Europatur i 2013 - Nå også med video :-)

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Europatur i 2013 - Nå også med video :-)

Post by RuneS »

Lovte i bloggen min at jeg skulle komme med utfyllende referat fra en tur i 2013, så her er det ;-)

Turen ble planlagt tidlig på året, og ruta ble staket ut. Dette året skulle vi kjøre til Interlaken i Sveits, og videre derfra til Frankrike og en del fjellpass der, før turen skulle gå til Adenau og noen dager på Nürburgring. MEN det er ikke alltid at ting går som planlagt...

Dag 1:

Vi var seks sykler på turen. Fem av oss møttes på Statoil Mjøsstranda på Gjøvik tidlig på morgenen for felles avreise til Oslo, hvor vi skulle møte sjettemann. Derfra kjørte vi rett inn på Colorline terminalen.

Image

Oppmøte på Statoil.

Image

Sjekk av at dekkene sitter der de skal ;-) eller var det mønsteret som måtte sjekkes?

Image

Proviant og tissepause før vi kommer til Oslo. Noen behov må tas hensyn til.

Det og starte turen på Color Magic eller Fantasy er helt greit. Du får en bra overfart, med god mat og godt drikke, greie lugarer, treningsfasiliteter og bra underholdning. Pluss at at du starter dagen etter i Kiel med ganske få mil i kroppen. :-)

Ombordkjøringen gikk ganske raskt, og vi kom oss inn på lugarene i god tid før avgang. To stykker gikk for å ta ett par timer i treningssenteret og badeanlegget, mens vi andre fikk oss en dusj og gikk for å finne noe spisende.

Image

Plassen utnyttes godt på lugaren. Skinndresser og lignende tar mye plass, så bruker de hyllene som finnes.

Image

Det var fint vær, så mesteparten av utseilinga ble tilbrakt på dekk.

Image

På kvelden ble det både show og buffet, samt diverse drikker fra forskjellige vannhull ombord. Men det er uansett ikke lurt å svi av festkvota på utseilingen, når man har ganske mange mil som ligger foran dagen etter.

Dag 2:

Vi våknet opp til ett fantastisk nydelig vær, så det var fint å tilbringe tid på dekk både før og etter frokost.

Image

Den største plaga ombord er det å vente på at bildekket skal åpne så du kan ta av stropper og få på bagasjen.

Image

Har de siste årene kjørt med bare bag på hekken samt tankveske, og på ferga har jeg hatt det jeg trenger i tankveska, så resten har vært igjen på sykkelen.

Etter noe som virka som en evighet ble det endelig vår tur til å kjøre i land. Her var det ikke mye somling, og så fort vi var kommet i land, samlet vi troppene og kjørte i retning Autobahn A215 som går ut av Kiel.

Her er ruta vi kjørte.

Image

Ett lurt tips hvis du skal kjøre på Autobahn er å lage seg en beskrivelse av veinavn/nummer og avkjøringsnummer. Er også lurt å skrive på hvor mange km du skal holde veien. Evt. også hvilken retning du skal ta av og hvilket skilt du skal følge videre. Jeg har en slik liste liggende i kartlomma på tankveska slik at jeg kan kaste ett raskt blikk på denne når jeg trenger veibeskrivelse. Har kjørt mye på GPS, men liker denne metoden godt på autobahn. Her har jeg notert ned, basert på erfaringer på kjørelengde før reserveindikator blinker, hvor vi bør ha stopp for fylling. Det er også lurt hvis vi skulle miste hverandre på autobahn. Alle har fått hver sin liste, så da funker det greit. (kan se lista på bildet over)

Autobahn er til tider effektivt og til tider frustrerende treigt. Vi var heldige og hadde ikke noe kø før vi kom til Hamburg og tunellen under Elben. Heldigvis løste det seg opp raskt, og vi kunne ta første stopp på Harburger Berge rastsätte like utenfor Hamburg. Her ble det tanking og en liten forfriskning.

Siden autobahn bare er transport, så kastet vi ikke bort altfor mye tid, men kjørte videre sydover på A7. Vi kjører som regel ca. 20mil mellom hver stopp, og prøver å holde en fart på rundt 150 - 170. Da holdes forbruket sånn ca på ok nivå, og vi forflytter oss ganske raskt.

Image

Dagens mål var en liten by som heter Ditzingen, og ligger like utenfor Stuttgart. Hit kom vi fram på ettermiddagen. På den siste stoppen hadde vi blitt klar over at det så ut som det var lekkasje på gaffelen til en av gixxerne. Dette er jo ikke akkurat noe du vil ha på autobahn. Så etter at vi hadde funnet fram til Hotel Blankenburg, så måtte nærmeste Suzuki verksted googles opp. Dette lå heldigvis ikke veldig langt unna hotellet, men var jo naturligvis stengt for dagen.

Image

Image

Ditzingen https://de.wikipedia.org/wiki/Ditzingener ingen stor by, men den har en del hus med ganske typisk tysk arkitektur.

Etter en lang dag smakte godt med litt mat og drikke.

Image

Dag 3:

Nok en dag med nydelig vær. Idag skulle vi egentlig ha fortsatt turen mot Sveits, men siden vi måtte finne ett verksted så ble det omgjøring på planene. Mens en sykkel ble kjørt til verksted tok vi andre en tur rundt i byen.

Image
Image

Vi fikk melding fra verkstedet om at et var en simring som var problemet, men de hadde den ikke, men kunne få den til dagen etter. Må noe repareres så må det repareres, så sykkelen ble på verkstedet, og vi prøvde å finne oss ett hotell nærmere der verkstedet var.

Vi endte opp i Zuffenhausen, en annen bydel i Stuttgart. Her tok vi inn på Ibis Hotel Siemenstrasse.

Image

Image

Zuffenhausen er nok kanskje mest kjent for folk som kjører Porsche, siden fabrikken og hovedsetet ligger her. Dette er jo absolutt verdt ett besøk, så vi gikk dit for å besøke museet.

Image

Dessverre var vi der på en mandag, OG de hadde stengt på mandager. Uflaks kan man jo godt kalle det. Men det var ett stilig bygg. ;-)

Så da var det ikke så mye annet å gjøre enn å gå tilbake til hotellet. Kveldens kulinariske høydepunkt var maten på teaterkafeen som lå rett overfor hotellet.

Image

Kulinarisk høydepunkt, eller kanskje ikke ;-) Var da noe slags smørje med pasta og grønt.

Etter ett "smakfullt" måltid, tok vi kvelden.

Resten følger etterhvert...
Last edited by RuneS on 09 Nov 2015 22:24, edited 4 times in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Europatur i 2013

Post by Kant1 »

Vi.... eller iallefall jeg, gleder meg til fortsettelsen:-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Europatur i 2013

Post by Flanker »

Oh yes! :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europatur i 2013

Post by tshansen »

Herlig... dæven så kjekt det er å lese slike tur referat :thumleft Strålende begynnelse, å gleder meg til fortsettelsen \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by Snikkeren »

Keep it coming. Kjenner det kribler i gasshånden for en som ikke har vært på Europatur (enda). :thumleft
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by RuneS »

Fortsettelse av referat.

Dag 4:

Vi våknet til enda en dag med sol og varme. Ville egentlig vært feil å klage på det. Sykkelen som var på verksted var nå ferdig reparert og kunne hentes. En "delegasjon" reiste rett etter frokost for å hente den ut i fra verksted.

Image

Vi andre pakket og kjørte etter til verkstedet. Må gi en honnør til verkstedet for utmerket service. Etter at vi hadde pakket opp bagasjen satte vi kursen for Sveits.

Her er ruta:

Image

Vi fulgte A81 forbi Sindelfingen. Her ligger ett av Mercedes sine anlegg, men vi tok oss ikke tid til å stoppe der denne gangen. Vi kjørte inn i Sveits ved Thayngen. Her ble stopp og vanning ;-) Til tider var det forholdsvis varmt, så drikke var viktig.

Image

I Sveits må du betale avgift hvis du skal kjøre på motorvei. Vi hadde absolutt ingen planer om å tilbringe mye tid på motorveien så vi valgte å droppe denne. Vi passerte Schaffhausen og fulgte A4 og A1 til Winterberg. Her forlot vi A1 og tok inn på Kemptthalstrasse i retning Päffikon. Nå begynte det å bli litt skumle skyer lenger framme og vi var litt bekymret for om vi kanskje fikk bruk for regndressen. :roll:

I det vi passerte en by som heter Hinwil kom det ett par drypp på visiret. Følte nå at regndressen kanskje måtte hentes ut fra lageret under baksetet på CBR´n. Men, heldigvis var det falsk alarm inntil videre. Men i det vi passerer en liten by som heter Rüthi blir det forholdsvis mørkt rundt oss, og litt tordenvær. Da er det på tide å finne en plass for å få på Regndress. 2 svinger nedenfor der vi var nå lå det ett storhusholdningskjøpesenter med stor overbygget parkering. Vi setter straks kursen dit. I det vi svinger inn på plassen der så bøtter det ned. Noen som sa flaks ;-)

Image

Image

Image

Vi var inne på senteret for å finne ett toalett og for å få kjøpt litt drikke. Det var ikke lett siden vi ikke akkurat kunne påberope oss å være en storhusholdningskunde der. :-( Men heldigvis forsto en av de som jobbet der at vi var litt bortkomne turister, og kom ut med en 6pakning med Cola til oss. Vi fikk den til og med. \:D/ Da ble det god stemning.

