Page 1 of 2

PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 09 Oct 2015 23:22
by Snikkeren
Endelig var dagen kommet. I dag var oppmøtedagen på Otta. Jeg hadde planer om å jobbe til klokken 14, og så reise avgårde. Men jeg hadde elektriker hjemme hos meg for å fikse et par kontakter som manglet jording. Da viste det seg at jeg hadde klart å montere kjøkkeninredningen uten å lage hull for en koblingsboks. Jada, jeg vet det ikke er lov å kle igjen koblingsbokser, men i kampens hete hadde jeg altså glemt å lage hull. Så da måtte jeg hive meg rundt og fikse det. Jeg fikk åpnet opp slik at elektrikeren kom til, men da fant jeg ut at jeg liksågodt kunne begynne litt tidligere enn planlagt.

I år hadde jeg vært tidlig ute med å pakke. Var jo ferdig pakket dagen før, så da var det bare å stroppe fast pakksekken på salen, og hive seg rundt.

Jeg hadde ikke bestemt meg for hvilken vei jeg skulle kjøre, men tok ikke de alt for store omveiene. Hadde jo skrevet at jeg regnet med å være der i 18-tiden, så da måtte jeg prøve å rekke det. Her er ruten jeg endte opp med: https://goo.gl/maps/47b2G

Oppover Vatnesvingene er det noen krappe hårnålsvinger. Det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg kom til å tenke på den siste tids diskusjon rundt dette, i det jeg danset meg oppover svingene. :knegg Hårnålssvinger er gøy, ihvertfall når det er lite trafikk og man slipper å stange i biler som kjører seint oppover.

Da jeg kom ned på andre siden måtte jeg stoppe langs Hornindalsvatnet for en rask photoshoot:

Image

Her er det fjell på alle kanter av vannet, så måtte ta i bruk speilet også får å få det med:

Image

Jeg durte videre mot Stryn. Strekningen fra Hornindalsvatnet mot Stryn er en ganske kjedelig etappe. Ihvertfall for oss som er bortskjemt med svingete veier.
Etter en kjapp stopp i Stryn var det Strynefjellet som sto for tur. Veien opp Strynefjellet er helt herlig. Ihvertfall opp til den første tunellen. Og derfra går det an å kjøre Gamle Strynefjellsvei opp til Grotli.
For dere som ikke er så glad i hårnåler, så anbefaler jeg veien opp Strynefjellet. Der er det brede svinger med to fulle felt. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det hårnåler, for de er ikke så krappe som det vi vanligvis legger i ordet, men dæven de er gøye de svingene. Her er det mulig å skrape i hver eneste "hårnål" oppover, uten at det går på sikkerheten løs.

Men nok om hårnåler. Ut av den siste "hårnålen" var det bare å knekke direkte av opp Gamle Strynefjellsvei, hvor en rekke skikkelige hårnåler :prop: lå for tur. Her er asfalten ganske humpete, men det er jo ikke noe problem når man kjører Traktor med stor T.

Rett etter Strynefjell skisenter begynner grusveien. Da jeg kjørte her sist på vei ned fra ACR var det en del rullegrus, men nå var det bare hardpakket grus. Var jo nesten som å kjøre på asfalt dette. Kun litt løsgrus i midten enkelte plasser. Tok meg ikke tid til å stoppe for å ta bilder denne gangen. Jeg var rett og slett i litt for godt driv til at jeg gadd å stoppe.

På Grotli ble det et stopp for den vanlige koppen med varm sjokolade.

Image

Jeg så på klokken, og fant ut at jeg måtte komme meg avgårde hvis jeg skulle være på Otta Camping kl. 18. Resten av veien mot Otta er jo som rein transportetappe å regne, men det går i det minste ganske radig i 90-sonen nedover.

Vel fremme på campingen så jeg en fet sykkel ved hytten vi skulle ha. Jada, vi snakker om KTM 1290 Super Duke'en til Olden. Og jammen var ikke Olden der og. :knegg Han hadde lagt en god del mil bak seg for å være med på turen. Det settes pris på. :vs

Plutselig ringer telefonen min, men jeg har selvfølgelig ikke slått av intercom'en, så på med hjelmen for å svare. Det var godeste Busa Trond som lurte på om jeg var kommet frem. De var visst ikke langt unna, så da var det bare å sikre seg en sengeplass før resten av gjengen kom. :knegg

Det var også en annen motorsyklist som hadde ankommet, men han hørte ikke til følget vårt. Det var en tysker som trodde at hytten vår var resepsjonen på campingplassen. Vi forklarte han hvor resepsjonen lå, men så kom jeg på at vi hadde jo ledige sengeplasser i hytten vår, så da inviterte jeg han inn hos oss.

Vi lesset inn utstyret, og da rullet det inn en gjeng med kjekke karer. Det var gjengen fra østlandet som ankom. Busa Trond, Ojda, Ashland, Ambro og BMWilly. De hadde visst sett en rød V-strom i Otta. Vi regnet med det var E-strom det var snakk om, og joda. Ikke lenge etter dukket han opp også, og vi var fulltalige for denne natten.

Etter å ha installert oss på hytten, så ble det laget litt pølser. Jeg hadde jo en liten utmerkelse som jeg ville dele ut, og lure Snikkeren var litt utålmodig, så jeg begynte jo selvfølgelig før Ojda hadde fått trøkket pølsen i seg. Ja, ja. Jeg kan jo preike litt jeg da, jeg er jo tross alt Bergenser sa jeg. Men dæven og. Jeg har tydeligvis bodd for lenge vekke, for jeg hadde visst mindre å si enn jeg trodde. Det ble litt klein stemning mens vi alle mann ventet på at Ojda skulle bli ferdig med pølsen. :-)å

Til slutt fikk jeg overrakt den gjeve utmerkelsen. En nøkkelring med påskriften "PreHøstTur 5 år på rad" og en kulepenn hvor det sto "PreHøstTur Trofast deltaker 5 år på rad".

Image

Dette ble da etterfulgt av enda en stund med pinlig stillhet. Heldigvis løsnet det ganske så kjapt igjen. :-)å

Det ble en del skitpreik utover kvelden, før en etter en fant sengen. Da var vi klar for å virkelig starte på årets PreHøstTur.

To be continued.....

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 09 Oct 2015 23:22
by Snikkeren
Fredag 14.08.2015:

Dagens rute: https://goo.gl/maps/duyQ1

Dagen gryr, og for en dag det skulle bli. Busa Trond var oppe før fuglene fiser, og fikk knipset dagens første bilder. Her er syklene utenfor hytten på Otta:

Image

Utrolig nok var jeg ikke lenge etter. Da var det bare å starte dagen med en iskaffi og litt frisk luft. Litt etter litt våkner resten av gjengen opp.
Vi pakker på syklene, og en etter en drar ned til Statoil i Otta. Jeg svinger bortom resepsjonen og gjør opp for hytten, så jeg er sistemann avgårde. På bensinstasjonen fyller alle opp tanken slik at vi starter med full tank. Jeg hadde fylt dagen før, så jeg tar meg en iskaffi til. Viktig å starte dagen med noe næringsrikt og oppfriskende. :knegg

BMWilly takker for laget, og legger avgårde. Han hadde noe jobbgreier han skulle rekke. Veldig trivelig at du tok turen til Otta for å hilse på gjengen. Neste år får du sørge for å få med deg hele turen, og ikke bare oppladingen. :vs

Ca klokken 10 ruller vi avgårde som planlagt. Jeg leder an følget, men hvilke hastighet skal jeg legge meg i? Jeg har jo kjørt en del sammen med noen av deltakerne, mens andre er det første gang jeg treffer. Jeg legger meg i noe som er litt lavere enn det vi vanligvis ligger i på PreHøstTurene, men fremdeles ikke som en sinke. Dette er noe som må justeres fortløpende etterhvert som jeg blir kjent med følget.

Det blir en del forbikjøringer, og til tider litt strekk i feltet, men føler egentlig at vi klarte å holde oss ganske samlet. Når man kjører i større grupper blir det ofte litt strekk i feltet når det blir litt forbikjøringer. Selv om de i front ikke kjører noe spesielt hardt, kan det bli litt heftig kjøring på de bakerste i feltet som skal prøve å ta igjen de i front. Dette er grunnen til at vi ikke kjører noen strikte regler i forhold til kjøringen på PreHøstTurene. Her kjører vi slik vi vil, med forholdsvis hyppige pauser for å samle feltet igjen.

Oppover Strynefjeller kommer det en fugl i en helvetes fart, eller var det jeg som kom i en helvetes fart? :scratch Jeg har ihvertfall ingen mulighet til å reagere noe som helst før blodspruten treffer visiret mitt. For ikke å snakke om fjærene som flyr.

Når vi ankommer Grotli blir det dagens første stopp. I det jeg svinger inn ser Ojda noe som faller av sykkelen min. Jeg la ikke merke til det selv, men han stoppet og tok et bilde:

Image

Den hadde antagelig hengt fast mellom skjermen og kåpen på sykkelen. Det er en liten spalte der. Dette gjorde jo også at blodet på vindskjermen var på innsiden av skjermen, så da måtte skjermen demonteres for en vask.

