Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by Jeanette »

Kopierer inn referatet fra helgas langtur slik at det er tilgjengelig her også :)

Da er endelig bildene ferdig opplastet til photobucket, og jeg kan bidra med et ordentlig referat fra turen som endte opp med forumtreff i Geiranger – noe både indianeren og Chris allerede har skrevet om. Dette var mest sannsynlig årets siste langtur, og den startet fredag kveld etter jobb. Jeg møttes Freddie på Esso Sundvollen før vi kjørte rv 7 opp Hallingdalen til Gol for å besøke ei venninne av meg. En ganske kjedelig etappe på 21 mil i mørket, kun avbrutt av et par pauser for å få litt varme i oss.

Image

Lørdag morgen kom vi oss tidlig avgårde og kjørte rv 52 over Hemsedalsfjellet til Lærdal. Med nydelig vær; klart og fint, var det temmelig kaldt over fjellet, så det ble ganske kjapt et stopp for å kle på oss litt mer. Fra Lærdal ble det et lite stykke på rv 5 mot fergakaia i Fodnes, der vi tok ferga over til Mannheller. Turen tar rundt 20 minutter og koster 59,- for mc.

Image
På vei over Hemsedalsfjellet – Brudesløret.

Image
Hemsedalsfjellet.

Image
Fra fergeturen mellom Fodnes og Mannheller.

Fra Mannheller kjørte vi videre på rv 5 gjennom Kaupanger og Sogndal, før vi i Byrkjelo tok av til rv 60 over Karistova mot Stryn. Dette er en anbefalt veistrekning som gjennom fine svinger med god asfalt tar deg opp på fjellet, før du etter Karistova igjen er på vei nedover. Den siste strekningen før man kommer mot Loen har smal, dårlig vei, så der lønner det seg å ta det pent. Vel fremme i Stryn ble det lunsj/middag på Isehaug Kafeteria før vi satte nesa østover på rv 15 mot Strynefjellet. Kan også nevne at vi på rv 5 måtte gjennom Fjærlandstunnelen, som er snaue 7 km lang og koster 75,- for mc.

Image
Bøyabreen, like før man kjører inn i Fjærlandstunnelen.

Image
Utsikt fra like nedenfor Karistova.

Image
På vei opp på Strynefjellet.

I Stryn pratet jeg med Chris som fortalte at Gamle Strynefjellsvei ikke var spesielt god å kjøre på (jeg kjørte der i fjor, men mulig den er blitt verre?!), så da ble det korteste veien over Strynefjellet - nyveien gjennom tunnelene. Etter de fire tunnelene tok av til rv 63 mot Geiranger, og det ble også tid til en avstikker opp til Dalsnibba. Fra Djupvasshytta ved 1030 moh tar Nibbevegen deg opp til 1476 moh. Veien er bombelagt og koster 45,- for mc.

Image
Ved bommen opp til Dalsnibba.

Image
Utsikt ned mot Geiranger.

Image
Her skulle vi kjøre videre ned mot Geiranger.

Image

Image

Image
Djupvasshytta – 1030 moh.

Vel nede igjen fra Dalsnibba gikk turen til Geiranger, kun avbrutt av et stopp ved Flydalsjuvet. Nede i Geiranger sentrum fant vi oss en plass på en liten kafé, og etter en liten stund så vi plutselig en kjent skikkelse komme rundt hushjørnet - vi hadde nok en gang truffet på indianeren på tur! Indianeren satte seg ned og pratet, og like etterpå fikk jeg også telefon fra Chris som sammen med Loffen hadde begynt på nedstigninga til Geiranger. Vi endte dermed opp som et følge på 5 sykler som kjørte fra Geiranger, opp Ørnevegen og mot Eidsdal, der vi tok ferga over Norddalsfjorden til Linge. Overfarten tar ikke mer enn et kvarters tid og koster 57,- for mc.

Image
Geiranger sett fra Flydalsjuvet.

Image
Chris og Loffen.

Image
Indianeren og Freddie.

Fra fergakaia i Linge dro Freddie, indianeren og jeg i forveien, ettersom vi regnet med at Chris og Loffen ventet for å kunne gi på litt. Vi fortsatte da på rv 63 mot Trollstigen, og fremme på toppen av Trollstigen så jeg sms'en fra Chris som fortalte at de pga. klokka hadde dratt tilbake til Volda. Det ble derfor vi tre andre som i mørket kjørte ned Trollstigen, tok inn på Mjelva camping et par kilometer før Åndalsnes, og deretter spiste middag i Åndalsnes sentrum. Da vi parkerte den kvelden hadde det ble en fin etappe på 46 mil.

Image
Ørnesvingen.

Image
Geirangerfjorden med De Syv Søstre sett fra Ørnesvingen.

Image
Geiranger sentrum sett fra Ørnesvingen.

Image
Lørdagens rute med unntak av at kartfunksjonen ikke vil kjøre rv 63 helt over til Trollstigen (skal egentlig kjøre
veien direkte mellom punkt 6 og 7, ikke rundt).

Søndag våknet vi til nok en strålende dag, så etter å ha pakket sammen sakene våre og betalt for oss, dro vi inn til Åndalsnes for å få i oss litt frokost. Indianeren dro deretter opp Romsdalen på hjemvei, mens Freddie og jeg igjen kjørte inn Isterdalen mot Trollstigen. Sola hadde ennå ikke varmet opp lufta så det var kaldt gjennom dalen, og vanskelig lys å ta bilde av Trollstigen i. Vi fikk da uansett kjørt både opp og ned Trollstigen, og så en smule mer enn det vi hadde gjort lørdagskvelden :)

Image
Tidlig søndag morgen – indianerens camping for natten.

Image
Inn mot Trollstigen, sett fra campinga.

Image
Romsdalshorn til høyre.

Image
Fra frokosten i Åndalsnes sentrum.

Image
Fare for troll!

Image

Image

Image
Stigfossen, på vei opp Trollstigen.

Ute igjen på E136 ble det Romsdalen videre for oss også, kun avbrutt av stopp ved Trollveggen og Slettafossen, og et bensinstopp på Bjorli. I Dombås ble det en litt lenger pause før vi bestemte oss for å kjøre sørover på E6 for å få unna noen mil.

Image
Trollveggen.

Image
Slettafossen.

Image
Er det såå langt igjen? I Dombås.

I Vinstra ble det middag før vi kjørte videre på rv 255 mot Espedalen. Lite visste jeg at vi nærmet oss Helvete, så da skiltet dukket opp like etter Vassenden ble det en bråstopp der. Vi tok også turen på stien ned til Jettegrytene, og for et flott syn! Utrolig kult å gå nede i det gamle elvefaret med dype jettegryter rundt seg! Også her var det et vanskelig lys å ta bilder i, men jeg fikk da knipset et par bilder som ble greie. Oppe igjen fra jettegrytene ble vi huket tak i av ei koselig dame i kafeteriaen som tilbød oss kaffe og hvetebakst siden hun skulle stenge for kvelden, så vi kom oss ikke avgårde derfra før klokka hadde blitt 1830. Dette gjorde at vi ga gass på videre på rv 255, før vi tok ut på rv 253 som ledet ut til E6 ved Lillehammer.

Image
En av jettegrytene i Helvete.

Image
Fra Helvete.

Image

Fra Lillehammer og sørover ble det derfor motorveien, selv så kjedelig den er. Med x antall mil med veiarbeid og kø hjem ble det en lang og kjedelig etappe inn mot Oslo igjen, kun avbrutt av opptanking i Hamar. Jeg parkerte hjemme litt over kl 23 og hadde da kjørt 54 mil den dagen.

Image
Søndagens etappe.

Og Fazerens kilometerstand er nå 22 086 km, noe som tilsier 12 750 km hittil i år 8)
Gixxerman

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by Gixxerman »

Jeanette wrote:Image
Syntes jeg dro kjensel på noe ;-)

Image
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by Jeanette »

Ja, bildet jeg tok der minner meg helt klart om bildet ditt ;)
User avatar
Cosmo
Posts: 35
Joined: 28 Jul 2008 23:20
MC: 00 Kawasaki ZZR 600
Location: Bergen

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by Cosmo »

Fine bilder. Jeg var også innom Geiranger i sommer. Vi lusket oss også helt opp på selve Dalsnibba. Ikke så MC-vennlig vei siste stykket akkurat...
Utsikten var slik: (Selve Geiranger skimtes såvidt helt øverst i bildet).

Image
Last edited by Cosmo on 18 Sep 2008 21:58, edited 1 time in total.
Giddy up!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by Jeanette »

Ser ut som vi har tatt omtrent samme bildet, Cosmo :) Jeg er ikke spesielt fan av grus selv, men det går da greit å komme seg opp til toppen uansett!
User avatar
Cosmo
Posts: 35
Joined: 28 Jul 2008 23:20
MC: 00 Kawasaki ZZR 600
Location: Bergen

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by Cosmo »

Jepp. Bare litt mer skyet på ditt :)
Nå var vi helt ufattelig heldig med været da. Selv øverst på Dalsnibba randt svetten under MC-klærne. Hele turen vår var preget av stekende sol og 30 grader. Jeg husker godt den befriende følelsen jeg fikk etter at vi hadde svettet oss opp ørnesvingene, forbi turistbusser og bobiler mm. og kunne lange skikkelig ut gjennom Eidsdalen ned mot fergekaien.

Vi rakk dessverre ikke innom Trollstigen ettersom vi hadde avtale i Ålesund. Så Trollstigen får jeg ta igjen et annet år. :)

Du er flink å ta bilder da. Jeg synes det er litt styr med kamera på MC-tur.
Giddy up!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by Jeanette »

Jeg var på toppen av Dalsnibba i fjor også, bare at jeg da kjørte opp fra Geiranger. Da var det steikandes varmt og sikkert 30 grader nede i sentrum, så det var godt å komme seg opp til et høyere og mer luftig sted :) Trollstigen anbefales forøvrig!

Og takk for bilderos! Jeg er nødt til å ha med kamera på tur, ellers føler jeg det er noe som mangler ;)
User avatar
jhhweb
Posts: 35
Joined: 02 Aug 2007 13:20
MC: Yamaha FJ-1200
Location: Kopervik
Contact:

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by jhhweb »

Rett og slett misunlig! :)
Vi har et nydelig land.
User avatar
TheIdanator
Posts: 50
Joined: 01 Aug 2008 23:16
MC: Tenker på å kjøpe meg en Honda Shadow 125, eller en Daelim Daystar.
Location: Bergen

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by TheIdanator »

Fantastisk flotte bilder.
Party like a Countrystar
User avatar
sykihue
Posts: 18
Joined: 07 Oct 2008 16:56
MC: 2000 Honda CBR 600 F
Location: Trondheim
Contact:

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by sykihue »

Henger meg på jeg. Utrolig fine bilder! Dit vil jeg å! :smt118
x 2000 Honda CBR 929 RR Fireblade
x 2001 Suzuki TL1000R
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by Jeanette »

Takk takk! Det er bare å bruke bildene og referatet som tips for turer neste sesong ;)
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by R6-freak »

Gixxerman wrote:
Jeanette wrote:Image
Syntes jeg dro kjensel på noe ;-)

Image
Hvor er det der?
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by Jeanette »

Omtrent midt i Trollstigen, ved Stigfossen.
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by carboy »

Utrolige fine bilder :D jeg er riktig nokk ikke så gamle som dere, men har allerede lagt planer med en kamerat, om og kjøre opp til bergen, og vil helst ha en sånn rute som dette, er dette en vei man kan ta til bergen feks? :D Gleder meg til sommeren.
-Carboy-
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Sogndal-Stryn-Geiranger-Trollstigen-Romsdalen-Espedalen

Post by tshansen »

gløtter du litt på ett kart vil du se at sogndal ligger ett par timer nord for bergen. å går helt opp til møre og romsdal. Romsdalen ligger 2 timer nørd øst for Ålesund som igjen ligger 6,5 timer kjøretur nord for bergen ;-)

Så dette er nok en tur som blir veldig lang skal du til bergen først. Men slett ikke umulig ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply