Europaturen 2015 - med El Quattro Fantastico

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Europaturen 2015 - med El Quattro Fantastico

Post by tshansen »

Alpeturen 2015
Med El Quattro Fantastico

Image

Det var en gang.....for lenge siden :lol
For vel 6 år siden, begynte jeg å prate om at jeg hadde lyst å ta turen nedover i Alpene. Jeg gjorde ganskje seriøse planer av det, men måtte trekke meg i siste liten 2 ganger pga familiere ting.
Men i år, i år slo det jaggu meg til.
Jeg, Onkel, Bamsefar og Stian bestemte oss for å reise på tur nedover kontinentet. Vi hadde også gleden av å stifte bekjenskap med Marton og Roald som er like glad i et visst sykkelmerke som Onkel :sleepy Men mer om dette underveis :thumleft

Jeg var på jobb dagen før dagen. Hadde avtale med Olav og Stian at jeg skulle møte hos Olav, sparke litt dekk å fortsette videre derfra.
Første bilde på turen, her var det mye forventninger. Nypolert sykkel, nøye pakket, og fint vær. Kunne en få det bedre?

Image

Vel fremme på tunet til Onkel var alt ved det normale :lol Ingen ting klart. Mannen så ut som han nettopp hadde krabbet ut av drømmeland.
Etter den obligatoriske "spark i dekkene" fikk jeg omsider Olav til å sale opp sykkelen sin. Fruen til Olav var hyggelig nok å servere både kaffe og Pepsimax mens jeg ventet. Hadde også en veldig hyggelig prat med Svigerfar!

Image

Image

Onkel sender meg tydelige signaler tidlig på turen. Hvordan, eller hva er det han egentlig vil :-k

Det skal sies at de har funnet seg en jævlig fin plass lengst ute i gokk... Tar du til høyre litt før kommer du til Blåfjell, rett til høyre for Mummiedalen

Image

Jeg husker ikke hva klokken ble, men når vi omsider kom oss på veien, gikk det straka veien til Odda. Olav måtte fikse noe småtteri i huset han har der før vi kunne trille videre mot turens første overnatting.
Som noen har sett før, så har det kommet ett bilde eller to på internett av den lille stoppen i Odda. :redface

Det er igrunn fint lite å fortelle om turen over fjellet. Det kom litt regn, vi kjørte med minst mulig pauser. Her var det bare å komme seg fram å begynne den virkelige turen. Selvfølgelig måtte vi ha en liten turist session når vi passerte Tungvann fabrikken på Rjukan :thumleft

Image

Image

Image

Olav hadde ordnet med overnatting hos Busa Trond. Å her var det ikke småtteri som ble servert. Vi kom til duk å dekket bord. Den flotte middagen, drikke av det vi måtte ønske, samt kake og jordbær servert med sukker/limeskall og vaniljesaus. Dette har jeg aldri prøvd før. Men SATAN så godt dette var :D
Jeg er utrolig takknemelig for den gjestfriheten som møtte oss hos Busa og kona hans! Jeg er helt målløs enda. Ojda kom også å hilse på, før han returnerte å skulle møte oss før vi kjørte inn på båten. Stian tok veien til noe famile greier.... Men etter å ha blitt bedre kjent med han, så lurer jeg faktisk litt på om det var noe helt annet som skjedde i drammen :redface

Image

Fantastisk utsikt fra hagen på BusaStrand

Jeg fikk jo tidlig bekreftet denne turen at Olav, ja Olav han snorker. Han snorker noe inn i det helvete :lol :lol
Vi fikk gleden av å dele dobbeltseng første natten. Det ble vel bare med den ene natten. Olav er heldigvis en raus mann som tar langt mer hensyn enn han liker å innrømme selv. Han er muligens en liten pus innerst inne :lol

Ojda har vært på båten før, så han kunne understreke at det ikke hadde noen hensikt å møte på båten før klokken 13. Så selv om vi var tidlig oppe tok vi oss god tid før vi samlet troppene.
Båten er båten, det er bare å spenne biken fast, ta med seg pakket sitt å komme seg opp på lugaren å skifte... å det i et jævlig tempo. For her skulle det drikkes pils i baren :lol Jeg fikk gleden av å dele lugar med Ojda. Han kunne bekrefte at han ikke snorket, så det valget var igrunn selvskrevet :-# :x

Image

Image

Vi måtte selvfølgelig skåle med sjampis!!! Det skulle vise seg at Olav hadde betalt sitt siste avdrag på den berykta "skatten" :prf

Image

Måtte jo selvølgelig ta noen bilder på båten, det var alt for mange timer å slå ihjel. Både en runde i taxFree'en, en tur på soldekk å kjøpe burger. Ja tiden kunne vel strangt talt ikke gå fort nok. Alle var like kjørekåt og klar for sommerens desidert største eventyr. Nå var vi altså igang. Turen var offisielt igang :love

Image

Image

Image

Olav hadde funnet kjærligheten i Weisbier og skulle ikke ha mat. Han mente det var mer en nok mat i godt øl. Der er jeg forsåvidt enig med han. Men kroppen min, samt de to andre trengte litt næring mellom 14 (båten gikk) 21 (middag var reservert) :redface

Olav hadde et noe slørete blikk i det vi skulle trylle i oss dagens middag. Stian, som skulle vise seg å være ekstremt selektiv i hva han puttet i trynet fikk litt ekstra oppmerksomhet fra servitrusene. jeg vet ikke om de syns litt synd på han, siden han ikke likte noe på dessert kartet :lol

Image

Image

Image

Creme brulet eller hvordan det skrives, var ikke noe særlig. Lollipop is, med seigmenn og litt annet dill derimot. Det var kanon suksess. Stian har ekstremt rafinert gane :-)å

Image

Vi var igrunn tidlig i seng. Vi skulle jo tross alt opp å kjøre en del mil dagen etter. Marton og Roald skulle igrunn møte oss på louis i Kiel, men siden de var forsinket pga noe feil på en av syklene. Ble vi enig om at de bare møtte oss i Rotenburg. Hvor vi skulle tilbringe første natten i Tyskland. Det var vel drøye 60 mil fra Kiel til Rotenburg. Å det gikk stort sett non stop på autobahn. Lite spennende og høyt tempo. Jeg har aldri kjørt på Autobahn før, så for meg var dette helt oki, den første timen. Etter dette var det bare fætte kjedelig. Siden både jeg og Stian hadde relativt begrenset innhold i tankene våre, la vi stoppene til ca hver 20 mil. Helt greit igrunn.

Image

Image

Det er en ting som tyskerne imponerer stort med. Det er at de kan å kjøre motorvei. Samt renholdet på de mange bensinstasjonene/truck stoppene. Kunne jo spise maten din fra de dassene nedover :yeyeye

Vel fremme i Rotenburg, hastet det litt å få sjekke inn. Var ikke mange minuttene vi hadde å gå på. Samt at de HELVETES gps'ene har en tendens til å løke seg noe jævlig når du trenger de som mest. Noe vi fikk oppleve MYE på turen :redface
Ojda kastet seg av sykkelen å gikk siste meterne. Vi ble hindret av noe veiarbeid å litt usikkerhet rundt akkruat hvor rommene lå. Var noen leiligheter Ojda hadde forhåndsbestilt. Etter mye fram og tilbake, kom vi oss endelig på rommet.

Image

Image

Fikk kastet fra oss bagasjen, skiftet i en fei... Vi var tørst og sulten. Det var bare å komme seg ut i gamlebyen å finne seg et lokalt vannhull som serverte noe vi kunne trykke i trynet.

Image

Image

Image

Image

Rotenburg skulle vise seg å være en utrolig fin by. Hvertfall gamlebyen. Etter en god burger, ett par weissbier gikk vi tilbake på rommene. Marton og Roald hadde enda ikke kommet seg fram. Så Olav satt oppe å ventet på de, mens resten gikk til sengs. Vi hadde bestilt frokost til 8 morgen etter. Da skulle turen gå videre gjennom Østerike og over grensen til Slovenia. Vi skulle bo i en liten bygd, kalt Kranjska Gora. Olav, Marton og Roald skulle videre på trompet dager i Neukrichen.

Vi våknet til en helt nydelig morgen. Solen gløttet så vidt inn gjennom vinduet som stod på full lufting med et par godt utsvetta kjøresko i vinduskarmen :redface Ikke rart vi sov godt den natten.
Stian gjorde sine obligatoriske morgenrutinger på telefonen (les= snap, face og tinder) Ojda gikk rundt seg selv en 4 - 5 ganger og jeg, som den eksemplariske ungdommen jeg er, pakket kriega veskene mine og gjorde meg klar til frokost.

Det er første gang jeg har fått servert frokost på denne måten. Var jo nesten som å være på besøk hjemme med ho mor :redface
Skinke, ost, og syltetøy er vist det mest vanlige å ha på frokosten nedover. :-# :x Her fikk jeg mitt første møte med Marton og Roald. Et par vennlige håndtrykk, litt skuling på hverandre så stod praten løst. Å for noen røverhistorier disse gutta åpnet med :lol :lol Det skulle bli mye latter og morro fra de gutta der. Trompet kameratene gledet seg naturligvis veldig til dagene de skal tilbringe med alle i hele verden som kjører samme merke som de :lol
Vi tre andre, som fortsatt hadde litt forstand igjen. Vi gledet oss naturligvis til mil på mil med svingete vei! Noen lurer nok sikkert på hva Stian med sin rafinerte gane spiste til frokost... La oss si det slik. Nutella damer og herrer, Nutella er en life saver. :lol

Jeg mener vi ble enig om å slå følge forbi Munchen, da skulle trompet kvartetten ta hardt styrbord i en rundkjøring å vi skulle fortsette rett fram.
Også denne dagen ble preget av transport etappe. Her var det bare å bite tennene sammen, å forberede seg på nye 60 mil, stort sett på motorvei :thumleft

Image

Roald er ikke alltid like lett å få med på bilder, han hadde løpt avgårde for å tenne seg en av de mange sigarettene på turen :knegg

Marton sin Rocket imponerte meg. Helvete for en maskin. For ikke å snakke om lyden i denne store "amerikanern"

Image

På samme rasteplass møtte vi to dansker, som hadde 2, tilsynelatende hauggamle triumpher.

Image

Med hjelmer som minner meg om hoppuka fra 1980, så kan dere tenke dere resten. Gjennomført. Noe sier meg at de skulle samme veien som 3 andre i følget :mk

Vi fortsatte med livet som innsats (hvertfall skal vi tro de hjemme) på Autobahn. Milene suste avgårde og det er igrunn lite å rapportere, bortsett fra et par kule biler som kom susende i ytterste fila :[-o<
6 ble til 3 plutselig. Mens gutta tydeligvis hadde svingt av, eller rota seg bort hang jeg og stian på onkel reisende mac! Ojda viste trygghet og kontroll bak roret på skuten. Jeg vet ikke hvordan søknadsprossesen var på å ta over kapteinsbindet i 3 dager. Men dette hadde nok gutta ordnet med på forhånd. :thumleft

Vi stoppet på en rasteplass, fikk i oss litt mat og fylt syklene en siste gang før vi skulle erobre Slovenia. Ojda kunne fortelle at det vi så i horisonten var første smak av alpene :prop: vi stod der igrunn alle 3 med litt gåsehud og drømte oss vekk noen minutter.
Midt i middagen kom det er vanvittig spetakell. En splitter ny Lamborghini Aventador :-)å Jeg var ikke vanskelig å be. Tok med meg kamera å tenkte jeg skulle spørre om å få ta noen bilder av vidunderet.

Image

Image

Problemet var bare at jeg kunne bare litt tysk som jeg har lært på diverse filmer :redface og fra tekstene til rammstein. Og han som eide bilen kunne ikke et kvekk engelsk. Så vi sto der å pratet på hver vår måte, men merkelig nok forstod vi mye av det som ble sagt. Han var så snill at han åpnet dørene, så jeg fikk se å ta bilde inni. Litt kul opplevelse. En dag. En dag... Så skal jeg kjøpe meg en slik :lol

En liten stopp for å betrakte begynnelsen av Alpene, samt justering av ruten i gps'en. Oslo Losen hadde ikke overlatt noe til tilfeldighetene.

Image

Vi kan vel si at alle var trøtt og lei av Motorvei. Det gir ikke veldig mye å ligge i timesvis å dundre i 160 km/t. Så ruten ble satt til svingete vei og satan så mye morro vi hadde på disse strekkene. Gudene må vite hvor vi var i verden. Men en ting viste vi alle 3... Vi er på vei mot slovenia :thumleft

Image

Vi bor jo i Norge. Hvor imponerende er det med daler å fjell liksom. Har alpene noe vi ikke har sett fra før :-k Det var liksom mye av det, men burde vi senke forventningene litt? Fjellene formet seg mer og mer rundt oss, det ble igrunn klarere og klarere for oss.... Dette er helt sinnsykt, å vi har ikke en brøkkdel av dette hjemme!

Image

Å en annen ting som må skrytes av, og sikkert blir nevnt flere ganger i dette referatet. Veistandaren!!! Det er så bra veier, skilting og asfalt kvalitet nedover her. Helt sinnsykt. Alle som har kjørt nedover her vet nok hva jeg prater om. Det er helt sinnsykt. Å er der gjort noe som helst veiarbeid i nærheten, er det skiltet i bøtter og spann med fare for grus. Nok om det... Vi nærmet oss nok en gang kvelds overnattingssted.

Kranskja Gora Her hadde også Losen vår forhåndsbestilt. Hos en familie han hadde bodd med tidligere når han har vært på disse kanter. Å dra meg i aftensangen! Her var det bare å ta av seg hatten. FOR ET STED!
Mannen som møtte oss, snakket veldig godt engelsk. det var meldt regn, så han kjørte bilen sin ut av garasjen så vi fikk sette syklene våre inne :prf Det hadde vel ikke skjedd i Norge hehe. Å riktig nok, akkurat i det vi trillet inn siste sykkelen, kom regnet. Å det kom i bøttevis i ca 30 min før det lettet igjen.

Image

Vi fikk velkomstdrink i hagen, en lokal rødvin om jeg ikke husker feil, og litt chips. Smakte aldeles utmerket. Ojda spurte om det var mulig å kjøpe noen pils av herren. Han var dessverre tom, men kunne kjøre oss ned på bensinstasjonen så vi fikk kjøpt litt der. Enstemmig JA! Jeg kastet meg inn i passasjer sete på en noe sliten peugeot 206, uten dempere, tidenes strammeste eim av wonderbaum og selvfølgelig... Polka på popanlegget :lol Jeg måtte bite meg i tungen to ganger for å ikke begynne å le! Men det hører med til historien, at denne karen var utrolig hyggelig å gjorde alt i sin makt for at vi skulle ha det så bekvemt som mulig. Her blir jeg definitivt å dra tilbake.

Image

Det var jo et typisk vinterski sted dette. Å huseier kunne fortelle at datteren var olympisk eller vm mester, var hvertfall noe i den duren der. :redface hukommelsen er ikke som den en gang var.
Etter å ha slukt i oss ett par pils hver, fikk vi det travelt med å komme oss ned til den lokale resturanten for å få oss litt sen middag. Det ble litt av en kulinarisk sjeldenhet. Vi var jo tross alt i et nytt land og hadde uendelig av muligheter utifra menyen. Det ble selvølgeig Pizza :lol
Det ble tidlig kveld i dag også. Vi krøp i seng... jeg fikk gleden av å ligge i dobbeltseng med Stian. Han har vært for godt vant til å ligge alene. For helvete han var romfrekk... jeg håper det var albuen jeg kjente :redface

Opp og hopp.... Klokken er 07:00 og gutta skal nok en gang ut på sykkelen. Men i dag er annerledes fra de andre dagene. I dag skal vi kjøre for å kose oss, ikke bare kjøre transport etappe :prf Men gleden er kortvarig. I det jeg setter meg opp i sengen, streker meg og fyller lungene med luft, brekker jeg meg av den intense rumpelukten som har fylt rommet i løpet av natten. Den ene lager mere dufter enn den andre. Godt blandet med sure sko, svett kjøreutstyr og noe duftlys som står innerst i ene hjørnet. Fy faen.... Det lukter Bulgarsk Horehus :sick:

Det var bare å løpe gjennom dusjen, pakke veskene sine og komme seg ut. Ut i frisk luft....!!

Image

Litt venting på de andre, litt planlegging av ruten videre før vi kom oss avgårde. Vi ble vel forespurt om vi skulle ha frokost, men Ojda viste om en liten restaurant på vei opp første passet vi skulle kjøre. Så det takket vi høffelig nei til.

Image
Jeg vet ikke hva som var på loftet der, men når jeg satt å redigerte kunne det se ut som jeg hadde funnet Quasimodo Noe var det hvertfall på det loftet som tittet fram.

Gikk ikke lange tiden før alle var klar. kjapp tur innom bensinstasjonen før det bar til fjells. Å for noe veier. Litt preg av telehiv, noe min sykkel ikke satt pris på i det hele tatt. Stian gliste fra øre til øre og kunne ikke forstå hva jeg pratet om. Jeg tilbydde meg å bytte sykkel, men det ville han ikke høre snakk om :scratch

Image

Tid for frokost. Helt ut av det blå, så dukket restauranten som ojda hadde planlagt at vi skulle spise på. Veiene her ga virkelig rom for å kjøre inspirert. Hadde du ikke vist at det var der hadde du nok blåst rett forbi.

Image

Fantastisk lite sted med utrolig god Snitzel :thumleft Gutta bestilte noe så frekkt som en omelett :scratch mens kroppen min ropte etter noe mere seriøs kost :lol
Litt ventetid på maten, men i slike omgivesler, hva gjør vel det?

Image

Vi "haster" rolig videre. svinger på svinger og gliset blir ikke stoppet av ørene. det går faen meg helt rundt. Jeg får faktisk litt gåsehud bare av å skrive om det.
Ojda forklarte ydmykt at vi måtte ta turen opp på "platået" på Mangart Road. En serverdighet i Slovenia, og natur reservat eller hva faen som stod på det skiltet :redface Dette ville vel kanskje være noe av det flotteste vi kom til å oppleve på turen.
Å det er jeg faktisk ikke så uenig i. Det var mye opplevelser på turen. Men det var noe helt spesielt med dette stedet, men det kommer mere om straks. Først et lite bilde på vei opp.

Image

Mye fin natur, masse fine trær osv.

Image

Et bilde sier mer enn tusen ord, sies det! Å jeg er faktisk helt enig. Men selv alle verdens bilder fanger ikke den majestetiske følelsen en har når en opplever så storslått natur. De avstandene, høyden og de sinnsyke fjellene å langt øyet kan se... Jeg var rett og slett målløs. Nå kommer det en liten serie med bilder uten tekst. Satser på at noen taler for seg selv. Så skal jeg prøve å legge inn noen ord i etterkant.
Vi er altså kommet oss opp på toppen av det berykta platået. Jeg så på Ojda, selv om jeg ikke kjenner han så godt, fikk han seg en god bjørneklem! Takk, takk for at du tok oss med på dette!!! :notworthy:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Dette var et lite utvalg av mange bilder... Det er virkelig vanskelig å fange følelsen av hva vi så oppe på dette platået på film. Vi var stum av beundring alle tre! Å da har ojda vært her før :thumleft
Veiene opp gir ikke rom til annet en ytterst forsiktighet. Det var utrolig svingete, smalt og periodevis mye stein i veibanen. Men en hadde ikke mulighet til å kjøre noe fortere her uansett. Det var så mye å se. Rett og slett et lite eventyr på taket av Slovenia. Dette ligger også helt på grensen til Italia. Så en ser inn i både italia og østerike fra dette platået.

Det var overraskende lite folk der oppe. Heldigvis. I følge Ojda så var vel dette et av de mindre komersielle "passene"

Image

Vel turen måtte gå videre igjen. Vi kjente jo på det å stå stille alt for lenge hadde vi ikke veldig lyst til. Vi var jo der for å kjøre også. Vi rullet samme vei ned igjen, temperaturen var helt fantastisk og solen gløttet mellom minimalt med skyer.
Vel nede i neste kryss, måtte vi ha en liten pep talk om hvor vi skulle spise neste gang. Jeg lot som sagt ikke et øyeblikk av stillestans gå ifra meg. Så jeg var raskt oppe med kamera igjen :lol

Image

Image

Vi plottet ruten videre. Nå sto Italia for tur. Jeg husker ikke helt hvor vi kjørte, og hvordan veien var herfra, men jeg husker vi kom nedover i en dal. Å der kom en lukt som umulig å ta feil av.... :love 3 sultne karer kjørte med andre ord etter luktesansen, ikke gps'en.

Image

ooohhh yes, nygrillet høns. Jeg er faen meg sikker på at vi kjente lukten mange mil før vi kom til selve stedet. Det var helt utrolig :prf Det passet jo også oss utmerket siden vi ikke hadde spist på en del timer. Jeg kan ikke forstå annet en at omelett gutta var veldig sulten igjen. :knegg
Vi var ikke eneste syklene som hadde funnet veien til den lokale grillstua

Image

Image

Ikke forstår jeg et kvekk Italiensk, men det var tydelig at de gutta her kunne fortelle om gode forhold for sin idrett. Med gestikuleringen og ansiktutrykkene fikk jeg inntrykk av at noe hadde skjedd med ene syklisten på turen.

Image

Maten, høne med pommes frits smakte utmerket. Det kan ikke akkurat sammenlignes med nygrillet kylling på spar hjemme :lol Å er det lov til å klage når en har slik utsikt fra spisebordet? :yeyeye

Image

Å her så er ting litt usikkert. Jeg vet vi drev å rotet rundt i Italia. Å skulle finne en plass å bo, men hukommelsen min er helt blank i forhold til hvor vi bodde. Jeg kommer ikke på verken navn eller stedet. Men jeg husker derimot veiene vi kjørte før vi kom fram. Herregud for et eldorado av svingete vei. Det var akkurat som å kjøre på bane. Mil på mil med flikk flakk svinger langs en elv, eller muligens flere elver :yeyeye
Her kom virkelig egenskapene i min sykkel frem :twisted Jeg klarte rett og slett ikke styre meg. Endelig var det min tur å skinne. En av de få gangene jeg kjørte fra gutta boys på turen :lol

Omsider, etter nok en del kav med den forbanna gps'en. Fant vi endelig hotellet vi hadde booket. Mannen i resepsjonen kunne ikke et kvekk engelsk. Men hadde en datter som var relativt stødig i utaskjærsk. Å det samme kan vel sies om fasongen på denne jenten. Dra meg i aftensangen. Jeg å Stian hadde store problemer med å holde øynene unna :twisted
Trang topp som hun hadde vokst utav lenge før puberteten. Å noe dongeri greier som ikke overlot veldig mye til fantasi. Det skulle ikke vært min datter som gikk kledd som det der :redface :orefk
Grunnen til at vi måtte tyte med datteren var for at vi lurte på om det var langt til nærmeste supermarket. Så det var mulig å få kjøpt seg noe godt å drikke, samt spise. Jeg kan ikke huske at vi spiste noe middag har :-k

Det gikk hvertfall varme tanker til Trompet kvartetten som sikkert koste seg på sin måte på trompet dagene. Men jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg skulle ønske vi kunne hatt de med oss. For dette er noe jeg unner alle å oppleve. Også var det litt spesielt å seile med halvt mannskap. Oslolosen oste av selvtillit og ledet oss trygt på vår vei, men det var liksom noe som manglet. Vi var igrunn alle enige i det :prf

Neste morgen var vi tidlig oppe, måtte få i oss frokost før vi startet en lengre dag på sykkel. I dag måtte vi sette kursen tilbake mot Zell em see. Vi hadde bare 3 dager på egenhånd før vi skulle gjennforenes med Kaptein på den hvite svane, med pinky og pelle!
Stian hadde funnet en masse svingete vei på google maps, som var en liten avstikker fra den planlagte ruten. Vi hadde ikke noe sånn fastsatt plan. Det var mer bare hvor vi burde satse på å overnatte hver natt i forhold til videre kjøring. Også plaget det meg litt av og til at det var jeg som satt diverse begrensninger. Jeg slet med mer enn 35 mil om dagen, skulle jeg ha en koselig ferie jeg også. :redface Sorry gutter!

Image

Nok om det, vel oppe på veien Stian hadde funnet stod der en tidtager og et esel :lol Jeg trodde faen meg eselet var falskt til å begynne med. Det stod dønn stille alt for lenge. Akkurat i det jeg skulle ta på det flyttet det litt på ene øre hehe.

Etter å ha lest meg litt opp på bildet jeg tok, kunne dette se ut som en gammel smugler vei av noe slag. Litt usikker, men det var utrolig spektakulert. Samt så lurer jeg på om dette er en etappe i Giro di Italia?? :-k

Image

Her måtte vi ha en liten pust i bakken. Fortelle noe skrøner, tømme tanken og beundre det flotte landskapet.

Image

Det pågikk noe sykkelritt. Å gutta så jævlig peist ut i bena når de kom i "mål"

Image

Image

Image

Jeg forstår godt at disse selvpinerne var gåen i bena. Det var langt ned å kjøre for oss. Bare tanken på å TRØ opp igjen gjorde at jeg fikk litt appelsinhud i fisen :redface

Det begynte å bli lovlig mange mil siden vi hadde fylt bensin sist. Så her var det bare å plotte inn nærmeste bensinstasjon på gps'en. Komme seg til pumpene å få litt speed juice i tankene. Men det er en festlig sak rundt om på landeveien. Slike artige helvetes satans #"$%$##" selvbetjente pumpesystem som ingen forstår en drit utav!!!
Å når der ikke finnes skygge, samt temperaturen kryper oppover gradestokken, så blir lunta desto kortere :redface

Stian så at jeg var i ferd med å gå i fullstendig kok. Han hadde sett av vi nettopp hadde passert en liten restaurant, så han foreslo at vi fikk regulert blodsukkeret på største mannen i reisefølget :lol
Å jaggu er jeg glad vi gjorde det. Akkurat i det vi hadde parkert syklene Lynte og Tordnet det noe helt sinnsykt. Nå kom drit været!!! :-# :x
Det øste ned. Jeg hadde funnet tilholdsted under en tog overgang.

Image

Image

Helt greit å få i seg en liten matbit nå. Det ble nok en gang..... vent på det!! Pizza :prf Menyen var på Italiensk, så dette ga jo litt utfordringer i forhold til hva en skulle bestille. Jeg og Ojda kjørte safe.... Mener på Dr. Otker har noe greier her i norge i frysedisken som kunne minne om det som stod i menyen :lol Stian derimot. Med sin rafinerte gane. Han skulle bestille noe som han likte på en meny som like godt kunne vært skrevet på mandarin :lol :lol

Pizzaen kom på bordet. Å Stian ble sittende å måpe, mens vi andre lo solidarisk av vårt eneste medlem som krevde litt ekstra ressurser :lol Han hadde faen meg klart å bestille Pizza med rukkola salat og røkt laks. HAHAHA jeg tror jeg dauer. Men jeg hadde ikke hjerte til å se han sitte der tårevåt i øynene. Så jeg delte min på midten og fikk 50/50
Til min store overraskelse var dette veldig godt. Aldri smakt laks på pizza før! :thumleft

Image

Det var bare å tråkke seg inn i regndressen. Det så ikke akkurat ut som det hadde planer om å gi seg med det første :sorry Vi diskuterte litt fram og tilbake i forhold til hvordan vi skulle komme oss til Zell em See. Der nok en gang skulle bli fult lag igjen :thumleft Å komme seg hit, uten å kjøre Großglockner Hochalpenstraße skulle vise seg å være vanskelig. Om ikke vanskelig så hvertfall en jævlig lang omvei. Vi visste alle hvor Olav gledet seg til dette passet, så i solidaritet til han, ville vi prøve å unngå dette. Men vi måtte nok bare nødt å pløye gjennom. Men det regnet så jævlig at vi hadde egentlig ikke den helt store gleden av å oppleve et slikt plass. Et slikt pass, skal oppleves når det er fint vær!!

Så første del av stykket gjemte jeg meg godt ned på biken, å sørget for at minst mulig vann skulle sige inn i halsen.
Men før vi kom så langt, skulle vi over et lite pass, som jeg heller ikke finner igjen på kartet. Fine svingete veier hvor jeg virkelig fikk kjenne hvor godt Angel Gt dekkene holdt på vått underlag.

Image

Image

Stian velger å ta seg en blås, mens vi landskaps og natur horene får tilfredstilt vårt behov. Alle med forskjellige uvaner må du forstå :thumleft
På vei nedover her, kom over over et helt fantastisk skue. Jeg er usikker på om det var del av et natur reservat eller hva det var for noe. Der stod hvertfall at vi skulle være på vakt for bjørn :scratch Hørtes ikke det noe sært ut tenkte vi?

Image

Uansett hva vi måtte passe oss for, så var det vakkrt som fy. Jeg slet litt med å gjennskape fargene. Men det var helt urolig flott.

Image

Herfra begynte det nok en gang å regne noe helt sinnsykt. Himmelen åpnet seg på skikkelig Bergens vis! Eneste stoppet vi hadde, var vel i betalingsluken til Großglockner passet. 24 Euro takk :-# :x
Noe stivt tenkte jeg.... Men tok ikke mange svingene før jeg forstod og lett kunne betalt enda mere for å krysse her :-)å

Image

Her var vi kommet gjennom tunnelen, vi hadde vært å sett Kaiser Franz-Josef-Haus & Panoramarestaurant, men det bøttet så jævlig ned, samt at det viste 4 grader på gradstokken. Så ble ikke tatt noe voldsomt med bilder på den siden, vi visste at i morgen skal det bli fint vær, og vi skal kjøre samme strekket en gang til. Så jeg sparte filmen til da :thumleft

Men så har det seg slik, at når det regner. Skyene ligger tungt over dalene. Ja da blir en helt magisk stemning. Selv om vi var våt, litt trøtt og klar for å komme fram. Måtte vi stoppe når vi fikk litt opplett. Måtte ha noen bilder av det ekstremt flotte landskapet.

Image

Image

Image

Gutta krutt i farta...

Image

Image

Image

Som dere skikkert forstår, kan dere bare forestille dere hvor sinnsykt vi gledet oss til morgendagen. Da skulle vi kjøre samme ruten, motsatt vei... Å helvete så vi gledet oss.
Men først skulle vi ned til Zell em See å finne rom for natten. Her hadde vi blitt enig om at vi skulle møtes før vi la turen videre. Vi kom til et koselig lite krypinn med flere syklister. Stort rom, men en JÆVLIG trang dusj/toalett... det så ut som de var montert inne i et vanlig skyvedørs skap. Døren var der etter. Å det var ikke mye lyder som ble isolert fra rommet og du slapp å overlate noe til fantasien :redface
På vei inn i Zell em See, fikk jeg øye på en Asiatisk restaurant. Det hadde vært mangel på kulinariske sjeldenheter så langt på turen. Så jeg dro fram talerøret og bestemte oss for å gå dit. Jeg ante noe misnøye i gruppen, men jeg stod på mitt. I dag blir det Ching Chong food!

Det var igrunn en flott by, vi måtte gå noen minutter. Et kjapt søk på goolge maps kunne fortelle at restauranten lå ca 15 min gange unna. Jeg har heldigvis fått utdelt langt bedre stedsans enn folkeskikk. Så her tok Hansen føringen.

Image

Åjada.... riktignok traff jeg rett på spikern.

Image

Image

Image

Vi fikk oss hver sin pils. Vi fikk bestilt and hele gjengen. Jeg, med Thailand fortsatt friskt i minne hadde store forventninger til dette stedet.
Er ikke sikker på om jeg kan si det samme om reisefølget mitt :lol

Image

Men dette er virkelig en av de plassene det skulle vise seg at jeg traff. Ikke bare traff jeg midt i blinken. Jeg tok med meg trofeet og trofeedamen i samme rennet. Dette var enkelt forklart..... MunnKnull!!! :-)å

Image

Image

Med hver sin Shinga Beer. Sprøstekt And vil jeg påstå at dette var det aller beste måltidet vi hadde på turen. Jeg får vann i munnen når jeg skriver om det. Jeg tror gutta er enig. Selv Stian som helst ville bestille blekksprutpølse og chips. :lol Sorry Stian, men du blir å få høre det i hele turrapporten. Mye pga det som skjedde i Sveits. Men det får du fortelle om selv hvis du ønsker :lol :lol

Kvelden kom fort, natten var på vei, og vi skulle være klar tidlig når Olav å følget hans kom. Vi var alle klar over hvor kjørekåt Olav var, så vi bestemte oss for å være helt sikre på at vi skulle stå klar når han rullet inn på plassen :thumleft

Image

Men full mage, full blære, godt fornøyde med dagen. Gikk vi tilbake på rommet. Tok oss en whiskey på rommet mens vi pratet med månemannen. Nok en perfekt dag dag. Dette eventyret hadde knapt nok startet og opplevelsene stod i kø!!! Herregud for en investering i egen helse :prf
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europaturen 2015

Post by tshansen »

"Over the horizon" durer fra mobilen på nattbordet. Vekkerklokken!!! Gløtter over med et halvt øye, jepp klokken er 07:30.....Snur meg rundt i sengen å ser RETT inn i neseborene til Stian :redface Legger meg tilbake på rygg å håper at morrabrødet skal gi seg så det blir mulig å gå på do uten alt for store misunnelsen :-# :x Siden do døren er laget av papp masjè vet jeg at det blir fliring når far slipper kyllingen laus på tunet!

Et kjapt god morgen til Ojda som alltid våkner med et smil, før jeg presser meg inn på toalettet. Herregud så trangt det er. Når jobben er gjort sitter det to karer å gnir seg i øynene. Ojda kommer med en av sine 1000 one linere, som alltid treffer blink. Å Stian mumler noe om nikotin. 3 karer, kefirblå i huden, untatt i nakken.... for et syn :lol
Frokosten var som alle andre forkoster. Helt nødvendig med det aller mest nødvendige. Også selvfølgelig, en stor boks med Nutella :prf

Et par tastetrykk på telefonen, noen minutter venting og Olav kunne informere om at Trompet gutta var noe forsinket. Men de skulle være på plassen klokken 10. Dette passet igrunn helt strålende siden det fortsatt var vått på veiene og relativt tunge skyer på himmelen.
Vi kommer nok ikke unna at alle gikk å tenkte litt på at faen om vi ikke fikk finevær i dag. Av alle dager liksom :sorry

Vi var vel inne å sjekket værmeldingene flere ganger, å alle kunne bekrefte. Det var meldt strålende vær :prf
Er det en ting Olav kan, ja så er det faen meg klokken. Han er faen meg på sekundet når han sier at han er der. Sier han 7 minutter, ja da er han der om 7 min! Slikt må en bare like. Det tok en liten halvtime, enighet om at vi måtte fylle før vi begynte på passet og ett par røverhistorier fra de dagene vi hadde vært fra hverandre før vi kom oss på veien igjen.

Jeg vet ikke hvordan det var med resten av følget, men jeg gledet meg enda mer i dag enn jeg gjorde dagen før! Himmelen ble mer og mer skyfri etterhvert som klokken gikk å vi nærmet oss "perleporten" :[-o<
Vi fikk et lite skår i gleden på vei oppover første bakkene. Stian fikk problemer med clutchen sin.... :sorry

Image

Dette var noe han hadde hatt før, han vinket oss videre å sa han skulle ta oss igjen på toppen. Fuglene måtte vite hva som var problemet (der å da) men han fikk nå orden på tingene.
Olav hadde fått igjen kapteinsbindet, så han lå i føringen å var helt uviten om hva som hadde skjedd lengre bak i rekkene. Gikk ikke mange minuttene før han hadde snudd å ble vinket videre igjen han også!

Image

Ojda i god driv oppover.

Image

Image

Navnet krøller ser virkelig på tungen....Großglockner Hochalpenstraße er virkelig et av de mest kommersielle passene, hvertfall som vi passerte. Her mer veldig mye turister, men også en helt eventyrlig natur. Jeg vil anbefale alle å sette av et par timer om dere først har planer om å ta turen hit :thumleft

Image

Det bukter seg flere mil med perfekt doserte svinger. Virkelig en fryd å kjøre på. Hadde vi bare fått kjørt her helt alene en gang :[-o< Olav har ikke rukket å få av seg regnbuksen enda. Han var vel den ivrigste av oss alle :thumleft

Image

Image

Oppe med der med det tårnet, rett før, er det en stor parkeringsplass og en kafe. Også går det en liten vei, lagt i brostein helt opp på toppen av denne siden av passet, også kjent som Edelweissspitze (hva det nå en betyr)
Nå er vi så høyt oppe at jeg faktisk merker det litt på pusten. Fy flate for et fantastisk skue :-)å

Image

Image

Det var fortsatt litt skyer i det vi kom opp, men det var så mye å se, prate om og ikke minst ta bilder av... at vi fikk heldigvis gleden av å være her oppe til det lettet. Bare så det er sagt. Dette er første gangen på turen jeg seriøst begynte å stille spm til mine egne kjøreferdigheter. Jeg ble så inn i svarte natta fra kjørt av gutta på traktor. Jeg har ikke vært med på maken :sorry :redface
Som jeg har sagt før, spør Olav hva han syns om kjøringa til de gutta her da :redface

Image

Å nei, disse gutta fikk ikke gleden av å kjøre fra meg. Så sykkelvalget mitt har ingen ting med disse å gjøre hehe :lol

Jeg og Ojda var først oppe... Stod å beundret utsikten da vi fikk øye på resten av følget vårt. De var tydeligvis preget av flott natur og mye opplevelser de også.

Image

Er det mulig at sykkelen til Onkel ser noe "godt pakket ut" :-k gudene må vite hva han faktisk har med seg når han er på langtur :twisted

Fikk et blinkskudd av Marton og Roald også

Image

Vi bar igrunn alle litt preg av at her var mye å oppleve. Vi surret rundt som hodeløse høns å knipset bilder av alt og alle. Ikke ulikt en rase vi ser mye av i Norge om sommeren. Som snakker rart og går ofte med munnbind :-# :x
Men vi, vi er jo nordmenn, vi er ikke til bry for noen :lol
Jeg lar igrunn bare de neste bildene prate for seg selv.

Image

Image

Image

Image

Image

Å til ære for fotografen. Vår alles kjære Onkel!!! Kaptein på den hvite svane, epleplukker og altmuligmann fra Odda. Raus med kjærlighet. Autistiske trekk med snev av selvironi Bil.mrk Småtøs
Image

Ingen skulle være i tvil om hvilken sykkel han kjørte på tur :knegg

Huske på det, jeg kjente bare Olav når jeg dro på tur. Hadde aldri hilst på noen av de andre. Det som overrasker meg, er hvordan så vidt forskjellige mennesker kan gå så forbanna godt ilag. Jeg liker å tro at jeg er utstyrt med relativt lange sosiale antenner. Å jeg tror jeg kan si at vi alle har fått oss noen nye venner for livet etter denne turen her. Jeg er hvertfall utrolig glad for at jeg fikk muligheten til å være med på denne reisen. Men nok sånn sentimental greier. Det får vi ta i rulleteksten på slutten :[-X

Mat....ja vist måtte vi ha mat! Vi hadde jo ikke spist på veldig mange timer. Utrolig hvor fort tiden går når en har det kjekt.
Marton var hul i buken. Da han hadde blitt truet opp tidlig denne morgenen. Olav hadde svinget pisken å gitt klar beskjed om at denne dagen var det bare å komme seg på veien. Så Marton og Roald hadde igrunn bestemt oss at vi skulle spise der på toppen. Det var like dumt det som hvilken som helst annen plass.

Image

Nå husker jeg ikke hva alle spiste, men det var noe eplekake, kaffe, ostefat med noe kjøtt også snitzel til meg og Stian :prf Til forsamlingens store beundring. Så er det en grunn til at jeg er så stor som jeg er. Når jeg var liten, så måtte vi faktisk sloss om maten. Så jeg har ikke evnen til å smake på mat, jeg bare svelger til jeg er mett :lol :lol Jeg fikk vel maten min sist, men var definitivt først ned med den. Ikke at det er kappløp om hvem som spiser raskest. Jeg bare er sånn :scratch

Dette ga jo meg tid til å knipse litt mere bilder, mens resten av flokken kunne nippe kaffe på gamlemåten med sukkerbit osv! You get the picture! :-# :x

Image

Image

Det er ikke uten et snev av tålmodighet og forståelse en kan dra på tur med 5 andre mennesker. Da handler det om å ta litt mere hensyn enn en er vant til hjemme. Så på et såpass stort pass, med så mye å se, måtte vi naturligvis dele oss litt. Men vi hadde et par holdepunkt hvor vi ble enige om å møtes.

Et lite skår i gleden av at clutchen til Stian kuket seg nok en gang. Jeg forstod det slik at noe gjorde at det lekte olje fra clutch inn i motor å ikke faen om en fikk det tett. Så her var gode råd dyre.

Image

Vi fant vel ut til slutt at Stian bare rullet strake veien nedover til nærmeste by. Dette var jo selvfølgelig søndag, så han måtte finne et KTM verksted dagen etter. Jævlig surt, å jeg tror de fleste følte litt på at han måtte forlate oss. Men jeg kan røpe såpass. Han fikk ordnet med sykkelen, å tok oss igjen noen dager etterpå :prf

På "andre siden" var det noe jævlig med folk. En bråte med gamle brannmenn som hadde plassert seg rundt om i veiene nedover. Jeg skjønte ikke helt hva som foregikk, men fikk senere forklart at det var en slags pilgrimsferd som gikk av stabelen den dagen :-# :x
Religion altså #$#"#!" :knegg :knegg

Image

Image

Image

Jeg prøvde å få tatt en del bilder av folket i fart. Men jeg hadde stort sett feil lukkertid på alle bildene, så gjorde at alt for mange ble uklar og helt ubrukelig. Ja ja, noen ganger må en lære på den tunge måten. Men noen av bildene ble bra.
Det gikk ikke akkurat fort nedover her, med så mye folk, busser og hjelpemannskaper i veien. Men noen blinkskudd ble det jo.

Image

Image

Så mine damer og herrer :prf kom vi oss omsider ned til Kaiser Franz-Josef-Haus & Panoramarestaurant, å dette er vel selveste Großglockner. Onkel får rette meg på dette :redface
For et vanvittig skue. Jeg kunne ikke annet enn å spankulere fram og tilbake, knipse bilder å bare glise fra øre til øre. Ikke nok med at veiene hit var helt sinnsyk. Men utsikten, naturen, fjellene...ALT! Helt sinnsykt :prf

Image

Image

Kaptein Olav prøvde å skjule sin begeistring, men det var liten tvil om at her koste han seg mer enn på lenge! :thumleft Både han og ojda er godt bereist nedover i disse traktene. Men det er utrolig gøy å se at selv på plasser de har vært før, så er de fascinert av det de ser de også. Nå var vel Großglockner nytt for Olav også, men en del andre plasser vi var hadde han vært før!

Image

Vi var definitivt ikke eneste på sykkel som hadde tatt turen hit i dag :yeyeye

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det er ikke så mye å si egentlig. Bildene taler for seg. Det var et helt fantastisk skue, og virkelig en opplevelse flere burde få med seg. Det kostet litt, men var helt klart verdt det :prf

Som dere sikkert forstår, så tok det noen timer her oppe. Olav klødde som herpes i gassehånden. Så han skulle "vente" på oss nede. Han var så utålmodig at han bare suste avsted. Forstålig. Ikke alle har samme interessen for natur og bilder. Å da blir det litt sånn. Ingen problem. vi avtalte å møtes nede i dalen.

Image

Roald, hva er det du har i hånden der? :lol
Joda, vente nede i dalen? hvilken dal tenkte Olav på da? :scratch En god del mil lenger framme hadde han stoppet på en bensin stasjon. Dette var samme bensinstasjon som Stian hadde kjørt til. Så Marton slapp anakondaen løs i sivet. Fikk lenset jolla, Roald fikk sugd tom røyken, Ojda fikk dyttet innpå to Ricola drops og jeg, ja jeg tok to bilder før vi cruiset videre i marsfart :lol :redface

Image

Vi fant omsider Bensinstasjonen hvor Olav og Stian stod. Her var det lette i antrekket. Gradestokken hadde bikket over 30 varmegrader og de fleste var relativt klam i hakket. Stian hadde fått lugget litt wifi, slik jeg husket det. Å kunne informere om at det var to KTM verksted i våres retning. En liten omvei måtte han ta, men han hadde funnet rute som han skulle klare å ta oss igjen når sykkelen var fikset.
Full tank, litt sjokolade, påfyll av diverse energidrikker, saft, brus og annen drit. Gikk turen videre, nok en gang over grensen til Italia.
Jeg kommer virkelig ikke på hva dette passet het. Men jeg fant stedet på google maps og street view, uten at jeg ble så forbanna mye klokere på navnet :scratch
Stedet jeg prater om

Her var det bare kjøring hver halv time eller hva det var.

Image

Så vi fikk tid til å slappe litt av. Det var jo begynt å bli langt på dag allerede. Vi kom vel slik at vi hadde rundt 20 min vi måtte vente før de "åpnet" veien fra vår side. Litt tøvete følte jeg. vi kjørte jo tross alt sykkel. Men men.

Image

De tre vise menn!! :lol

Vi kom oss på syklene igjen. Det var vår tur å kjøre. Det gikk ikke veldig mange metrene før jeg skjønte hvorfor bare en side fikk kjøre om gangen. Her var det smalt, vi snakker veldig smalt. Omtrent type norsk fortau smalt. Helt ellevilt. Å jeg husker Marton kommenterte det når vi kom i bunnen på passet, eller kanskje det var når vi var kommet på hotellet. Om vi hadde kjent lukten. Lukten spurte vi?? :scratch Ja lukten av Furu treerne??? ;-) Å alle skjønte hva han pratet om. Det luktet så sinnsykt godt. Det passet der var kort, ikke spesialt høyt, men herregud så konge å få det med seg på turen. Det er liten tvil om at Onkel har brukt mange timer på google maps for å plotte denne ruten til oss.

Jada, nok en gang. Folket begynner å bli litt lei, sliten, dehydrert og veldig klar for å komme seg gjennom dusjen. For ikke å snakke om å få seg en kald pils. Så må jo den forbanna det gps'en begynne å lake kvalme igjen. Den er definitivt kjekk å ha på tur. Men den visste nøyaktig når den skulle lage morro for oss :lol
Litt vimsing, par ekstra runder i noen rundkjøringer og klø seg i hodet. Kom vi omsider fram til et relativt nytt hotell. Det så utrolig moderne ut. Midt ut i gokk...??? :scratch
I det vi kom inn på plassen, litt bakveien egentlig kom en dame løpende ut av resepsjonen å kunne fortelle at vi skulle få parkere nede i garasjen. :prf

Kjapp spyl og skift på rommet før det bar avsted til en, ja vent på det..... pizzeria :lol som lå et steinkast unna hotellet. Å takke faen for at hotellet var såpass moderne som det var. Det var jo verdens største truck stop rett ved siden av. Lastebiler som stod å durte i kor. Gjett om vi skulle sove med vinduene åpen i natt :lol :lol

Det hører også med til historien at vår eminente Kaptein fikk bestilt et par runder med weissbier i hotellbaren før vi gjorde noe som helst annet :-)å Satan det smaker godt etter en dag på veien :[-o<

Maten ble servert, vi fikk vel det vi skulle ha alle sammen. Vi fikk jo også ett par eventyr fra selveste Roald til dessert. Ingen av historiene blir gjenfortalt her. Men får dere gleden av å bli kjent med den mannen. Ja så får du høre mye morro :lol :lol

Ja, det hadde jeg nesten glemt. Hva faen hjelper det å lukke vinduene på rommet, for å stenge støyen fra lastebilene ute, når der ligger....ikke bare EN, men TO... nødaggregat på naborommet å sager ved på omlag 50 favner. Reis til helvete så de gutta kunne lage lyd :lol :lol Olav og Marton stikker lett av med pall plassering i VM!

Neste morgen.... Over the horizon fylte nok en gang rommet. Vekkerklokken!! :evil Olav hadde informert kvelden før, at i morgen. I morgen skal det startes tidlig må du vite. Han Vi hadde brukt litt for mye tid i forhold til hans skjema dagen før. Så han ville gjøre unna et pass før frokost. Ja selv før fulgene skiter. Jeg tror faktisk han var oppe å hengte opp de to fuglene i treet utenfor rommet vårt.

Noe støl i kroppen, bar det avsted. Jeg er stort sett veldig sprek og blid om morgenen, men akkurat i dag var jeg litt trøtt. Kanskje litt preget av at ræven har såtte x antall mil på en treplanke gjennom europa :lol
Uansett..... det ble fort glemt. For å se soloppgangen på et alpepass er enda noe jeg kan stryke av på bucket listen min :love

Image

Det var litt små nippi i luften, men fytte katta det var verdt det. Vi hastet videre. En liten fylling før vi nok en gang skulle bestige dagens høydepunkt. Ja har jeg glemt å fortelle om det? :scratch
Jepp, i dag stod Stelvio passet for tur :love Vi har alle sett klipp av dette på youtube. Nå var det faktisk vår tur. Her skulle det skrives i historiebøkene.

Image

Noen har kanskje sett denne fjellkjeden før. Det er helt utrolig hva en husker, for ikke å snakke om hva som kommer tilbake av små detaljer når en sitter å skriver slike turreferat :thumleft

Vi hadde flere stopp på vei opp, her var det mye som måtte foreviges. Men her samlet vi oss, hadde 2 min stillhet i gruppen. Før vi nikket forståelsesfult til hverandre med et glimt i øyet. Første mann opp?? :erte

Image

Image

Her hvor jeg stoppet å tok bilde i en av svingene, kom det en kar bort å pikket meg på skulderen. Spurte om jeg ikke kunne være så snill å ta et bilde av han og sykkelen sin med mobilen hans. Selvfølgelig kunne jeg gjøre det. Husker ikke i farten hvor han var fra. Men han kjørte en tiger 800 og var utrolig imponert over at vi hadde kommet helt fra Norge :sk? Hva er det med folk. De tror vel ikke at vi kjører helt fra Norge på en dag :lol Han hadde forståelse for at vi hadde brukt noen dager ned hehe.

Image

Du var virkelig savnet på toppen her Stian, det skal du vite!

Image

Image

Image

Det var så mye folk, sykler, motorsykler, biler... Det var fullstendig kaos :-)å Men fortsatt litt magisk. Stemningen var til å ta å føle på. Vi måtte også prøve den lokale "hotdog'en" så det heter i Bergen.
En blanding av bolle og rundstykke, litt senep, surkål, bratwurst og en god dose show. Det smakte....helt sinnsykt. Det var faktisk så utrolig godt :-)å Marton så noe skeptisk ut, men kunne bekrefte at det smakte langt bedre enn det så ut :lol

Image

Image

Jeg hadde nok en gang fått såret stoltheten, blitt spyttet på av bingobanden på GS oppover stelvio, så jeg ble stående å sikle litt på en multistrada som stod parkert rett ved siden av min. Han var tydeligvis mer opptatt av å kikke på min sykkel :lol Faen for en knøl. Du skulle bare visst hvor fint du har det :redface hehe.

Turen måtte gå videre, å vi satte kursen ned mot Bormio, videre mot Livigno og til slutt over grensen til Sveits hvor vi skulle overnatte.
Turen nedover var like spektakulær som oppover :-)å

Image

Svinger så langt øyet kunne se.
Videre mot Livigno møtte vi på et følge med engelskmenn som tydelgvis hadde kommet i midtlivskrisa. Vi snakker det feteste av Ferrari, Porcher, Mustang, Lamborghini osv. Men de kjørte faen meg som det skulle vært muttern som hadde fått lånt seg bil :scratch :scratch
Gikk ikke mange milene før de ble passert! Livigno er tydeligvis en sånn taxfree sone. Så det kryr av alle mulige merkebutikker, alkohol og parfymeutsalg osv. Så Ojda skulle prøve å finne en gullsmed, mens vi andre holdt vakt med sykelen i stekende varme. Det var godt over 30 grader det måtte bare bli lette i antrekket. Baris, bleik som en engelskmann på overkroppen, men brun som bamsen i trynet og nakken.

Image

Image

Utrolig flott liten landsby. Nok en plass som overrasket stort. Det gjorde forsåvidt prisene på taxfree'en også :-)å Jepp, vi handlet med proviant. Vi måtte jo det :-# :x

Vi fulgte en innsjø noen mil før vi skulle passere inn i Sveits. Jeg mener på det var to toll stasjoner, en midt på en jævlig demning. også en akkurat i det vi kom ut av en sinnsykt lang smal tunnel :scratch

Image

Image

Image

Rett etter demningen, svingte vi av mot venstre for så å ende opp i en lang smal tunnel som gikk rett fram. Jeg hang litt etter pga bildene jeg tok, også havnet jeg bak en lastebil i den tunnelen. Så gutta suste litt fra meg. Når jeg endelig kom meg gjennom på andre siden ble jeg faen meg stoppet i tollen. Sveitserne er ram når det kommer til effektanlegg. Mannen så ut som en ung kopi av dolfh lundgren. Gikk bak sykkelen min å tok måling. Heldigvis klappet han meg på skulderen å ønsket meg god tur videre.

Ta igjen for tapt tid. Så Hansen kommer til et T kryss. Hiver seg til høyre å gir bånn spiker. Et par mil oppi dalen hadde jeg enda ikke tatt igjen gutta. En kjapp telefon kunne bekrefte at de hadde kjørt andre veien. Faen han flett jokke. Bare å snu å rive jernet igjen!
Nå var vi igrunn begynt å bli lei dagen. Vi hadde booket rom på en idyllisk liten "fjellstue" som Olav hadde funnet på booking.com appen! Så veldig flott ut, men hvem faen skulle forutse at det var langt pokker oppe i fjellheimen. X antall km oppover en grusvei. jeg kjører ikke på GRUS!!! :[-X :[-X
Dæven det var som å se bambi på isen. Men rett skal være rett Olav. Jeg forbante deg på vei opp der, men det var jaggu meg verdt det når vi kom oss på plass. :prf

Et fantastisk sted, helt utrolig utsikt og en koselig liten familie som hadde tatt over å driftet siste årene. De serverte oss kaldt øl når vi kom, og kunne servere lokal middag. Ja faen, var det noe her som ikke var lokalt? :lol

Image

Image

Image

Det smakte helt utsøkt! Det kan lettest forklares som en type potetball, raspeball eller komle for de som sier sånt :lol
Jeg er faen meg helt målløs enda. Opplevelsene stod bokstavlig talt i kø! Som dere sikkert forstår til nå, så har vi hatt en helt fantastisk tur.

Image

Denne morgenen våknet jeg faktisk av meg selv, et fantastisk lys skinte inn gjennom det åpne vinduet. Eller kanskje det bare var jeg som var gul i øya! Helvete så jeg måtte pisse. Enkelte dager er tanken fullere enn andre :redface Jeg lister meg forsiktig ut i gangen, ned trappen og inn på dassen. Åååå, den følelsen, når du krøller tærne og du får slike små skjelvinger :-)å
Jeg sniker meg opp på rommet igjen, legger meg under dynen, det var jo litt tidlig å stå opp enda. Klokken var knust, ligger på bingsa og er ingen ting å ha! ojda ser ut til å sove enda... Jeg tok en runde med meg selv, men fuck it! Nå er vi da så godt kjent at det ikke er flaut å klemme av ei due :redface Så her lar jeg det stå til... Det var ikke akkurat en smyger kan du si... det ble overtrykket i rommet å jeg holdt faen på å vekke hele fjellstuen :redface ....."Kremt" Ehem, javell ja! lyder det fra andre siden av sengen.... :lol :lol

Ojda var våken :P :p Der lå vi å tørrpratet litt mens vi beundret den fantastiske utsikten gjennom vinduet. Men det var liksom noe i det fjerne. Noe som jeg husket plaget meg litt kvelden før. Jo, de forbanna kyrne med bjelle rundt hodet. Skal det aldri bli fred? Si meg, sover ikke kyr?? :scratch
Det begynte omsider å bevege seg i de andre rommene også, jeg er igrunn mest overrasket over at ikke Olav eller Marton hadde sugd i seg dynen i løpet av natten :roll

Vi kom oss opp, jeg hadde gjort klar baggasjen kvelden før, så jeg var tidlig nede på sykkelen og var allerede kommet i skinndressen når resten av flokken skulle ned for å spise. Siden vi hadde lagt 50 mil (jada, overdrevet) på grus, ville jeg kjøre ned til Davos å spyle av sykkelen å gi den en liten vask. Gutta ga meg tommel opp, å jeg satt utfor bakkjen å kromma nakkjen. Grus, løs grus, nedoverbakke, R sykkel..... piss meg i øret! ](*,)
Kom meg ned til første kryss.... Der ble jeg møtt av en politibil og 3 større sykler. Å der ble jeg faen meg stående gitt. Kunne se ut som hele tour de france skulle passere. Jeg stod så lenge at å vaske sykkel var bare å glemme. 10 min senere kom resten av gutta rullende ned. Informerte at vi nok ble å ta igjen en del sykler, men merkelig nok så vi de aldri igjen :-k

Denne dagen skal jeg være ærlig å innrømme at jeg ikke husker alt fra. Jeg mener bestemt at vi rullet til sammen 9 pass denne dagen. Mulig jeg husker feil, men jeg skal prøve å lose dere gjennom det jeg husker, og ikke minst har bilder av :thumleft

Vi cruiset mot Albula pass. I bunnen av dalen rett før stigningen havnet vi bak en kar på en K1300S med Sveitsiske skilter :thumleft Han kjørte relativt rolig, til jeg prøvde å kjøre forbi. Det ville han ikke ha noe av. Å det forstår jeg godt. Han skulle kjøre i sitt tempo opp dette passet. Helvete så disse sykelene går. Jeg og Olav hang på så godt vi kunne.
Ren magi av svinger og perfekte hårnåler. Rett og slett jævlig gøy å ligge bak en lokalkjent som kjørte såpass friskt. :redface

Image

Vel på toppen, måtte vi jo prate med vedkommende som var så kjekk å parkere rett ved siden av oss. En eldre herre, med tysk pornostjerne bart og et stort smil. Han var imponert over at vi holdt følge (tror jeg) jeg er ikke så stødig i tysk. Vi satt oss ned å fikk litt enkle forsyninger mens ojda og olav pratet på det de kunne av tysk/engelsk/norsk røverspråk.
Det var jo selvfølgelig en penere lyshåret dame som serverte oss. Flott smil, men øynene var gjemt godt bort bak noen jævlige solbriller =;
Olav var selvfølgelig ute med en strofe på tysk som gikk noe som at hun ikke måtte være redd. det var bare en lommelykt eller noe slikt han hadde i lederhosen sin :lol

Vi takket selvfølgelig for hyggelig prat og selskap, før igjen turen gikk videre. Ingen tid å miste må du vite :prf

Image

Vel nede knakk vi hardt styrbord å seilte forbi St.Moritz og fortsatte forbi to innsjøer... tror eller mener på området heter Sils Baselgia :-k
Uansett så er det ikke så viktig hva det heter her. Dette var tydeligvis litt sånn ekstremsport veko på voss sted. Alt fra seilbrett, skatere, surfere å shorts hengende rundt knærne plass. Var mye sykler og trafikk her. Så lurer meg på om ikke dette er sånn typisk gjennomfartsåre for å komme seg enten øst eller vest.
Olav klødde på herpesen sin igjen, faen at vi ikke bare stoppet å kjøpte en salve for den gasshånden hans :lol Her var det ikke tid til mye stopp. Men vi kom over et lite hotell i en sving, med brygge og ganske spektakulær utsikt. Her måtte vi knipse litt bilder, Roald måtte få seg en smokabellos og ojda måtte legge mere Ricola drops i topplokket på tankvesken.

Image

Til ære for fotografen.
Beskjeden, litt aldrene Oslo ramp, kvikk i taletøyet når det er nødvendig. Oppfinner av "One Linere" pottetrent, vasker egne klær, glad i noe søtt og ellers en jævlig trivelig kar :prf

Image

Nå er vi riktignok langt unna Kongsberg å Busastrand, men båten heter faktisk Hvite Svane :lol :lol

Image

Jeg bare legger til at bildene er nesten ikke redigert i det hele tatt. Fargene dere ser er slik som vi så det. Det var så utrolig flott her. Det helt spesielle grønne vannet, fjellene og det grønne gresset. Rett å slett nydelig.

Turen gikk videre over Maloja Pass, husker ikke noe herfra, så var nok ikke det helt store å ta bilder av eller alt for mye svingete vei. Så turen fortsatte videre på vår ferd. Hadde vi hatt gul vest alle mann hadde vi nok sett ut som en flokk med barnehage unger med en barnehage Onkel i front :lol
Vi har seilt med god vind i ryggen hele turen. Jada, Stian var uheldig med sykkelen sin. Men faen, vi har hatt god glid tross alt. :thumleft

Vi durer videre i alle himmelretninger føles det, men Onkel har en plan. Onkel har hatt en plan hele tiden. Montespluga! På veien hit passerer vi et flott lite slott og en del andre serverdigheter. Men vi fortsetter for å ta igjen litt tapt tid. Ting tar ofte litt lengre tid når en er så mange som er på tur ilag. Å det føler jeg vi var flinke til å ta hensyn til. Vi har jo alle forskjellige laster. Noen var nok drit lei av at jeg skulle ta bilder alt mulig. Men tror kanskje de er glad for det i dag hehe :redface

Image

Den demningen var bare helt syk.... utrolig hvordan de har klart å bygge slikt langt faen oppe i fjellet.

Vi er kommet oss over til Italia igjen, men bare for en liten stund. Montespluga ligger helt på grensen av Nord Italia, ikke så langt unna Como sjøen faktisk, men den skal jeg komme tilbake til senere, mye senere.

Det var et par parti som var veldig svingete, men veien opp her var fine slakke kurver det gikk an å holde god driv på hele veien. Også ut av ingen ting, oppe på en liten bakketopp liksom.... Den utsikten :love

Image

Image

Det andre bildet der er tatt bak fra den forrige utsikten. Det er ikke umulig at den demningen vi ser, er den vi så fra nede i dalen. Jeg må bare innrømme at denne dagen har mye gåt i glemmeboken. Å ikke faen om det kommer tilbake til meg når jeg ser gjennom bildene :scratch

Jaja, jeg får ta det jeg husker. Her hadde vi hvertfall bestemt oss for å stoppe og spise! Vi smører ikke akkurat niste med oss her nede :roll

Vi stopper å spiser på Hotel Vittoria - Ca' De La Montagna En koselig liten stein landsby. Utrolig stilig langt oppe på fjellet. Her var kombinert hotell og restaurant. Menyen var stiftet fast på noe som kunne minne om gammel middspist drivved, men var liksom litt av sjarmen. Det lå en kjøter... en type street mix med noe innslag av schafer. Den så så fin ut der den lå. Dum som jeg er, skal jo ta eller hilse på alle dyr :roll Satan så den bikkja som lå løst glefset og bjeffet på meg. Helt uten forvarsel. Jeg er ikke redd hunder, men fy feite så jeg skvatt. Tror faktisk jeg slapp en teskje bløtt i an! Satt pent på plass heter det kanskje. Til de lokale heltenes store latter :sk?

Jeg bestilte noe pastaputer, vet det har et fint navn.... men det driter jeg i. Det er pastaputer med kjøttfyll hehe. Det smakte nok en gang utsøkt. Pasta kan de virkelig i Italia. Jeg kjenner jeg sliter med vokabularet. Der er liksom ikke nok kraftuttrykk i det norske språket til å forklare alt.
Som jeg har fortalt før.... Jeg er nok en gang først ferdig å spise. Så i vente på at resten av følget skal begynne på maten sin, tar jeg meg en liten runde i bygda. Sjå kor heltene pleier å stå parkert. Det er noe de er langt flinkere til på bygda i Norge...

Image

Image

Image

Det nesten som jeg føler at jeg er med i et lite eventyr. Jeg har igrunn full forståelse for at ikke alle kan ha samme fasinasjonen for natur, krig, fred å sånt! Men jeg syns likt er veldig spennende. Setter virkelig pris på å oppleve nye steder, kulturer og kulinariske sjeldenheter. Bortsett fra i Skottland. Der var det ikke så kult :lol

Det er igrunn ikke så sent, men som jeg har glemt å fortelle om tidligere i denne delen. Stian har fått fart på snekka si igjen. Det var radiator veiva som hadde kilt seg i tennplugg staget, mellom blokka og clutchen :thumleft :P :p Så han hadde tatt sin egen lille rute å skulle møte oss ....sett inn navn på sted her..... i Sveits. Jeg kjente jeg gledet meg til å se igjen gutten. Det er bare noe med Znirlen eller hva han kaller seg her på forumet. En får bare lyst å løfte han opp å kose han på kinnet. Litt sånn som bestemor gjorde når jeg var liten guttunge. Litt sånn blåknip i kinnet som var jævlig mye vondere enn du hadde lyst å innrømme :sk?

Det var et stykke å kjøre, å vi var usikker på om vi kom til å rekke innsjekken. Fortvil ei. Stian prøvde seg i lederrollen. Gutten tok ansvar han. Han fikset innsjekk, at mat og pils var klart til vi kom. Smask!

Det var mye svinger på turen. Her var noen til, som jeg rakk å få bilder av.

Image

Image

Her var svingene på vei ned til Splogen

Image

Herfra ble det strengt talt rene transport etappen. Vi hadde noen mil igjen å kjøre. Jeg hadde begynt å bli noe sår i ræven. Det tar som sagt på å kjøre så mange mil på en R sykkel.
Vi kjørte og passerte uendelig av små landsbyer som bare dukket opp midt i nowhere! Å alle små landsbyer nedover i Europa har en ting. En kirke som er jævlig velholdt :scratch Kirka har tross alt hatt mye makt opp gjennom årene.

Image

Det begynner å nærme seg kveld. Å nok en gang skal gps'en lose oss trygt til hotellet. Langt bedre denne gangen, men langt ifra uten et eller annet feilskjer. Selv om jeg mistenker Olav for å ha den på mest mulig svingete vei til tider, når vi har bestemt oss for å komme oss raskeste vei fram. Fordelene med å ikke kjøre med gps selv. Eller kart på turen, er at du legger merke til langt flere skilt og omgivelser. Å jeg som har såpass god stedsans oppdager fort at vi kjører litt tungvint noen ganger. Selv om det gikk relativt bra denne gangen :thumleft

Vel fremme blir vi møtt av tidenes utsikt, bare Stian kunne flytte seg litt ut av veien. Nei jeg tenker ikke på hun som drev hotellet, men bildet under her :lol

Image

Nei jeg skal være ærlig å si at gjensynsgleden var stor. Stian står der, med røyken i munnviken, ikke ulikt Lotepusen faktisk og tidenes lureste smil om kjeften :roll Litt drittslenging til hverandre bare for å sette alle på plass å kjenne på at vi har savnet hverandre. Så viser han oss leiligheten vi har booket for minimalt med titten-teier!! Great suksess. Han kunne meddele at hotelleieren, altså fruen i huset. Fra nå bare kalt Heidi. Var litt av et støkke (sorry kvinnegruppa ottar) hun hadde åpnet restauranten for oss, satt øl på kjøl og alt var rigget til et flott måltid. Hun ville gjerne at vi skulle samle vasken vår, så kunne hun vaske tøyet vårt mens vi spiste :thumleft
Noen som begynner å skjønne tegninga her :-)å Kjapp romfordeling i leiligheten, tømming av rygg, lette i antrekk... ja slik som er vanlig å gjøre etter en dag på veien. Så bar det bort på hotellet. Vi hadde booket en leilighet som lå rett ved siden av.

