Ashland´s Alpetur
Posted: 07 Jun 2016 20:34
Ikke helt upåvirket av alle andres referater og reiseskildringer fra Europa og Alpe turer, ble det bestemt i vinter att Alpene sto på årets ønske-liste, om sommerferien gikk i boks
Juni ble etterhvert innvilget, dermed ble en billett med Color Magic, Oslo -Kiel, en forsinket julegave til meg selv
Etter å lest litt om Alpepass var det fort noen som stakk seg ut, med 3uker til rådighet var det å velge fra øverste hylle og en nogenlunde rute lagt opp.
1. juni hadde Fazer´n fått ny gummi og ett 12V uttak, en dertil liten bærbar datamaskin, Alpekart og alt annet som er kjekt å ha på langtur annskaffet
Autobahn og Rothenburg ob der Tauber som destinasjon første dag ble programmert på GPS´en. Motorvei er i utgangspunktet kjedelig i seg selv. Milene fløy imidlertid unna når en Seat Leon, en Mustang og etterhvert en Mercedes E300h bøy opp til dans, vokste hornene ut av hjelmen og Fazer´n fikk dra ut hele 6. giret sitt Hva som var mest imponerende, Seat´n eller Fazer´n sin prestasjon - 228 ble observert før trafikken ble tatt igjen.
Ved nærmere ettertanke var det kansje greit
En natt på ett anstendig hotell, med tilhørende schweinshaxe og mørkt øl var det tid for senga, første passet var planlagt dagen derpå.
Rothenburg ob der Tauber
Altdorf var innplottet på TomTom´en, med tillhørende Autobaaaaan Terrenget hadde begynt å forandre seg fra det flate i nord, til mer innbydende landskap. Autobahn ble dermed byttet ut med mindre veier.
Med tidenes største feil avkjøring mot Klausenpass endte dagen i Schwändi, en liten idyllisk landsby i fjellsiden. Ett
B&B - skilt med tilhørende "Offen" ble for forlokkende
Utsikt fra Hotellrommet hos Unique Bed and Breakfast
Dagen derpå hadde jeg avtalt å møte Chris i Altdorf, han hadde fri fra jobb og hadde tilbydd seg å guide meg gjennom helgen.
Via My Route-app var en itn-fil med vei beskrivelse laget og overført til TomTom´en. Når den ble åpnet klarte jeg kunststykket å velge "Svingete Vei" alternativet. Det burde ringe en bjelle når den brått ba meg ta av hovedveien og oppover i fjellsiden Det jeg til slutt havnet utpå, der ville jeg hatt problemer å møte en annen motorsykkel i svingene... Gudene vet hvordan de kjørte bil der Men så idyllisk
Vel nede på hovedveien ble ruten på nytt lastet opp, denne gang med "Miljøvennlig Rute" valgt...
Tåke ned fra Klausenpass
I nydelig vær, uten en eneste bobil, sykkelist eller annen trafikk ble Furkapass passert. Planen var å svinge av i Ulrichen og kjøre Nufenenpass på vei til Lugano.
Privat garasje med hotell rommet
Bak delen med å reise tidlig i Juni er att alle passene ikke er åpnet for sesongen. Det viste seg att både Nufenenpass og Grimselpass forsatt var vinterstengt Ingen av oss hadde tenkt den tanken.
Simplonpass og vei 337 mot Locarno ble dermed fort løsningen, som skulle vise seg å bli en litt lang omvei.
Med Grimselpass stengt, ble den berømte "Ur-sirkelen" byttet ut med Lukmanierpass, Oberalppass og det
berømte St. Gottard passet dagen derpå.
Lukmanier Pass
Hotel Belvedere, Grimselpass
Furkapass rett frem, Grimselpass mot høyre
Grimselpass
Siden det eldste St Gotthardpass - veien, den brosten belagte, delvis forsatt var begravd i snø, puh... var valget lett, det ble den nye delen ned mot Airolo, utsikten utover dalen, vel, bildet taler for seg...
Airolo
Etter ett tårevått farvel med Chris når helgen var over, noen må jo jobbe mens andre har ferie. Satt jeg nesen mot San Bernardino-passet alene.
Uten forstyrrende sykkelister, campingvogner og bobiler på veiene, hadde jeg alle muligheter for å gladgasse som enn selv ville
Med Ramstein, Armin van Buuren og Kaizers Orchestra på headsettet fra mobilen. Å ikke annet mål for dagen enn veien, er det ikke vanskelig å kose seg i dette området Veiene er fantastiske og landskapet er brutalt vakkert!!
i Splügen ble det brått forandring i planene når kartet ble studert over en kopp kaffe, Splügenpass og Malojapass virket forlokkende.
Splügenpass
Malojapass
For andre gang skulle det vise seg att veiene ble mye dårligere når grensen mellom Sveits og Italia ble passert, noe jeg håper på er ren tilfeldighet, siden Dolomittene er ett av målene de to neste ukene...
Mens ett par weissbier ble fortært, ble dagens plan Julierpass, Flüelapass om Livingo og Bernina Pass. Tunge skyer truet stadig i horisonteen, det er tydeligvis litt ustadig vær i regionen, men hvem lar vel noe sånt ødelegge en ellers så flott dag?
Etter ett par lette skurer måtte tilslutt regndressen på, det ble for truende i horisonten ned mot St. Mortz...
Den regndressen er verdt sin vekt i gull, sammen med Airhawk puta. Det snør i kjelleren hos Gamle Erik og griser flyr før jeg i hele tatt overveier en tur på mer enn 50 mil uten den!! Foreløpig står triptelleren på 2200km, uten å vært plaget av annet enn litt værkende knær
To be continued...
Juni ble etterhvert innvilget, dermed ble en billett med Color Magic, Oslo -Kiel, en forsinket julegave til meg selv
Etter å lest litt om Alpepass var det fort noen som stakk seg ut, med 3uker til rådighet var det å velge fra øverste hylle og en nogenlunde rute lagt opp.
1. juni hadde Fazer´n fått ny gummi og ett 12V uttak, en dertil liten bærbar datamaskin, Alpekart og alt annet som er kjekt å ha på langtur annskaffet
Autobahn og Rothenburg ob der Tauber som destinasjon første dag ble programmert på GPS´en. Motorvei er i utgangspunktet kjedelig i seg selv. Milene fløy imidlertid unna når en Seat Leon, en Mustang og etterhvert en Mercedes E300h bøy opp til dans, vokste hornene ut av hjelmen og Fazer´n fikk dra ut hele 6. giret sitt Hva som var mest imponerende, Seat´n eller Fazer´n sin prestasjon - 228 ble observert før trafikken ble tatt igjen.
Ved nærmere ettertanke var det kansje greit
En natt på ett anstendig hotell, med tilhørende schweinshaxe og mørkt øl var det tid for senga, første passet var planlagt dagen derpå.
Rothenburg ob der Tauber
Altdorf var innplottet på TomTom´en, med tillhørende Autobaaaaan Terrenget hadde begynt å forandre seg fra det flate i nord, til mer innbydende landskap. Autobahn ble dermed byttet ut med mindre veier.
Med tidenes største feil avkjøring mot Klausenpass endte dagen i Schwändi, en liten idyllisk landsby i fjellsiden. Ett
B&B - skilt med tilhørende "Offen" ble for forlokkende
Utsikt fra Hotellrommet hos Unique Bed and Breakfast
Dagen derpå hadde jeg avtalt å møte Chris i Altdorf, han hadde fri fra jobb og hadde tilbydd seg å guide meg gjennom helgen.
Via My Route-app var en itn-fil med vei beskrivelse laget og overført til TomTom´en. Når den ble åpnet klarte jeg kunststykket å velge "Svingete Vei" alternativet. Det burde ringe en bjelle når den brått ba meg ta av hovedveien og oppover i fjellsiden Det jeg til slutt havnet utpå, der ville jeg hatt problemer å møte en annen motorsykkel i svingene... Gudene vet hvordan de kjørte bil der Men så idyllisk
Vel nede på hovedveien ble ruten på nytt lastet opp, denne gang med "Miljøvennlig Rute" valgt...
Tåke ned fra Klausenpass
I nydelig vær, uten en eneste bobil, sykkelist eller annen trafikk ble Furkapass passert. Planen var å svinge av i Ulrichen og kjøre Nufenenpass på vei til Lugano.
Privat garasje med hotell rommet
Bak delen med å reise tidlig i Juni er att alle passene ikke er åpnet for sesongen. Det viste seg att både Nufenenpass og Grimselpass forsatt var vinterstengt Ingen av oss hadde tenkt den tanken.
Simplonpass og vei 337 mot Locarno ble dermed fort løsningen, som skulle vise seg å bli en litt lang omvei.
Med Grimselpass stengt, ble den berømte "Ur-sirkelen" byttet ut med Lukmanierpass, Oberalppass og det
berømte St. Gottard passet dagen derpå.
Lukmanier Pass
Hotel Belvedere, Grimselpass
Furkapass rett frem, Grimselpass mot høyre
Grimselpass
Siden det eldste St Gotthardpass - veien, den brosten belagte, delvis forsatt var begravd i snø, puh... var valget lett, det ble den nye delen ned mot Airolo, utsikten utover dalen, vel, bildet taler for seg...
Airolo
Etter ett tårevått farvel med Chris når helgen var over, noen må jo jobbe mens andre har ferie. Satt jeg nesen mot San Bernardino-passet alene.
Uten forstyrrende sykkelister, campingvogner og bobiler på veiene, hadde jeg alle muligheter for å gladgasse som enn selv ville
Med Ramstein, Armin van Buuren og Kaizers Orchestra på headsettet fra mobilen. Å ikke annet mål for dagen enn veien, er det ikke vanskelig å kose seg i dette området Veiene er fantastiske og landskapet er brutalt vakkert!!
i Splügen ble det brått forandring i planene når kartet ble studert over en kopp kaffe, Splügenpass og Malojapass virket forlokkende.
Splügenpass
Malojapass
For andre gang skulle det vise seg att veiene ble mye dårligere når grensen mellom Sveits og Italia ble passert, noe jeg håper på er ren tilfeldighet, siden Dolomittene er ett av målene de to neste ukene...
Mens ett par weissbier ble fortært, ble dagens plan Julierpass, Flüelapass om Livingo og Bernina Pass. Tunge skyer truet stadig i horisonteen, det er tydeligvis litt ustadig vær i regionen, men hvem lar vel noe sånt ødelegge en ellers så flott dag?
Etter ett par lette skurer måtte tilslutt regndressen på, det ble for truende i horisonten ned mot St. Mortz...
Den regndressen er verdt sin vekt i gull, sammen med Airhawk puta. Det snør i kjelleren hos Gamle Erik og griser flyr før jeg i hele tatt overveier en tur på mer enn 50 mil uten den!! Foreløpig står triptelleren på 2200km, uten å vært plaget av annet enn litt værkende knær
To be continued...