JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Siste kapittel på plass!

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

LordShaft wrote:Fantastisk lesing Tommas :-) Håper du legger samlet referat i egen tråd når alt er kommet "ut" :lol:
Takker så mye. Jeg er litt streng med meg selv, så synes ikke det blir spesielt bra eller morsomt :redface

Hakker meg gjennom resten nå, så kan Ojda få slippe til med noen bilder :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by ojda »

LordShaft wrote:Fantastisk lesing Tommas :-) Håper du legger samlet referat i egen tråd når alt er kommet "ut" :lol:

Fantastiske bilder av strålende natur. Men hvem er det sin kjøter som ligger i sofaen der :shock:

Det der er da ingen kjøter, det er et Stankelbein :lol:
Men hu var ganske kul, og visste å nyte livet :thumleft


@Tommas det er ikke så mye jeg har å bidra med, vi stoppa jo stortsett de samme stedene ;-)
Men jeg er fornøyd med den jobben du har gjort hittil, så skal jeg supplere med noen
bilde av trynet ditt 8) Tror faktisk det bare jeg som produserte ett selfie i løpet av turen \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

Søndag:

Etter en natt på sovesal #1 hos Snikkeren, som jeg igjen må få takke for gjestfriheten, ble det disket opp med frokost ved langbordet.

Vi hadde kvelden før kommet frem til noen konklusjoner, som ikke var besudlet av hverken øl eller whisky:

- Geiranger fikk vente. Med trollstigen stengt, så ble veien for lang og det var like greit å vente til alt er åpent.
- Sognefjellet slo også til med -9 grader på natten og ned mot -6 på dagen. Det fristet heller ikke nevneverdig :shock:

Derfor siktet vi oss inn på en solid runde i forbindelse med Atlanterhavsvegen, og tilhørende herligheter, før vi skulle finne et sted å overnatte "etter Åndalsnes en gang". Det skal nevnes at folk som meg, som blir lett nevrotiske av forumbilder som klipper forhjul, ikke har det lett med slik lemfeldig omgang med planlegging av overnattinger. Men jeg prøvde å holde masken, samt den tøffe biker-imagen...

Været så lovende ut. Yr meldte ikke opphold, så ingen fikk falske forhåpninger. Vi satte kursen mot Sæbø, for ferje til Leknes. Det var våte veier, men også her steder hvor det var tørt nok til å slippe på litt.

Vel fremme i Sæbø ble det fint vær, og vi koste ventet i sola på ferja. Vel ombord fikk jeg tatt noen bilder på veien over, mens jeg skottet mistenksomt på sykkelen min. "Står den ikke litt utstøtt?". Det er fare for at min neste sykkel skal ha den største og mest stabile midtstøtten i Norge!


Image

Image


Vel fremme på andre siden gikk ferden via Urke til øye. Veien var fine, tørre og det ble endelig aktpågivende og varsomt!



Ojda stoppet ved Hotell Union i Øye, fortalte om spøkelser og det ble tatt noen bilder.

Image

Image

Image


Dette var generelt en veldig fin del av turen. Grønt, kupert og fine veier. Nytt stopp med oslo-losen, eller Ojda, ved Lygnstøylvannet. Det lå en seter i vannet som ble oversvømmet når et ras demmet opp dalen.

Første bilde fra Google, det andre har jeg tatt ;-)

Image

Image


Deretter cruiset vi videre mot Hellesylt. Været var samarbeidsvillig, naturen og veiene var fine!

I det vi rundet kanten og kunne skimte innover mot Geirangerfjorden så dukket det opp noen skyer. Vi tok oss uansett tid til en liten bildestopp.

Image


Etter det fortsatte vi videre mot Stranda, ferje til Liabygda, rv 650, før vil fant ferje fra Vestnes til Molde. Her gikk milene unna, så det ble lite bilder på meg.

Rett etter Molde ble det tid for en liten lunsj, hvor Ojda insisterte på barnemeny.

Image

Jeg fikk endelig booket en campinghytte for natten: ekvilibrium!



Etter spisepausen fulgte vi kysten til Bud og Hustad. Her åpnet havet seg opp, skyene holdt seg inn mot fjellene og været var VIRKELIG bra.


Image

Når vi endelig skimtet den kjente formen av første broen på Atlanterhavsveien, så skydde mc-paparazziene ingenting for å sikre seg de beste bildene 8) (legg også merke til kuttet hjul på bildet. Følte meg litt vill og gal den dagen...)

Image



Det ble en rask gjennomkjøring over broene, så tilbake for noen bilder. Ble tatt fryktelig mange, men jeg plukket ut et par for ikke å lulle folk i søvn. 25 bilder av en bro kan bli litt kjedelig 8)

Image

Image

Jommen traff vi kongen på haugen også!

Image


Etter Atlanterhavsveien fortsatte vi via Kristiansund, og deretter "svingete vei" til Åndalsnes. En del strekker med virkelig artig vei, selv om deler av den aller beste inn mot Åndalsnes plutselig hadde våt vei :(

Ble litt utsikt innover Romdsalsfjorden, så vi stoppet på en gammel kai for noen bilder. Skulle gjerne vist en sjarmerende liten tømmerbygning også, men det var "Ojda sitt motiv". Den som lever får se. Jeg fikk lov å ta bilde av en gammel pumpe isteden :lol:

Image

Utsikten også da ;-)

Image

Fremme i Åndalsnes ble det innsjekk på camping, hvor vi ble tildelt "Taxi Hytta". Den var vesentlig bedre enn hytta i Florø, selv om den heller ikke hadde vunnet noen pris i kategorien "Årets hytte".

Det var litt slunkent med øl, så vi bestemte på demokratisk vis at Whisky'en til Ojda måtte deles.
Ojda satte så sin ære i at det skulle deles likt. Prisen for "mest konsentrert mann i mai 2016" går til Ojda, ingen diskusjon!

Image

Redd for at han skulle angre seg, så var noen kjappe med å hive innpå!

Image


Med det forlater vi de tre reisende, og det er bare hjemturen igjen :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by DrGreve »

:thumleft :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by tshansen »

\:D/ =D> \:D/ =D>

Takk for at du deler turen med oss Tommas :thumleft Dette er utrolig artig å lese, selv om du føler du er litt streng med deg selv. Godt krydret med fine bilder hjelper også veldig på.

Det er utrolig hvor kjekt en kan ha det på tur bare en kommer litt vekk fra "trygg havn" sona. Å er det en ting som er rimelig sikkert i Norge på denne tiden av året. Så er det muligheten for ledige camping hytter rundt om. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Bikeridr »

Tommas wrote: Det er fare for at min neste sykkel skal ha den største og mest stabile midtstøtten i Norge!
Umm, ja, jeg leser og forstår at du er "fergejomfru". Men lær deg, først som sist: Man bruker ALDRI, jeg gjentar *A.L.D.R.I* midtstøtta på ferger!
Sett på sidestøtta, så setter du en stropp fra felgen på forhjulet til sidestøtta, slik at den ikke har mulighet til å "sprette opp". Deretter legger du en stropp over salen og drar sykkelen litt ned på fjæringen. Til sist sjekker du at forhjul/sidestøtte ikke har slakket, evt etterstramme. Da sover du godt, også i orkan :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:
Tommas wrote: Det er fare for at min neste sykkel skal ha den største og mest stabile midtstøtten i Norge!
Umm, ja, jeg leser og forstår at du er "fergejomfru". Men lær deg, først som sist: Man bruker ALDRI, jeg gjentar *A.L.D.R.I* midtstøtta på ferger!
Sett på sidestøtta, så setter du en stropp fra felgen på forhjulet til sidestøtta, slik at den ikke har mulighet til å "sprette opp". Deretter legger du en stropp over salen og drar sykkelen litt ned på fjæringen. Til sist sjekker du at forhjul/sidestøtte ikke har slakket, evt etterstramme. Da sover du godt, også i orkan :thumleft

Glad vi bare putret rundt i smult farvann, men skal huske de rådene om jeg skal ut i styggere vær :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by ojda »

Dette oppsummerer veldig braTommas,
og bildene blir bare bedre og bedre : :thumleft (Flere bilder av undertegnede) :lol:

Skal ta en titt og se om jeg ikke kan plusse på noen :D men jeg har ikke så mange av meg selv da 8)

Nok en gang takk til både deg, JLafton, Quatrokim og Snikkeren for en flott langtur ;-)
Gjør det gjerne igen :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

Har en liten skvett igjen fra mandag, men det får vente til i morgen ;-)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by ojda »

Ble knipset en del på turen, så her er noen av mine bilder, uten et eneste vannmerke [-(


Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image



Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

Mye bra bilder Ojda!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by ojda »

Takk for det, jeg trodde du var ferdig med "historien", så derfor puttet jeg de inn 8)

Så først når jeg skulle lagre, at du hadde meldt mer i morgen. Men da gadd jeg ikke å slette :redface
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

No problemo, er bare noe småtteri. Det var jo for varmt å ta bilder :lol:
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Busa Trond »

Dere er flinke til å ta bilder, naturbilder også blinkskudd at situasjonsbilder =D>
Det er vakkert i Norge i mai måned!
Referat av en tur er alltid moro å lese når man legger ned litt innsats slik det gjøres her, bra :thumleft
Takker Tommas for tastetrykk, det kan han!
Post Reply