selvfølgelig var kortautomaten på hel-italiensk, f**n

Som Jeremy Clarkson sier: "How hard can it be??"
Inn med kortet og opp kommer en lang feilmelding og automaten spytter det like fort ut igjen. "Jøss, ikke dekning eller er det feil med kortet" tenker jeg i mitt stille sinn og inn med neste. Det samme gjentar seg, svarte f**n :evil:
Ok, inn med det tredje og siste og selvfølgelig syptter hærligheten like fort ut det kortet også. Da går det så det lyser rundt meg, desperat etter suppe som jeg var. :smt013
Om ikke de to arbeiderene rett vedsiden av kunne norske banneord fra før av, fikk de en god innføring der og da. Den ene kommer bort og babbler noe på italiensk og peker på både kort - sporet og seddel innmateren
Svarte, seddler hadde jeg jo. Ned i lommeboka igjen. Hæ*****e! Der var fire 50euro seddler og selvfølgelig småmynt.
Han forsto jeg var en snule frustrert og forbannet, men var jammen ikke snauere enn han ropte på kollegaen sin og raste ut en lang tirade på italiensk. Hjelpsomme som de var fikk de sammen vekslet den ene 50 - lappen min :-D :-D

"aah... grazie, fiel danke, thank you, spatziba, tuuusen takk" Smilte jeg og bukket. De var som sendt fra sjefen i
øverste etasje, kansje han hørte meg til slutt :-k

Med full tank, blid, førnøyd og med Tori Amos på øret. Gikk turen vidre mot Passo di Rolle. Tempoet var betraktelig lavere i dag med tanke på regn og våte veier, men asfalten var også tidvis veldig dårlig og hullete. Spesielt Cereda Pass og det mindre Duran Pass.
Etter byen "Dont" :-s lurer på om de kan engelsk der :lol: Hjalp det veldig på veiene og tempoet steg igjen

Nydelige bakker opp mot Palafavera

Image

Sulten hadde begynt å melde seg, dermed begynte letingen etter en restaurant. Det meste så både stengt og lukket ut, til og med privathusene?? Skitrekkene vitner om ett vintersted område, så jeg regnet med det var dertil dødt her om sommeren.
Til slutt traff jeg blink i Selva di Cadore, skilt på utsiden, stoler og parasoller og to biler. Jøss da, det holder i massevis :)
Servitrisa snakket brilliant italiensk og med italiensk meny, var det bare å gjøre som vanlig. (Jeg er bortimot alt spisende, bortsett fra McDonald, BurgerKing osv, det er ikke mat...) Løsningen er å finne noe som ser moro ut, omtrent midt i prisleiet på menyen, peke, nikke og smile pent til kelneren
Hva som kommer er alltid like moro 8-[ Denne gang ble det full blink: Grillet lammekjøtt, soppstuing og salat, perfekt!

Er det rart enn trives i slikt landskap?

Image

Image


Pordoipasset var helt fantastisk =D>
Her slapp enn å holde tellingen på ant svinger også, de var nummererte...

Image

I en av dem lå rester av flere blomsterbuketter, bilder og lysrester. Her hadde tydeligvis noen omkommet.
En aldri så liten tankevekker og høyrehånden roet automatisk av siste biten hjem

Vel hjemme i Haus Herta var det bare å sette regndress, sokker og støvler til tørk. Vanntette støvler står høyt på lista, men merkelig nok glemmer enn det så fort sola skinner :redface

Image
fun is not a straight line
Post Reply