JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Siste kapittel på plass!

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure (Geiranger etc)

Post by Spiritofwinter »

Hyggelig å møte dere hjemme hos Snikkeren på lørdag, satse på at jeg har mulighet til å kjøre litt MC sammen med dere neste gang vi møtes [emoji2]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

Ja, det var hyggelig Spirit! Vi må absolutt få til litt kjøring neste gang :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

Er det mulig å lære noe av fire dager på motorsykkel? Kan man i så fall kondensere lærdommen i en enkelt setning?

Det er ikke lett, men kanskje det ville blitt noe slik:

"Selv om perioder med dårlig vær tilsynelatende burde legge en demper på opplevelsene, så oppveies det fullt ut om man sørger for omgi seg med hyggelige mennesker."

200 mil, bilder galore, en solid dose ferger, massive naturopplevelser, en god håndfull (eller to) med regnbyger, verdens tregeste politijakt og et helt nytt ord som kan legges til i den norske ordlisten.

Det er bare noe av det du vil få med deg om du leser referatet som kommer i løpet av morgendagen :thumleft


Et bittelite teaserbilde 8)

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by tshansen »

Det var e jævlig flott bilde av Trollveggen Tommas! Gleder meg virkelig til referat ja [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by freddy123 »

Nå er jeg gira på turapport her mr.tommas [emoji2]




Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

Kart:

Image

Locatoweb (JLafton's):

https://locatoweb.com/map/single/071971439




Fredag:


Dannelsesreisen startet som mange andre dager, med en ørlite forsinket avreise fra jobben :redface

Avtalen var å møte Ojda og BusaTrond (som ville følge med opp til Sokna) på Sundvollen. Ved ankomst stod BusaTrond og Afrikadronningen klar, og siden jeg hadde kjørt inn 10-12 min på estimatet snek jeg meg så vidt inn før Ojda...Puh :lol:

Ojda ga seg i kast med siste tilskudd på teknofronten (dab-adapter), men skjønte fort at det krevde mer enn 5 min, så vi duret avgårde mot Sokna. Der møtte vi JLafton som stod klar. Avreisen ble litt forsinket av noen lynturer på AfricaTwin, og en god dose mcprat.

Klar for avreise (bilde skamløst stjålet av BusaTrond...):

Image

Ruta gikk via Nesbyen og Gol, Hagafoss, Geiteryggen og over mot Aurland. Været var fint, men underveis måtte det forsterkes med ekstra lag klær, temperaturen bikket lenger og lenger ned mot null.

Etter en flott tur over fjellet, bikket vi ut mot en velkjent utsikt.

Image

Ble tid til en liten stopp før vi cruiset videre. En liten misforståelse gjorde at vi blåste forbi avkjøringen til Aurland og Stegastein, men vi kom oss kjapt i riktig retning.

Veien var stengt noen hundre meter over Stegastein, men utsiktspunktet var åpent. Artig å kunne vise Ojda noe han faktisk ikke hadde fått med seg!

Selv om det var litt skyer, så er utsikten fortsatt verdt å få med seg :thumleft

Image

Vi hadde avtalt å møte Quattrokim på Vikafjell, men når vi poppet ut av tunnelen ved Gudvangen så møtte vi en kar i fint driv. Han la seg på hjul til jeg stoppet for bensin, og vi fikk alle hilst forskriftsmessig. Både Ojda og JLafton var sultne, og hadde satt inn "Pizzza Voss" som neste destinasjon, så da ble det det. Peppes Pizza leverte bra mat, servitrisa var godt utstyrt og været var fint.

Etter pizza satte vi kursen mot Vangsnes, gjennom Myrkdalen. På ferja ble enkelte mobbet litt for aldri å ha hatt mc på ferje før :redface For sikkerhets skyld holdt jeg vel på sykkelen under nesten hele turen ;-)

På ferja hadde vi selskap, som dere kan se bakerst i køen. Quattrokim er i godt humør når vi lurer på om vi klarer å riste av oss Svartemarja 8)

Image


Ferjeturen gikk fint, vi kom oss av først, og etterlot øvrigheta i støvskyen. Temperaturen var veldig lav, men veien var tørre så det gikk fint oppover mot utsiktspunktet på Gaularfjell. Jeg ble liggende som en propp foran Ojda, og slapp han frem som den gentleman jeg er - artig nok i siste svingen før vi skulle stoppe for bilder :redface

Image

Image


Men, hva kan man skimte langt der nede i en av de siste svingene før toppen? Ordensmakten gir seg ikke, og tar sakte men sikkert innpå. Vi blir så perplekse at i steden for å hoppe på hestene som en gjeng kvegtyver, så blir vi stående og vente på at de passerer ;-)

Image


Etter litt flere bilder kommer vi oss på syklene igjen. Blir tid til en liten fotostopp på fjellet:

Image

Tunnelene på vestlandet er et eget kapittel. De er for det første bygget av folk uten linjal, deretter har lysstyrken inne i tunnelen blitt dimensjonert for flaggermus eller Stevie Wonder. Krydre det med et veidekke som hadde hørt hjemme i Albania, så har du en fin miks for motorsykkeltur 8)

Siste tunnelen spyttet oss ut oppe på fjellet.

Image

Image


Vi kom ikke så lang nedover før en fantastisk utsikt åpenbarte seg. Ojda og jeg hev oss på bremsene og fikk fyrt av en filmrull eller to, mens de to andre tenkte på svele og gunnet på nedover dalen.

Image

I Naustdal bikket Quattrokim avgårde, og vi gjorde unna siste biten mot Florø. På tross av dommedagsprofetiene om kjedsomehetsgraden på veien ut dit, så var det ingen som sovnet eller kjedet seg. Hytta var litt overpriset, men i det minste var den hverken ren eller ny...