Image

Det gikk med en halv pakke med våtservietter for å få vekk alt. Våtservietter er helt genialt å ha med på tur.

Vi brummer videre mot Dalsnibba. Dalsnibba har vi droppet noen år på PreHøstTuren, men med sånt vær som dette er det et must å ta den med på ruten. Det koster jo litt å komme opp der, men nå har de ihvertfall asfaltert hele veien opp, så da er det kjekke hårnåler å kjøre både opp og ned. Og på toppen av dette er det en fantastisk utsikt. Husker ikke hvor høyt det er, men ca 1500 moh.

Image

Image

Image

Ashland og Ambro nyter utsikten:

Image

Ojda i kjent stil:

Image

På vei ned fra Dalsnibba er det Ojda som leder an. Han filmet litt nedover:

[youtube][/youtube]

Jeg tar over føringen når vi er kommet ned fra Dalsnibba. Veien nedover mot Geiranger er jo helt fantastisk. Så Elolz klaget litt på humper, men det merker ikke jeg noe til. :knegg

Det går i passelig fart nedover, men er noen biler som gjør at flyten ikke blir helt på topp. Ikke like gale som da jeg kjørte der med Lord'en, men det hadde ikke gjort noe om det var 3-4 biler mindre der.

Vi stopper på utsiktspunktet på vei ned.

Image

Det ble bare en kort stopp. Var ganske stor temperaturfoskjell i forhold til toppen av Dalsnibba, så vi ville ned til Geiranger å ha oss en is. Vi stoppet på kaien i Geiranger, og fikk lettet på antrekket i en fei. Det var temmelig hett når vi ikke rullet.

Busa Trond, som kjører Triumph med Kawasaki-genser, men drømmer om KTM. :knegg Det smakte med soft-is:

Image

Det ble en lang pause i Geiranger. En god del lengre enn normalt. Vi ventet på at Gielas skulle møte oss der. Han fikk ikke noe særlig pause når han endelig kom, men sånn er det når man kommer seint på tur. :terge

Jeg la meg bakerst i feltet, da jeg hadde planer om å filme hver enkelt mens jeg avanserte fremover i feltet. Men jeg rakk jo ikke å passere alle før vi skulle begynne på Ørnesvingene. Det kom litt for mange biler imot.

Vi hadde allerede avtalt at det bare ble en superkort stopp ved utkikkspunktet i Ørnesvingen. Vi måtte ta igjen litt tapt tid.

Image

BusaTrond tok føringen videre, og det ble litt frisk kjøring mot Eidsdal fergekai. Vi traff selvfølgelig på en tysker som plutselig fant ut at han skulle bremse, og det akkurat når det kom motorsykler imot, så jeg var ute og hilste med venstrehånden. Da var det greit å vite at det ikke er noe problem å bremse hardt med bare en hånd på styret. :-)å

Busa Trond og Ojda hadde da fått et godt forsprang, så da var det bare å gladgasse litt med KTM'en. Blåste forbi Ashland, Olden og en til som jeg ikke husker hvem var i en smell. Tror de hørte meg komme, for den brummer godt når jeg drar på. :knegg

Gikk ikke lange tiden, så hadde jeg tatt igjen tet-duoen. Da vi kom ned til Eidsdal var det bare å rulle rett inn på fergen. Nesten som jeg skulle tro det var planlagt. :thumleft

I Valldal var det tid for påfyll på tanken. Vel, ikke jeg da, men resten av gjengen måtte toppe opp litt. Jeg trenger ikke tenke så mye på sånt. Fyller om kvelden, så slipper jeg å tenke mer på det før neste kveld igjen. :knegg

Der traff vi også Spiritofwinter. Da var vi plutselig 3 KTM-er i følget. En 1190 Adventure R, en 1290 Super Adventure, og en 1290 Super Duke. Det merket med flest representanter. :thumleft

Herfra la jeg med i tet igjen. Jeg visste jo at veiene mot Trollstigen er jævlig artige, så her er det bare å komme seg frem i feltet. Før vi visste ordet av det var vi på Trollstigen.

