Hardanger Poker Run 2016
Foto: Elisabeth Berg Hasshttps://goo.gl/maps/Xc89yGTdrX82LocaToWeb'en min ville ikke spille pÄ lag i dag, sÄ ruten er plottet i google maps
Den store dagen er endelig kommet, eller endelig er litt feil Ä si... jeg er som med alt annet, forbanna utÄlmodig! SÄ jeg og Roald kjÞrte inn til Heimdal GÄrd dagen fÞr resten av folket skulle komme. Det skal ogsÄ sies at vi var klar over at Onkel hadde nok Ä gjÞre, sÄ det var helt greit Ä kunne dra dit Ä bidra litt

Det er tidlig morgen, jeg er klar, sykkelen er pakket og jeg tar "den" berÞmte kaffekoppen for Ä fÄ fart pÄ systemet (mÄ som regel to kopper til)
Jeg hadde avtalt med Roald om at vi skulle mĂžtes klokken 10:00 pĂ„ Horisont i Ă
sane, men siden jeg ikke trengte Ä kjÞre innom polet forandret vi de planene til Rema ett tusen nÄr vi var klar
Det tikket inn en melding, ganske tidlig.....
"bare pakke ferdig sÄ er jeg klar" StrÄlende, vi er foran skjema... Jeg kaster pÄ meg traktor bunaden Ä legger i veg! MÄtte innom Ä handle det mest nÞdvendige.

Sykkelen er sÄ stor at jeg fant det lettere Ä handle en pakke WetWipes Ä ha i hver sidekoffert i stede for Ä gÄ rundt

Fikk handlet inn noen burker med pils, men hvor faen ble Roald av??

Klokken var 09:30 ?
Solen begynte Ä ta tak, det var en anelse hot Ä stÄ i full bunad, sÄ her var det bare Ä kaste klÊrne Ä smÞre seg med tÄlmodighet

Klokken blir 10:00, ingen Roald

Klokken 10:30 (mener jeg) rullet Roald endelig inn pÄ plassen med et lurt smil om munnen

Han beklaget at han ble litt sen. Det gikk selvfÞlgelig helt fint (viktig Ä overdrive litt) men jeg fikk anledning til Ä dÞpe vÄr alles kjÊre Roald med nytt navn

Captian Slow

Det er alltid like kjekt Ä mÞte Roald. Praten sitter alltid lÞst, det dukker alltid en god historie opp og det blir mye latter. Han fÄr seg en smokeabellos fÞr turen gÄr videre mot Heimdal GÄrd.

Captain Slow hadde ikke fÄtt i seg kaffe enda, sÄ vi tok oss en stopp pÄ BjÞrkheim slik at han kunne fÄ i seg det mest nÞdvendige han ogsÄ. En kaffekopp og Vestlandslefsen

Vi lÞser ett og annet verdensproblem Ä er skjÞnt enige om at dette er en helg vi har gledet oss lenge til. Det er en anelse med forventning i luften, selv om den er vanskelig Ä "kjenne" da det sitter en tungt parfymert eldre dame pÄ benken ved siden av meg. Reis til H******, hva er det de eldre damene har i sprayflaskene sine

I dag er vi enig om Ă„ bare ta raskeste vei til mĂ„l, vi har begge kjĂžrt disse veiene alt for mange ganger. SĂ„ det er ingen behov for Ă„ nyte turen sĂ„ voldsomt. Vi er klar over at det stĂ„r en Onkel Ă„ sliter rĂŠven av seg pĂ„ andre siden av fjorden, sĂ„ vi hadde ikke samvittighet til Ă„ slĂžse vekk for mye tid. Jeg er jo meg selv lik, jeg kan ikke en fergerute i hele Norge! Ă
er det noe vi har nok av her pÄ Vestlandet sÄ er det ferger. Vi kommer oss til fergen Ä triller rett ombord. De lukker faktisk bommen rett bak oss. Du snakker meg om lotto

Det ringer fra tankvesken min, Stian har fulgt med pÄ LocaToWeb'en min (som fungerte sporadisk) Ä kunne forklare meg veien opp til han, slik at jeg kunne snike meg innom Ä kaste fra meg det som jeg eventuelt ville kaste fra meg der, fÄ nÞkkel og se hvordan han hadde det. Han hadde vÊrt Ä hjulpet Onkel, men skulle ha seg en tur pÄ fjellet.
Jeg svingte av til Stian, Roald fortsatte videre til Onkel. De bor jo et steinkast unna hverandre i luftlinje. Det er utrolig kjekt Ä se igjen Stian. Praten gÄr som vi skulle sett hverandre i gÄr og det hagler inn med spydigheter begge veier

Akkurat slik jeg liker det. Vi gjorde unna nĂždvendige papirarbeid, fikk utlevert diverse nĂždvendigheter og sikkerhetsprosedyrer

FÞr jeg ble sendt avgÄrde til Onkel. Stian skulle joine oss senere pÄ kvelden nÄr han kom ned fra fjellet

Heimdal GÄrd i all sin prakt. Captain Slow hadde vÊrt innom bensinstasjonen Ä kjÞpt seg en "hot dog" som vi sier i Bergen (pÞlse i brÞd) SÄ vi rullet inn pÄ tunet omtrent samtidig. Det var ingen Onkel Ä se??

Joda, Onkel var bare inne Ă„ spiste litt mat i mellom slagene! Han tar oss vel imot og Ăžnsker oss hjertelig velkommen til gards etterfulgt av latter, Ă„ jeg siterer
"helvete den er svÊr,-" Jeg stÄr jo fortsatt i traktor bunaden, sÄ hva vet han om det?

Det er liten tvil om at alle er spent pÄ hva denne helgen vil bringe. Han kan fortelle at Tommas er pÄ vei i dag, han var lei jobb Ä ville komme dagen fÞr han ogsÄ.
Vi diskuterer litt hvor ruten skal gÄ, hvilke planer som er lagt og hva som er forventet for at dette skal gÄ mest mulig pÄ skinner. Det krever jo litt Ä arrangere Hardanger Poker Run 2016.
Vi fÄr tillatelse av Onkel til Ä ha lette i antrekket, sÄ vi smyger oss elegant inn i hver sin langbukse med hvite legger

Nok prat, nÄ skal det jobbes!!

La oss si det slik, Onkel har rygget med henger fĂžr

Han og Roald skal kjÞre noe boss, tÞmme en henger, vaske et kjÞleskap ja listen er lang... Jeg blir satt til Ä lage noe arbeidsbukker som skal bli langbord av, men de skal ogsÄ kunne brukes igjen til nettopp arbeidsbukker. Siden jeg er utdannet snekker, fikk jeg det Êrefulle oppdrag! NÄ hÞrer det med til historien at jeg ikke har snekret sÄ veldig voldsomt de siste 10 Ärene. NÄr du starter "jobben" med Ä fordype deg i cosinus, sinus og tangen.... Ja da har du bommet

Men det var ingen grunn til Ä hvile, her var det bare Ä tenke enkelt Ä sette igang! Bukker skulle det bli. Onkel hadde vÊrt Ä handlet noe 98x48 sÄ det var bare Ä slÄ seg lÞs. DÊven det tok tid Ä smelle sammen noen bukker haha. Jeg tok jo en reprise av Annecy i fjor sommer. GÄ med singlet uten Ä smÞre meg med solkrem
Det er helt utrolig hvor mye arbeid en fÄr gjort nÄr gode venner er samlet Ä holder framdriften oppe. Anne, hertuginnen av Heimdal GÄrd, lÞper sikk sakk mellom oss, sÞrger for at vi holder vÊskebalansen i sjakk og deler ut arbeidsoppgaver nÄr det er behov.
Det er liten tvil om hvem som er sjefen pÄ Heimdal gÄrd

Alle stÞrre prosjekter mÄ ha en god arbeidsleder, er det ikke slik?
Mellom arbeidsoppgaver, rÞverhistorier og mye latter sjekker vi LocaToWeb og kan bekrefte at Tommas er like om hjÞrne. Det ser ut som han har hatt en Älreit tur i finevÊret og vi blir enige om Ä gi han en varm velkomst nÄr han endelig triller inn pÄ tunet

Det er forbanna synd at jeg ikke har med lyd til bildet over

Tyske schlagers rister pÄ popanlegget, alle synger med og det er forbanna god stemning
Anne annonserer at det blir middag litt senere, sÄ jeg fÄr sykkelen min bort til Stian sÄ det blir mulig Ä ta seg en pils. Stian har hatt en flott fjelltur og hiver seg med bort til Onkel igjen. Det var godt Ä fÄ dusjet av seg litt svette og sagspon. Men det er fortsatt mye som mÄ gjÞres dagen fÞr dagen, sÄ her er det ingen grunn til Ä hvile.

Grillene mÄ gjÞres klar, presenninger mÄ henges opp, langbord mÄ dekkes, kjÞleskap mÄ hentes, osv osv... Naboen, Mr Wheelie dukker opp Ä er behjelpelig med bil Ä henger! Lyskuler skal pÄ plass, ja det skal rett og slett gjÞres riktig fint fÞr en fÄr storfint besÞk. Det hÞres ogsÄ med til historien, uten Ä gÄ for mye inn pÄ det, at de bukkene jeg hadde stÄtt Ä laget hele dagen... De ble ikke brukt til langbord

Det ble leid inn bord og stoler fra det lokale grendahuset.

Nyskjerrige naboer er ogsÄ innom for Ä hÞre/se hva vi driver med. Det er tydeligvis mange som har fÄtt med seg at det skal vÊre aktivitet her i helgen. Det blir omsider kveld, Ä den middagen vi skulle ha, ble vel mer en god kvelds vil jeg si

Det er jÊvlig sÄ tiden flyr nÄr du har det kjekt og jobber samtidig.

Noen av dere husker kanskje dette bildet fra i fjor sommer? FÞr alpeturen? Ja i sÄ fall... Det ser ikke slik ut lengre

Vi nyter oss en bedre kvelds, fantastisk grillmat med alt av tilbehĂžr og god drikke

DĂŠven sĂ„ slikt smaker etter en lang dag i solen. Anne vet ikke hva godt hun kan gjĂžre. Ă
la en ting vÊre sagt. Du kommer ikke pÄ Heimdal GÄrd uten Ä fÄ 5 stjernes oppvartning.
Ă
jeg bestemte meg for at fra i dag kjĂŠre Anne, ja fra i dag er du Tante i min bok!!
Som noen vet, har jeg en tendens til Ä finne pÄ diverse kallenavn til folk. Dette er ALDRI negativt ment fra mitt hold. FÄr du deg deg et kallenavn er det et tegn pÄ at du er ekstremt godt likt, og jeg har den dypeste respekt for den du er og hva du stÄr for.
SĂ„ Onkel og Tante

Takk for en utrolig bra dag!!!
FÞr vi pakker sammen for kvelden, mÄ det puttes kort i konvolutter Ä siste detaljene rundt Runnet legges! Vi skal tidlig opp Ä rekke Fergen i morgen, vi skal ha et prÞverun av lÞypen i morgen, dobbeltsjekke at vi har god tid og at dette kan bli en god tur for alle

Klokken er 06:48 og det er sÄ klamt pÄ rommet at det er ikke til Ä tro.... Solen kiler meg bokstaveligtalt i fisen! Jeg tenkte jo ikke pÄ Ä trekke igjen gardinene kvelden fÞr

GlÞtter pÄ klokken, jepp.... tidlig oppe, once again! Men det gjÞr fint lite, det ble ikke veldig mange pilsene i gÄr. I dag skal vi kjÞre gjennom PokerRun lÞypen

Du kan tro vi gleder oss

Stian er tidlig oppe han ogsÄ, han bedriver en del faderlige aktiviteter. Det er litt logistikk med to ungdommer i hus, yngste sÞnnen hans er blitt sjuk, sÄ det spÞker litt for dagens aktiviteter for hans del

Jeg sÞrger for at kamera er "satt opp" og fÄr i meg en kaffekopp. Sitter igrunn bare Ä venter pÄ at klokken skal bli nok til Ä kunne mÞte resten av gjengen pÄ fÞrste fergen
Dessverre sÄ skal det ha seg slik at Stian blir hjemme i dag! Guttungen er selvfÞlgelig pri en, men han joiner oss ut til fergen bare for Ä fÄ luftet seg litt.
Jeg og Stian er som kjent tidlig ute... Resten av gjengen derimot

Du snakker om Ă„ rulle inn i siste liten

FÞrste stopp blir Mundheim, her skal quattrokim mÞte oss Ä slÄ fÞlge store deler av dagen. Han kan dessverre ikke vÊre med pÄ hele PokerRun, men lar ikke en slik dag gÄ til spille

Vi er fremme litt fÞr han, vi sjekker LocaToWeb'en Ä ser at han ikke er lenger unna enn at det gÄr an Ä vente pÄ han

I den forbindelse benytter gutta seg av muligheten til Ă„ knipse noen bilder

Tommas konsentrerer seg om Ă„ forevige den fantastiske utsikten

Hardanger viser seg fra sin aller beste side i dag. Tempoet blir lagt relativt tidlig, Ä vi cruiser bestemt videre mot Norheimsund. Rett fÞr Strandebarm er det en relativt Älreit sving, jeg ligger i ledelsen og beordrer gutta til Ä kjÞre litt tilbake Ä komme pÄ rad og rekke. Jeg klarer selvfÞlgelig Ä knote med en knapp, sÄ jeg fÄr dessverre ikke med meg Onkel i det han suser forbi med godt nedlegg

Gutta fortsetter som perler pÄ en snor, jeg kaster meg etter... Vi har jo tross alt en liten tidsramme Ä forholde oss til i dag

Men det kan se ut som Onkel oppdager at vi har bedre tid enn fÞrst antatt, sÄ vi tar oss noen stopp pÄ veien. Han forteller ivrig etter hukommelsen og kan komme med litt o-fag stoff til Tommas som ikke har vÊrt pÄ disse kanter med lokalkjent guide

Onkel slutter aldri Ä imponere pÄ dette feltet. Den mannen har autistiske trekk

Vi stopper i Norheimsund, fyller tankene pÄ syklene, hander inn litt proviant fÞr vi kjÞrer innom Yamaha forhandleren Ä legger fra oss fÞrste bunke med konvolutter

Vi kjĂžrer strake veien mot Granvin og Ulvik. For oss som er lokalkjent vet vi hva som er i ferd med Ă„ mĂžte oss... Ekstremt fin svingete vei

Her var det rett og slett ikke rom for Ä stoppe Ä ta noe bilder. Her var flyten sÄ fin at det mÄtte bare holdes gÄende
Jeg ligger bak bÄde Onkel og quattrokim til Ä begynne med, men de fikk seg en nÊr GSA opplevelse Ä vinket meg elegant forbi

Midt oppe pÄ den flaten med den store fossen, stod der en buss med hele lasten midt i veien... Jeg klemte inn flÞyten Ä holdt den inne til alle hadde flyttet seg. De viste ikke veldig stor interesse av Ä vike for oss som kom kjÞrende
Vel nede i Ulvik, etter en bedre opplevelse over fjellet var det rom for litt mat. Vi kikker pÄ klokken Ä ser at vi har veldig god tid. Vi har nesten 2 timer fÞr vi mÄ begynne Ä tenke pÄ Ä kjÞre videre mot Kinsarvik.

Det ble bestilt pizza, menyen var ganske enkel for oss motorsyklister. Du hadde 4 stk Ä velge mellom. Lite, middels eller mye kjÞtt ogsÄ hadde de vegetar Pizza
Noen med litt mindre sofistikert gane enn jeg har syns jeg var vel raus med terningen nÄr det kom til denne pizza'en. For all del, den var god, men langt ifra noe hÞydare
Vi fikk utvekslet noen gode rÞverhistorier, fleipet litt pÄ hverandres bekostning Ä kommet med gode anbefalinger til to stk mc-par som satt pÄ bordet ved siden av oss. De vurderte litt om de skulle kjÞre ekstra langt i dag eller i morgen. Siden det var annonsert litt smÄdrypp fra spÄdamene i TV2 anbefalte vi de Ä gjÞre det i dag. VÊret kunne jo ikke bli bedre
Vi satt fra oss en ny boks med konvolutter og satt kursen mot Kinsarvik og fergen til Utne. Vi mÄtte ha oss et lite stopp pÄ Hardangerbrua

Fy flate for et skue.
Vi gladgasset videre, Tommas smilte fra Ăžre til Ăžre og vi kan vel trygt si at dette var en opplevelse av de sjeldne
Det er noe helt magisk med Ä kjÞre langs Hardangerfjorden. Du kjÞrer gjennom markene og gÄrdene til folk. Det stÄr tett i tett med diverse frukt trÊr og luktene er bare helt magisk. Det er rett og slett et eventyr som bare mÄ oppleves pÄ denne tiden av Äret. Det er pÄ slike dager en innser hvor forbanna bortskjemt en er som bor sÄ nÊrt slike veier og omrÄder

Vel fremme pÄ fergekaien fikk vi oss en liten pause til. Her var det sÄ latterlig varmt. Jeg mÄtte bare snike meg inn i skyggen. Solen stod pÄ grilling og mine noe solbrente isse hadde ikke behov for mer sol i dag

Rudolf er rÞd pÄ nesen, jeg er rÞd mellom skuldrene
Det plager meg enda at jeg ikke tok med meg kamera opp pÄ soldekk... Uansett hvor du snur deg sÄ har du tidenes postkort! 4 vannscootere kommer haglende... De leker seg pÄ bÞlgene til fergen Ä herjer rundt oss. Rett og slett utrolig kult. Fikk med meg en del av det pÄ diverse videosnutter pÄ snap, men glemte Ä lagre de
FergebillettÞren kjÞrte selv sykkel og hadde mange spÞrsmÄl til oss, samt behov for Ä fortelle litt hvor mye han kjÞrte sykkel selv. Slik er alltid hyggelig. Han glemte seg nesten helt bort nÄr han skulle ta betalt for turen over
Vel fremme i Utne tar vi turen videre mot turens siste stoppested (for PokerRun'et) Hardanger Kulturgalleri. Fra hovedveien er det ca 3 km med grusvei bortover her. Yes!! endelig skal jeg fÄ prÞve traktoren pÄ grus

Du snakker om bambi pÄ isen. NÄr jeg ser hvordan de andre bare suste avgÄrde med sine sykler, sÄ var det nesten flaut Ä ligge Ä nÞle med traktor. DÊven sÄ jeg mÄ fÄ Þve meg pÄ Ä kjÞre pÄ grus! Det er helt skandale hvor dÄrlig jeg er. Men men, Þvelse gjÞr mester
Vi stoppet litt Ă„ beundret utsikten.

Noen ganger ser det veldig lite mandig ut med sÄ lite kamera Tommas

Du verden for en utsikt og for et sted

Vi fikk lagt fra oss siste boks med konvolutter og undertegnede tok ledelsen ut pÄ grusen igjen. Joda, jaggu faen klarte jeg Ä kjÞre feil. Havnet ned pÄ en byggeplass med Onkel hakk i hel... Du har kjÞrt feil din klovn

Onkel spant avgÄrde Ä suste oppover pÄ riktig vei igjen. Jeg slet med Ä holde fÞlge... hvordan i alle dager er det mulig Ä kjÞre sÄnn pÄ grus, med slik sykkel og de dekka

Det blir for dumt

hehe
Vi gir Toven, som er kommet til bygda en lyd pÄ LocaToWeb'en om Ä mÞte oss i Jondal. Han stÄr pÄ en avstikker Ä venter pÄ at vi skal dukke opp. Onkel anbefaler oss Ä ta en tur opp pÄ folgefonna nÄr vi er her. Han mÄ suse videre hjem til gÄrden, da han venter langt flere gjester utover ettermiddagen. Men jeg, Tommas, Toven og quattrokim har ikke vÊrt her oppe fÞr, sÄ vi kaster oss i vei. Det skal vise seg Ä vÊre ganske dÄrlige veier oppover her. Mye rullegrus i veibanen, mye telehiv og smalt som fy! For oss pÄ traktor var det greit, men kan tenke meg det var periodisk utfordrende for de to andre
Utsikten og stemningen veide fort opp for den dÄrlige veien opp

Det er fÞrste gang jeg har opplevd at det er bedre utsikt pÄ vei opp enn det var pÄ toppen

PĂ„ parkeringsplassen til skisenteret var det ikke mulig Ă„ se noe

SÄ vi rullet bare videre igjen Ä knipset noen bilder pÄ vei nedover. Toven var relativt lite fornÞyd med veien oppover, sÄ han trillet rolig til bunn, han gadd ikke drive Ä stoppe for bilder, fult forstÄelig

Vi kom ned til et vann, eller hva det var. Uansett sÄ var det sÄpass spektakulÊrt at vi mÄtte knipse noen bilder. Aldri sett sÄ blÄtt vann i fjellet fÞr. Det ser ut som et basseng i syden

Vi hadde oss en liten stopp til pÄ vei nedover, der satt jeg fra meg sykkelen pÄ sidestÞtten, men ikke i gir! Jeg sÄ bare den begynne Ä trille i sidesynet

Jeg klarte heldigvis Ä avverge katastrofen. Satan, det bor jaggu meg power i denne kroppen ogsÄ nÄr det stÄr om sykkelen hehe

fikk tak i styret Ă„ slet den opp, heldigvis stod jeg stĂžtt og den var ikke nedi

Jaja, en kraftig lĂŠrepenge til seg selv.