Dag en ble avsluttet med litt kaldt og drikke, noen glass mer enn Ojda hadde beregnet av Whiskey'en sin og ca en time for sent i seng...

Fortsettelse følger :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by ojda »

Veldig bra start Tommas, historiefortelling lar jeg andre ta seg av. (Man har da "Folk til slikt") :lol:
Mye fine bilder, og levende fortalt =D>

Å du! Veldig generøst at du "vika" plassen de siste 32 meterne opp bakken, kan alltid regne med deg [-(



Jeg skal vente med å fylle på med bilder til Tommas er ferdig med eventyret sitt,
bare tull med masse dobbel-upp [-X
Men tenkte bare jeg skulle legge ett fra action-cammen, etter litt fargejustering.
Sånne bilder begynner etter hvert å bli helt brukandes :thumleft



Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by hakhap »

:thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by ojda »

Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Snikkeren »

Helt kanon å komme hjem etter barnetog og leker på skolen til dette her. :thumleft

Er jeg riktig heldig så ligger neste del klar når jeg kommer hjem fra familieselskap i kveld. [-o< :smt003
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Palma »

Ser absolutt ikke smertefullt ut det der :) God beskrivelse og bra bilder. =D> =D>
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by quattrokim »

Bra beskrivelse av tunnelene her borte. Takker for pizzaen, den smakte fortreffelig. Hyggelig å hilse på :thumleft

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Tommas »

Lørdag

Alarmen ringte ca 0500, eller det var i det minste slik det kjentes i hodet mitt ;-). Ble 13 timer på "veien" dagen før, samt litt å drikke på kvelden.

Værmeldingen så relativt lovende ut (skal komme tilbake til akkurat det senere...), utsikten fra hytta var fin og vi hadde avtalt å møte Snikkeren på bensinstasjonen rett utenfor Måløy.

Vi fikk rigget oss til, sørget for at hytta var renere enn når vi kom (jeg tok to sveip med feiekosten innenfor døra..) og pekte oss selv i riktig retning. Etter en kjapp tur bort til Statoil, måtte Ojda skuffet konstatere at de ikke hadde banan. Man skal ikke tulle med vanemennesker [-X

Vi tok veien vie Svelgen, for ferje fra Oldeide. Yr meldte om kun få mm nedbør, og opphold fra 1400. Det begynte fint, med tørre veier, godt tempo og yre hester :thumleft

Litt byger så vi, men med slik utsikt er det jo deilig å kjøre motorsykkel!

Image

Det ble etterhvert en del mer regn, men med så fint landskap la det ikke spesielt stor demper på stemningen, eller kjøregleden.

På vei til Oldeide måtte jeg bråstoppe for å ta et bilde. Det var massivt, imponerende og et fantastisk lys når man kom dundrende ut av regnet. Synd jeg ikke er en tilsvarende god fotograf, bildet yter rett og slett ikke virkeligheten rettferdighet :redface


Image

Når vi ankom Oldeide viste det seg at ferja opererte med helgeruter :redface . Artig nok var det ingen som hadde tenkt på det når planene ble lagt med Snikkeren kvelden før, så da var det bare å smøre seg med tålmodighet.

Det regnet, blåste og var generelt kaldt. Heldigvis finner erfarne motorsyklister sammen i en vanskelig stund ;-)

Image

Ikke tvil om at de er vant til vind her, sjekk bardunering og ballast med stein!

Image

Ferja var i det minste i rute, så vi kom oss ombord. Snikkeren tok det hele med stoisk ro via sms, "er man på tur, så er man på tur". Igjen ble det nevnt at det kunne bli bølger på overfarten, så ferjejomfruen holdt godt på sykkelen under ferden :redface

Etterhvert var ferja over, vi fant frem til Snikkeren og det ble behørig hilst. Hyggelig å treffe noen man kun er kjent med via forumet.
Yr.no hadde bæsja nedover hele leggen (og fylt skoa), så "noen få mm regn, og opphold fra 1400" ble til solide doser vann. Det ble dratt på regndresser, og kjapt vurdert at Vestkapp fikk ligge til neste gang.

Ruta ser dere på kartet, men vi fikk med oss UTROLIG mye bra vei. Det var enkelte partier som var tørre, og da gikk marsjfarten opp betraktelig. Andre steder igjen ble det tid til å se seg litt rundt. Stigedalen så veldig lovende ut, men mye vann gjorde at det kun ble en liten smakebit.

Håper det kommer noen bilder fra Ojda, jeg var mest opptatt med å se meg rundt 8)

Etter en solid dag på veien satte vi kursen mot "Casa Snikkeren". Vi ble utrolig gjestfritt mottatt, og det var ingen som blunket når huset ble invadert av en haug med våte og møkkete bikere :lol:

Kald pils i hånda, god sofa og mat i vente! Deilig å komme til Ørsta ;-)

Image

Vi hadde knapt fått langet i oss maten før Spiritofwinter slang innom, og vi fikk hilse på enda en hyggelig kar fra forumet. Igjen ble det nok en time senere enn tenkt, men hyggelig var det!
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by Snikkeren »

Vestlandsvær er ikke til å spøke med. Er en grunn til at vestveggen på husene på Stadt er i mur, mens resten er treverk.

Selv om ikke været var på vår side denne dagen, så var det kjekt å hilse på dere. Og dere er hjertelig velkommen tilbake hvis dere skulle være i området ved en seinere anledning. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: JLafton, Ojda & Tommas' senior adventure: Ferdig for denne gang!

Post by tshansen »

Fantastisk lesing Tommas :-) Håper du legger samlet referat i egen tråd når alt er kommet "ut" :lol:

Fantastiske bilder av strålende natur. Men hvem er det sin kjøter som ligger i sofaen der :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply