Ashland´s Alpetur

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Post Reply
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

Ikke helt upåvirket av alle andres referater og reiseskildringer fra Europa og Alpe turer, ble det bestemt i vinter att Alpene sto på årets ønske-liste, om sommerferien gikk i boks :)
Juni ble etterhvert innvilget, dermed ble en billett med Color Magic, Oslo -Kiel, en forsinket julegave til meg selv \:D/

Etter å lest litt om Alpepass var det fort noen som stakk seg ut, med 3uker til rådighet var det å velge fra øverste hylle og en nogenlunde rute lagt opp.

1. juni hadde Fazer´n fått ny gummi og ett 12V uttak, en dertil liten bærbar datamaskin, Alpekart og alt annet som er kjekt å ha på langtur annskaffet

Image


Image


Autobahn og Rothenburg ob der Tauber som destinasjon første dag ble programmert på GPS´en. Motorvei er i utgangspunktet kjedelig i seg selv. Milene fløy imidlertid unna når en Seat Leon, en Mustang og etterhvert en Mercedes E300h bøy opp til dans, vokste hornene ut av hjelmen og Fazer´n fikk dra ut hele 6. giret sitt :roll: Hva som var mest imponerende, Seat´n eller Fazer´n sin prestasjon - 228 ble observert før trafikken ble tatt igjen.
Ved nærmere ettertanke var det kansje greit :redface 8-[

Image

En natt på ett anstendig hotell, med tilhørende schweinshaxe og mørkt øl var det tid for senga, første passet var planlagt dagen derpå.


ImageRothenburg ob der Tauber


Image

Altdorf var innplottet på TomTom´en, med tillhørende Autobaaaaan :twisted: Terrenget hadde begynt å forandre seg fra det flate i nord, til mer innbydende landskap. Autobahn ble dermed byttet ut med mindre veier.
Med tidenes største feil avkjøring mot Klausenpass endte dagen i Schwändi, en liten idyllisk landsby i fjellsiden. Ett
B&B - skilt med tilhørende "Offen" ble for forlokkende

ImageUtsikt fra Hotellrommet hos Unique Bed and Breakfast

Dagen derpå hadde jeg avtalt å møte Chris i Altdorf, han hadde fri fra jobb og hadde tilbydd seg å guide meg gjennom helgen.
Via My Route-app var en itn-fil med vei beskrivelse laget og overført til TomTom´en. Når den ble åpnet klarte jeg kunststykket å velge "Svingete Vei" alternativet. Det burde ringe en bjelle når den brått ba meg ta av hovedveien og oppover i fjellsiden :-s Det jeg til slutt havnet utpå, der ville jeg hatt problemer å møte en annen motorsykkel i svingene... Gudene vet hvordan de kjørte bil der :shock: Men så idyllisk :love

Image

Vel nede på hovedveien ble ruten på nytt lastet opp, denne gang med "Miljøvennlig Rute" valgt...


ImageTåke ned fra Klausenpass

I nydelig vær, uten en eneste bobil, sykkelist eller annen trafikk ble Furkapass passert. Planen var å svinge av i Ulrichen og kjøre Nufenenpass på vei til Lugano.

ImagePrivat garasje med hotell rommet

Bak delen med å reise tidlig i Juni er att alle passene ikke er åpnet for sesongen. Det viste seg att både Nufenenpass og Grimselpass forsatt var vinterstengt ](*,) Ingen av oss hadde tenkt den tanken.
Simplonpass og vei 337 mot Locarno ble dermed fort løsningen, som skulle vise seg å bli en litt lang omvei.

Med Grimselpass stengt, ble den berømte "Ur-sirkelen" byttet ut med Lukmanierpass, Oberalppass og det
berømte St. Gottard passet dagen derpå.

ImageLukmanier Pass

ImageHotel Belvedere, Grimselpass

Furkapass rett frem, Grimselpass mot høyre
ImageGrimselpass

Image


Image


Siden det eldste St Gotthardpass - veien, den brosten belagte, delvis forsatt var begravd i snø, puh... var valget lett, det ble den nye delen ned mot Airolo, utsikten utover dalen, vel, bildet taler for seg...

ImageAirolo

Etter ett tårevått farvel med Chris når helgen var over, noen må jo jobbe mens andre har ferie. Satt jeg nesen mot San Bernardino-passet alene.
Uten forstyrrende sykkelister, campingvogner og bobiler på veiene, hadde jeg alle muligheter for å gladgasse som enn selv ville :D
Med Ramstein, Armin van Buuren og Kaizers Orchestra på headsettet fra mobilen. Å ikke annet mål for dagen enn veien, er det ikke vanskelig å kose seg i dette området 8) Veiene er fantastiske og landskapet er brutalt vakkert!!
i Splügen ble det brått forandring i planene når kartet ble studert over en kopp kaffe, Splügenpass og Malojapass virket forlokkende.

ImageSplügenpass

ImageMalojapass

For andre gang skulle det vise seg att veiene ble mye dårligere når grensen mellom Sveits og Italia ble passert, noe jeg håper på er ren tilfeldighet, siden Dolomittene er ett av målene de to neste ukene...

Mens ett par weissbier ble fortært, ble dagens plan Julierpass, Flüelapass om Livingo og Bernina Pass. Tunge skyer truet stadig i horisonteen, det er tydeligvis litt ustadig vær i regionen, men hvem lar vel noe sånt ødelegge en ellers så flott dag?
Etter ett par lette skurer måtte tilslutt regndressen på, det ble for truende i horisonten ned mot St. Mortz...

Den regndressen er verdt sin vekt i gull, sammen med Airhawk puta. Det snør i kjelleren hos Gamle Erik og griser flyr før jeg i hele tatt overveier en tur på mer enn 50 mil uten den!! Foreløpig står triptelleren på 2200km, uten å vært plaget av annet enn litt værkende knær ;-)

To be continued...
fun is not a straight line
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Tommas »

Herlig!

Sikkert et lurt tidspunkt å reise på. Gleder meg til mer bilder og tekst :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ashland´s Alpetur

Post by DrGreve »

Jeg bare elsker reisereferatene som publiseres på dette forumet :thumleft
Supert, Ashland.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

Takk for det :thumleft

Er ikke så flink til å skrive, men skal gjøre ett godt forsøk :)
fun is not a straight line
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Toven »

Supert at du tar deg tid til å dele! Moro å lese og se bilder :D
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Ashland´s Alpetur

Post by freddy123 »

Jævlig bra skrevet ashland reiselysten vekkes her oss meg og jeg mimrer litt tilbake til den alpeturen jeg hadde Ifjor med vill natur kalde øl og god mat [emoji2]

Fortsett med bilder og tekst sånn live report er helt tipp topp [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Leffy »

Det kribler i kroppen... Herlig :thumleft Synd ikke alle passene har åpnet enda, men da har du iallefall en unnskyldning til og dra nedover igjen :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ashland´s Alpetur

Post by tshansen »

Herregud så lyst jeg har å være i samme posisjon som deg nå [emoji106] utrolig kjekt med slike oppdateringer! Kos deg videre på tur [emoji122] flotte bilder
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Bjerknez »

Lekkert Ashland... lekkert 8)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ojda »

Jeg har egentlig ikke helt skjønt hvorfor jeg ikke bare hear erklert at denne turen er jeg med på, men sånn ble det nå :(
Kos deg masse, det er fullt mulig selv alene. Jeg har prøvet :thumleft
Men ta deg tid til å oppdatere oss misunnelige her hjemme :(

Det du kaller (forsøk på å skrive) er gull for noen av oss :thumleft
So keep it comming :-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Norse »

Knallbra reiseberetning dette. :thumleft
Du skriver kjempebra, så her gleder jeg meg til å lese MER!! Fortsatt god tur \:D/ \:D/ \:D/
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Ashland´s Alpetur

Post by BMWilly »

Bare å fortsette med detta ashland. Meget bra :thumleft
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Snikkeren »

ashland wrote:Takk for det :thumleft

Er ikke så flink til å skrive, men skal gjøre ett godt forsøk :)
Synes dette er helt supert jeg, så kom ikke her og si du ikke er så flink å skrive. [emoji106] Keep it coming. [emoji328][emoji328][emoji328]
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s Alpetur

Post by ashland »

Takk for alle gode tilbakemeldinger :D
Dagen nærmer seg slutten, men er kommer litt til...

Jeg har ikke for vane å våkne før klokka piper, men i dag gjør jeg det. Kjenner det kribler i kroppen etter å komme meg avgårde.

Passo del Stelvio, Stilfspasset eller Stelviopasset - Kjært barn har mange navn, i dag står det endelig på programmet :)
Klokken er ennå alt for tidlig, så rekker en runde med nyheter og diverse, før linsene må settes på. Jeg er
vokst opp på 80 - tallet, men heldigvis husker jeg ingenting av de gille fargene, sånn som det GRØNNE badet til hotellrommet. Her våkner enn om morgenen :shock: :-#

Image

En deilig ting med alpene er ost. (U)heldigvis eier jeg ikke skam i livet over enkelte ting, så ostefatet ble rikelig besøkt, kaffekopper en skiftarbeider verdig hadde de også på hotellet

Image

Oppover Val Bernina

Image

Image

Dagens plan var å nå Syd-Tirol og Dolomittene, litt små dristig, siden TomTom´en mente det ville ta litt over 5 timer fra Silvaplana, dog uten pauser. Ruten ble lagt om Livingo, Stelviopasset og Val Venosta, ett grønt og frodig dalføre. Dog ikke så spennende.

