Dale - Hamlagrø - Eksingedalen

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Dale - Hamlagrø - Eksingedalen

Post by tshansen »

The Long Way Around :thumleft

http://locatoweb.com/map/single/055957421

Var på jobb Onsdag, været var helt fantastisk. Hadde med meg biken så jeg kunne ta meg litt tid til å vaske den ren. De helvetes innsektene setter sinnsyke merker i fronten :[-(

Det var heldigvis en rolig natt på jobb, så jeg var fiskt og opplagt om morgenen. Hørte rykter om at det kunne være litt kø på turen hjem, så jeg valgte å kjøre rundt, altså lengste vei hjem :D :knegg

Fylte tanken og satt kurset mot Dale og Hamlagrø. Jeg har kjørt dette strekket noen ganger, å jeg kan si at det er jævlig kjedelig å kjøre Bergen - Voss om du følger E16 =;

Så rett etter Stanghelle tok jeg av mot Helle og videre "gamleveien" mot Dale. Her kom jeg over et par plasser som jeg bare måtte knipse bilder av :redface

Image

Dette bildet er tatt rett før du kommer inn til dale. Var akkurat som en liten bålplass og laget til som en leir der. Sikkert slik som skolene eller barnehagene bruker.

Image

I dag kjørte jeg mer for å oppleve naturen. Har sett ut et par plasser på vei over hamalgrø som jeg skulle ta bilde av. :thumleft
Rett etter Dale, på vei opp stigningen er det utrolig spektakulær utsikt. Her er veien hugget ut av fjellet for hånd.

Image

Det er ganske høyt utfor kanten, å helt klart verdt å ta det med ro oppover. Det er ikke så mye trafikk, men det er ofte trimmere som går på tur her i området. Fikk ikke knipset bilde av de to damene jeg møtte på. Tights er et fantastisk produkt :redface

Image

På vei oppover til Hamlagrøvatnet er det mye hytter, litt sånn sporadisk. Samt en og annen bondegård. Her får dyrene gå fritt. Både Sau og Kyr driter 200 - 0 i oss som ferdes i trafikken. Så det er greit å være obs på om en skal over her. Det er eneste plassen jeg har opplevd at sau ikke reagerer på lyd fra motor, eksos eller fløyte. Å de ligger stort sett i veien. Så å sette fartsrekorder over her er ikke å anbfale =;

Det er en del gamle hengebroer over til hyttene som ligger på feil side av elven. Jeg prøvde å se om det kunne bli bra på film, la oss si det slik.... Det var et fåtall av bildene som ble brukenes :redface

Image

Image

Møtte en på pedalmoped. Han syklet forbi meg å kunne fortelle at det var en bro litt lengre oppe som var inntakt og gikk an å gå på. Så jeg satt kurset litt lengre opp i dalen :thumleft :thumleft Takket selvfølgelig høffelig for den informasjonen.

Image

Image

Image

Selv om han syklisten hevdet at denne broen var trygg, hadde jeg LANGT ifra den følelsen når jeg gikk på den. Djizes. Jeg var sikker på at jeg skulle tråkke gjennom på hvert steg. Så jeg listet meg utpå 1/3 av broen, å så meg igrunn fornøyd med det. :redface

Klokken var enda ikke blitt 10:00 og temperatur måleren på biken viste 15 grader. Dæven så deilig.

Bergen Brannvesen har en stor hytte oppå her, som heter Flammen. Men jeg klarer aldri å finne den. Prøver liksom å kikke litt etter den når jeg er her oppe, men ikke faen. Den kan umulig ligge langs veien. :scratch

Image

På vei ned mot Bulken, kommer det et strekke med herlige svinger. Også et par tunneler som kan minne om et alpepass i frankrike :thumleft

Image

Vel nede på broen, var jeg litt usikker på om jeg skulle kjøre videre å gjøre en enda lengre tur ut av det, eller stick to the plan. Neste på listen var Evanger og over Eksingedalen. Jeg bruker som regel å kjøre Eksingedalen motsatt vei (er så mye finere å se naturen den veien) også betyr det at du får flere hårnåler nedover enn oppover. Nei, et bilde i motsol og en liten krangel meg fornuften gjorde at jeg satt snuten mot Eksingedal.

Image
PS! ikke redigert bilde annet en shaddow, highlights. Utrolig vanskelig lys på det bildet her (for de som bryr seg)

Her var jeg begynt å bli varm i skroget. Men dalen innover før du kommer til Brekkhus var ikke solen tatt tak i det hele tatt. Det var ikke mer enn 10 grader. Litt kjølig i forhold til hva jeg hadde hatt over hamlagrø, men her var det bare å holde flyt i kjøringen. Steik så jeg koste meg. Å hårnalene opp etter Brekkhus gikk i forykende tempo. Bommet litt på inngangen til et par av de. Men takket være rått bunndrag i traktoren min gikk smilet nesten helt rundt :-# :x

I det en kom opp i høyden å solen fikk tak igjen smalt gradestokken opp 7 grader. Utrolig spesiell følelse. Hadde meg en liten stopp for å se på utsikten, men den har jeg tatt bilder av før.

Image
Bildet fra en tidligere tur

Passerte Modalen å så at den fjordsightseeing båten akkurat hadde begynt å kjøre utover fjorden (mot byen igjen) Da var det bare å gi stram wire. Jeg viste akkurat hvor jeg skulle sette meg ned å vente på at den skulle passere med kamera. :thumleft

Image

Her sitter jeg på pynten der med flytebryggen i mostraumen. For de som har vært på disse kanter før. Dette er en del av eiendommen til familien min. Litt lengre utover i fjorden bak ryggen min, ligger et stort hyttefelt. Her har jeg hytte :thumleft
Mostraumen er også kjent for å være en av de beste plassene i landet å fiske sjøørret :-# :x

Herfra gikk det strake veien til Ostereid hvor jeg stoppet på Shellrema ett tusen! Kjøpte noen rundstykker, skinke og majo... Måtte ha en kulinarisk opplevelse på benken der i solen.

Kom en eldre herremann bort å hilste på meg. Han kunne fortelle at han var nordlending, bodde i Malaga om jeg ikke husker feil. Å kjørte en gang i året opp til nordkapp og ned igjen på sin GS 1200. Han hadde bare hatt lappen i 10 år, Mener han sa han var 64 år nå. Å sykkelen hadde han kjørt 112.000 :thumleft
Han var veldig interessert i KTM'en. Han kunne fortelle både den ene og andre røverhistorien der vi stod å sparket i dekket. Utrolig hyggelig kar.
Vi ønsket hverandre god tur videre, han skulle til øygarden å overnatte med noe kjentfolk. Jeg skulle hjem å gjøre meg klar til metallica konsert :thumleft

Nok en herlig tur i nærområdet. :vs
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply