Ragnhilds mimretråd om turer som har vært

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Ragnhilds mimretråd om turer som vært

Post by Ragnhild »

Fra Rollatorbloggen 30. juni 2008 s.159
Etter å ha hatt ny sykkel et års tid, ble også mitt behov for mer ”stash” på sykkelen påtrengende.
En av Gutta Boyz i klubben lurte på om det var noe stash å få til ørkendyret, når jeg fortalte at jeg planla tur til Hamburg og Touratechs forhandler der. ”Den har jo alt” mente han.
Veel, alt er vel å ta i, men standardpakken er jo omfattende og mer enn god nok til husbruk. Men likevel…
Adventuren er jo laga for store folk med sine 90 cm over salen, og sammenligna med Harleyen til venninna mi (den olivengule til venstre) er jo ørkendyret mitt digert.
Image

Men likevel er fothvilerne for høye og styret og vindskjermen for lave. Tre cm hver vei hadde så absolutt gjort seg. Og med alderen blir jo synet svekket (sic) og behovet for mer lys blir etter hvert påtrengende. Så et par Xenon-fjernlys sto også på ønskelista (den opprinnelige altså).
Og har man sykkel er man jo også mobil, så en tur til nærmeste Touratech-sjappe er jo overkommelig. Og sammen med andre ferieplaner ble en tur til Hamburg en mulighet.
Ulempen med tur på MC er at man har alle bildene servert på fat når man kjører, men har liten mulighet for å få brukt kameraet, selv om det ligger i tankveska. F.eks når man kommer over en bakketopp rundt en sving og har hele panoramaet badet i sol foran deg. Akkurat dèt bildet klarer jeg ikke å feste på film, men jeg har det med meg i hodet, som et godt minne fra en god dag på sykkelen. Dette er tatt mot Brekken/Røros rett etter grensa mot Sverige/Funäsdalen.
Image

Eller som når jeg nede i Nord-Tyskland kommer rundt en sving og bare har 200 M med vann mellom meg og fortsettelsen på veien, og en diger containerbåt seiler forbi akkurat der jeg trodde jeg skulle være om et par minutter.
Image

Stedet heter Hochdorn og ligger ved Kielkanalen som går tvers over Nord-Tyskland fra Nordsjøen til Østersjøen.
Ferja tusler seg over ved behov, og det er bare å rulle ombord. De tok ikke betalt for sykkel eller passasjer iallfall.
Image

EU-turen starta på Sørlandet hos gode MC-venner, og fortsatte nedover Jylland til Hamburg, tilbake opp over Sjælland og det meste av Sveariket før den endte i Norges navle, Stiftsstaden Trondheim.
Kjøringa i seg selv var jo grei. I Danmark og Tyskland kjørte jeg på kartet og holdt meg unna motorveiene, bortsett fra over Storebelt hvor det ikke er noen annen vei over enn Storebeltsbrua. Veiene i EU holder jo god teknisk standard, er som oftest brede nok og det er lett å glemme god svingteknikk.
Er jo mange muligheter for å komme seg over Skagerak til Jylland, men jeg tok hurtigferja fra Kristiansand til Hanstholm. Søndags morgen kosta det 450,- kr for sykkel og fører. Den prisen varierte med tid på dagen og når i uka man ville dra. Colorline til Hirtshals lå på rundt 800,- kr for sykkel og fører, og de varierte mindre på pris i forhold til tidspunktet man reiste på. Kystlink fra Langesund til Hirtshals kosta 410,- kr èn vei, og har en grei pakkepris tur/retur for sykkel, fører og passasjer. Ulempen er at de har bare èn avgang i døgnet, kl 19 hver kveld fra Langesund, med retur ca kl 12 på dagen fra Hirtshals. Og da er man på et ukristelig tidspunkt i Danmark, sånn i ti – ellevetia på kvelden. Må helst ha ordna med overnatting på forhånd skal man bruke den muligheten.
På hurtigferja hadde de egne MC-plasser, oppslag om at det var ditt eget ansvar å sikre sykkelen, og gode stropper. Har alltid med jekkestropper, og ekstra stropper for feste krokene til sykkelen.
Image

Image

Legg merke til skiltet som sier at det er DITT ansvar å sikre sykkelen. Var ei hyggelig dansk jente som jobba på dekket der. Hu sjekka at jeg kunne bruke jekkestroppene og passa på at ørkendyret sto godt mot vantet før hu satte klossen bak bakhjulet og forsvant.
De små røde stroppene har jeg sydd av samme type webband som jekkestroppene er laget av. Utapå har jeg sydd trekk av bevernylon for å få jevn belastning på hele stroppa og for skille dem fra de andre stroppene.
Siden det var ferie og det ikke ble så mange overnattingene tok jeg meg råd til hotell. Litt for enkelhets skyld også. Første natta fant jeg et lite hotell i Uertsen litt nord for Hamburg. Fikk veldig god og hyggelig service. Før jeg fikk sjekka inn ordentlig, spurte de om jeg ville sette inn sykkelen. Fikk plass i uthuset og nøkkel til døra og alt var bare velstand. Tyskerne setter pris på at gjestene snakker godt tysk, og jeg fikk mange komplimenter for tysken min når jeg var der nede nå. På den annen side klarer jeg meg med et nødskrik på svensk og dansk. Akkurat såpass at jeg får et rom og ei seng å sove i.
I Danmark og Sverige var det ikke spørsmål om avlåst parkering for sykkelen. Ørkendyret fikk pent stå ute sammen med bilene. Har hendt at jeg ute på den svenske landsbygda har funnet små hotell med hyggelig pris og service. Men det gjorde jeg ikke denne gangen. Fant et hotell litt avsides, pent og greit på alle måter. Når jeg da spør om et rom,
”Ja, ettusen femhundre och sekstio kronor”
Og med litt etteranke,
”Med frukost”.
”Veel, Takk, men det var litt mer enn jeg hadde tenkt meg, selv med frokost”.
Var bare å lete videre, og neste hadde en mer behagelig pris, selv om de tok 95 kroner for en film via betaltv som jeg hadde hjemme.

Blir jo lange dager, og etter hvert finner jeg jo en rytme for hvordan jeg legger opp kjøringa. På denne turen ble turen litt avkorta av årsaker jeg ikke styrte, slik at siste dagen ble ca 85 mil, mot vanligvis 40 – 50. Ørkendyret er jo bygd for lengre etapper, selv om jeg ikke har fått senka fothvilerne og heva styret enda. Med 33 liter på tanken, kan han jo kjøre 50 – 60 mil før neste tanking, og når ellers alt annet er på plass, dekk, lufttrykk, olje og sal som det går an å sitte på, er det bare min utholdenhet som bestemmer lengden på etappene. Og på ”korte” dagsetapper kan jeg gjerne kjøre 15 – 20 mil mellom hver stopp, men på lengre dager blir det kortere etapper, flere hvilepauser for å kunne holde tempoet helt fram.
Været på turen var bra, men lærte mer om ørkendyrets egenskaper i sterk sidevind nedover i det åpne danske og nord-tyske landskapet. Og det var med på å holde meg på sideveiene som var mer avskjermet av landskapet, leplantinger og skog. På de større veiene, som gjerne lå høyere i landskapet og var mindre i livd for været var vinden plagsom. Særlig fordi man på de større veiene gjerne legger av gårde med høyere hastighet for å rekke et eller annet. Og med en så høy sykkel som ørkendyret jo er, merker man godt vinden og blir sittende å kjempe mot vindkastene i mye større grad. Over Storebeltsbrua la jeg meg bak en trailer og holdt 80 hele veien over. Signalanlegget på brua varsla sterk sidevind, og jeg hadde tenkt meg over hel og i et stykke. Dvs i to hele stykker, en hel motorsykkel og en hel motorsykkelførerske. Var nesten så jeg ikke la meg mellom traileren og rekkverket, men fant at dèt kunne bli mer spennende enn jeg egentlig likte.
Danskene har 120 på motorveiene og de kjører friskt nok. Motorsykler er de lite vant til, så iallfall relativt få kolleger på veien, så det var bare å passe seg, holde farta og stå på krava helt fram. Er litt enig med mopedfolket som holdt seg på sykkelstiene, vanlige veier var ikke alltid like bra for den mentale helsa til en motorsyklist.
Ferja fra Helsingør til Helsingborg var som ferjer flest. Ble vinka fram foran. Ikke mulighet for stropping. Er kanskje ikke så mye rullende opp og ned bevegelse på Øresund? Eller de anså det ikke som nødvendig? Image
Over i Sverige begynte alvoret. Ferien ble avkorta etter at den hadde starta, slik at fra Helsingborg ble det E-fyran nordover til Jønkøping. Rett fram, legge seg i venstre fil forbi et større antall trailere og så til høyre igjen. En del vind i kveldinga oppover til Varnamo. Fra Jønkøping ble det 26:an opp til Filipstad. Derfra diverse småveier opp til Malung som Tommelommen (TomTom GPS) påsto ble kortere enn å ta 26:an videre til Vansbro og derfra 71:an. Fra Malung ble det iallfall 71:an opp til Sälen. Derfra 311 til Särna, hvor det var en kort stopp for drikke og beinstrekk. Der var det en eldre svenske som kom bort og mente på ”At med en slik åkdoning kunna man kjøra langt og fort”. Mjo, er vel tilbøyelig til å være enig med ham i det.
26:an er en helt grei vei, som transportetappe. Det meste er av Motorvei klasse B–standard, og man kan holde god fart. 90 er vanlig hastighetsbegrensning, men det var kanskje ikke alle som leste de skiltene. Svenskene har bygd mye vei med tre felt, hvor midtfeltet vekselvis brukes i hver retning. Bytter mellom kjøreretningene for hver to – tre km. For så vidt ei grei løsning som jeg har sett litt av også i Norge. Er et lite stykke på E6’n nord for Lillehammer som er sånn.
Men det er ikke før man kommer over på de tre-sifra veiene at det begynner å bli morsomt å kjøre motorsykkel hos søta bror. 246 fra Filipstad var jo fin, mens 311 virkelig ga utfordringer til avglemt svingteknikk, underlaget var ikke alltid av beste svenske asfalt, og hull var delvis verre reparert enn hva norsk veivesen får til.
Fra Särna var det en kort bit på 70:an til 311 tar av mot Tännäs og Funäsdalen. Og da var jeg jo nesten hjemme.
Image
Bruker å kjøre over fjellet fra Brekken og ned Tydalen og Selbu. Koselig MC vei, men det er noen ålreite dyr som holder til langs veien helt til Stuggudalen. Hva som gjør at sau absolutt må legge seg på veien har jeg enda ikke forstått, selv om jeg har levd av sauehold en tredjedel av livet.
Vel kommet over grensen og holder EU-fart nedover, står det to stykker med gule jakker og vifter meg inn. Ooops, er det UP som har hatt en radar jeg ikke har sett? Nei, heldigvis, det er Tolla som har kontroll. Om jeg hadde med noe å fortolle?
”Mnei, to halve og et par Underberger?”
”Øl eller vin?”
”Nei, er da begrenset hva jeg får med meg” sier jeg og tenker på den Passat stasjonsvogna som kom med ferja fra Helsingør sammen med meg dagen før. Der var det stabla kartonger med ølbokser i baksetet og sikkert under trekket i bagasjerommet så det holdt. Tror ikke den lastinga hadde gått upåakta hen i en vektkontroll. Usikra var de òg. Lå og skle oppå hverandre i baksetet.
”Tobakk?”
”Nei, røyker ikke” svarer jeg som sant er.
Opp med kofferter og innervesker. Ikke sjekka a i soveposesekken, ellers så hu i alt. Trivelig voksen dame, sjabba og sto i, men det ble liten fangst på a. Var vel ikke halvveis til kvota en gang vil jeg tro.
Ble egentlig litt paff, for jeg har aldri blitt sjekka i tollen før. Men det var jo ikke noe å finne, så det var jo greit nok. Tollerne fortalte at det hadde snødd der oppe tidligere på dagen. På værmeldinga dagen før, sa svenskene at det skulle bli kaldt i grensefjella og fare for nedbør nedover i Sverige, iallfall ned til Dalarna, så jeg hadde kledd meg deretter. Men det var jo sol og varmt hele veien oppover. Men jeg dro på en ekstra fleecejakke før jeg kjørte videre fra tollkontrollen. Burde ha dratt på regnbuksa òg, men man vil jo håpe i det lengste at det ikke blir verre. Men det ble kaldt over fjellet fra Brekken. Og nysnøen lå langt ned i fjella mot Sverige
Image
Fjellet over fra Brekken til Stuggudalen/Tydalen er på en måte ”mitt” fjellområde her nede i Trøndelagen. Minner meg mye om Saltfjellet/Beiarfjellet jeg gikk i i barndommen, og det er sjelebot bare å tenke på/vite at den naturen finnes og de naturopplevelsene det fjellet kan gi.
Stoppa på det høyeste punktet for å fotografere og fylle opp hodet med den sjelefreden fjellet gir. Dette er tatt sørover mot Brekken og med fjellene rundt Femundsmarka bakerst.
Image
Ørkendyret har kjørekomputer, noe som kan være greit noen ganger. Til sånn statistikk om kjøringa og sånn. Vel hjemme fortalte km-telleren at vi hadde kjørt 3.100 km på 6 dager, at vi de siste 70 milene hadde holdt en gjennomsnittshastighet på 70 km/t, og at bensinforbruket hadde ligget på 5,8 l pr 100 km
Ned Tydalen regna det kattunger, tollekniver og gamle kjerringer, så det gikk rolig nedover der. Lenger ned mot Selbu lyste det opp og vi kom hjem hele og med gode minner om en fin tur til EU med innlagte stopp hos gode venner og slekt rundt omkring.
Last edited by Ragnhild on 21 Sep 2008 19:16, edited 1 time in total.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Ragnhilds mimretråd om turer som vært

Post by Ragnhild »

Fra Rollatorbloggen 16. august 2008 s.188
I dag ble det faktisk mye kjøring og kanskje ikke fullt så mye prat, men litt ble det da 8)
Ble en litt uvanlig tur i dag. Senior MC hadde tatt på seg å være følge for et sykkelritt. Trondheim Grand Prix eller no sånt.
Image

Image

Etterpå dro vi på Rennebumartnan. Så på utstillinge, spiste middag og kjørte Meldalen ned til Orkanger og "Gamle"vegen til Øysand. Litt sært å kjøre Børsabergene i "vanlig" hastighet, etter å ha daffa i 30 gjennom dem tidligere på dagen med en hale av trampjern etter seg. Måtte faktisk tenke meg om om jeg hadde kjørt de samme svingene før i dag.
Last edited by Ragnhild on 21 Sep 2008 19:18, edited 2 times in total.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Ragnhilds mimretråd om turer som vært

Post by Ragnhild »

Fra Rollatorbloggen 24. august 2008 s.190
Kveldstur en søndag i august.

Først litt drivstoff før vi legger ut.

Image

Først R 715 ut Trollaberga til Flakk, og ferja over fjorden til Rørvik

Image


Flakk - Rørvik er et av landets mest trafikkerte ferjesamband. Denne kvelden var det tre ferjer som gikk.

Image


Trondheimsfjorden tatt fra ferja innover fjorden. Tenkte å kjøre rundt denne kvelden.

Image


Fra Rørvik ble det R 715 til avkjørsel til Vanvikan og R 755 mot Leksvik og Mosvik. Fra Leksvik legger veien kursen opp lia. Her er utsikten mot Tautra før veien forlater fjorden helt.

Image


Men det ble ikke noen tur til Mosvik, eller Skarnsundbrua over til Inderøya, Vi hadde ikke så dårlig tid at vi måtte ta den korteste veien rundt fjorden. Istedet tok vi grusveien fra Meltingen over til Verrabotn og R 720. Og fortsatte derfra til Follafoss og Malm. Her er utsikten ytterst i Værrasundet over Beitstadfjorden mot Steinkjær og Inderøya
I stedet for å kjøre over Leksvika, kan man ta R 715 opp til Storvatnet, og kjøre over Kråkmoen til R 720 i Skaudalen og derfra til Verrabotn.

Image


R 720 er en fin vei for motorsykkel, men kanskje litt smal når det er lastebiler på veien. Dette er et av de få rettstrekka, og det er ytterst Verrasundet litt forbi Verrastranda.

Image


Fra Verrasundet til Fættenfjorden ble det mest kos og minst fotografering. R 720 møter R 17 (Kystriksveien) i Kjellbotn og derfra er det ikke lange veien til Asp og E6 til Steinkjær. Tenkte på å kjøre lenger inn i landet og komme ned på Stiklestad og videre over åsen til Markabygda i Skogn. Derfra går det en skogsvei over til Hegra i Stjørdalen. Men kom avgårde såpass seint at det begynte å mørkne ut på oss. Dermed ble det strake veien langs E6 og hjem. Men utsikten fra Fættenfjorden mot Fosenalpene måtte foreviges sånn ca kvart over ni denne søndagskvelden. Vi var på andre sida av fjorden (i Leksvika) i seks - halvsjutida

Image

Edit, tyrkleifer. Godt vi har Shaft'n som skulle sjekke ut om de var spiselige ;-)
Last edited by Ragnhild on 21 Sep 2008 19:19, edited 1 time in total.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Ragnhilds mimretråd om turer som vært

Post by Ragnhild »

Fra Rollatorbloggen 14. september 2008 s.195
Litt lengre tur denne gangen.
Image

Søndag dro jeg fra Trondheim med tanke på kjøre til Lierne den dagen. Ruta jeg hadde lagt opp på forhånd var først til Stjørdal, derfra oppover til Hegra og over åsen til Markabygda i Skogn. Fra Hegra er det R 752 til Okkelberg. Et stykke lenger opp er det bomvei/skogsvei over til Markabygda. Alminnelig skogsvei, med svinger og utfordringer som grusveier flest.
Image
Kirka i Markabygda

Øverst i Markabygda går det en ny bomvei over til Okkenhaug i Levanger. Derfra er det flere valg ned til R 72 som går fra Verdal/E6 og opp Inndalen til Sandvika og svenskegrensen.
Image
Utsyn over Verdalen. Fosenhalvøya bak

På denne turen ville jeg holde meg mest mulig langs grensen oppover, så da ble det å kjøre på kartet og håpe at stedsansen holdt sånn nogenlunde. GPS’n (Tommelommen blant venner) hadde ikke noen stedsnavn på denne delen av den svenske gläsbygden, på tross av at han har et fullt Skandinaviakart å bruke av.
Lar bildene formidle de visuelle inntrykkene, som det var mange av, og som utgjør store deler av kjøreopplevelsen. Men også det å kjenne at jeg mestrer sykkelen på ulike underlag, i ulike hastigheter og med vekslende trafikkbilde er en viktig del av mitt motorsykkelliv. Og det er noe eget ved å håndtere 350 kg sykkel (med bagasjen) og bare kunne bruke min egen balanseevne og vilje for å komme fra A til B. Og da kan det jo hende at noen reagerer på at jeg er stolt av at jeg faktisk klarer å håndtere sykkelen så godt, og kanskje skryter litt mye av at jeg har kjørt ørkendyret 40.000 + km på under to sesonger.
Fra Sandvika er det to veier over til Sverige, og jeg valgte å følge R 72 til grensa Image
Image
Svensk vei, svensk fartsgrense

Fra grensa går 336 ned mot Anjan
Image

Forlot 336 ved Kalsedet og kjørte jeg på nordsida av innsjøen Juvuln og leita meg fram på grusveiene nedover der til Frankrike
Image

Der svingte jeg mer østover og kom ned til 340 ved Landön. Denne fulgte jeg nordover helt til den stakk seg over grensa og kom ned i Lierne. Stoppa litt sør for Häggsjövik på en rasteplass som var laga til med flere bålplasser, gapahuker og fiskemuligheter. Bålplassene var utstyrt med grillrister, og gapahukene sto slik at bålene var lett tilgjengelige. Virkelig en trivelig plass å ta seg en matbit.
Image

Begynte å bli sent siden jeg starta litt utpå dagen og temperaturen var også på vei nedover, så det var ei litt mer innpakka dame som kjørte videre oppover.
Image
Over på norsk side i Lierne var det å begynne å se seg om etter overnatting, men campinplassen på Jule hadde ikke ledige hytter så det ble villcamping litt nord for Sørli.
På morran vokna jeg til 2 minus, og skodde/frostrøyk i knehøyde, med sola lurende over. En fin, frisk høstmorgen som lova godt for resten av dagen. Veien var tørr så det var ikke glatt, bare kaldt nedover R 765 mot Nordli og videre østover R 74 mot grensen og Gäddede på svensk side.
Image
Morgenstemning i Sørli

Image
Kosestemning over skodda

Image
Sverige så ikke så fristende ut...

Image
Ørkendyret runda 37.000 km akkurat på grensa

I Gäddede ble det stopp for bensinfylling og litt mathandling, før det gikk videre oppover Villmarksveien langs Kycklingvattnet, Jormvatnet, Ankarvattnet og opp til Stekenjokk som ligger på over 800 M.
Image

Fra Stekenjokk går Villmarksveien ned til Kultsjön.
Image

På nordsida av Kultsjôn ligger Fjällfjällen, Marsfjällen og Marsfjällens naturreservat. De som har lest Berhard Nordh’s ”I skyggen av Marsfjellet” og de andre bøkene hans fra nybyggerlivet der, har en ide om naturen og de utfordringene det er å bo så langt utenfor allfarvei.
Var noen torp langs veien, og mange sommerstugor. Og i Jormvatnet var det skole, så det bor folk på den svenske ”gläsbygden” òg. Selv om det er færre enn i tilsvarende norske bygder.
Ble en stopp ved Kultsjöen for fotografering og litt mat. Ved Saxnäs svingte jeg inn på en mindre vei mot Blaikliden og Dikenäs før jeg havna på Slussfors ved E 12 som går over Umbukta til Mo i Rana. Dikenäs var en liten skuffelse. De reklamerte med et MC-museum, men det var stengt når jeg kom der, så det fikk jeg ikke sett. Fra Dikenäs går det vei til Tärnaby og videre over til Hattfjelldalen.
På Slussfors lå et etablissement som kalte seg Restaurang Solvändan, og jeg tenkte at det kunne være greit med litt varm mat. Svingte opp foran sjappa, og ble nesten overfalt av verten. En trivelig gammel kall som hadde et forkle det sto Klas på. Om han het Klas skal jeg la være usagt. Var tydelig utenfor sesongen og han hadde åpent mest for å ha noe å gjøre. Oppå terrassen sto det en BMW Montauk som han kjørte selv. Inne i ”restauranten” lå kjøreutstyret på et bord og det vrimlet med MC-blad og ymse anna MC-relatert.
Stedet var rent, men utrolig slitt. Tror ikke mattilsynet hadde gitt noe stort smilefjes der. Men jeg hadde sagt jeg ville ha mat, så det var litt uhøflig å rynke på nesen og si Nei takk. Han var så ivrig og koselig at jeg tok sjansen på at jeg overlevde Schnitzelen hans.
Inne var det ikke trivelig å sitte, men det var sol og godt vær så jeg satt ute på terassen under bjørketrærne som vokste rett opp av terassegolvet. Litt lenger bort på terassen sto en MC til. Han sa at det var ”James Bond”-modellen til BMW og det var det nok. Men jeg så ingen grunn til å be ham ta av presenningen.
Image

Har vært på og sett flere slike spisesteder på småsteder oppover i Sverige. Og dette var kanskje litt mer slitt enn de fleste andre jeg har sett.
Fra Slussfors gikk ferden nordover på diverse småveier til Sorsele og bensinfylling. Derfra ble det ei lita mil på 363 før jeg svingte nordover mot Arjeplog forbi Marielund og Johannelund.
Men da hadde jeg funnet ut jeg hadde god tid fra Arjeplog og over til Fauske, og få båten fra Nordfold tirsdagen, eller heller ta ei overnatting til og kjøre over Kiruna og Narvik og ta båten onsdag i stedet. Ble til at jeg snudde østover og nordover og tok flere småveier ned til Moskosel et stykke nord for Arvidsjaur på 45’an. Der var det veiarbeid, og svenskene lapper ikke bare 15 – 20 M når de begynner å ordne veiene sine, nei, de tar gjerne et par kilometer i slengen, så det ble enda mer gruskjøring. Men de har en merkelig måte å gruse veiene sine. De bruker pukk på størrelse med bordtennisballer og det er omtrent ikke noe sand i mellom som binder f…skapen sammen. Så det er et reinhekla h…. å kjøre på. Og når de har tatt seg tid til å høvle veien, da blir det riktig så trivelig, NOT.
Fra Arjeplog og ned var det et par reiner som gjorde livet på veien interessant, der de kom rett ut av skogen på eine sida av veien og ikke helt kunne bestemme seg for hvilken side de skulle av veien igjen. Uten at det inntraff noen store katastrofer verken for rein eller meg.
45’an går opp til Gällivare, og selv om det var sent fant jeg at Gällivare kunne være et greit mål for kvelden. Rota litt rundt der før jeg fant overnatting til en overkommelig pris. Campingplassen var full og de fleste hotellene skulle ha 1200 + for ei natt med frokost.
Til slutt fant jeg Dundret Hotell som skulle ha usle 550 svenske for overnatting og frokost, og da begynte det å nærme seg budsjettet mitt, så vi ble enige. Ørkendyret fikk stå rett utforbi døra, og hvis jeg ville kunne jeg ligge å se på ham fra senga. Tror nok han satte pris på det. Sånn mutters alene med en rød Jeep Cherokee (tror jeg det var).
Dagen etter ble det E 10 oppover til Kiruna og grensen på Bjørnefjell.
Kiruna er en gruveby midt inne i svensk lappland, og årsproduksjonen av jernmalm er stor nok til å produsere kniv og gaffel til samtlige kinesere skulle de finne på å begynne med den slags spiseredskap.
De har brutt en del malm i dagbrudd, men det meste blir brutt under byen. Slik at byen har begynt å synke, og de må flytte hele byen til et sted hvor de ikke har jernmalmgruva under seg.
Fra Kiruna blir malmen frakta med tog til Narvik, og skipes ut derfra.
Image
Gråberget som brytes sammen med malmen tippes utfor fjellsida

Image
Mellom Kiruna og Torneträsk, nordvestover mot Norge

Over fjellet til Bjørnefjell ble det et par stopp for fotografering ved Torneträsk. Godt med en stopp. Siste mila holdt svenskene på med veiarbeid, så det var kjøring på pukken mesteparten av veien. Jernbanestasjonen i Torneträsk ligger nærmest midt ute i ødemarka, og ser noe forlatt ut. Men arkitekturen fascinerte meg. Litt mer storslagen enn en norsk jernbanestasjon.
Image

I Abisko ble det matpause, og på Bjørnefjell ble det fotostopp for å se på naturen som endra seg med et slag når jeg kom over grensa.

Image
Kongen og Knugen har også vært på Bjørnefjell. Herfra heter E 10 Kong Olavs vei på Norsk side.

Image
Kapellet på Bjørnefjell

På svensk side er det flere vintersportsteder mellom grensen og Abisko. På norsk side er det mye hytter rundt den gamle Bjørnefjell stasjon

Image
Alta bataljon hadde drevet tyskerne helt opp til svenskegrensen i mai 1940. Men Churchill trakk ut den engelske marinen og de polske og franske troppene fra Narvik. Og nordmennene kunne ikke holde Narvik alene. Og da gikk det som det gikk. Hadde Churchill innsett at malmhavna var livsviktig for tysk militærindustri, kunne krigen gått annerledes. Uten jern, ingen tanks og kanoner.

Lenger ned ble det stopp for å få med Rombakksfjorden, Rombakksbrua og utsynet ut Ofotfjorden mot Lofoten.
Image

Image

I Narvik ble det en kort stopp for e-postsjekk og fotografering. Tok forkurset til Ingeniørhøyskolen på Høgskolen i Narvik, og den ligger flott til oppe i lia ikke langt fra alpinanlegget.
Image

Fra Narvik blir malmen fra Kiruna skipet ut, og det ligger nesten alltid en eller to bulkbåter og venter på last utenfor LKAB’s lasteanlegg.
Image

Fra Narvik ble det E6 sørover mot Skarberget og ferja over Tysfjorden. Må ta med et bilde av ferja til ære for Jalmar som dro denne veien tidligere i sommer.
Image

E6 over Hamarøya og Tysfjorden er vel en av de strekningene her i landet som blir kjørt hardest. Og det er jo ikke så rart. For man vil jo rekke ferga. Før lå UP oppe i lia over Sørkil og klokka bilene mellom to merker på veien. Nå er det jo radar og laser som gjelder, men hittil i år har jeg ikke sett en eneste fartskontroll. Men strekningen er jo fin MC-vei også. Og nå når jeg kjørte var det lite trafikk og gode forhold.

Siste strekket ble Steigenveien fra Tømmernes og E6 og fram til Nordfold. Måtte innom hos en kjenning som selvsagt ikke var hjemme. Bare hans nyervervede Dnepr. Han bor i kjeledressen og skrur det meste, så han så seg ikke forbalt på dèt prosjektet.
Image

Var hjemme et par dager, før det bar nordover langs E6 og E10 til Harstad og Grøttøya på fredagen. Og da må det selvsagt være med flere ferjebilder. På Bognes – Lødingen kom de med stropp og stroppa ørkendyret selv om det var blankstilla over Vestfjorden.
Image

E 10 (Kong Olavs vei) fra Lødingen til Harstad er også fin MC-vei, men skjemmes av mye 60-soner. Lokalbefolkningen setter sikkert pris på fartsbegrensningene, mens da langveisfarende kunne tenkt seg en smule høyere fartsgrenser.
Lørdagen ble det å starte på returen langs E 10 over Bjørnefjell og Kiruna.
E 10 fra Lofoten går over Tjeldsundbrua som ble åpna 1967 og betyr mye for hele området vest for Tjeldsundet.
Image

Image
Nysnøen i grensefjella holdt seg langt unna veien

Image

Begynte å bli knapt om tid så E 10 og 45’an ble transportetapper nedover. Lørdagsnatta overnatta jeg på campingen i Blattniksele litt sør for Sorsele. Den lå på et nes i en innsjø og det var en trivelig plass å overnatte. 100 svenske for en person i ei fire-sengs hytte, og da var det liksom greit at hytta ikke var bygd i fjor. Søndagen la jeg opp til mer ren transport ned til Østersund lags 45’an før jeg svingte vestover mot grensen. Litt sør for Østersund kobla jeg inn GPS’n og ba om korteste rute til Hønefoss. Jaha, sa Tommelommen og viste vei. Først på 316, men når vi nærma oss Härjedalen og 315 fant Tommelommen ut at den stikkveien der er kortere, så da tar vi den. Den het faktisk Karl XIs väg så jeg regna med at dette var greit. Svenske grusveier er jo ikke _så_ ille. Gikk greit oppover åsen, og vi traff noen bærplukkere og svinga inn på en traktorvei. Ok. Går vel bra tenkte jeg. Verste som kan skje er en illsint svenske som ikke liker at eiendomsretten hans blir krenka. Men, det var ikke en illsint svenske å se. Derimot ble veien å ligne med en nypløyd åker med hjulspor som hadde størkna i sola. Og det gikk nedover i tillegg. Trottlerocker’n var innstilt på alminnelig styrefart på god asfalt, så det ble noen ufrivillige gasspådrag nedover åkerreina. Og vel nede het jaggu veien Karl XIs väg fremdeles. Nede i Härjedalen fant jeg ut Tommelommen i kombinasjon med svenske skogsveier kunne være en _vel_ interessant kombinasjon, så han ble overprøvd til fordel for svensk asfalt nedover 84 til Linsell. I fjor kom jeg motsatt vei på ørkendyret på jomfruturen hans, så jeg visste sånn ca hvor jeg skulle for å komme over til 311 uten for mye omvei. Vel oppe ved Sørvattnet på 311, fikk Tommelommen fornyet tillit, og jeg tok veien over Foskros til Idre. I Idre ble det stopp for litt Harryhandel og litt preik med en kar som var på tur med en Harley. Han lå og venta på nye dekk, før han skulle ned til Polen og opp gjennom Baltikum.
Fra Idre tenkte jeg at nå er det strake veien lags 70 til grensa og ned til Drevsjø og sørenden av Femunden. Eventuelt kan man svinge av og ta litt nordover på en mindre vei og komme ned til Elgå lenger nord på Femunden. Dessverre er det ikke vei rundt Femunden, men man kan jo ikke få vei overalt heller, så fra Elgå blir det å kjøre sørover til Drevsjø. Men det er fin MC-vei, så det er verdt omveien. Men Tommelommen ville det litt annerledes. Han ville svinge sørover på en grusvei et stykke vest for Idre. Og jeg tenkte at det kan jo ikke bli verre enn det var før i dag, så vi prøver. Etter hvert kom vi ned på en smal asfaltert vei som tok strake veien sørvestover mot grensa, og vips var jeg nede i Ljørdalen.
Image

Derfra var det ned til Østby og først R 26, så R 25 til Elverum. Og da var jeg jo i kjent terreng, så det ble R 3 over Løten ned til E 6 og videre sørover til Dal. Derfra er det rett over til R 35 litt vest for Gardermoen og derfra var det jo greit. Bortsett fra at det regna fra Minnesund, og det var mørkt. Så farta ble deretter.
Mandag hadde jeg no ærend i Desmoland, og der var det skodde i knehøyde. Det sleit og regna litt hele veien fra Hønefoss, så jeg var glad jeg hadde beregna god tid, for det var ikke trivelig å kjøre fra Mjørlund og over til Lena, med sikt på maks ti meter foran sykkelen.
Men det letta nordover, så når jeg skulle opp R 4 og videre E 6’n opp til Ringebu, var det bare herlighet og glede. Passe trafikk, og grei kjøring. Ble noen små fotosessions ved Ringebu stavkirke og videre bortover lia før jeg la på R 27 over Venabygdsfjellet.
Image

Image

Der oppe hadde ikke skodda sluppet taket, så det ble litt amputert kjøring over til Enden.
Image

Måtte ha en stopp på utsiktsplassen et stykke lenger opp langs R 27. Og Hjerkinn kan by på mange motiv for et kameraøye…
Image

Lurte litt på bensinfylling i Folldal, men tenkte det fikk holde ei stund til. Så det ble R 29 opp til Hjerkinn og E 6 resten av veien hjem. Med en stopp ved skiferbruddene i Drivdalen for å strekke på bena.
Image

For de som liker statistikk ble turen på 4200 km, og jeg var sju dager på veien. I tillegg kommer et par dager som jeg lå i ro hjemme, og skjøtta sosiale/familiære plikter.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: Ragnhilds mimretråd om turer som har vært

Post by FemIce »

Moro å se igjen Panther'n :D
Bra tråd!!!
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Ragnhilds mimretråd om turer som har vært

Post by Bimma »

Her var det mye spennende lesestoff og masse flotte bilder Ragnhild \:D/ .
God idé å samle mange av turene dine i denne tråden. Jeg ser jo nå at jeg ikke har fått med meg bilder av Panther'n bl.a. :oops: . Men referatene drukner jo lett i bloggen :-k .
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
Mogen
Posts: 540
Joined: 28 Jul 2008 15:19
MC: Suzuki GSX-R 750 k9
Location: Bergen, Lindås

Re: Ragnhilds mimretråd om turer som har vært

Post by Mogen »

Flotte turer du har vert på Ragnhild!
Bare lurer på noe offtopic....
Hva side/program bruker du for å sette opp rutene på denne måten?!?
Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Ragnhilds mimretråd om turer som har vært

Post by Ragnhild »

Mogen
Brukte Google maps og et sharewareprogram som heter Gadwin Printscreen. Etterpå tok jeg det inn i Photoshop for å få passe størrelse før jeg la ut kartet. Finnes sikkert andre muligheter også
Gadwin Printscreen finner du på http://www.gadwin.com.
Edit
Bynavnene la jeg også inn i Photoshop, mens hovedstedene var med fra Google maps
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Mogen
Posts: 540
Joined: 28 Jul 2008 15:19
MC: Suzuki GSX-R 750 k9
Location: Bergen, Lindås

Re: Ragnhilds mimretråd om turer som har vært

Post by Mogen »

ok, takker for hjelpen =D>
Locked