Image

Mens ett par kaffekopper ble fortært i Merano og kartet studert. Ble det på ny forandring i planene å ruten lagt om
via Gampenpass og Mendelpass.

Stelvio passet er ett kapittel for seg selv, for en opplevelse! En Lotus raste forbi meg i bakkene oppover fra Bormiro. Selvfølgelig måtte jeg prøve å holde følge, men fy flate å han kunne kjøre :shock: Det var bare å slakke av etter to svinger...

Image

Her var det også første gang på turen jeg faktisk møtte endel folk, biler og motorsykkler. Opp fra vestsiden i mer og mer snø, men i strålende sol runder jeg øverste sving og kommer markedsplassen imøte. Obligatorisk fotografering måtte til!
Det luktet litt forlokkende av alle pølsegrillerene der oppe, så en bratwurst ble bestilt av den blideste pølseselgeren jeg har møtt :)
Bildene taler litt for seg selv...

Image

Image

Image

Image

Image

Nedover mot Val Venosta / Østsiden av Stelvio

Image

Image


Gampenpass var ingen høydare, men Mendelpass tok det godt igjen! Deilige lange slakke svinger :smt060 Hårnålsvinger har sin sjarm, men når enn kan gladgasse gjennom akkurat passe doserte svinger - Da leker livet \:D/
Etter Bolzano skjærte jeg rett ut til høyre. Michelin Map og Motorrad Powerkarten over Alpen und Gardasee mente det
var der de "grønn - merkede" veiene lå. De hadde helt rett!!

Klokka var kommet godt ut på ettermiddagen og på ny truet mørke skyer i horisonten :evil: Noe som betydde det var dags for å finne ett rom for natten.

Nova Levante så ut som en koselig by når jeg passerte den, så her var det bare å ta en U-sving å se etter overnattnings muligheter
To hoteller ble vudert, men ingen av de hadde biler på utsiden og så rimelig døde ut. Ingen godt tegn... På måfå svingte Fazer´n oppover i lia, da flere skilt med en seng på pekte i den rettningen.
Midt i en høyresving får jeg øye på ett bitte lite gult skilt på en veranda - "zimmer frei" Dette så lovende ut :D

Image

En eldre dame åpner døren, hun kunne ikke ett ord engelsk, men dertil flytende tysk. Pokker å jeg som droppet ut av tysken i 7. klasse, etter bare tre måneder ](*,)
Med min brilliant dårlige tysk, fingre, armer og ben kommuniserte vi meget bra. Rom for natten hadde hun og viste vei opp i 2. etg. Dobbeltseng, baderom med dusj og en egen balkong.
"Aahh... disse ist sher shøn" fikk jeg ut. "Aber, øøh... preis?"
Med fingrene og en dørkarm tegnet damen tallet 36.
"das is sher goot, ja. Ish take de rom" - Gud hvor jeg skulle kunnet litt bedre tysk :redface

Videre ble en samtale om hvor jeg kom fra, hadde vært og skulle på norsk, engelsk, tysk og finger språk utført. Det er ikke så vanlig med norske turister her. Iallefall ikke noen om har kjørt "ein vrom vrom, ja? De heile veeg" Motorrad heter det vist på tysk... :roll:
Und fur Frühstück? spør damen med ett smil. "Hmm... kaffe, melk, brot, kese unt marmeladen?"
Jo, det lot seg ordne, damen pekte på klokken og tallet 8 ble tegnet på en ny dørkarm

Enn kommer langt bare enn prøver og tørr å by litt på seg selv.

Jeg hadde ikke mer enn parkert Fazer´n før ett forykende tordenvær røk gjennom dalføret, skal si det ga gjennklang i fjellsidene!

Image

Etter litt leting og spørring, fant jeg en ryddig restaurant som serverte både fast og flytende føde 8) Winersnitzel her nede har virkelig ikke noe med de greiene vi finner i frysedisken til Rema [-X

Image

Morgendagen?
Det er en full tank bensin, litt småknask i tankvesken sammen med kartboka. Her skal det nytes :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ashland´s Alpetur

Post by Snikkeren »

Dæven dette høres jo bare helt fantastisk ut. Og det er helt utrolig hva man kan få kommunisert med litt kropsspråk, enkelte gloser på diverse språk og litt skribling. [emoji106]
Post Reply