Jeg hadde jo nettopp vært der med LordShaft, så jeg gadd ikke gå ned til utsiktrpunktene. Men heldigvis var det andre som gjorde det, så vi fikk dokumentert svingene nedover:

Image

Alle bortsett fra Gielas ble med ned og opp Trollstigen. Jeg filmet også litt, så her er en liten snutt på vei opp igjen:

[youtube][/youtube]

Nede i Valldal ble det stopp for å handle nødvendig proviant til kvelden. Da oppdaget vi plutselig at vi manglet Gielas. Han hadde ikke fått med seg at vi stoppet, så han hadde fortsatt uten oss. Busa Trond fikk ringt han, og ga beskjed om at han kunne møte oss på fergen som går til Stranda. Imens sjekket Spiritofwinter fergeruten, og vi fant ut at vi plutselig hadde dårlig tid. Stakkars E-strom hadde akkurat kjøpt seg en is. Jeg tror aldri jeg har sett noen spise is så fort før. Her var det bare å kjøre på.

Når vi ankommer fergekaien kan jeg sverge på at vi kom akkurat når fergen egentlig skulle gå, men her var det ingen ferge å se. Vi bestemte oss for heller å ta den opprinnelige ruten, med ferge fra Solevågen. Vi kjørte raskeste vei, men det var mye trafikk begge veier, så jeg gadd ikke å drive med forbikjøring. Det ville bare blitt skikkelig strekk i feltet, og vanskelig for de som ikke kunne veien å vite hvor de skulle.

Fra Festøya til Vartdal fikk Busa Trond prøve sykkelen min. Vi stoppet hos MC-deler.no, hvor vi ble tatt imot av Hans Andrè, daglig leder på MC-deler. Der møtte vi også CBRarild og GwHonda (regner med det er du som har registrert deg, Jonny).

De hadde stelt i stand tapas til oss. Vi kom til dekket bord:

Image

Mens vi spiste fortalte Hans Andre litt om MC-deler, som er en familiebedrift. De er 3 brødre som har tatt over driften etter faren. Hovedfokuset til MC-deler har hele tiden vært deler til mopeder, men i år har de også blitt forhandler av KTM, SeaDoo, og CanAm. Det var her både jeg og Spiritofwinter kjøpte syklene våres.

En ting som de er veldig stolt av på MC-deler er lageret. De har et enormt delelager. Det er ikke som i vanlige MC-butikker, hvor de bare har et lite utvalg med de mest vanlige delene. Her snakker vi mange tusen deler.

En liten kuriositet han kom med var en type 2-taktsolje de har. De har faktisk en olje som lukter jordbær. Den var visst veldig populær blant småjentene som ikke ville komme på skolen og lukte 2-takt. :knegg

Image

Slenger ut noen bilder fra butikken også:

Image

Image

Image

Image

Image

Etter en god omvisning av hele butikken og lageret var det tid for litt prøvekjøring for de som ville.

Image

De stilte KTM 1290 Super Duke til disposisjon for oss. Jeg hadde bestemt meg for å ikke prøvekjøre, men Busa Trond var ikke vond å be. Og når han kom tilbake med et glis om munnen klarte jeg ikke å holde meg. Dette beistet av en sykkel måtte bare prøves. Og jeg har bare en ting å si: FYYYYYY FAAEEEN for en maskin. Her snakker vi skikkelig leketøy.

Image

Ojda tok seg også en tur på Super Duke'en, før han spurte pent om å få ta seg en tur på Super Adventure'en også.

Jeg tror ikke det var flere som prøvekjørte, men praten gikk løst og ledig, og plutselig fant vi ut at det var på tide å komme seg på hytten. Klokken var blitt 22:15, og vi hadde en lang dag foran oss dagen etter.

Jeg fortsatte å lede an, og muligens gikk det litt friskt innover mot Ørsta. Vi stoppet på Shell i Ørsta så vi fikk toppet opp tanken, og da manglet vi Gielas. Heldigvis hadde GwHonda tatt seg av han, og geleidet han bort til Brudevoll gård hvor vi skulle overnatte.

Shell i Ørsta er et spesielt skue. Det var jo nesten som å være på diskotek, med rånebil som spilte dunk-dunk musikk på full guffe, fulle ungdommer og en gjeng på mopeder som tøffet seg. Her var det bare å skygge banen, for dette er vi for gammal til.

Vi trakk oss tilbake til hyttene, og jeg tror jeg kan si at vi var temmelig fornøyd med dagen.

Fortsettelse følger.....

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 09 Oct 2015 23:23
by Snikkeren
Lørdag 15.08.2015:

Dagens rute: https://goo.gl/maps/mHSdm

Jeg og Ojda ble sittende oppe til klokken 02:30 natten før, og jeg slet med å sove denne natten. Sovnet sikkert ikke før klokken 3, og så våknet jeg ti på halv 5 igjen. Sovnet igjen i 5-tiden, før jeg på nytt våknet ti på halv 8. Da var det bare å stå opp og få i seg litt frokost:

Image

Etterhvert våknet resten av gjengen, og vi fikk pakket på syklene igjen:

Image

Vi skulle rekke fergen fra Sæbø til Leknes klokken 10:30, så vi satte avreise til 09:45. Da hadde vi god tid til litt skitprat før fergen kom.

Image

Der møtte vi også GwHonda, som hadde slengt seg med på turen i siste liten. Han var innom kontoret mitt et par dager før turen, og det var noe han kunne tenke seg. Så da ble han med fra lørdag morgen til søndag ettermiddag. Og jeg må si det var kjekt å ha med en kjentmann på turen. Mer om det etterhvert.

De første etappene denne dagen er ganske korte. Etter fergen tar det ca 10 minutter å kjøre til Hotel Union. Dette hotellet er kjent for "Det blå rommet", hvor det etter sigende spøker. Ellers er det et flott gammelt hotell. Vel verdt en titt. Det er mulig å gå inn på hotellet og se på rommene. De rommene som ikke er opptatt står med åpen dør, slik at man kan kike inn.

Image

Image

Image

Image

Image

Det ble ikke veldig lange stoppen her, da det kun var 10 minutter til med kjøring før neste stopp, Lyngstøylvatnet. Dette er en yndet dykkeplass, da det ligger en sæter under vann der. Selve vannet ble dannet da det gikk et ras, og vannet steg. Det meste av grunnmur og steingarder er fremdeles like fint, og det er til og med en bro man kan svømme over.

Image

Etter dette stoppet var det duket for masse herlige svinger resten av dagen. Veien videre fra Lyngstøylvatnet byr på herlige svinger i flott natur. Men veien kan være litt humpete for de som kjører med det stiveste oppsettet. Ojda var langt flinkere å filme enn meg på denne turen, så han fikk med litt av veien på film:

[youtube][/youtube]

Det blir noen stopp ved kryssene for å samle troppene igjen. I dag ville jeg prøve å ikke miste noen av troppene underveis. :knegg

Etter Grodås er det et lite stykke med transportetappe, men det går ikke lenge før vi er tilbake på godveier igjen. Panoramavegen sto for tur. Dette er en kjekk MC-vei. Den er smal, svingete, og terrenget går opp og ned. Tempoet er passe friskt, men ikke noe overilt. Jeg tror de fleste hang sånn noenlunde med helt til utsiktspunktet. Det var ihvertfall ikke lenge vi første måtte vente før alle var samlet igjen.

Jeg har jo tatt et utall av bilder fra dette utsiktspunktet, så jeg tenkte jeg skulle ta bilde av de som tok bilde. Da fant Busa Trond ut at han skulle ta bilde av hans om tok bilde av de som skulle ta bilder. :-)å

Image

Image

Image

Vi salet opp og la i vei mot Nordfjordeid hvor pizza sto på planen. Fra utsiktspunktet mot fergekaien på Lote åpner veiene seg opp litt ettehvert. Jeg ledet an, men jeg tror kanskje det gikk litt vel friskt unna, for etterhvert var jeg aleine i tet. :redface Så ikke noen i speilet. Men med sånne svinger som lå foran meg, så kunne jeg jo ikke stoppe heller. Da var det like greit å vente på fergekaien.

En liten filmsnutt fra Ojda. Dette er det første stykket fra utsiktspunktet på Panoramavegen:

[youtube][/youtube]

Fra fergekaien til Nordfjordeid gikk det i sedat tempo.

[youtube][/youtube]

I Nordfjordeid ble det pizza som planlagt. 5 pizzaer på 11 mann. Det var akkurat passe. Vi måtte jo ikke forspise oss, for straks var det selveste Stigedalen som sto på planen. :knegg

Etter at folket hadde fått handlet inn nødvendig drikke til kvelden la vi i vei. Jeg ledet som vanlig an, men jeg tror jeg var litt i ivrigste laget før jeg begynte å kjøre, for jeg hadde glemt å starte sporingen igjen. Og ikke nok med det, jeg hadde ikke lagt mobilen i holderen sin engang. Den lå i bukselommen. I videoen under kan dere se at jeg fomler med å starte sporingen, men det var lettere sagt enn gjort når mobilen ikke var på plassen sin:

[youtube][/youtube]



Jeg skjønner ikke hva som skjedde, men jeg fikk dessverre ikke med meg mer av Stigedalen på video. :-k

Vi samlet opp folket på busstoppet på Straumshamn. Jeg tror alle skjønner hva jeg snakker om når jeg sier at Stigedalen er som laget for MC.

Image

Etter å ha roet ned litt, bar det videre rundt Dalsfjorden. Det er et par svinger rundt der som bare er helt herlige. Det føles som de aldri stopper. Sliter man med å skrape, så er disse svingene perfekt å øve i. Bare å mate på litt etter litt, til man har god nok fart. :thumleft

Det ble et stopp for is, og bensin for de som trengte det, på Best stasjonen i Syvde. Mens vi sto der kom det en god bygdeoriginal på scooter, iført fullt kjøreutstyr. Han ble hengende rundt oss helt til vi dro videre. Jeg vet ikke om noen av oss snakket med han.

Nå var det Busa Trond som tok føringen. Jeg ble liggende et stykke bak i feltet. Da vi kom til krysset hvor vi skulle tatt til venstre mot Fiskå blinket Busa Trond mot høyre. Jeg visste jo egentlig at vi skulle mot venstre, men tenkte ikke noe mer over det, og blinket samme vei som Busa Trond. Da vi plutselig kom til et fergeleie, og så videre opp gjennom noe som så ut som tunet til noen gårder, ble vi litt usikre. Da skjønte vi at vi hadde tatt feil vei. Jeg visste egentlig at vi bare kunne fortsette, men det var godt å ha GwHonda der. Han kunne bekrefte at det gikk fint å kjøre denne veien. Det var noen mil ekstra, men det var slett ikke verst veier å kjøre. :-)å

På vei utover mot Vestkapp klarte vi igjen å miste noen på veien. Jeg tenkte at det var såpass godt skiltet at alle klarte å finne veien. Heldigvis hadde vi med oss en lokalkjent kar i baktroppen. GwHonda plukket med seg de som var usikre på hvilken vei de skulle ta. :thumleft

Image

Image

Image

Image

Og så et bilde av de tøffeste traktorene på markedet i dag :knegg :

Image

Det begynte å bli seint på dag, så vi måtte begynne å tenke på returen mot Nesjartun Camping. Men først måtte jeg sjekke om det var mulig å få seg noe mat der. Tok en telefon, og fikk bekreftet at burger og pommes frites kunne lages når vi kom. :thumleft

Vi rullet ned fra Vestkapp, og Ojda fikk tatt noen bilder av oss. Slenger ut en del bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ved Åheim måtte Olden (tror jeg det var) fylle igjen, så vi tok en kjapp stopp mens han fylte:

Image

Det passet meg ypperlig, for da kunne jeg legge meg frem i front igjen. Veiene fra Åheim til Bryggja er bare fantastisk gøye. Det visste også Busa Trond, så han var kjapp med å lede an når vi brummet videre. Litt inspirert kjøring ble det. Akkurat sånn vi liker det. :prop:

På Bryggja fylte vi andre opp tanken, og fikk handlet inn siste rest av det vi trengte for kvelden. Derfra og tilbake til Nordfjordeid og Nesjartun camping er det rein transportetappe. Da var det på med noe godmusikk på øret, og cruise inn sjarmøretappen. Jeg sto og kjørte store deler av veien tilbake. Herlig for en støl ræv etter en lang dag i salen.

På Nesjartun Camping hadde vi 4 hytter på 11 mann. Godt med plass med andre ord. Men det var bare en hytte med dusj og toalett i. Den var vi veteraner raskt ute og sikret oss. Noen fordeler må man jo ha når man stiller opp år etter år. :knegg

Ut over kvelden ble det plenty med skitprat. Noen holdt det gående lengre enn andre, og jeg og Ojda var sist i seng som vanlig.

Dette er definitivt den kjekkeste kjøredagen på PreHøstTuren. Ihvertfall etter min mening.

Stay tuned for more......

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 09 Oct 2015 23:35
by tshansen
Det er så nydelig =D> =D>

Jeg har lest denne 2 ganger allerede, fy faen så jeg gleder meg til neste år. Da blir det jomfruturen for min del, nesten litt flaut at jeg ikke har vært med på dette tidligere. :redface

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 09 Oct 2015 23:48
by Snikkeren
Ja, nå er det på tide. :)
Skal få skrevet om søndagen i løpet av helgen, så da blir endelig hele referatet ferdig. :)

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 10 Oct 2015 01:18
by Elolz
Supert referat! :thumleft

Ser ut til at du må endre videotagsene. :-k

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 10 Oct 2015 13:52
by Snikkeren
Takk for tipset, Elolz. Da skal videotagsene være fikset.

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 17 Oct 2015 22:23
by Snikkeren
Søndag 16.08.2015

Dagens rute: https://goo.gl/maps/xfPN64FJzvv

Gjeeeeesp. Dæven så trøtt jeg var denne morningen. Våknet en halvtime før avtalt avreise, trøtt i trynet og glad i bongbonger, som vi sier i Bergen.
Her var det bare å hive seg rundt og få pakket på sykkelen i en fart. Men faen og. Det regner jo. Det været hadde ikke jeg bestilt, så i år også klarte de å klusse til bestillingen.

Jeg fikk omsider pakket sykkelen, og dratt på meg regndressen. Jeg hater å kjøre med regndress. Man blir klam og jævlig under, og mindre bevegelig fordi man har så mye på seg. Akkurat som om jeg ikke er stiv og støl nok fra før av, så skal jeg til og med gjøre det enda verre med regndressen på.

Klokken ble 10, og vi var endelig klar til å dra. Jeg ledet an som jeg har gjort mesteparten av turen. Det regnet litt, og veiene var ganske våte, så det gikk i rolig tempo mot Stryn.

Vel fremme i Stryn fikk folk seg en etterlengtet kaffekopp, og noe å putte i kjeften. Ikke at det var kaldt, for det var det definitivt ikke. Jeg holdt på å svette ihjel inne i regndressen.

Veiene videre mot Byrkjelo er kjekke MC-veier. Men det er klart at det er kjekkest når veiene er tørre. Det er smale svingete veier, og mange plasser er det bare plass til en bil i bredden, så hvis man skal kjøre aktivt bør man være på høgget for å bremse. Det passer ikke helt når det er våte veier.

Nå var det bare såvidt litt duskregn i luften, og jeg begynte å kjenne på at jeg begynte å bli temmelig irritert på den forbanna regndressen. Den skulle av!!

Nede i Byrkjelo ble det et stopp. Busa Trond skulle hilse på datteren som var der med typen på noe friidretsstevne. Han stakk av en liten tur, og vi ble stående og preike litt skit imellomtiden.

Her skulle også Spiritofwinter snu og kjøre hjem igjen, så det ble en tårevåt farvel før han snudde nesen hjemover. :smt022

Jeg så også mitt snitt til å hive av meg den hersens regndressen. Jeg fant ut at det var bedre å satse på at jeg ikke skulle bli våt, enn å renne vekk inne i regndressen.

Videre mot Skei gikk tempoet opp litt. Veiene var ikke fullt så våte lenger, og svingene gjennom Våtedalen er bare herlige å ta i litt høyere hastighet.
Vi svingte inn på Esso på Skei for å ta farvel med CBRArild. Han skulle knekke av der og kjøre videre mot Bergen. Noen valgte å fylle opp tanken i samme slengen, mens andre tok seg en kopp kaffe.

Vi hadde plassert oss under tak, inntil bensinstasjonen. Vi sto i to rekker. Jeg sto og pratet litt med GwHonda da det plutselig ble huiet og hoiet bak meg. Der var det en eldre kar i bobil som prøvde å presse seg inn ved siden av oss, men tenkte ikke på at han hadde speil på den bilen også. Hadde en sykkel veltet der, så hadde ikke vært bare den. Flaks at vi sto der med syklene da det skjedde, ellers hadde det gått gale.

Veien fra Skei til Sogndal er bare en lang transportetappe. Kjedeligere vei skal man leite lenge etter. Men det er verdt det med tanke på veien videre.
Vel inne i Sogndal hadde vi avtalt å treffes på parkeringsplassen inne i sentrum. Jeg svingte inn og en etter en dukket opp. Bortsett fra Gielas og GwHonda. Nå var ikke dette første gangen vi har ventet på de, så vi tenkte ikke så mye over det. Men tiden gikk, og de dukket ikke opp. Jeg skulle akkurat til å finne frem telefonen, da GwHonda ringte. Og telefonen var enda koblet opp mot intercom'en på hjelmen. Dere kan tro jeg følte meg lur da jeg hev på meg hjelmen for å svare telefonen. :P GwHonda hadde visst ment en annen parkeringsplass enn den jeg tenkte på.

Mens vi ventet på at de skulle komme diskuterte vi om vi skulle ta den planlagte turen over med fergen for å kjøre Tindevegen, eller om vi skulle ta strake veien over Sognefjellet. Om ikke det var enstemmig, så var det ihvertfall stort flertall for å droppe Tindevegen denne gangen.

Nå høres det kanskje ut som om vi bare kjørte i drittvær hele dagen, men det gjorde vi ikke. Etter Skei ble det bedre og bedre vær, men vi regnet med at det fremdeles var våte veier, og dårlig sikt opp Tindevegen, så derfor ble det ikke noe av den denne gangen.

Innover mot Sognefjellet traff vi på et fantastisk syn. Over elven lå det et skikkelig tåkelokk. Akkurat over elven, og ikke ut over bredden på den. Fy søren så jeg angrer på at vi ikke stoppet for å ta bilder. Det var skikkelig trollsk steming over det.

Det ble heller stopp på siste bensinstasjon før man begynner på stigningen opp Sognefjellet. :P
E-strom fant frem noen poser og tørre sokker. Her var det bare å bytte sokkene, og stappe føttene oppi posene, for kjørestøvlene hans holdt ikke vannet ute.

Etter en bit sjokolade durte vi på videre. Veiene begynte å tørke opp, og det ble kjekkere og kjekkere å kjøre. Det er ikke fritt for at det ble litt gladgassing innimellom på vei opp fjellet. ;)

Oppe på toppen ble det en stopp. Og her ble vel dagens eneste bilder (ihvertfall som jeg har) tatt. De var det Ashland som sto for. Jeg slenger de liksågodt bare ut:

Image

Image

Image

Image

GwHonda snakket om et monument eller noe på vei ned mot Lom som vi måtte stoppe med. Det skulle visst være godt synlig fra veien, sa han. Men jeg skjønner det ikke. Jeg så absolutt ingen høye monumenter jeg. Jeg så bare fine tørre svingete veier nedover. :P

Så da ble det ikke nytt stopp før på Lom. Der skulle GwHonda knekke av mot Ørsta, så det ble en kjapp farvel med han der, før vi andre inntok en bedre middag på hotellet der. NYYYYYYdelig biff som alltid.

Nå var det bare sjarmøretappen igjen, fra Lom til Otta Camping. Nå hadde Busa Trond lyst å prøve skikkelig sykkel. Ja, jeg snakker selvfølgelig om KTM 1290 Super Adventure'en min. :P
Jeg satte kjøremodus og dempermodus i "Sportsmodus", ga nøklene til Busa Trond, og sa kos deg. :) Det tror jeg virkelig han gjorde også, for nå fikk ikke jeg lede an lenger.

Image

Han brummet avgårde, med meg på slep på Tigeren hans. Og dæven jeg merket forskjell her. Jeg måtte planlegge forbikjøringene litt mer på Tigern. Man merker godt at det ikke er like mye krefter i den. Og Busa Trond? Jo, han kjørte (nesten) som om han skulle ha stjelt sykkelen. :P

Endelig tilbake på hytten. Da var det bare meg, Busa Trond, Ashland, Gielas, og Ambro igjen. Olden og E-strom hadde knekt oppover mot Trondheim, og Ojda tok farvel på bensinstasjonen i Otta.

Det ble mye juging utover kvelden, sånn det skal være etter en lang vellykket tur. På bildet under (lånt av Busa Trond) ser vi Gielas måpe når han får se videoen fra Stigedalen.

Image

Nei, vent. Det kan jo ikke stemme. Den videoen stoppet jo akkurat i det jeg gasset litt på oppover mot Stigedalen den. Eller gjorde den det???? :P

Takk for turen gutter. Dette skal gjentas neste år. :)

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 17 Oct 2015 22:56
by Busa Trond
Det er vakkert :D Bra skrevet Snikkeren.
Vi gleder oss alt til neste år!


Bilde her tatt på Valdresflya mandag morgen på hjemturen.

Image

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 18 Oct 2015 02:41
by ashland
Flott skrevet Snikkeren

Ser frem til neste års tur :thumleft

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 18 Oct 2015 19:50
by tshansen
Fantastisk skrevet snikkeren, nok en gang :thumleft

Det skal sies at dette gleder jeg meg veldig til neste år

Note4

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 19 Oct 2015 00:11
by BMWilly
Flott referat og flotte bilder. Tror jeg satser på sen ferie neste år for å sikre deltagelse. HELE helga. \:D/

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 19 Oct 2015 11:18
by Snikkeren
Høres bra ut BmWilly. På tide å få med seg hele turen igjen no ja. :)

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 19 Oct 2015 11:56
by ojda
Det er lissom ikke noe tema lenger, om denne turen skal være med eller ikke i løpet av året 8)
Det er bare slik det blir, når høsten står føre [-X

Fint referat, som gir et veldig godt bilde av "Høstens Store Årlige Happening" :thumleft

Re: PreHøstTur 2015 - The full story

Posted: 19 Oct 2015 12:51
by Snikkeren
Ja, du og Busa Trond må jo bare kjøre på. Bare 5 år til, så har dere vært med 10 år på rad. Da vanker det nok en litt større påskjønnelse enn den dere fikk i år. ;)