Toven stod nede med bommen Ä ventet pÄ oss, vi var alle enige om at vi var godt sliten Ä ville hjem Ä begynne pÄ pilsen. Det var ogsÄ kommet kjentfolk pÄ tunet til Onkel og Tante, sÄ det var bare Ä klemme til "hjemover"
Jeg kjĂžrte innom Stian, fikk parkert sykkelen, tatt meg en dusj og jekket meg en kald pils..... #denfĂžlelsen

Stian var privatsjÄfÞren min i kveld, han hadde lagt hjemme Ä slikket sol pÄ terassen. Litt misunnelig pÄ turen vi hadde hatt, men han skulle fÄ sin mulighet i morgen

I det vi svinger inn pÄ tunet er det kommet godt med folk allerede

Flere kjente og noen mindre kjente ansikter. SÄ det vare bare Ä ta den pÄlagte hilserunden. Det var et gledelig gjensyn med folket jeg kjente, Ä utrolig hyggelig Ä stifte nye bekjentskaper med de jeg ikke hadde hilst pÄ

Praten gikk lÞst og folket sÄ ut til Ä kose rÊven av seg. Dette var digg. Vi fikk fyr pÄ ene grillen, de som skulle ha seg middag fikk ordnet med det. Andre slukket tÞrsten med diverse rariteter. Dette hadde vÊrt en fantastisk dag.

Norse viser kunstneriske evner bak grillen, mens de to andre fĂžlger nĂžye med! Her er mye Ă„ lĂŠre gutter

Svidd utenpÄ, rÄ i midten og en dunst av tennvÊske

Smaken av sommer
Tante og Onkel er godt fornÞyd med at sÄ mange har villet ta seg turen til Hardanger denne helgen Ä stiller ivrig opp for fotografen

Det er mye folk som skal bli kjent, det er latter og god stemning uansett hvor en snur seg. Jeg jeg hilst pÄ de fleste her fÞr og det er like artig hver gang, Ä se hvor godt likesinnede motorsyklister gÄr overens! Jeg fikk ogsÄ gleden av Ä hilse pÄ KliffArne for fÞrste gang

Ă
for et hyggelig mĂžte det ble! Utrolig hyggelig at han og fruen tok turen
Vi satt oss godt tilrette i LÞen... Det var fortsatt litt smÄtteri som mÄtte ordnes, sÄ vertene lÞpte litt fram og tilbake (forstÄelig nok)
Det gikk ikke lange tiden fÞr latteren satt lÞst og folket delte diverse historier. Det kan hende undertegnede delte mer enn han burde, men sÄnn er det Ä bryte isen av og til

Jeg er ogsÄ overrasket over hvor lett vi motorsyklister lÞser verdensproblemer etter noen pils og litt brennevin

Vi er alle enig om Ä ta det rolig i dag. Vi skal jo tross alt opp Ä kjÞre hele dagen i morgen. Det er jo dagen fÞr dagen, Ä en mÄ liksom holde litt igjen, for i sÄ godt selskap er det vanskelig Ä gi seg fÞrst
Lasse Liten og Amalie kommer litt senere enn fÞrst antatt pga et uhell ved fergen. Utrolig tÞft at dere fortsatt tok turen Ä deltok. Slikt stÄr det jaggu meg respekt av. Bergen kommer ogsÄ sigende etterhvert Ä finner seg til rette i Mannehulen til Onkel. JK95 og fruen kommer seg vel frem de ogsÄ. Bare tanken pÄ hun som har satt pÄ sÄ mange mil er imponerende i seg selv.
Jeg trekker meg stille tilbake for i kveld, sitter pÄ med Stian "hjem" igjen. Sengen kaller, vi skal opp Ä skape magi om fÄ timer
Vi setter alarmen pÄ 07:00, sier godnatt og jeg triller relativt raskt inn i drÞmmeland.
Bzzzz......bzzzzz telefonen dirrer og "oppmuntring" hyler fra hÞyttaleren!!! Det er tidlig morgen pÄ den store dagen. Det er bare Ä storme gjennom dusjen, Stian kakker pÄ dÞren, forsikrer seg om at jeg skal ha egg og bacon til frokost. Jeg takker beskjedent ja

Ä sleper skroget gjennom noen pistrete stÄler. Det er lite som er sÄ godt som en dusj om morgenen
Vi bestemmer oss egentlig for Ä bruke minst mulig tid, sÄ vi fÄr starte i god tid fra Onkel la med resten av gjengen. Vi er jo som eksemplarisk ungdom alltid tidlig ute

Det koker pÄ tunet til Hemdal gÄrd. Det er andre som er tidlig oppe Ä klar for dagens morro.

Bamsefar har tatt ansvar Ä gjort det mulig for freddy Ä kunne vÊre med pÄ HPR. Slikt stÄr det respekt av!! Selv om jeg har en viss anelse om at bamsefar trives godt som Los og fyrtÄrn for den yngre garde

Jeg har hvertfall ekstremt gode erfaringer med Oslo Losen

Onkel og Stian er skjÞnt enig om hvem som har tÞffeste sykkelen pÄ tunet i dag

Et bilde lyger ikke!

Det fyller seg gradvis opp pÄ tunet, det kommer stadig sykler med kjente og ukjente fjes. Det dukker opp lokale kjenninger og folk som er mindre kjent. Det er jÊvlig artig Ä se at det er sÄ stor respons rundt dette arrangementet

Onkel hever stemmen, ber om oppmerksomheten og gir noen greie retningslinjer pÄ hva som er planen for dagen. Da var vi igang!! Den ene sykkelen etter den andre starer opp Ä ruller avgÄrde mot fÞrste fergen. Slikt fÄr jeg gÄsehud av! Det lukter eksos, dalen er fylt av lett gjenkjennelig lyd og Hardanger PokerRun er igang!! Lykke til folkens

Du er ikke klar over hva du har satt igang Onkel

I det vi ruller inn pÄ fergekaien er det mange som sperrer opp Þynene

Det er et ganske fantastisk skue med sÄ mange syklister pÄ samme sted.

PÄ fergen, fÄr jeg oppdrag i Ä dele ut fÞrste konvoluttene.... sÄ det ble dÄrlig med bilder. Praten gÄr lÞst, Ä vi blir noe lattermild nÄr vi ser en sivil passelat stÄr fÞrst i kÞen bak oss

Nok en pÄminner om at dette er en kosetur
Alle er like ivrig etter Ä komme seg avgÄrde, vi fÄr prata og vitset litt pÄ fergen. Jekket opp alle sine forventninger litt og lagt listen for en fantastisk dag pÄ 2 hjul.
Stian er ivrig som alltid Ä legger seg i tet. Han setter tempoet Ä loser oss som perler pÄ en snor mot Norheimsund. Det er alltid litt vanskelig Ä vite hvor hardt en skal kjÞre nÄr sÄ mange kjÞrer pÄ tur ilag. vi cruiser gjennom alle de smÄ bygdene mot Yamaha, hvor vi skal fÄ vÊrt neste kort. Bilister vi mÞter viser hensyn Ä slepper oss villig forbi. Det er mÞrke skyer pÄ himmelen, men alle hÄper pÄ det beste, selv om spÄdamene i Tv2 har sagt at det skal komme litt drypp utpÄ dagen

Yamaha Norheimsund har Äpnet dÞrene til butikken sin, stilt med litt proviant og noe godt Ä drikke! Slikt liker vi

To lokale helter som skal vise seg Ă„ bli ekstremt hyggelig bekjentskap. DĂŠven for en komedie

I det vi passerer Kvanndal, gÄr det liksom litt tregt... Det virker nesten som alle ligger Ä venter pÄ at noen tar ansvar Ä legger listen. Jeg er ikke tung Ä be, sÄ jeg sniker meg sakte framover i feltet Ä legger meg fremst, jeg ser i speilet at flere henger seg pÄ. En trenger ikke ligge i kortesje over ulvikfjellet

SÄ her er det bare Ä finne sitt eget tempo, aktpÄgivende og varsomt (selvfÞlgelig)

I det vi ruller inn til Granvin kommer det litt drypp pÄ visiret. Det holder seg heldigvis tÞrt over Ulvikfjellet for noen av oss, Ä undertegnede fÄr ikke regn pÄ seg fÞr han har parkert sykkelen i Ulvik

Det er rom for mat, drikke og enda et kort! En del av oss har begynt Ä rope pÄ seg seier allerede

Lykken skulle selvfĂžlgelig ha det til Ă„ bli annerledes

Den grÞnne kafé yter strÄlende service og virker veldig fornÞyd med at vi har valgt Ä legge turen innom her.

Vi har masser av tid, sÄ det er god tid til Ä bli bedre kjent. Noen forteller skrÞner, andre diskuterer utstyr og ikke minst veiene sÄ langt. Der er tilogmed noen som er villig til Ä jukse til seg potten

Eller kalles det juks i poker?

SpÄkonene tok feil denne gangen ogsÄ. Det var ikke bare det at det skulle komme litt drypp, men himmelen skulle virkelig Äpne seg for anledningen. NÄr gud skapte noe sÄ vakkert, sÞrget han for at det ble vasket grundig flere ganger i uken
Jeg fÞler virkelig med de som ikke hadde med seg regndress eller vanntette klÊr. For det kom mye regn pÄ kort tid
Jeg syns det var litt py nÄr det kom regn, men nÄr en fÞrst hadde kommet seg i regndressen, skalket alle luker Ä lagt seg ut pÄ veien ble sorgen fort snudd til latter. Fy flate det er gÞy Ä teste sykkelen sin i skikkelig mÞkkavÊr! SÄ lenge en holder seg tÞrr er jo det ikke noe Ä ta pÄ vei for. Det var litt stivt de fÞrste kilometerne, men det lÞsnet fort opp Ä vi kjÞrte med god driv videre til Kinsarvik.
Turen gÄr mer eller mindre i rolig tempo helt til siste punkt pÄ turen! Hardanger Kunstgalleri... Her blir siste og avgjÞrende kort delt ut

Den grusveien pÄ 3 km ble nok forbannet av en del etter sÄ mye regn. For det var ikke lett grus nÄ lengre

Fy flate for en suppe, pÄ slike dager er jeg veldig glad for at jeg kjÞrer traktor og ikke R sykkel

Alle pÄ plass for siste og avgjÞrende kort... nemlig byttekortet. Her var det muligheter for Ä toppe heile driten! Siden mange var gira pÄ Ä komme seg hjem Ä vaske sykkelen

ble det tatt en sjefsavgjÞrelse pÄ at vi gjorde unna siste rest her. SÄ alle var samlet Ä en vinner kunne kÄres.

La oss si det slik, jeg har aldri vÊrt noe pokerspiller, men jeg hadde noe innbytterpuls nÄr jeg skulle bytte ene kortet. DÊven han sÞkke det hadde gjort seg med en konge til

Ikke at potten var sÄ viktig, heder og Êre var langt stÞrre gevinst

Jaja, all Êre til mannen med beste hÄnden... Mener Ä huske det var tress i ess eller konge som var vinnende hÄnd. Jeg husker dessverre ikke navnet pÄ vinneren, men gratulere sÄ mye til deg

GĂžy var det, selv om jeg ikke vant
Herfra var det bare Ä komme seg hjem. NÄ var flere i fest humÞr og klar for tÞrre klÊr. Det var bare Ä skalke alle luker Ä begi seg ut pÄ de siste milene. I kveld skulle det festes. Jeg havnet bak KliffArne som kjÞrte med oppakning og passasjer. Kunne han sÄ kunne jeg! Det gikk i god driv tilbake

Takk for turen og fĂžlget
Vel fremme med Stian var det de 3 S'ene som stod for tur. (shit, shower and shave) PĂ„ med grilldressen og inn til resten av folket. Det rant inn med folk, solen tok ansvar Ă„ tittet gjennom skyene. For en dag dette hadde vĂŠrt. For en suksess!!
Mye av festen skal forbli en hemmelighet, noe mÄ en vÊre tilstede for Ä fÄ oppleve

Men det var et par hÞydepunkt som mÄ skrives om.
BusaTrond hadde vĂŠrt innom Porsgrunn Porselen Ă„ kjĂžpt et passelig glass til Onkel med passende gravering fra alle oss

Det var en beskjeden gave og en stor takk fra oss til deg Onkel.
Triumph Vest med ordre fra selveste Dronningen

Slo deg og tante til hertug og hertuginne av Kanteburry, noe som skal sies Ä vÊre noe av det vittigste jeg har vÊrt med pÄ

Fantastisk tale

Som mange vet er jeg en mann av fÄ ord

Ă
jeg vil pÄ vegne av meg selv og alle oss fra Mc-forumet takk for et helt fantastisk arrangement.
Gjestfriheten du og tante viser. MÄten dere byr pÄ dere selv og inkluderer alle pÄ er helt unik. Jeg er nok en gang overveldet av hva du er villig til Ä gjÞre for andre.
SÄ kjÊre Onkel og Tante, Hertug og Hertuginne av Kanteburry, tusen takk for et fantastisk arrangement, takk for en uforglemmelig helg, Ä la oss bare hÄpe at dette ga mersmak Ä dere finner ut at dere vil arrangere et nytt PokerRun ved en senere anledning

Jeg vil ogsÄ fÄ takke for turen alle sammen, jeg vil takke for alle gode historier og at sÄ mange har gitt meg muligheten til Ä stifte nye vennskap. Det har vÊrt en helt magisk helg for min del. HÄper alle koste seg like mye som jeg gjorde.
Takk til dere som har tatt dere tid til Ă„ lese
Mvh
Thomas