Image

CBR XX Blackbird fungerer også som stressless.

Regnværet gikk heldigvis over å vi kunne kjøre videre. Vi hadde nå kommet fram til at det ble for langt å kjøre til dagens mål som var Interlaken. Så vi satte kursen mot Rapperswil. Her fant vi fram til Hotel Jakob som lå midt i sentrum. De hadde til og med garasje til oss, men hun som jobbet der var litt skeptisk til om fikk seks sykler inn i den, for det var en fryser og en scooter der fra før. Hun tok feil. Vi fikk inn alle syklene etter litt kreativ stabling.

Image

Garasjeporten.

Image

Det var jo ikke rare garasjen, men vi fikk inn seks sykler ;-)

Image

Hotell Jakob i Rapperswil.

Image

Sentrum i Rapperwil.

Image

Image

Strandpromenaden i Rapperswil.

Image

Etter ett deilig måltid på en restaurant nede ved strandpromenaden tok vi kvelden. Godt fornøyde med dagen.

Dag 5:

Før frokost gikk jeg en tur ut for å se på byen. Rapperswil er absolutt ett sted som det er verdt å stoppe. Ligger helt i enden av Zürichsjøen.

Image

Zürichsjøen.

Image

Image

Image

Hauptplatz i Rapperswil.

Etter en deilig frokost på hotellet kjørte vi fra Rapperswil over Zürichsjøen og svingte opp mot Rothenturm og byen Schwys. Denne strekningen går igjennom ett passe kupert landskap, med åpne sletter og svingete veier. En fin start på dagen.

Kartet viser ruta fram til Wassen.

Image

Vi kom ned til Vierwaldstätter See, og fulgte skilting mot st. Gotthard. Vi svingte av ved Wassen og kjørte mot Sustenpass. I Wassen provianterte vi.

Image

Sustenpass http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html er ett fint pass å starte med. Fine svinger og god standard på veien. I 2013 var det nå det ;-) Passet er 2224 moh og på toppen ligger det ganske mye snø. Det er også sykkelritt over der når vi kommer på toppen. Fin utsikt. Nedfarten går gjennom lange dalfører og fine svinger mot Innertkirchen.

Image

Image

Image

Image

Utsikten fra passhøyden.

Image

Ruta fra Wassen, over Sustenpass til Niederried.

Her er en redigert video fra passet. Grunnen til at det ikke er motorlyd på filmen er at jeg på den opprinnelige filmen brukte musikk som Youtube ikke tillater.

[youtube][/youtube]

Nede i dalen kjørte vi mot Brienzer See og Interlaken.

Image

Brienzer See.

Image

Brienzer See.

Vi fant ett lite familiedrevet hotell som hadde en treroms leilighet vi leide. Den lå med utsikt rett til sjøen, så det var ganske idyllisk, bortsett fra at jerbanen gikk nesten rett under vinduene.

Image

Hotellet. Leiligheta vi bodde i lå på nedsiden av veien.

Image

Utsikt mot leiligheta og Brienzer See.

Image

Etter innkvartering så ble det tid til å se seg rundt i tettstedet som het Niederried. Det var ikke stort, så vi satte oss på syklene og kjørte en tur mot Lauterbrunnen. Det er ett veldig naturskjønt område med en trang dal og høye bratte fjellsider. Wengen ligger i denne dalen.

Image

Image

Lauterbrunnen.

Image

Ruta vi kjørte til Lauterbrunnen.

Image

Området vi var i nå var så fint så vi bestemte oss for å droppe Frankrike. Var mer fristende å være flere dager her.

Image

Image

Etter litt mat var det tid for å la den sveitsiske jernbanen vugge oss i søvn. ;-)
Last edited by RuneS on 09 Nov 2015 22:03, edited 4 times in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by RuneS »

Dag 6:

Denne dagen viet vi til fjellpass. Var jo derfor vi var på tur. ;-)

Vi var utrolig heldige med været på turen, og denne dagen var ikke noe unntak. Var ute en tur før frokost og dokumenterte litt av omgivelsene.

Image

Image

Image

Image

Image

Brienzer See i retning Interlaken. Kunne glatt venne meg til å våkne med slik utsikt hver eneste dag.

Etter frokost kom vi oss i skinndressen og satte kursen mot Innertkirchen. Innertkirchen var stedet vi kom ned til etter å kjørt Sustenpass på veien hit, så vi gjorde ikke noe stort nummer ut av det stedet, men svingte heller i retning Grimselpass. Her følger vi en fin dal hvor elven Aare går. Etter at vi hadde passert Aareschlucht http://www.aareschlucht.ch så startet vi på oppstigningen mot passhøyden. Her går veien langs ett par store oppdemmede sjøer, som på dette tidspunktet var ganske slunkne.

Image

Niederried til Grimselpass:

På toppen ventet det oss en fantastisk utsikt. Her er det hospits, kafé og murmeldyrpark. Grimselpass er 2164 moh. http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... lpass.html

Image

Veien opp til passet.

Image

Må jo ha "noen" bilder av syklene når man er på tur ;-)

Image

Grimselpass i retning Furkapass.

Image

Veien ned fra Grimselpass går gjennom en rekke serpentinersvinger ned til dalbunnen og tettstedet Gletch. Her går også den smalsporede jernbanen Furka Dampfbahn http://dfb.ch. Den går mellom Realp og Oberwald.

Image

Her er video fra Grimselpass i det vi kjørte opp nordsiden av passet.

[youtube][/youtube]

Vi hadde sett oss ut oss ut Nufenenpass som neste pass, og svingte derfor til høyre, og fulgte jernbanen mot Oberwald.

Image

Gletch til Airolo.

Avkjøringen til Nufenen ligger i tettstedet Ulrichen. Vi føler elva Ägene oppover. Veien bukter seg gjennom ett par fine svinger før vi krysser elva i en 90 graders sving og kommer ut i en langstrakt dal som tar oss mot det stedet hvor selve klatringa starter.

Her blir det bratt og svingete. Artig er vel den tanken som farer gjennom hodet på en motorsyklist når ett slikt syn dukker opp. Siden vi kjører uten bagasje så er syklene lette og svingene går som ett barneskirenn, for å bruke ordene som en viss langrennsløper gjorde til allemannseie. ;-)

Det er ganske mye sykler på vei oppover, og jeg tror det var en og annen fører av litt tyngre "cruiseskip" som følte at at disse gale folka på R sykkel kanskje lada litt mye. Men vi hadde det artig på turen oppover mellom meterhøye snøskavler og vann som sildra i grøftekanten.

På toppen av Nufenen pass er det en fantastisk utsikt over alpene i kantonen Valais. http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html .Passhøyden er på 2478 moh, og er det nest høyeste asfalterte veien i Sveits. Veien forbinder kantonen Valais med kantonen Ticino (som er den italienske delen av Sveits.)

Image

Image

Kan ikke få en finere bakgrunn på ett gruppebilde på motorsykkeltur.

Image

Video som viser passet.

[youtube][/youtube]

Men livet på toppen må en gang ta slutt, vi hadde jo tross alt flere pass vi skulle kjøre, så vi satte kursen ned på andre siden i retning Airolo. Her er det en mye slakere nedkjøring og ikke så mye krappe svinger, så vi kom ganske rakt ned under tregrensa igjen. Her skifter landskapet og klima karakter. Her blir det enda varmere.

I Airolo møtes veien som går over St. Gotthardspasset og St. Gotthardtunellen. Vi valgte å kjøre sideveien som fulgte A2 nedover. Her ble det stadig mer italiensk, og alle skilter er på italienskspråklige. Palmer er det også noe av. I byen Biasca svingte vi opp ett nytt dalføre, og tok sikte på Lukmanierpass.

Du verden hvor deilig livet er på to hjul. Fortsettelse følger :-)
Last edited by RuneS on 09 Nov 2015 22:08, edited 2 times in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Europatur i 2013

Post by Elolz »

Kjempebra referat! Gleder meg til fortsettelsen! :D
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Europatur i 2013

Post by ojda »

Nå begynner godbitene å komme som haggel ja \:D/
Flotte bilder og veldig godt skrevet, at du har sanvittighet i "Denne mørke tid" :-#

Venter også spent på fortsettelsen :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by RuneS »

Fortsettelse av DAG 6:

Dalen vi kjørte i nå bar tydelige preg av at vi var i den italienskspråklige delen av Sveits.

Kantonen Ticino eller Tessin har ett helt annet klima enn de andre kantonene i Sveits. For de som lurer på hva en kanton er, så er det det vi kaller fylke. Ticino ligger på sørsiden av alpene og har derfor ett mye mildere klima. Mer likt det som finnes enda nærmere middelhavet. :D

Image

Airolo til Lukmanierpass.

Veien svingte gjennom dalbunnen og utallige små landsbyer, før vi startet på klatringen. Passo del Lucomagno http://www.alpentourer.de/alpenpaesse/r ... rpass.html er ikke av de høyeste passene vi kjørte med sine 1920 moh, men det var deilig å komme oppover i høyden for nede i dalbunnen var det varmt.

Litt oppe i stigningen kom det en kar på en Repsollakkert CBR 600RR og kjørte forbi oss. Vi burde vel lettet på antrekket slik som han hadde gjort. Han hadde riktignok på seg skinnbukse med samme farge og dekor som sykkelen (Repsol), men kjørte ellers i kortermet t-skjorte (også den med Repsolmerke), og uten hasnker. Og som han kjørte. Han var nok lokalkjent, så vi hengte oss på han oppover fjellsiden.

Vi skulle stoppe for litt mat på toppen, og det skulle tydeligvis han også. Det viste seg å være en mann som kanskje var mellom 55 og 60 eller noe slikt, med langt, litt pistrete hår. Han kunne ikke ett ord engelsk, men ga oss tommel opp før han forsvant i retning en salgsbod som sto der.

Image

Image

Det som kjennetegner disse litt lavere fjellpassene er naturen. De høye passene er ofte golde, med mye stein og lite vegetasjon, men her var det frodig og grønt.

Image

Video fra passet.

[youtube][/youtube]

Etter litt mat og en pause, kjørte vi videre i retning Disentis. Ned dit fulgte veien elva Vorderhein, en av elvene som er starten på Rhinen, i noen slake kurver og kanskje ikke de største kjøretekniske utfordringene på turen. Rolig og fint var det.

Image

Lukmanierpass til Andermatt.

Nede i Disentis har du to veivalg. Du kan kjøre til høyre. Da havner du ut mot en by som heter Chur, eller du kan kjøre til venstre og komme mot Oberalppass. Vi tok til venstre siden vi var her for å kjøre i fjellene. Vi var nå kommet inn i kantonen Graubunden og ett litt kjøligere alpint klima, men fortsatt var det GOD temperatur.

Veien videre gikk over Oberalppass http://www.alpentourer.de/alpenpaesse/r ... ppass.html Ett pass med fine svinger og gode kjøreopplevelser. På toppen av passet står det også faktisk ett fyrtårn !

Image

Image

Oberalppass.

Image

Image

Oberalppass.

Video fra passet.

[youtube][/youtube]

Oberalppass ender opp i "midten" av Sveits, i en liten vintersportsby som heter Andermatt. Her er det trange brosteinsbelagte gater hvor de heldigvis har droppet brolegningen der hjula på bilene vil plasseres. I Andermatt kan du også svinge mot Göschenen og Vierwaldstätter see eller holde mot Hospental og Realp. Vi valgte veien mot Realp siden vi nå skulle forflytte oss til Furkapass. Vi passerte Hospental, og avkjøring mot St. Gotthardspasset og fortsatte mot Realp.

Image

Furkapass.

Furkapass http://www.alpentourer.de/alpenpaesse/r ... apass.html er ett av de fint pass som byr på gode naturopplevelser. Dette passet har også en stor rolle i James Bondfilmen Goldfinger. Det er her hvor James er i biljakt med Tilly Masterson. Han i den kjente Aston Martin DB5 og hun i en Ford Mustang. Det er også i Furkapass at James forfølger Auric Goldfingers gullbelagte Rolls Royce.

Nok om James, mer om motorsykler ;-)

På vei opp til toppen av Furkapass er det masse hårnålssvinger. Her ble vi stående i kø grunnet en lastebil og en postbuss som ikke hadde plass til å passere hverandre. Smal vei! Mens vi ventet på at de skulle få laget seg plass kunne vi reflektere litt over det gode autovernet som var på denne strekningen. Eller kanskje rettere sagt mangelen av slikt. Gamle halvmeterhøye stabbesteiner med halvannen meter i mellom er jo ikke akkurat noe å skryte av! Til slutt fikk bussen lirket seg forbi lastebilen og vi kunne fortsette.

Selve passhøyden er nok ikke der flest folk stopper på dette passet selvom det absolutt er verdt en stopp.

Image

Utsikt fra passets høyeste punkt.

De fleste stopper nok ved Hotel Belvedere og Rhönegletcher. Her er det fin utsikt og kiosk, samt mulighet til å besøke ishula i isbreen som ender her.

Image

Image

Grimselpass sett fra Furkapass.

Image

Image

Image

[youtube][/youtube]

Etter en god pause med is og brus kjørte vi ned passet og krysset Furka Dampfbahn. Nå kom vi ned til Gletch hvor vi tidligere på dagen hadde svingt til høyre mot Nufenen. Nå ventet dagens siste pass. Det var Grimselpass, som vi startet dagen med, men nå i motsatt retning. Fine, heftige svinger i godt tempo oppover gjorde at det ble en flott opplevelse.

Image

Furkapass til Niederried.

Video fra turen opp Grimselpass på hjemveien.

[youtube][/youtube]

Vel tilbake i leiligheta i Niederried, ble det en dusj før vi tok en tur inn til Interlaken. 2 av oss valgte toget, mens vi andre to syklene.

Interlaken er en fin by, men ikke av de billigste stedene som finnes. her var det store luksushoteller i fleng. Og ett yrende turistliv, med utrolig mange japanske turister som skulle ta gruppefoto foran hver eneste ting som så ut som en attraksjon. ;-)

Image

Elva som renner igjennom Interlaken forbinder Brienzer see med Thuner see.

Image

Utsikt mot Lauterbrunnen.

Image

Underholdning var det også i gatene. De hadde de obligatoriske panfløytespillerne også da ;-) Men de sto en annen plass.

Etter at vi hadde spist kikket vi rundt på nattelivet.

Tilbake i leiligheta var vi enige om det hadde vært en bra dag. Oppsummert ble det 36 mil over 6 fine fjellpass. Deilig.

Men alt har en slutt, og dagen etter skulle vi forlate Sveits.

Mer om det senere.
Last edited by RuneS on 09 Nov 2015 22:14, edited 3 times in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europatur i 2013

Post by tshansen »

Utrolig artig å se dine tur skildringer fra samme plassene vi selv var :thumleft Fantastisk fortelling dette. Håper du har langt mer på lager, for dette storkoser jeg meg med =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Europatur i 2013

Post by ashland »

Virkelig flott tur referat :thumleft

Har forsatt til gode å oppleve Alpene, med de bildene blir ikke lysten akkurat mindre :)
fun is not a straight line
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by RuneS »

Dag 7:

Avreisedag fra Niederried. Trist at vi skulle reise nordover igjen, men hadde booket overnatting i Adenau dagen etter, så for ikke å utsette den forlot vi hotellet etter frokost. Det at været fortsatt var på vår side gjorde det ikke lettere.

Image

Utsikt fra Niederried mot Interlaken.

Image

Husene lå ganske tett enkelte steder.

Image

Klargjøring til avreise.

Image

Image

Image

Eieren her var ikke så veldig nøye på hvordan han festet tildekking over Jaguaren sin. Riktig nok bare en X-type, men det står da Jaguar på den ;-)

Image

Niederried til Giswil.

Vi kjørte langs Brienzer see i retning Brienz. Skulle bli ett par pass i dag også. Dagens første var ett transportpass som heter Brunigpass. https://en.wikipedia.org/wiki/Brünig_Pass Med sine 1008 meter er det ikke det mest spektakulære passet. Så det ble mest for transportens del.

Vi fulgte veien fra Brunigpass til Giswil. Her hadde jeg plukket ut en strekning som kalles Panoramastrasse eller Glaubenbühlpass https://de.wikipedia.org/wiki/Glaubenbühlpass. Denne veistrekningen går ikke så veldig høyt, men går i ett veldig naturskjønt område. Høyeste punkt er 1611 moh.

Image

Panoramastrasse.

Etter å ha konsultert GPSen fant vi det vi trodde var riktig avkjøring. Var veldig betryggende at det kom ett skilt hvor det sto at her startet passet, for veien så ut som om det skulle være innkjøringen til en gård. Smalt, med elektriske gjerder på begge sider for å holde de lysebrune sveitsiske kuene unna veien. Veien gikk oppover på små platåer i åssiden. Etter noen kilometer kom vi inn i ett skogkledt område og her utvidet veien seg i noen hundre meter før den igjen ble smal. Fine svinger, men litt uoversiktlige enkelte steder, så vi tok det pent. Tilslutt åpnet landskapet seg opp og vi kom opp til ett utsiktspunkt. Og for en utsikt det var. Levde virkelig opp til navnet Panoramastrasse.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Video fra passet.

[youtube][/youtube]

Etter å ha tilbragt litt tid med å beundre utsikten kjørte vi videre over passhøyden og innover i landet. Her flatet veien ut og vi kom etterhvert ut på A2. Den fulgte vi mot Basel. Vi tok en rast på raststätte Prattlen nord, like før vi kom til Basel. Det var greit for å få brukt opp noe sveitsiske Franc.

Image

Herfra gikk det raskt oppover i Tyskland langs A5. Været var fortsatt fint, og tok noen stopp av og til for å avkjøle oss litt.

Image

Vi hadde bestemt oss for å kjøre Rhindalen oppover ett stykke for å finne overnatting. Som regel går det greit å finne overnatting, men jo flere du er, jo vanskeligere blir det. Kanskje ikke alltid overnattingsstedets skyld. Blir jo for mange meininger om hvor man skal sove. ;-)

Vi kjørte A5 til like sør for Walldorf ( er det her walldorfsalat kommer fra mon tro). Her tok vi inn på A6 og passerte ganske snart forbi Hockenheim og Hockenheim Ring. Vi hadde en annen ring i tankene, så vik kastet bare ett blikk dit. Rett etter Hockenheim svingte vi inn på A61 i retning Koblenz. Her går milene raskt unna på gode veier. Vi var også heldige med trafikken. Var ikke en kø i sikte. :-)

Den klassiske delen av Rhindalen går fra Bingen og Bingerbrück til Koblenz. Bingen ligger lengst sør, derfor svingte vi av A61 når skiltene til Bingen dukket opp.

Hva kan jeg egentlig si om Bingen og Bingerbrück annet enn at det er en lang trang og kjedelig gate som går ned mot Rhinen. Ikke spesielt minneverdig. En litt grå og trist plass.

Men straks vi kom ned til elva, åpnet landskapet seg opp og vi kunne se borger og vingårder.

Image

Siden vi ikke visste helt hvor vi ville overnatte så bare kjørte vi oppover dalen og kikket litt på de hotellene og gasthofene vi passerte.

Vi kjørte gjennom mange idylliske småbyer og passerte raskt Bacharach, Pfalzgrafenstein slott som ligger ute i Rhinen ved Kaub, og til slutt Oberwesel. Nå startet jakten på overnatting for fullt, og rett ved Loreleyklippen kom vi over Hotel Loreleyblick. Her var det ledige rom for seks personer.

Image

Skulle nesten ikke tro at det var ledige rom der, for her sto trafikken dønn stille. Var utrolig lang kø og mye folk som både parkerte og gikk langs veien.

Image

Grunnen fant vi ut når vi så en plakat på en stolpe.

Image

Det viste seg at Muse skulle ha konsert oppe på Loreleyklippen. Ikke rart at det var mye folk her ;-) Hadde vi visst det tidligere burde vi ha fått tak i billetter, men siden vi hadde kjørt en del mil, så følte vi heller for å slappe av litt ved hotellet før vi ga oss i kast med det lokale folkelivet i St. Goar.

Image

Image

Det er viktig å gjøre seg kjent i nærområdet. ;-)

Image

Loreleyklippen, hvor i følge sagnet, sirener satt og lokket, med sang og skjønnhet, de som kjørte på elva på grunn nedenfor klippen. Klippen er omgitt av sterke stømmer og endel grunner i elva. Derfor har det vært mange forlis der gjennom tidene. Loreleyklippen er 120 meter høy.

Etter å ha sittet utenfor hotellet og hørt på lydsjekken til Muse, var det på tide med litt mat, så vi trasket i vei mot sentrum i St.Goar.

Image

Image

Image

Image

Image

Jammen fant vi ett sted hvor vi kunne få kjøpte mat her også.

Image

Borgen ovenfor St. Goarshausen brød ikke disse nordmennene seg mye om.

Image

Etter en lang dag med mange mil i kroppen og mange fine opplevelser var det godt å krype til køys på hotellet. Vi skulle videre neste dag i retning Adenau og noe tok kvelden litt tidligere enn andre for å komme avgårde så de fikk med så mange runder på Nürburgring som mulig.

Kommer tilbake med flere deler i føljetongen.
Last edited by RuneS on 09 Nov 2015 22:16, edited 2 times in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by RuneS »

Dag 8:

Denne dagen våknet vi til Rhindalen fylt med tykk morgentåke.

Image

Image

Tåkedottene lå oppe i dalsiden som små ulldotter. Heldigvis så vi litt blå himmel innimellom så det ble nok en fin dag dette også.

Image

To fra følget reiste før frokost i retning Nürburgring for å være der til banen åpnet kl 08.00. Vi som var igjen spiste frokost på hotellet og gjorde oss i stand til avreise. Vi hadde bestemt oss for å følge Rhinen ett stykke oppover.

Været lettet og snart var det sol i Rhindalen og syklene fungerte slik de skulle. Etter litt smøring av kjeder var vi klare til avgang. Turen oppover Rhindalen gikk raskt, og vi passerte Fellen og Bad Salzig. Neste by var Boppard. Her svingte vi inn på en av småveiene som forsvinner opp i åssiden. Veien het L207 og tok oss gjennom Muhltal. Her hang treene tett over veien og enkelte steder var det som ett tak. Veien hadde noen fine svinger med god asfalt og lite trafikk. Oppe på åsryggen kom vil til Autobahn A61 som vi hadde fulgt dagen før. Her hadde vi valget om å fortsette på L207 til Löf i Moseldalen eller ta inn på A61 i nordgående retning. Siden vi skulle til Adenau og Nürburgring var det raskest å ta Autobahn.

Image

Vi fulgte A61 til vi kom til Maria Laach og Laacher see. Laacher see er en veldig svovelholdig sjø, så området rundt har til tider vært plaget med luftkvaliteten. Men vi skulle ikke stoppe her for å kjenne på lukta. Her står det nemlig ett skilt som viser at B412 går mot Nürburgring. \:D/

Image

Like før vi kommer mot Nürburg passerer vi Hohe Acht som er det høyeste punktet i hele Eifelområdet 749 moh. Det vil si veien går ikke fullt så høyt fordi selve punktet ligger inne i skogen. På Hohe Acht er det om vinteren langrennsarena og alpinbakker. Banens høyeste punkt ligger på Hohe Acht.

Vi skulle møte de andre på en av utsiktsplassene som heter Brünnchen. Det er en stor parkeringsplass som ligger ved en av svingene på banen. Her er det god utsikt til banen. Dessverre hadde det blitt lite kjøring på grunn av noen som måtte berges, så de var litt misfornøyde med det. :-(

Image

Fra Brünnchen.

Etter en stopp der reiste vi ned til Adenau for å sjekke inn hos vertsfolket. Vi har siden 2008 bodd privat hos ett eldre ektepar i en av sidegatene til hovedgata i Adenau. Her er det god frokost og fine rom og garasjemulighet.

Image

Image

Utsikt fra balkongen hos Heinz og Irmgard.

Image

Det gule huset bor vi i.

Image

Vertsfolket.

Etter at vi hadde innkvartert oss, var det tid for å kikke litt på banen. Egentlig ville vi vært oppe på bana og kjørt selv, siden dette var en Søndag og da er det åpent fra 08.00 til 19.00. men på grunn av noen avkjøringer hadde bana blitt stengt for motorsykler (ölspur = Oljesøl) så vi kjørte litt rundt til forskjellige utkikksplasser.

Image

Image

Her ett par bilder fra Breidscheid. Det er banens laveste punkt og ligger i utkanten av Adenau.

Det er også fint å ta en tur rundt på parkeringsplassen ved påkjøringa til banen. her er det ofte mye lekkert å se ;-)

Image

Artega er ett merke du ikke finner her i landet.

Image

Image

Image

De er ikke alt som er like lekkert. ;-)

Image

Litt utradisjonell kjøredress.

Image

Her ett bilde fra Pflanzgarten som er ett annet lett tilgjengelig tilskuerpunkt.

Image

Bra med folk på innkjøringa til banen.

Endelig åpnet banen igjen, og vi kunne få noen runder, før det igjen ble stengt på grunn av to engelske damer i en Subaru Impreza VRX som ikke greide å holde seg på banen.

Image

Image

Image

Etter at banen ble stengt fant vi ut at det var så seint på dagen at de sikkert ikke åpnet opp igjen, så vi dro tilbake til huset og fikk oss en dusj og reine klær, før vi tok turen ned til Adenau sentrum for litt mat.

Image

Hovedgata i Adenau.

Tror faktisk jeg har litt mer på lager også, så det kommer i morgen.
Last edited by RuneS on 08 Nov 2015 12:03, edited 1 time in total.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Europatur i 2013

Post by Snikkeren »

Kjedelig med stenging av banen, men dere fikk da noen runder i det minste.
Gleder meg til fortsettelsen. :thumleft
Post Reply