Stian hadde rigget seg til med wifi, pils og paprika chips. Jeg var ført oppe å joinet han. Vi gikk inn via kjelleren på hotellet, opp ett par trapper og ut på en altan. Men i det jeg kom opp i "resepsjonen" ble jeg møtt av en vrengt polvott, en rotte med spisse ører og usedvanlig tynn kropp og en sånn fraiser hund. Jack terrier eller hva faen det heter. Helvete for et leven da mann. blir geleidet av hotell eier.... mannen :sk? ut på altanen hvor Stian sitter å gliser. Har u sett a! Har u sett a!! På blanding av trøndersk, moldenser og noe annet fra eplebygda som har sneket seg inn. Nei jeg har ikke sett en drit jeg, sier jeg!

Jeg hadde ikke før sagt ferdig setningen før Heidi kommer ut med en pils i hånden..... Her må jeg bare trekke pusten litt, lukke øynene også smile litt :redface
Alder, driter jeg i! Kunne ikke se ut som en dag over 35. Litt kort mørkt hår, med litt lengre lugg.... 2 blå øyne, stort smil, en rød blomstret sommerkjole. Noen litt over gjennomsnittet store spyd og en sjarm som kunne slått ut et helt fotball lag :-)å Denne damen var vi skjønt enige om at var den rypa!!

Når gutta var ferdig å sloss om oppmerksomheten til Heidi, fikk vi omsider servert mat, pils nummer 3 og stemningen var virkelig helt på topp.

Image

Heidi var egentlig fra Amerika, en liten sørstatjente måtte vi vite :[-o< Jeg kan ikke forstå annet enn at både hun og mannen skjønte hva vi syns om maten og serveringen :redface
Mannen, som jeg merkelig nok ikke husker navnet på heller :lol sprang rundt som et pisket skinn.... det var liten tvil om hvem som var sjefen der i huset.
Vi ble sittende noen timer å prate, fortelle røverhistorier og diskutere problematikk med norsk og sveitsisk ungdom. De har visst mye samme problemene som vi har her i Norge.

For en dag dette hadde vært. Også bare toppet det seg så til de grader på slutten med denne type servering. Vi fikk omsider hydrert oss tilstrekkelig å returnerte til leiligheten. Marton og Roald bestilte frokost dagen etter. Olav ville opp tidlig å få unna første strekkene før solen tok for mye tak. Det var begynt å bli jævlige temperaturer nedover i Europa. Marton og Roald bestemte seg egentlig for å ta det piano i morgen, spise seg en god frokost for så å begynne på returen mot Norge. De skulle ikke være like lenge på tur som oss. Å jeg forstår de godt. Kveld ble til natt, natt ble til morgen

Walk in the forrest fylte rommet, vekkerklokken :sk? Jeg fant ut det kunne være greit å bytte alarmtone i løpet av turen.
Jeg tasset meg ut på badet å alle så ut til å være våken. Det var et merkelig smil og ekstra lett tone i forsamlingen denne morgenen her :-k Sikkert bare tilfeldigheter. Det var bare å løpe gjennom dusjen, få skrubbet skroget for så å pakke å spenne p syklene. Kan noen være vennlig å forklare meg hvorfor i hellige jomfru marias navn det blir laget dusj i badekar!? Hvem faen er det som bruker badekar. Å hva faen er vitsen med å henge dusjhodet i magehøyde? ](*,)
Stå på kne, i et badekar å dusje. også med slike kjempekoselige små forheng som suger seg fast i alt som heter hud, er kald å bare jævlig utidig. Her er det bare å dra driten til sides å la det spyle fritt. Selv om det kan se ut som du har prøvd å vinkle strålen du har pisset med morrabrødet via speilet på veggen. Alt er vått. Forbanna idiotpåfunn!

Marton og Roald hadde bestilt frokost klokken 08:00, så Heidi var på plass klokken 07:00 å gjorde klart. Vi måtte ha en liten seanse der solen så vidt tittet fram over fjellene.

Image

Vi tok farvell med gutta som skulle vende snuten nordover, ønsket de god tur hjem og ble ønsket god tur videre. Da var 6 blitt til 4. Heidi kom selvølgelig ned å ga oss alle farvell klem. Er det lov å si at hun luktet godt også :[-X Bare se, ikke røre! Var det bare jeg som la merke til dagens antrekk og dagens utringning?
Noen hadde nok satt pris på oppmerksomheten kvelden før, eller så var det bare verdens beste reklame stunt. Hehe. Jeg tror alle kunne tenkt seg å besøke dette stedet igjen.

Vi kom oss omsider på veien, Onkel tok føringen til nærmeste bensinstasjon. Det var ikke mange dråpene igjen på tanken min. Første gang jeg har sett 17 liter på pumpen når jeg har fylt før. Tøyde strikken litt vel langt i går. Selv om jeg strengt talt hadde 0.5L igjen på tanken, pluss litt luft og kjærlighet.

Dagen i dag er også preget av mange pass. Noen langt mer spektakuler enn andre. Husker ikke navnet på halvparten. Ikke finner jeg ruten vi kjørte på google maps heller. Jeg vet vi skulle kjøre det store St Bernhard passet i dag. Å det var vel siste passet vi kjørte før vi igjen havnet over til Italia for kvelden. Men det kommer vi til :thumleft

Først nye fjell, masse svinger og god driv i hårnålene. Jeg kjenne at selvtilliten og teknikken er langt bedre nå enn den var i begynnelsen av turen. Selv om jeg kjører som en sinke i forhold til andre :evil

Image

Image

Image

Dette så vi faktisk mange plasser gjennom vår lille Europatur. Motorsykler som var boltet fast i fjell, skilt, stolper osv. Hva prøver de å fortelle oss mon tro :scratch Jeg fikk litt blandede signaler når jeg så personalet som jobbet her.

Jeg er ikke sikker på om dete var samme pass, eller om vi hadde kommet til neste pass. Her var det hvertfall sinnsykt med svingete vei. Men ikke sånn typisk hårnalpass. Mere slakke fine kurver med høyt tempo. Rett og slett deilig, med tanke på at det var over 30 grader nede i dalene og tempen sank i takt med x antall høydemeter vi kjørte opp :thumleft
Når vi kom på toppen, var det liksom bare en tunnel. :scratch Rett etter tunnelen, var der bare en liten parkeringsplass and thats it... Det var da jævlig rart. Det pleier jo alltid å være mer enn dette, hvertfall på et såpass stort pass. Joda, i det jeg snudde sykkelen. Opp en liten bakke. Var alt tilbake til normalen og det vi var vant til.

Image

Image

Når vi så hva de gikk kledd i de som jobbet her, ble vi rast enig om at vi slår ihjel en liten halvtime her før vi kjører videre. Husker ikke hva dame uniformen heter. Men jeg sier bare oktoberfestival :redface Jeg gikk rundt å tok noen bilder. Du kunne faktisk gå opp på en liten høyde, der så du gamleveien. Helt utrolig. Bare tanken på hvor lang tid det har tatt å bygge alt dette. Samt kvaliteten på grunnarbeidet. Nei det er rett og slett imponerende arbeid.

Image

Image

Image

Mens jeg sitter der, på steinen å prøve å ta bilde av hun ene serveringsdamen når hun skal servere gutta. Så kommer det en kar kjørende på en Harley, eller hvertfall en Cruiser. Han hoier og skriker. Tar opp hånden å vil liksom high five meg :scratch Det gikk noe sekund før jeg skjønte hva i alle dager han prøvde å signalisere med den hånden sin. Men vi tok hverandre i hånden. Han lirte utav deg noe på tysk å jeg, ja jeg satt igjen som et spm tegn? Hva i helvete var det der? :lol
Han parkerte sykkelen sin, tok av seg hjelmen å da først så jeg hvem det var. Det var han tullingen på K1300S'en som vi hadde kjørt etter opp Albula pass! Hva faen er oddsa?
Det var et gledelig gjensyn, han hadde med seg to kompiser. Så vi ble sittende å preike litt, vi på engelsk han på tysk! haha. Men vi fikk hvertfall med oss at han hadde flere sykler. Han hadde bare valgt å kjøre denne sykkelen i dag.

Syklene våres stod liksom parkert på baksiden av huset, så vi tenkte vi skulle trille de ned der de andre stod. Så vi kunne holde øye med de fra der vi satt å drakk.
Å her klarte jeg altså feriens største kukstykke! Ja vi snakker 1 år som sjåfør feil. Å det faen meg litt flaut å fortelle det. jeg skal snu på grusen, tar litt for knapp sving, har bare gå fart, men rattet tverrer og sykkelen bikker ned på siden. =; Det går et sukk gjennom hele restauranten, eneste jeg hører er SCHAISE :lol :lol Gutta er raskt på plass å hjelper meg opp igjen med sykkelen. Litt fortomlet, flau og adrenalin som pumper. Kan jeg meddele at speilet fikk seg en liten stripe, blinklys glasset knuste i feste, 3 små hakk i sidekåpen men ellers ingen ting. Jævlig surt, men minimale skader i forhold til uhellet.
Blinklyset fikset vi heldigvis med litt elektriker teip som ojda hadde på lur.
Hva skal en gjøre? Forbanna mørket, eller tenne et lys (som bestefaren min alltid sa) Jeg var vel egentlig så innstilt på ny sykkel allerede her, at det plaget meg ikke nevneverdig :thumleft En blir aldri så rutinert at en ikke kan gjøre små idiot tabber!

Jaja, vi kunne ikke sitte der å furte, eller jeg! Vi måtte komme oss videre, Onkel hadde enda ikke fått noe salve for den hånden sin :-)å Vi tok farvell med mannen fra sveits, noen som husker hva han het? :scratch

Uansett så gikk det noen svinger og mil nedover før jeg var kommet over skaden på sykkelen. Datt liksom litt ut av rytmen. Men men, neste på listen er Grimselpass. Er litt usikker på hvilken side vi kjørte opp her, men mener å huske at sustenpass ble nevnt i løpet av ferien.

Image

Her stod nok en gang opplevelsene i kø. Det er så flotte veier, svinger, natur... alt er faen meg perfekt, for oss som forstår seg på slikt :prf

Image

Her oppe er det tydeligvis populært med paragliding, det kryr av de på himmelen. Å som vår kjære kaptein, som har hatt noen timer i slik skjerm kunne fortelle. Her var det visst utrolig mye flotte ruter du kunne fly. Jeg har aldri drevet med slikt selv. Men når du ser hvor høyt de fløy, er det noe som sier meg at her, i disse fjellene er det god termisk oppdrift. Det var også en slik lysregulert panorama strase som var mulig å kjøre opp, men siden vi bommet litt med tiden når vi var der, kan det være til neste gang jeg kjører her. Hit skal jeg tilbake.
Det kom også en eldre herremann bort til oss, han freste fra seg noen gloser på tysk. Utifra den tysken som Olav og ojda kan, så var han visst nok politi, å det er en ting du ikke gjør i sveits. Det er å kjøre forbi noen når det er sperrelinje. Det er omtrent som å banne i kirka her nede. Er jeg blitt fortalt. :redface

Jepp, ned dit skal vi, men vi skal jaggu meg opp på andre siden igjen også :-)å

Image

Image

Når jeg stod på kanten der, fikk jeg et sug i magen som er vanskelig å beskrive. Fy feite for en utsikt. Å så latterlig mye fine svinger. Vi skulle ha telt hvor mange svinger vi kjørte på denne turen. Det var faen ikke rent få. Jeg føler vi faktisk kjørte langt mere på sidene av dekket enn på midten. Å da regner jeg med alle milene vi kjørte på autobahn :thumleft

Olav har nettopp albuet ned den stakkars syklisten som er i ferd med å reise seg bak der. Fløtt deg, her skal det taes bilder!! :lol

Image

Image

Nå mener jeg på vi er kommet oss til et nytt pass. Å da igjen et veldig spektakulert pass. For det dere skal få se på bilder nå, er alt lagt i brostein. Dette er det gamle passet som visst hadde noe betydning for å knytte noen byer eller land sammen tilbake i attenhundre å barkebrød. Men her får de autistiske trekkene til Olav hjelpe til, så jeg ikke blir tatt for å bløffe.
Å for de som ikke har prøvd dette før. Så kan jeg nok bare ta det med en gang. Ja jeg tenker på dere som ikke har kjørt R sykkel på brostein før. Det gjør en bare ikke. Uansett hvor spektakulert det måtte være. Med slike fjæringer, hengende over styre og x antall hårnåler... HAHA glemmesak :redface :lol
Så jeg tok den nye, hovedveien som stort sett var 3/4 dels tunnel. Zoomer en godt inn på bildet, vil en faktisk klare å se Olav, ojda og Stian.

Image

Image

Jepp.... alt... hele veien....Brostein. Å ikke bare er det brostein. Men det er faen meg rød brostein i midten for å skille høyre og venstre fil :=D> :notworthy:

Nede i dalen her, finner vi en koselig liten restaurant hvor vi velger å spise litt. Tipp hva de serverte da :knegg :knegg Jeg kødder ikke... Pizza :lol
Her fikk vi litt lokalhistorie av Onkel. Han kunne en ting eller to om det passet vi nettopp hadde kjørt. Nå var det begynt å bli riktig jævlig her. Mener å huske at måleren til ojda viste 34 grader. Å vi var ikke helt i lavlandet enda. Jeg hadde også parkert rett ved siden av en søppeldunk som må ha inneholdt et lik. Røsk meg i barten så jævlig det lukter når vi skulle kle oss. I slike temperaturer er det ikke noe å stå stille etter. Kjør for helvete... KJØR!
Jeg trives, om mulig....jævlig dårlig i alt for varmt vær! Noe jeg tror jeg husket å nevne for gutta en gang eller to denne dagen :redface

Vi var heldigvis på vei opp igjen i høyden, så det verste heten avtok gradvis. Nok en utsikt du kunne hatt på veggen hjemme.

Image

Image

Her husker jeg vi var litt redd for at det kunne komme dårlig vær. Så vi lurte på om vi skulle forandre litt på ruta. Jeg husker ikke hva utfallet av den diskusjonen ble. Vi endte hvertfall opp med å suse avgårde gjennom en lang dal, før vi skulle bevege oss over St. Bernhard pass, det STORE må du vite :yeyeye

Men her gikk han Hansen i kok. Jeg fikk faktisk så jævlig i kok at jeg har glemt store deler av dagen. Jeg kan melde om 43 grader i denne dalen som var like lang som norge på langs! Jeg kjenner jeg blitt litt hissig bare av å skrive om det. Ikke at det var noe gale i å kjøre denne veien. For vi var strengt talt nødt å passere her for å komme oss dit vi skulle. Men denne dagen ble det litt konflikt mellom egne og andres interesser. Jeg vil og ville helst oppleve passene. Ikke bare kjøre de. Jeg følte det hadde gått litt fort forbi et par av de andre passene. Også hadde vi allerede bikket over den magiske komfort grensen min for hvor langt jeg burde kjøre om dagen.
Jeg var varm, svett, nei jeg var våt.... at de andre hadde det minst like jævlig hadde jeg ingen forståelse for. Jeg var blitt 3 år og var litt trasig. For ikke å snakke om destruktiv.

Etter langt om lenge, signaliserte jeg et stopp. Jeg rev av meg alt av klær, prøvde å holde meg saklig å finne ut hvor langt vi faktisk hadde tenkt å kjøre i dag, og at jeg ikke var noe glad i varmen. Heldigvis klarte de andre å holde masken å ikke snakke til meg slik som de kanskje burde gjort. De så vel at jeg var lite sammarbeidsvillig og tenkte bare på meg selv. Å 2 meter med hissig meg. Er ikke nødvendigvis noe du trenger å provosere ytterligere :redface Sorry gutter!

Jeg er jo voksen jeg også. Så jeg bet tenna sammen, det nytter ikke å være uenig her. Jeg måtte roe meg ned, tenke meg om to ganger også fikk jeg heller lufte problemstillingen når vi kom fram til hotellet :thumleft
Jada, en kommer ikke utenom litt konflikter på slike turer. Det er måten en løser de på som er oppskriften på suksess :prf

Vi dundret gjennom St.Bernhard passet. Et pass jeg skulle ønske vi hadde tatt oss langt bedre tid til å kikke på. Men dagen var litt ødelagt for min del. Så ble ikke tatt så mye mere bilder denne dagen. Fikk to som jeg ble fornøyd med, så det får duge :thumleft

Image

Image

En ting er hvertfall helt sikkert. Her skal jeg tilbake igjen. Dette passet skal jeg kjøre minst en gang til i nærmeste framtid.

Image

Vel fremme på hotellet, forstod jeg at Olav var litt irritert på meg. Å jeg var litt irritert på han også. Men vi var alle sliten, varm, tørst og noen sultne. At vi holdt kjæft til hverandre en liten stund, til vi hadde fått roet oss litt å kommet oss på plass. Jeg eier ikke apetitt når det er så varmt. Så jeg stod over middagen i kveld. Jeg hadde mer enn nok med å få i meg væske.
Etter en midt på treet middag, i følge de andre. Eller middagen var bra. Det var bare så jævlig lite service innstilte kelnere som jobbet der. Ting tok liksom litt tid :roll
Samlet vi oss rundt leirbålet. Vi var alle i bedre humør. Jeg skjønte at Olav hadde veldig lyst å nå helt ned til middelhavet før han måtte snu å kjøre hjem igjen. Jeg og ojda skulle tross alt ha 5 dager mer enn de på tur. Å det innebar at slike dager som i dag, ja slike kom det til å bli langt flere av.

Jeg forklarte min problemstilling. Det er ikke mulig å ha en hyggelig ferie for meg med så mange mil hver dag på R sykkel. Det blir bare et sinnsykt km jag, å det var jeg ikke interessert i. Så for ikke å være eller lage mere problemer hadde jeg igrunn bestemt meg for å la gutta kjøre videre uten meg. Det følte jeg var det mest riktige for alle der å da.
Men jeg vet ikke om gutta hadde pratet rundt bordet når de spiste. Men vi ble vel strengt talt enige om at Olav hadde en noe ambisiøs plan, som var vannskelig å gjennomføre. Så vi firte litt på kravene begge to. Å Olav kunne lokke med en hviledag i Annecy, jeg kunne ikke lokke med en drit annet enn at jeg ville fortsette turen la med resten av gjengen.

Det viktigste var at vi ble enige og forhåpentligvis løste det seg på best mulig måte for alle. Jeg er hvertfall utrolig takknemlig for at flokken tok litt ekstra hensyn til turens desidert såreste ræv....pga sykkelsete :prop:

Vi tok oss noen halv lunka øl i hagen utenfor hotellet. Preiket litt skit før vi krøp til sengs. Liten utblåsning er det vel på de fleste slike turer.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europaturen 2015

Post by tshansen »

Image

Walk in the forrest kimer fra mobiltelefonen, eneste alarmen på mobilen som ikke gjør meg små sinnsyk om morgenen :sk? Men i dag var jeg faktisk våken før telefonen. Noen av dere som har prøvd å sove inne i steikeovnen? Dæven han søkke så varmt det var denne natten. Jeg svettet som en gris, å hadde sovet relativt dårlig. Det var bare å komme seg gjennom dusjen å skrubbe skroget. Ojda mumlet noe om at jeg ikke ikke måtte bruke opp alt varmevannet :roll Det var ikke kaldt nok vann i dusjen. Det var pisselunket på det kaldeste stillet. Det er slikt en ikke trenger på en morgen som dette... :-# :x

Frokosten var bestilt til klokken 08:00 denne morgen. Vi var igrunn alle enig at det var om å gjøre å komme seg på sykkelen så tidlig som mulig for å slippe unna den verste varmen. Det er så varmt at det gjør fysisk vondt å stå i ro! Frokosten var fantastisk, var fruen på hotellet som ordnet for oss. Men 4 mann ble servert på et bord på størrelse med en stor middagstallerken? :scratch Hva med å sette to bord sammen? er det noe som er helt ukjent for folket i Italia?
Dette var vel også den frokosten Stain var gladest for. På bordet bort med veggen, stod tidenes største nutella boks. Har ikke sett på maken. Å den var fylt med masse slike små porsjons greier. Stian sin dag var definitivt reddet :lol

Alle hadde spist seg mett og god, fått pakket sammen driten sin å skulle hive på syklene. Nå hadde varmen virkelig begynt å bite fra seg. Å klokken var faen ikke mer enn 9 om morgenen.

Image

Vi var blitt enig om at vi skulle ta en litt kortere rute i dag, siden vi tøyde strikken litt for langt dagen før. Det var alikevell et par pass vi bare måtte få med oss på veien. Olav kunne fortelle at her hadde han reist mye før, pga paragliding, å han var vel mer eller mindre lommekjent. Hvertfall jo nærmere vi kom Annecy.

Vi tøffet oss inn på et slags outlet store. kunne minne om et lite shopping senter. Der måtte vi handle litt ekstra væske å ha med oss. I disse temperaturene blir en fort dehydrert. Her hadde vi nok en gang en liten seanse med Gps'en. Jo høyere fjell, jo dårligere dekning. Å i stede for å gi beskjed om at den ikke kalkulere eller beregne rute, så driver den å snur seg å hikker litt. Som gjorde at vi hadde oss en liten rundtur på den lokale motorveien :knegg :knegg

Et lite stykke på veien fant godtegrisene i følget ut, at her i italia skulle de ha Gelato, dette var tydeligvis et ord som var litt spennende å si, spesielt når de latet som de prøvespilte for en rolle i gudfaren.... :sk?
For de som ikke er så stødig i språk.... Gelato betyr iskrem :thumleft
Jeg er ikke så fan av utenlandsk is, søtsaker eller chips. Det går ned i nøden, men syns det smaker for kunstig eller alt for søtt.

Image

Her var mange godsaker bak disken på denne butikken her. Han eieren hadde tydeligvis vunnet en del priser for både is og sjokoladen sin. Jeg har blitt lurt i trøffel eller hva det heter før. Å kan meddele at en sånn liten kule metter deg i 2 dager. Reis til helvete så søtt det er :redface

Men som alltid når vi stopper. Gutta sitter å koser seg, småsmatter på hver sin is, mens jeg....ja jeg flyr rundt med kamera å tar bilder :lol

Image

Dette var en utrolig koselig liten by/landsby. Det er så sinnsykt mye fine slike småplasser rundt om alle veier. Å trafikken går rett utenfor døren til butikker og hus. Du kan ikke ha dør som åpner utover på slike steder. Hvordan har unger klart å vokse opp, bli gammel på slike steder forstår jeg ikke :redface

Image

Jeg fant meg en benk i skyggen, den isen tok litt tid både å få samt trykke i seg ;-) det var littegrann trekk her på hjørnet av noe som kunne minne om et meglerkontor. Så her lå jeg å hvilte øynene litt. Som nevnt tidligere så hadde jeg ikke akkurat sovet veldig godt i natt. Deilig å få seg en liten dubb før vi skulle videre igjen. Irriterer meg litt at jeg ikke fikk bilde av postdamen som gikk forbi i det vi skulle sale opp å kjøre videre igjen :-)å

Vi suste videre vi. Hadde oss en fantastisk kjøretur over enda et episk pass. Ikke søren om jeg husker navnet på det, men det er igrunn ikke så nøye. Bildene er godt mulig noen kjenner igjen :thumleft

Image

Utrolig utsikt. Hadde vært litt artig å visst hva som har vært av disse ruinene her. Måtte jo også benytte meg av muligheten til å ta noen bilder av syklene til meg å ojda. De to andre kjørte videre. Vi hadde blitt enig om at de som ville stoppe, ja de stoppet også møttes vi før vi skulle ta av eller veien delte seg.

Image

Image

Uendelig med fjell, svinger, små vann, elver osv... Det er liksom ikke ende på noe av det hvertfall jeg jager etter å oppleve når jeg er på sykkeltur. For meg er det ikke bare fantastiske veier som er alt. Skulle ønske vi fikk oppleve mere av lokalbefolkningen også, men det får bli en annen tur. Er ikke rom for ALT på en slik tur :[-o< Selv om en ofte har veldig lyst å oppleve alt når en først er der.

Videre gikk turen for første gang over den franske grensen :thumleft Det høres sikkert litt snålt ut, men det er akkurat som litt spenning hver gang en ruller over en grenseovergang. Sikkert noe med at hver gang jeg gjør det står jeg alltid å lurer på om tollerne er på jobb i dag :redface :-)å Eneste tollstasjonene som var bemannet nedover var vel de i sveits om jeg ikke husker feil :-k

Image

Jeg var så sliten i ræven etter dagen før, at jeg var faktisk inne på tanken om jeg skulle kjøre tunnelen til chamonix, men ble heldigvis overbevist om at jeg måtte være med på de få milene det var å kjøre rundt disse passene inn til annecy.

Videre kjørte vi over Cormet de Roselend.

Image

Fy flate det var flott på toppen her, men det var helt klart ett av de mindre besøkte passende. Det så vi på antall "boder" på toppen :prf Onkel og ojda var sulten... så de gikk for hver sin baggis med mink kjøtt. Sikkert bare spekeskinke, men det lukter relativt stramt av den boden. Samt de pølsene i de kurvene så noe suspekt ut :redface

Image

Men Onkel lar seg ikke skremme av litt lukt. Heller ikke å prøve kulinariske sjeldenheter. :thumleft

Image

Det kan se ut som han prøvde å kvitte seg med litt mynt. Det var noe som fylte seg raskt opp i lommene. Vi betalte stort sett alltid med sedler alle mann. Når vi fikk veksel, gikk det i egen lomme. Den måtte tømmes av og til så du ikke fikk slagside :-)å

Image

Noen som er god i fransk? Jeg forstår "takk for besøket" men ikke resten :-k

Image

Stian trodde han så noe oppe i fjellet. Men som vi alle kjenner fra barndommen osv når folk er strandet i ørkenen uten noe å drikke. Ja da får en mange rare syner. Å det fleste har vel sett den youghurt reklamen... den der damer, damer, damer, damer, damer youghurt? damer, damer, damer osv... Stian sitt hode fungerer på samme måten, bare bytt ut youghurt med nutella :lol

Disse gutta så ut som de hadde vært å kjørt "av veien"

Image

Vi tok oss en god pause her. Denne dagen var ikke tiden noe problem. Tror ikke vi skulle kjøre mere en rundt 20 mil. Så at vi tok oss god tid her gjorde ingen verdens ting. Å det var faktisk litt deilig. Det tror jeg vi alle var enig om. Det hadde vært litt kjepp jag dagen før.

På vei ned kom vi over et fantastisk skue. De fargene, jeg er faktisk stum av beundring når jeg ser bildene også. Selv om at de ikke helt klarer å gjenskape den stemningen vi følte når vi stod der å så. Helt fantastisk :-)å

Image

Nå begynner vi for alvor å nærme oss Annecy. Vi må bare ta en liten avstikker. Olav er omtrent som en liten guttunge på julaften. Dette måtte vi bare se. Å selv om det var 40 grader, vi svettet som idioter alle mann. Er jeg jævlig glad for at jeg benyttet meg, nok en gang av lokalkunnskapene til denne mannen. Utsikten over sjøen. Å langt i det fjerne kan du skimte Annecy. Det var så varmt, at bildet blir liksom så uklart. Men det er bare slik pga temperaturen.

Image

Olav kunne fortelle at her hadde han flydd en del ganger. Å en ting skal dere bare vite. Er dere så heldig at dere noen gang får muligheten til å dra på tur med Olav. Så lytt når han forteller. Han har jævlig mye kunnskap om forskjellige lokalhistorier og andre ting han har opplevd. Det er rene eventyret når han setter igang. Jeg har aldri møtt noen av Olav sitt kaliber på dette før! Kudos.

Rett der nede. Der du ser det slottet som stikker ut i sjøen, til høyre for der en plass skulle vi bo. Vi hadde booket hotell med svømmebasseng. Å ikke bare det, men her skulle vi bo en ekstra dag. Vi skulle ha hviledag :love
Jeg klarer ikke å la være å dra på smilebåndene. Den følelsen.!! Olav har vært mannskapsrunker på en ferge på kysten, har kokkekunnskaper og har vært los for de store båtene tidligere. Så her var det bare å skru av GPS'en... Olav visste nøyaktig hvor vi skulle.

Olav stormer ned i resepsjonen å sjekker inn, mens vi andre nøkker driten vår av sykelen å er klar for å få tingene på rommet så vi kan lette i antrekket å stupe i bassenget.
Her går ting på skinner. Vi snakker teamwork som hadde fått storegutta til å måpe. Det gikk jaggu ikke mange minuttene før 2 kefirblå kropper hadde kommet seg i shortsen å stod på basseng kanten. Den søte snella som jobbet i resepsjonen lurte på om vi ville ha forfriskninger. 2 stk heineken og en skål med chips takk!!!

Stian gliser, jeg ler høyt, å vi hopper samtidig... Vannet var herlig temperert å herre jævlar så godt det var. Nå kunne sommer være sommer. 40 grader være så varmt det bare ville. Vi hadde pool, pils og hadde erobret halve europa på våre sykler.
Olav var ikke langt bak. Han måtte bare ha seg litt kontorarbeid :roll Å noen minutter senere kom jaggu meg ojda dansende også. Litt sånn som du har sett i filmavisen. For de som er gammel nok til å huske det. Når menn gikk med badedrakt :lol

Vi tok runde nr. 2, mens Olav og ojda tok sin første. Skål.... Mens Olav ønsket oss velkommen til Frankrike og Annecy. Vi ler litt over hvor forferdelig vondt vi har det nå. Det ligger noen eldre folk på andre siden av bassenget å gløtter rart bort på oss. Hvem faen er de tullingene der. Spiller ingen rolle. Ojda er i ferd med å sette standarden nok en gang. Det jeg og kanskje ingen andre visste. Var at med en gang den mannen ser vann. Blir han 12 år igjen. Han stiller seg opp å tar bomba.... Faen meg til å le seg ihjel av. Den så jeg ikke komme :-)å :lol :lol

Det var jo fortsatt tidlig på dag i forhold til det vi var vant til. Vi hadde jo nesten ikke kjørt sykkel i dag. Så vi slod ihjel noen timer der før vi skulle ut å spise middag. Vi måtte jo passe på å bli godt solbrent før vi ga oss. Det er jo ikke skikkelig sommer uten å ha brukt hud som er 2 nummer for liten.
Et kjapt søk på google maps kunne informere om at der lå en liten restaurant et steinkast unna som hadde fått veldig gode reviews :thumleft Dette måtte jo bare prøves.

Rom, dusj, klær, kamera, penger, sko, nøkkelen tar du ojda.... Vi var klar. Middag.

Image

Dette må da være Napoleon???? :-k

Måtte ta litt bilder før vi kom oss bort til restauranten, samt ta ut noen penger i minibank. Det begynte å skrante på tittenteier for ente gang!

Image

Image

Image

Maten kan bare beskrives med ett ord.... Legendarisk. Perfekt stekt Entrecôte. Vi fikk noe litt spennende til forrett... olivenolje, parmasan, noe svart greie også brød som vi skulle dyppe i. Stian rynket veldig på nesen. Men vi var enig om at dette var veldig godt det også. Det samme kan sies om den lokale pilsen vi fikk servert.

Image

Image

Det ble noen røverhistorier, mye latter og godt fornøyd reisefølge. Vi ble også fersket av betjeninga (bare mannfolk) når vi veldig diskre la merke til et par damer som gikk forbi :lol
Slik er det bare. Vi har den diagnosen alle mannfolk. Vi må kikke når det er noe å kikke på. Å kvinnfolk går ikke kledd slik uten at de vil bli sett på :-# :x

Vi kommer oss omsider tilbake på hotellrommet. Olav og ojda har blitt enige om at de skal kjøre noen små veier rundt sjøen i morgen. Mens jeg og Stian er skjønt enige om at sykkelen skal stå, vi skal inn til Annecy å se på folk og fe :thumleft Deilig å ha en dag som bare var helt sløvings. Vi har jo tross alt kjørt farlig mange mil, å med den varmebølgen som har slått inn over europa er det på grensen til uforsvarlig å kjøre sykkel (mener jeg)

Neste morgen har jeg med vilje latt være å sette på alarm. Jeg tenkte at jeg skulle sove til jeg voknet av meg selv. Men tror du dette satans hotellet har air condition da? Neida... 200 grader på rommet hele natten. Herlig. Må jo bli en god natt søvn av slik. Får en melding på telefonen av en selskapssjuk Stian. Få på deg fillan, det er frokost ved poolen. Det er bare å få på seg badeshortsen og en t-skjorte. Nå skal det nytes en god frokost. Ojda har slitt med mye det samme som meg i natt. Varmen!

Det er noe spesielt å sitte ute ala syden å spise frokost. Godt selskap og masse godt å smøre på hvitt brød. Ja de har knapt noe annet her i frankrike. forsåvidt i alle de andre landene vi har vært. :roll
Ojda og Olav gjør seg klar for sykkeltur i varmen, jeg misunner de ikke. Det er eneste gangen jeg har heller foretrukket å la sykkelen stå.
Jeg og Stian hadde kledd oss for en dag på "byen" ut å se på livet å nyte utsikten :-# :x

Image

Det gamle fengselet i Annecy. Vi gikk der å spaserte litt i byen, fikk med oss litt kultur å de mange bodene som var satt opp i alt av gater så langt øyet kunne se. Det var MYE friske grønnsaker å få kjøpt her. Fy faen for en jobb å ha i denne varmen. Selv om det er flott å oppleve, må det være dødens for de som jobber med det hver dag.

Image

Image

Image

Annecy er en flott by, det er både jeg og Stian skjønt enig om. Vi setter oss ned på en liten restaurant å tar oss en pils og en cola. Kikker på alt av folk som går forbi å lærer hverandre ende bedre å kjenne. Jeg er typen som syns det er gøy å bare kunne sitte å studere "nye" mennesker. Vi tusler videre vi, hånd i hånd gjennom byen, nesten som to stykker som har truffet hverandre på internett å er på første date ilag :lol
Vi blir også veldig raskt enig om at solen biter godt på norsk, kefir blå hud. Så vi må finne oss et apotek og noe solkrem. Bare synd vi ikke gjorde dette med en gang vi kom til Annecy :knegg :knegg Det skal visst finnes et bilde av meg, har jeg hørt. Som veldig godt viser hvilket plagg jeg hadde på overkroppen den dagen :redface

Image

Image

Image

Image

Vi benytter også muligheten til å gå innom en Oakley store, Stian er sugen på noen nye solbriller. Samt et par klesbutikker. Fordelen med disse butikkene er at de har Air condition. Det er første gang i mitt liv at jeg har foreslått å gå på et kjøpesenter... her må det da være kaldt og svalt :knegg

Image

Vi går innom et turist kontor, å der treffer vi en hyggelig dame fra Sverige som kan fortelle oss hvor nærmeste kjøpesenter er. Jeg skulle innom å handle meg et nytt minnekort til kamera. Det var ikke mange kvartalene å gå, så vi gikk innom der før vi tuslet oss tilbake mot utgangspunktet for å finne oss noe mat.

Vi kom over en liten restaurant som serverte pannekaker. Å da hamburgerpannekake, jepp dere hørte riktig. Eller det var det som stod at det hete. Det var mer som en seilerpatent pakket inn i en pannekake. :thumleft
Seilerpatent er karbis med speilegg på toppen. Gjerne servert på en brødskive og noe stekt løk til.

Jeg må innrømme at jeg var noe skeptisk til hvordan dette ble å smake. Men til min store forundring var også dette veldig godt. Vi spiste vel ikke noe som var direkte vondt på hele turen som jeg kan huske?? :scratch Enten det, eller så er det bare jeg som er veldig lite kresen :lol

Vi returnerte til hotellet, bassenget å heineken ved bassengkanten, mens vi ventet på Ojda og Olav. Slo ihjel noen timer i poolen sammen før vi ble enige om å spise middag igjen.
Restauranten som lå rett ved siden av hotellet.

Image

Det så langt koseligere ut enn maten smakte kan man si. Bestilte noe helt middels pasta. Langt ifra den beste opplevelsen jeg har hatt... Men betjeninga og vertskapet var veldig hyggelig. Så det hjalp jo litt på. Gjorde seg at han karen som betjente oss snakket veldig godt engelsk!! :thumleft Det er ikke like enkelt å finne i Frankrike har jeg skjønt.

Tilbake på rommet setter jeg og ojda oss ned for å planlegge videre tur. Olav og Stian skal returnere mot Norge, så de bestemmer seg for å ta seg en ekstra hviledag i annecy før de tar tidenes manndomsprøve tilbake til Hirtshals. Men det skal han få fortelle om selv.

Hverken jeg eller ojda er spesielt vanskelig å ha med å gjøre. Så vi blir enig om at vi farter litt tilbake der vi kom fra...Prøver oss litt nord i Italia og videre østover før vi styrer skuta mot Kiel igjen. Jeg har bare et ønske. Å det er at vi tar hjemoverturen i mitt tempo. Ikke i fart, men i antall kjørte mil hver dag. Ojda hadde heldigvis forståelse for dette å etter et par runder fram og tilbake var vi igrunn kommet til enighet om at dette skulle vi få til, samt en del opplevelser til på vår ferd.

Image

Til ære for fotografen. Fikk lastet ned nye oppdateringen til kamera, så måtte ha meg et prøveskudd der vi satt å nistirret på google maps :lol

I dag våkner vi faktisk til fulgekvitter. Det er en del svaler som har rede i mønebjelkene rett over vinduet vårt på hotellet. Vinduet har stått på vidt gap i natt, i håp om kjøle oss litt ned. Det er jo selvølgelig ikke air condition på hotellet. Kanskje derfor det var såpass rimelig å bo :-k

I dag var dagen vi skulle ta farvell med Olav og Stian. De skulle ha en hviledag til som sagt, å ventet med å kjøre nordover til dagen etter. Jeg og ojda, skulle ha oss 5 dager til på veien før vi skulle ta kiel fergen igjen. Vi hadde satt Comosjøen som destinasjon for dagen på gps'en og siden det var en del mil, lot vi være å kjøre lengste veien :thumleft

Vi møtte Stian og Olav utenfor hotellet. Det var litt vemodig å skille lag på denne måten, men barske menn gråter ikke :lol Alle fikk hver sin bjørneklem å vi ble ønsket god tur videre. Jeg tror de var langt mere misunnelig på oss enn vi var på de hehe :redface

Vi hadde valgt vekk frokosten denne morgenen også. Den varmen som var i ferd med å ta tak var mindre en hyggelig. Så det var bare å komme seg på veien så tidlig som mulig.

Ikke lange stykket på vei kommer vi ned i den berykta death valley! Jeg kunne lese 48 grader på den ene temperatur måleren som stod på et slik skilt. Jeg er ikke overbevist om at den var riktig, men det var så varmt at det svei på leggene under skinndress og ett lag ull! Reis til helvete så hett det var. Å ingen vind. Samme faen hvordan du kjørte, så var det vondt og ulidelig. Dette var ikke noe kjekt for noen av oss :sorry Vi stoppet bare når vi måtte og hydrerte oss på det vi kom over av kald drikke.

Jeg hadde oppdaget at frambremsene mine var noe slitt pga at bakbremsen hadde sluttet å fungere på turen. Så jeg var faen ikke sikker på om at der var nok belegg til å vare hele turen hjem. Vi kikket etter bmw forhandler på turen, men gikk ikke mann av huse for å oppdrive nye klosser. Det var litt sånn at jeg fulgte med underveis. Å det gikk heldigvis bra.

Vi kjørte gjennom Chamonix og da måtte jo vi ta et bilde av selveste Mont Blanc

Image

Vi duret videre. Det var igrunn bare som en transportetappe å regne. Det var så varmt at vi helst ville unngå å stoppe. Å de fleste plassene vi kjørte hadde vi vært før! Vi stoppet på en liten grill langs veien. Å til vår store forundring ble vi møtt av en nordmann som serverte oss :lol Det var jævlig snålt. hehe Jeg vet ikke om vi spurte han hva han gjorde her. Men kan ikke forstå annet enn at han er her nede å studerer eller noe slikt.

Dette var dagens første av 2 måltid. Jeg har ikke veldig god apetitt når det er så varmt.

Det begynte å nærme seg kveld når vi ankom Comosjøen. Å fy flate for et skue. Trange flotte gater som sneglet seg langs sjøen. Flotte hoteller, store flotte hus med store porter og sånn flott gruset innkjørsel som du bare ser på film :thumleft
Her bor nok, eller har bodd en del kakser opp gjennom tidene. Comosjøen bar preg av å ha vært stor på 80 tallet :sk?

Vel framme på hotellet var det dårlig med parkeringsplasser. Så vi måtte bare finne oss et sted å stå i nærheten. Heldigvis fant vi en liten luke mellom noen andre sykler og noen biler vi kunne plassere syklene. Det var også en glede å høre at damen i resepsjonen var fra Skottland å kunne kommunisere relativt greit med oss.

Image

Hotellet var stort, og relativt flott, men det var bygget i 3 deler. Å gjett om ikke vi ble plassert i den eldste delen :roll Typisk. Det bar ikke preg av å være like flott, selv om rommet var helt greit. Der var aircondition. men den fungerte ikke. Cowboy vidten i taket derimot. Den funket, så jeg var happy :thumleft
Vi åpnet vinduene, det var bare et lite gitter som hindret oss i å dundre 3 etasjer rett i asfalten. Men utsikten var upåklagelig.

Image

Vi måtte ha oss en liten stund på rommet før vi gikk for å finne noe mat. Vi var relativt kokt etter en sinnsykt varm dag på veien. Tok oss en dusj og tråkket rolig nedover promenaden i håp om å finne et vettug sted å spise.

Image

Noen måker satt å skrek på oppmerksomhet.... Uten

Image

Ikke samme rasen som vi har her i Norge, men mye samme handlingsmønsteret :lol Vi bevegde oss lengre og lengre unna hotellet.... Det bar helt klart preg av å være en liten party street. Det var dunk, dunk musikk over alt. Jeg var en stund litt bekymret for at vi ikke skulle finne oss en ålreit plass å spise.
Vi gikk også forbi et lite fergeleie. Her kunne du ta ferge over til andre siden. Å her var faktisk litt trafikk. Om ikke med kjøretøy, så med turister.

Image

Vi kom tilslutt over en liten restaurant som hadde et lite bord ledig, eller det var reservert, men de hadde ikke dukket opp. Så vi kunne få sitte her.
ojda fikk seg en liter med øl. jeg bestilte meg 2 liter med boblevann. Jeg var relativt dehydrert kan du si. Ojda reagerte på støyen her... Det hadde egentlig ikke slått meg før han nevnte det. Men helvete for en kakling. Den ene ropte høyere enn den andre. Å joda. En flokk med pensjonister fra england. Satan så de kaklet. De oppførte seg som en skoleklasse som skulle på justin bieber konsert.

Jeg bestilte meg pasta carbonara, mens ojda bestilte seg noe sjømat pasta. Dette er den beste pastaen jeg noen gang har fått servert. Herregud! Pastaen var perfekt kokt. akkurat passelig med bacon og saus... Nei det var helt storslått. Ojda kunne medele at han hadde fått en særdeles god rett han også. Jeg fikk smake, å kunne bekrefte. Det var jævlig godt, det han fikk også :thumleft

Etter vi hadde betalt for gildet, fikk vi tilbud om å smake den lokale grappaen. Jeg rynket på nesen å sa det ikke var nødvendig. Fusel er ikke det helt store etter en bedre middag. Han som eide restauranten betrygget oss om at det var en egen vri med smak av lime. Vi måtte prøve. Greit, vi lot tvilen komme han til gode. Det smakte jo ikke gale i det hele tatt.
Vi takket for oss, tuslet oss tilbake til resepsjonen på hotellet, jepp.....eneste plassen med gratis wifi. Så vi tenkte vi skulle legge ruten for neste dag.
Jeg kikket på kartet, beregnet mil å vi ble enige om at Garmisch-Partenkirchen var beste alternativet. Dette stedet måtte vi ha med oss. Ojda har vært her før! Å kunne melde om at dette er en by som bare må besøkes.

ojda var lite sugen på å begynne på hjemoverturen allerede. Det skjer noe med deg når en begynner å sette nesen hjemover. Da er liksom ferien forbi. Å det hadde han faktisk litt rett i. Det var liksom en liten glød som var forsvunnet. Vi var liksom på vei hjem :sorry

Men for første gang visste Hansen råd!!! Onkel har ikke vært i Tsjekkia før, så vi planla en ålreit rute selv om vi var på vei hjem. Å det hjalp litt på spirriten for oss begge :thumleft

Men i morgen var Garmisch målet.

Image

Det var en eller annen avdanket dunk dunk stjerne som holdt konsert ved poolen i kveld. Ungdommen, de som ikke var gammel nok til noe som helst hadde samlet seg i store nummer. De skjøt opp noe fyrverkeri på andre siden av sjøen. Ja var igrunn en flott kveld å sitte på rommet å kikke på livet. Det tok ikke lange tiden før vi krøp til sengs. I natt hadde vi heldigvis takvifte som holdt oss nedkjølt. Aaaahh.... En av de bedre nettene på lenge!

Denne morran var vi også tidlig oppe. Kom oss på sykelen før varmen tok skikkelig tak å dret i frokost. Det kunne vi spise på veien. Jeg husker ikke så mye av etappen vi stod ovenfor denne dagen. Ikke annet enn at vi kjørte over samme "passet" som jeg tok bilde av den seilbåten Den Hvite Svane. Her stoppet vi å fylte litt drivstoff. kjøpte is, drakk litt før vi turet videre.

Image

Jo faen, det var her vi krysset over i Sveits igjen, å de hadde stor kontroll midt inne i en by. De sjekket alt av motorsykler for ulovlige potter. Jeg ante selvølgelig uro, men det hadde jo gått fint før. Så hadde hvilepuls denne gangen også. Ojda ble vinket videre, men akkurat i det han begynte å kjøre ombestemte purken seg. Ojda fikk ikke dette med seg, å purken tok tak i han å ble steik forbannet. Hehe... er det mulig :scratch

Jaja, oppmerksomheten ble rettet mot meg. De tok nok en gang måling av eksosen min, klappet meg på skulderen å vinket meg videre :thumleft puh.... all god!

Her er sånn typisk snobbeplass. Så vi kjørte et stykke lengre ned i dalen hvor vi stoppet ved en liten restaurant. Ojda bestilte seg gulasjsuppe og jeg 2 stk sandwich.
Jeg betalte vel 8 euro for ene og 12 for andre og fikk to tørre brød blingser med litt pålegg på :lol Vi snakker drøy stiv pris for et relativt kjedelig måltid :redface

Eneste høydaren med dette stoppet var et eldre par som parkerte ved siden av oss på en Multistrada. Jeg hadde jo allerede bestemt meg for valg av ny sykkel. Så for meg var dette veldig kjærkomment :love

Vi turet videre vi. La oss inn på motorvei å kostet videre. Det var igrunn veldig lite spenennde som skjedde på veien. Men når vi kom fram på hotell Apollo som det het. Var jeg igrunn veldig ivrig etter å komme meg en tur ned i byen. Som dere skal få se på en del bilder, så er Garmisch-Partenkirchen en ekstremt spektakulær by dere bare er nødt å besøke.
Her skjønner dere nok grunnen hvorfor!

Image

Image

Image

Image

Det er faen ikke et hus som ikke har et eller annet sinnsykt malt på veggene :prf Utrolig fascinerende :yeyeye Ojda hadde vært her før, og kunne melde om en grill restaurant som kunne få selv de minst troende til å rope på Gud! Ikke er jeg av den religiøse typen, men vi deler en del gode smaker når det kommer til flytende kulinariteter, så jeg lot han lose meg gjennom byen i søken på lykke.
Enda flere bilder for meg å ta... bonus det :thumleft

Image

Image

Image

Dessverre så fant vi ikke igjen den restauranten som ojda ikke klarte å huske navnet på. Så vi måtte ordne oss med annen mat. Var på ingen måte feil, men hadde sett for meg den små religiøse opplevelsen som han så bildedlig forklarte for meg.

Vi går å trasker rundt i sentrum, deler forskjellige historier på godt og vondt, med stødig kurs mot hotellet igjen. Vi stopper, tar noen bilder til, går innom en bensinstasjon å kjøper noe digg, samt kaldt å drikke før vi returnerer på rommet vårt :thumleft

Image

Image

Det har vært nok en fantastisk dag på 2 hjul, selv om dagen har vært en transportetappe, har det vært flott å oppleve flotte veier, god mat og en fantastisk by. Anbefales på det sterkeste.

Morgen etter setter vi seil mot Plzen i Tsjekkia, også kjent som Pilsens hjemby! Beklageligvis var dette nok en transport etappe og vi kjørte igrunn bare med byen som mål. Vi satt vel egentlig Gps'en på raskeste vei. Vi var i ferd med å ta farvell med Alpene. Vi skulle ikke se så mye fjell igjen før vi kom tilbake til Norge heretter. Men det er noe med den tyske landsbygda. Det er greit å få med seg litt av den også :thumleft

Når vi stoppet for å fylle drivstoff, lå der en liten "rema ett tusen" ved siden av. Vi gikk inn her, handlet rundstykker, skinke, ost, noe chips og satte oss på noen campingstoler å nøt en enkel, men veldig god lunsj. Om jeg ikke husker feil, så hadde vel kakegutten ojda fått seg en liten godbit til kaffen også :lol

Vi passerte omsider grensen til Tsjekkia, her bar det virkelig preg av grensehandel. Å da snakker vi langt mer enn bare sprit og tobakk :lol Det var horehus på begge sider av veien. De stod også strategisk plassert i veikanten rundt om. Å det var skiltet til diverse Casino i alle himmelretninger :roll Vi måtte studere galskapen litt før vi kjørte elegant videre. Slikt driver ikke vi med må du vite :vs

Vel fremme i Plzen tok vi inn på hotell Victoria. De holdt på med veiarbeid rett utenfor hotellet, men de hadde hotell parkering på hjørnet av kvartalet. Litt langt unna syns jeg, men der var overvåket og helt nedlåst om natten. :thumleft

Vi gjør som vi alltid gjør når vi kommer til en ny plass.... Åpner alle vinduer før vi åpner kjøreutstyret. Det lukter ikke akkurat bringerbær drops av skoa våre etter en slik tur :redface

Image

Helt grei utsikt fra hotellrommet :thumleft Vi hadde kjørt akkurat nok i dag. Vi var verken sliten eller alt for overopphetet. Et kjapt søk på google maps ga oss riktig himmelretning for sentrum. Å vi tok på oss dansetøyet å gikk på sightseeing. Å dette var en by som overrasket positivt, selv om det var en del slaur som gikk å drev dank i gatene. Vi har langt flere av de i Oslo eller andre storbyer i Norge.

Image

Image

Vi trakket gjennom en del gater. Var masse små koselige restauranter som hadde uteservering. Jeg hadde fått øye på "town square" via google maps. Her måtte vi bare innom for å se om der var noe spennende.
Det var det definitivt. Men det var nok enda mer liv her tidligere på dagen.

Image

Image

Image

Katedralen var åpen den, så vi gikk inn for å gløtte litt. Det er bare noe med lyset i slike gamle kirker/katedraler. Det er et fantastisk kunstverk. Vi knipset noen bilder innvendig før kirketjeneren jaget oss ut å skulle låse for kvelden.

Image

Image

Image

Det var mye flott å se på utsiden av kirken også.

Image

Image

Etter å ha fått tilfredstilt fotokløen, gikk vi videre gjennom byen for å finne oss en plass å slukke tørsten. Men ikke uten å ha gått litt unødvendig langt i feil retning.

Image

Vi kom oss omsider tilbake mot den kirken. Der satt vi oss ned på et bord i gaten. Fikk servert hver sin
Image

Mmmm.... dette er virkelig hvordan Pils skal smake! Jeg lurer på om jeg skal driste meg til å si at dette er den beste pilsen jeg får.Av det øl'et som kan kalles pils! :thumleft

Image

Etter å ha tryllet i seg noen pils bestemte vi oss for å gå på andre siden av veien å bestille noe mat der. Var ikke nødvendig å gå lengre en vi må!!! Her møtte vi, etter hva jeg kan huske.... turens mest arrogante kelner. Makan til hoven blei har jeg faen ikke vært borti... Vi lot det gli, selv om jeg får mest lyst å be slike folk ta seg en lang tur på ei kort brygge. Sett vekk ifra han klovnen som serverte oss, fikk vi et veldig godt måltid. En skikkelig grilla "hjemme" laget burger. Det løftet humøret igjen. Helt konge.
De begynte å stenge ned rundt oss, å vi tok hintet om å pakke sammen å komme oss her ifra. Det var ca 15 min å tråkke tilbake på hotellet. Dette var midt i beste tiden, den såkalte golden hour. Så kamera fikk kjørt seg nok en gang.

Image

Image

Image

Nok en dag er forbi. Vi ligger i sengen nok en gang. Jeg glor på ny sykkel, tester av de nyeste ADV syklene, å da spesielt med Multistrada for øye :yeyeye Jeg skulle på løvaas å prøvekjøre en slik når jeg kom hjem.
Vi kikket på flere små byer denne kvelden. De fleste vi kom over var over gjennomsnittet dyr. Men fant et koselig lite krypinn i Celle. Det var igrunn oppe å avgjort. Vi satt snuten mot Celle i morgen. Mens vi ligger der å forteller skrøner. kaster noen duer ut vinduet og slafser i oss noe godis. Holder jeg på å drite lakenet brunt. En jævlig fløyte fra toget rett over gaten. Satan han flettjokke... La oss bare si det slik... Det var ikke eneste toget som skulle gå i løpet av kvelden/natta :evil :evil

Morgen etter hadde vi god tid. Det var straka vegen på motorvei til Celle. Ikke var det så alt for mange milene heller. Så vi unnet oss en bedre frokost. Et par kopper kaffe og det var nok en boks eller to med nutella innom bordet også :redface

Vi samlet pikk pakket vårt. Satt kursen mot resepsjonen, hvor vi la fra oss greiene, før vi gikk å hentet syklene våres. Bærer ikke lengre enn nødvendig.
ojda så noe krystall i et skap han ville kjøpe. Først gull, så krystall :-k :-k hvor lov fikk han egentlig til å dra på denne turen?? :scratch Det lukter kjøpe seg fri på lang vei her!! :knegg

Det var bare å komme seg på biken nok en gang. Vi satte kurset mot nærmeste Motorvei, å som alle vet. Her er jo bortimot fri fartsgrense. Det gikk hakket over hva vi ville kjørt i Norge. Jeg kommer ikke på noe som er verdt å nevne på denne turen til Celle?? :scratch Det var mil på mil med motorvei, avbrutt av noe mat, påfyll av diverse tanker, og en og annen regnbyge. I det jeg skulle pakket ut regndressen min for føste gang denne dagen. Så jeg at det ekstra hanskeparet mitt lå fortsatt i posen jeg hadde pakket de ned i når vi kjørte over Grosglockner :eh Faen han steike.... Jepp, de var myglet kan du si... Noe så innerst i svangerskapet også! De ligger pent strødd i veikanten på Autobahn en plass nede i Tyskland. Jeg fikk heller bare bli våt på hendene.

Vi parkerte ved hotellet/gjestgiveriet i Celle, her ble vi møtt av super hyggelig personale. En utorlig søt jente viste oss rundt, låste oss inn på rommet, viste oss badet, ja jeg var faktisk litt i stuss om hun hadde tenkt å forlate oss med en gang :roll Her var det to soverom, med dusj og bad imellom. Så i kveld fikk vi vært vårt rom! Ikke at det har vært noe problem å ligge i teskje med ojda denne turen. Men var godt å kunne fise, pille seg i nesen å gjøre alle sine uvaner i fred å ro :lol

Vi satt oss ned i hagen å bestilte hver sin weisbier... Fruen i huset, som kunne minne om en litt mørkere utgave av Astrid Overaa, kom stormende ut.. tok ned alle parasollene, pakket sammen noen puter å kunne informere om at nå kom dritværet. Det var riktignok mørke skyer på himmelen. Men tyskland er jo paddeflatt og tok ikke advarselen helt på alvor. Vet du ikke hvor vi kommer fra kvinne (tenkte jeg)
Enda en gang måtte jeg bite i meg min egen uvitenhet. Helvete så himmelen åpnet seg.... :lol

Image

Image

Var jo nett som i Bergen det her. Vi ble tilbudt å spise på gjestgiveriet... Å siden det regnet, så vi ikke det helt store poenget med å rusle så langt for å få seg en matbit. Så vi bestilte oss hver sin hjemmelagde snitzel... Det angret vi ikke på. Dæven dette smakte godt. For dere som har smakt sånn dreta greier som ligger i frysedisken på butikken hjemme....GLEM DET! Det kan ikke sammenlignes med det en får her nede :-)å

Mens vi nøt en bedre middag, hun søte jenten som hadde vist oss rommet hadde vist alle oppgavene her på bruket. Hun sprang som en jojo mellom bordene, tok bestilling og sørget for at alle hadde det de trengte. Kunne ikke unngå å bli sjarmert i senk av denne jenta som strålte som en sol :thumleft ja, som jeg skrev, mens vi satt å nøt middagen, lettet det ute. Vi tok oss en runde inn til sentrum, her skulle det være et annerkjent slott, samt en utrolig mengde med flotte hus. Slik jeg forstod det så var dette en av de byene som sto uberørt etter 2. verdenskrig. Det må være Onkel som har fortalt meg i ettertid :thumleft

Slottet var ikke så veldig mye å rope hurra for. Litt sånn på høyde med det vi har hjemme i Norge. Ikke akkurat så mye å skrive hjem om. Byen derimot :prf

Slottsparken
Image

Slottet
Image

Våpenskjoldet til Byen (tror jeg) :scratch
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Etter jeg kom hjem, fant jeg ut at foreldrene mine har vært flere ganger i Celle. Å er det en ting du bare må gjøre, så er det å besøke rådhuskjelleren i denne byen. Det er vist en av de bedre restaurantene i Tyskland.
Bildet over er rådhuset med ganske stilig veggmaling

Image

Det får bli neste gang jeg er på disse traktene. Det høres utvilsomt ut som en plass jeg skal prøve å spise en gang.

En ålreit spasertur rundt i sentrum av Celle. Masse flotte bygg. Vi satte kurs tilbake til rommet vårt. I morgen stod Kiel for tur. Det var siste dagen på veien, vi skulle ha oss en overnatting i Kiel før vi dro med båten hjem.
Jeg kjente virkelig på at turen var i ferd med å ta slutt. Litt hjemlengsel er klart jeg hadde. Det skulle bli veldig godt å få se guttungen igjen, for ikke snakke om kjerringa :thumleft
Heldigvis har en så mye apps å greier på telefonene i dag, selv om en er langt borte er en allikevel veldig nær hverandre.

Neste morgen tar jeg en lengre dusj. Sommeren er definitivt over i Tyskland. Hva faen skjedde i natt. Fra å ha slete seg gjennom over 30 varmegrader den siste uken hadde gradstokken stupt ned til 12 - 13 grader :-k Jeg tok meg en lengre dusj... jeg hadde jo lagt med åpent vindu hele natten å pådratt meg tidenes frost i kroppen. Satan det var kaldt på rommet. hehe Samme faen hva en møter så er det klaging. Enten er det for kaldt, eller så er det for varmt... Stemmer jeg blir bare ikke fornøyd :lol

Vi hadde et hav av tid i dag. 215 km på motorvei tar liksom ikke hele dagen :redface I
Vi suste avgårde å ankom Kiel og hotell Viking litt raskere en planlagt. Så hotellrommet var ikke klart enda :scratch Jaja, det var også noe å oppleve på tur :lol
Vi fikk parkere i garasje, pakket av syklene. La driten vår i resepsjonen å satt oss ned å ventet den timen det skulle ta å gjøre klart rommet. Vi ble tilbudt hver sin Erdinger mens vi satt der å ventet.

Med wifi tilgjengelig gikk denne timen usedvanlig raskt :thumleft
Denne dagen var ekstremt lite spennende. Her var vi i båt, hjem og litt lei modus begge to. Vi trasket litt rundt i Kiel. Var innom Louis.de så ojda fikk plukket med seg noen nye hansker. Jeg prøvde noen hjelmer bare for å få tiden til å gå. Vi var innom bybane stasjonen å spiste noe middels indiske greier. Også stakk vi innom en butikk, handlet en hank med pils, ett par poser chips. noe sjokolade, skittels og noe haribo greier før vi la oss på hotellrommet, så tv og trykket trynet fult av digg. Helt perfekt :-)å

Morgen etter var det bare å komme seg ombord i båten. Stå litt i kø. Prøve å ta innover seg det eventyret som var iferd med å ta slutt.

Image

Image

Takk for oss Kiel, Tyskland og resten av landene vi har fartet i!
Det er ikke så mye mer å fortelle i dette referatet. Vi kom oss alle gjennom ca 700 mil uten skader og noen mindre uhell. Vi hadde stort sett bare fint vær og inntrykkene var mange. For meg som var førstereisegutt i Europa på sykkel var det mye som skulle synke inn. Det var noe vemodig samt godt med å stå på dekk å se Kiel forsvinne. Tanken på å snart komme hjem til familien varmet en småbarnspappa. Samt følelsen av å ha lyst til å oppleve så utrolig mye mer før vi gir oss :vs

Jeg er bare nødt til å benytte meg av muligheten til å vise evig stor takknemlighet til gutta som har vært med å realisert dette eventyret.
Onkel aka Olav
Ojda aka Arne
Stian
Marton
Roald

Tusen takk for følget. Takk for utrolig mange minner som vil bli husket så lenge det puster liv i meg. Dette har vært tidenes eventyr for min del. Jeg er evig takknemlig for det stykke arbeid som er blitt lagt ned i ruteplanlegging. Evnen dere alle har til å gi, samt dele av dere selv er helt unik. Jeg har hatt det steike fantastisk i deres selskap. Ord blir fattig, det er også litt av grunnen til et såpass fyldig referat. Det er min måte å si takk på :thumleft

Jeg vil også benytte muligheten til å takke for følget til alle dere som leser. Utrolig hyggelig med så mye gode tilbakemeldinger underveis. Håper virkelig det har vært underholdning for dere også.

Men vennlig hilsen
Thomas :vs :vs :vs :vs
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Europaturen 2015

Post by ojda »

Jeg kan godt si det igjen, Fy Fader for et Eventyr \:D/
Ja selvfølgelig turen, men definitivt også det du har fått presset ned på noen forum-poster.

RESPECT =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Europaturen 2015

Post by Snikkeren »

Jeg må bare si det her og. Kanonbra turreferat. Bøyer meg i støvet. =D>
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Europaturen 2015

Post by Norse »

Kjempebra story!
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Europaturen 2015

Post by frode »

Tok meg en stund å lese gjennom, men det var verdt det! Målløs! Terningkast 7! Av en eller annen grunn leste jeg alt med en indre, brei Bergensdialekt :lol:
LordShaft wrote:ojda var lite sugen på å begynne på hjemoverturen allerede. Det skjer noe med deg når en begynner å sette nesen hjemover. Da er liksom ferien forbi. Å det hadde han faktisk litt rett i. Det var liksom en liten glød som var forsvunnet. Vi var liksom på vei hjem :sorry
Godt sagt. Jeg kommer ikke på noe ord for denne følelsen, men tipper vi alle har den iblant.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Europaturen 2015

Post by Tommas »

Du fortjener stående ovasjoner for det referatet der ja!

Flott skrevet, flotte bilder og trigger reiselysten :thumleft
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Europaturen 2015

Post by Elolz »

Ingen over, ingen ved siden av! Helt fantastisk referat, godt iblandet mye humor. :D
frode wrote:Av en eller annen grunn leste jeg alt med en indre, brei Bergensdialekt :lol:
Egentlig bør det vel leses med Sunnmørsdialekt, han har forståelig nok holdt godt på den. :thumleft Selv er jeg over gjennomsnittet fascinert av denne dialekten, tror jeg må oppover der på jakt etter en bedre halvdel en gang. :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europaturen 2015

Post by tshansen »

Det er kjekt å lese at folket setter pris på dette referatet. Jeg har en god blanding i dialekten, akkurat nok til at bergensere ler seg ihjel, og det samme gjør sunnmøringene [emoji38]

Jeg kan godt ringe deg elolz å hviske noen ømme ord til deg ha ha

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Europaturen 2015

Post by Elolz »

Hahaha :smt005 Jeg synes nå det var mye mer sunnmørsk enn bergensk, minst 70-80% sunnmørsk. :-k
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Europaturen 2015

Post by JohnnyTh »

Veldig bra. Ble ikke noe tur på meg i sommer... Men til neste år, da blir det tur... Håper jeg.
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Europaturen 2015

Post by Moffa »

Jeg har lest denne turrapporten for 3 eller 4 gang og jeg er fortsatt like mektig imponert! :thumleft Ja, av turen i seg selv, men dæven han steike for en fortelling da mann! Ikke bare tar du imponerende gode bilder Lordy, men du har faen meg en fortelleevne som selv Aukrust ville misunt deg.
Satan jeg har flira godt for meg sjøl når jeg har lest; har tatt meg selv i å sitte å humre så hele kroppen rister innimellom. Kanskje er det sunnmørsblodet som gjør det? :-k
Tusen takk igjen for at du har delt dette reise-eposet, jeg bøyer meg i hjælmen \:D/
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Europaturen 2015

Post by RuneS »

Har lest referatet ditt nå, og det er artig at vi har hatt noen av de samme opplevelsene på tur. Som det å henge seg på lokalkjente oppover fjellpass, hvor det viser seg at personen kanskje ikke var helt slik du trodde. I både ditt og mitt tilfelle var den opplevelsen lik ;-) Bare på forskjellige steder i alpene.

Ser ut til at dere kjørte Sustenpass , Grimselpass og Furkapass i denne rekkefølge, for så å ta til St. Gotthardpasset. Så du hadde bilder fra den gamle passveien som er brosteinsbelagt og svingete. De fleste kjører i dag den nye traséen som går i rasoverbygg ovenfor.

Artig og bra referat.
Suzuki GSX-R 1000 K5
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Europaturen 2015

Post by 1352cc »

Hehe morsomt, vist en hadde sett meir til venstre så hadde en sett hotellet eg budde på i 2014 og det hadde garasje parkering ;-)
Image
Post Reply