Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Eksosrypa
Posts: 42
Joined: 25 Jun 2008 08:37
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)
Location: Østfold

Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by Eksosrypa »

Er litt nysgjerig på hva som fikk deg til å ta MC lappen og evt hvorfor. 8)

Har lenge drømt om det selv og har vel bestemt meg for at når de minste ungene begynner på skolen så skal jeg ta meg både tid og råd til det. Så om 4 år vil jeg også kunne få den muligheten. Frem til da så får jeg nøye meg med å nyte turen bak mannen. Trøster meg med at jeg sitter godt i le og får sett enda mer enn han \:D/

Mannen ble bitt av dilla da han satt på med en kammerat et par ganger. Da bar det rett til kjøreskolen og har frem til nå bare lånt sykkel. Men i våres kjøpte han sykkeln til svogeren vår da han skulle ha større sykkel. Angrer ikke på det samt at jeg fikk jo bil hjemme da \:D/ Husker ikke hvor lenge han har kjørt. Men det har blitt noen år. Men de siste 6 åra har det vært dødt da siden vi har gifta oss, fått 4 barn og flytta en del. Men nå er de hindringene over ;-)
Eksosrypa
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by Lølle »

Ordveksling med en kompis i april for noen år siden:
Kompis: - Vi skulle dratt på motorsykkeltur, veit du...
Lølle: Ja... sitte bakpå VFRen i et par uker og holde rundt deg - klart det!
Kompis: - du får ta lappen selv da!
Lølle: mumle mumle...
Et år senere:
Kompis: - Vi skulle dratt på motorsykkeltur, veit du...
Lølle: Ja... sitte bakpå VFRen i et par uker og holde rundt deg - klart det!
Kompis: - du får ta lappen selv da!
Lølle: mumle mumle... får vel det da...
Fant ut at jeg var gammel nok til å bli redd, hadde økonomi til det og ringte kjøreskolen som hadde én ledig plass på teorikvelden neste dag.
Kompisen ble gledelig overrasket.
Resten er historie. Et par mnd og senere hadde jeg lappen og sykkel og 1. august dro vi på tur i Europa.
:-)
Klart du skal ta lappen!
Image
Image
User avatar
Eksosrypa
Posts: 42
Joined: 25 Jun 2008 08:37
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)
Location: Østfold

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by Eksosrypa »

Ah, det er sånn man gjør det. =D>

Egentlig ganske smart. Når man er gammel nok til å bli redd bruker man jo hodet bedre. Bare erfaring fra bilkjøringa som sier meg dette. Satte jo bilen på vent i 4 år bare for at jeg mista kontrollen en halv meter. Men nå er det historie og alt er spennende så lenge man tenker sikerhet. Til og mes lastebillappen frister, men må vel vinne i lotte. For noen år siden var det 40.000 for CE og hva skal jeg med det som legesekretær ;-) (kjøre nå mannen ikke vil kanskje)
Eksosrypa
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by tshansen »

No vet jeg ikke hvilken kjøreskole du kontaktet, men 40.000 for CE for noen år siden er bare tull! Jeg tok CE for ett par år siden og måtte ut med totalt 20.000! 12.000,- bare for C

Men i dag snakker vi slike priser! tilogmed høyere enn du har nevnt!

Men ja, jeg har gått å hatt lyst på Motorsykkel lappen siden jeg var liten guttunge! Men når jeg vokste opp var det "harry" å kjøre moped og 125! Var liksom ikke det helt store. Men jeg har alltid vært glad i fart, så jeg følte meg ikke voksen nok i en alder av 18 å begynne på noe slikt!

Etter å ha jobbet litt i brannvesenet, sett en del stygge ulykker, følte jeg meg voksen nok til å begi meg ut på A lappen, og det angrer jeg ikke ett sekund på! Det er blitt livet mitt. Er så sinnsykt deilig å kjøre sykkel \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Knerten
Posts: 152
Joined: 19 Jul 2007 19:55
MC: Suzuki GSX-R 600 K8
Location: Kristiansand

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by Knerten »

Fikk sitte på bakpå en sykkel når jeg var 14 og da var det gjort. Da SKULLE jeg ha 125 når jeg ble 16 og slik ble det. Ble den stolte eier av en NSR og var aldri i tvil om at jeg skulle ta mellomtung lappen når jeg ble 18.. Det å kjøre sykkel er jo ubeskrivelig fantastisk.

Tok lappen rett etter jeg var ferdig med bil (mens sykkelkjøringen var friskt i minne), gikk riktignok lang tid før jeg ble eier av sykkel. Var ikke helt kompatibelt å være blakk student og eie sykkel, men nå fem år senere er jeg endelig eier av en Suzuki sv.. Og forhåpentligvis blir den oppgradert til gsx-r om noen år ;)
I`m not small, I`m funsize :)
User avatar
Eksosrypa
Posts: 42
Joined: 25 Jun 2008 08:37
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)
Location: Østfold

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by Eksosrypa »

LordShaft wrote:No vet jeg ikke hvilken kjøreskole du kontaktet, men 40.000 for CE for noen år siden er bare tull! Jeg tok CE for ett par år siden og måtte ut med totalt 20.000! 12.000,- bare for C

Men i dag snakker vi slike priser! tilogmed høyere enn du har nevnt!

Men ja, jeg har gått å hatt lyst på Motorsykkel lappen siden jeg var liten guttunge! Men når jeg vokste opp var det "harry" å kjøre moped og 125! Var liksom ikke det helt store. Men jeg har alltid vært glad i fart, så jeg følte meg ikke voksen nok i en alder av 18 å begynne på noe slikt!

Etter å ha jobbet litt i brannvesenet, sett en del stygge ulykker, følte jeg meg voksen nok til å begi meg ut på A lappen, og det angrer jeg ikke ett sekund på! Det er blitt livet mitt. Er så sinnsykt deilig å kjøre sykkel \:D/
Det var heldigvis AETAT som dekket CE da mannen var arbeidsledig den tiden. Trang han flere timer så måtte det påkostes selv. Det var jo null problem, nok timer, men ikke mer enn at man var rimelig spent da. Det ble tatt i Indre Østold denne gangen. Og føre det ble det både Truck og etter Farlig gods. De kostet jo litt hver seg. De sa 5.000 hver seg. Svoger i Stavern kjørte i Skien eller Larvik og måtte ut med drøyt 40.000. Er vel nå bare 1 - 1/2 år siden. Måtte jo ha det samme som min mann. :roll: De har intern krig. Dvs han. Mannen min har gode kjøretider (fast arbeidstid, gode sjefer ++ noe svoger sliter med som vi hører av andre men aldri sier noe videre til oss om ;-) ). Har hørt at mye er billigere på Vestlandet generelt. Morsomt det der. Bor litt feil tydeligvis :lol:

Jeg har sagt mange år og kommer til å si det til det tar med med i grava at ungene mine får absolutt ikke no moplappen. Da skal jeg dekke 125 for dem i stede. Ser mop som farlig. Lett å presse sånne av veien. Mye skummelt å se når man kjører ute. Noen prøver seg jo på sykler også så klart.

Synes det er utrolig voksent å kunne se mange fæle ulykker og senere gå inn i situasjoner som KAN ende sånn selv. Det vitner om at folk bruker hodet. Ser ofte så mye kritikk både av sykkler og lastebiler. Skremmende det der.
Eksosrypa
User avatar
24/7
Posts: 63
Joined: 20 Mar 2008 13:51
MC: '08 Honda VFR800
Location: Asker

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by 24/7 »

Noe slik....
For 20 år siden ragget jeg rundt på 100cc (Yamaha RS100). Så ble det etterhvert bil for alle penga, selv om jeg aldri helt glemte frihetsfølelsen med å kjøre 2-hjuling. Inntil en sommerdag i 1997 da jeg svingte innom en kjøreskole for å sjekke ut detaljene.
Siden jeg allerede hadde førerkort klasse A1 trengte jeg ikke å foreta meg noe teoretisk. 2 vanlige kjøretimer, det obligatoriske (langkjøring og forbikjøring mener jeg), samt oppkjøring, var alt jeg trengte før jeg hadde førerkort klasse A i boks.

Mener den kom på totalt svimlende 4000 kroner. :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by supermons »

Har alltid hatt en motorinteressert familie, så jeg startet med crosser som 8-åring.. Tok senere både mopedlappen og billappen, men på grunn av "utflyttet student"-økonomi og sånt stoppet sykkelkarriæren opp litt. Helt til jeg midt i universitetsstudiene fant ut at sommerjobben betalte godt nok til at jeg kunne ta meg råd til lappen. Tenkte at det var bedre å ta den nå enn å vente til etter at jeg hadde blitt etablert og sikkert hadde nok annet å tenke på :P Har ikke akkurat angret på det!
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by Juliet »

Tror det begynte med at en av onklene mine lot meg sitte bakpå en liten tur da jeg ikke var gamle jenta. To av onklene mine kjører mc, så interessen ble nok delvis tent tidlig. Det ble naturligvis moped da jeg var 16 år (MT5), og det var fantastisk moro. Jeg og ei venninne snakket da om å kjøpe oss mc etterhvert, faren hennes kjørerogså mc så det var ikke så unaturlig for henne heller. Vi mistet desverre etterhvert kontakt... Men jeg hadde bestemt meg. Da feriepengene kom sommeren etter jeg ble 18 år, tok jeg og en av fetterene mine mc lappen. Han kjøpte seg sykkel, jeg var blakk..... Det gikk dermed noen år uten kjøring, før jeg fikk tilbud om førstesykkelen til tanta mi, en virago 250, og så var jeg endelig igang :D
Image
Vennlig hilsen Juliet
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by KinG^KaoZ »

Tok den da jeg var 18, var jo i god oppkjOringsform etter aa nettopp ha tatt billappen og lettmc aaret fOr det. Pluss at jeg jobbet paa et mcverksted saa de fikset en god pris til meg. 7000kr :D

Kunne ikke si nei til det.
User avatar
Småkjeltringen
Posts: 916
Joined: 26 Jul 2007 09:24
MC: Zuzuki Bandit 600...

Drømmen er en R1 eller Fireblade....
Location: Skedsmokorset...

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by SmÃ¥kjeltringen »

Jeg hadde alltid sug i magen hver vår når jeg var liten...... Så på syklene som ble fler og fler........ En drøm langt i det fjerne..... =P~ Bare det å kunne få sitte på med noen var en drøm...
Den drømmen ble først ble oppfylt da jeg ble bedt med på en 14 dagers europatur på mc av min stesøster.... Hvor vi skulle sitte på med noen "gutter" jeg aldri hadde hørt om før..... OK sa jeg og ble med (samme turen som lølle tok lappen for, for å slippe å holde rundt kameraten på tur ;-) )
Det ble noen turer på oss den sesongen!!
Året etter var vi på MC-messa i Lillestrøm (tidlig på våren)...... På vei hjem derfra fikk jeg sp om ikke jeg hadde bursdag til sommeren..... Joooo.... det stemmer svarte jeg.... Jamen det er jo for lenge å vente... fikk jeg høre da...... Hæææ???? Vente på hva da??? Så fikk jeg vite at jeg skulle få lappen i bursdagsgave......... :shock: :shock: :shock: Det var vanskelig å tørre å håpe på at det var sant..... Men... mandagen etter var jeg påmeldt til teorikveld på tirsdag..... Kjøretimene fløy unna, sykkel ble kjøpt og vips.. så var lappen i boks 25 mai i fjor :-D

Sitter enda mange ganger og jubler over friheten..... drømmen som ble virkelig og livet på sykkelen!!! :smt040
Snille jenter får det de ønsker seg til bursdagen sin......

Slemme jenter får det hele tiden..
User avatar
SBtouring
Posts: 302
Joined: 26 Jan 2008 16:09
MC: 2007 Honda CBF 1000

8700 km
Location: Oslo

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by SBtouring »

24/7 wrote:Noe slik....
For 20 år siden ragget jeg rundt på 100cc (Yamaha RS100). Så ble det etterhvert bil for alle penga, selv om jeg aldri helt glemte frihetsfølelsen med å kjøre 2-hjuling. Inntil en sommerdag i 1997 da jeg svingte innom en kjøreskole for å sjekke ut detaljene.
Siden jeg allerede hadde førerkort klasse A1 trengte jeg ikke å foreta meg noe teoretisk. 2 vanlige kjøretimer, det obligatoriske (langkjøring og forbikjøring mener jeg), samt oppkjøring, var alt jeg trengte før jeg hadde førerkort klasse A i boks.

Mener den kom på totalt svimlende 4000 kroner. :)

Yamaha RS100 hadde jeg også, i min ungdom! Uregistrert, på landsbygda! 8) Det var en god sykkel det!

Hvorfor jeg tok lappen :?: :?:
Fordi!!!
Hvorfor lever man ??

Jeg begynte å leve 27. September 2001
Jeg har kjørt på grus.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.

Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by Cheron »

Mutter'n spanderte billappen og tung sykkellappen i 18 årsgave i 1993 om jeg holdt meg unna røyk i min barn/ungdomsår... :D

Det var ikke vanskelig da jeg spilte fotball på høyt nivå, ungdoms landslaget og på Bryne. Kunne ikke drive på med sånt tull da :D Beste gaven jeg har fått i mitt liv ;)
koffek
Posts: 23
Joined: 08 Apr 2007 23:16
MC: Ingen sykkel enda, dessverre...
Location: Odense, Danmark

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by koffek »

Har alltid vært begeistret for MC. En sommer for et par år siden kom jeg så nærme som å ringe kjørelærer for å høre om teori.. Så langt gikk det den gangen.. Interessen tok en hvil, men lå alltid latent. Den "utløsende faktor" var nok at jeg rundt juletider jobbet på sykehuset i byen jeg kommer fra og gikk forbi en Harley-forhandler (samt Buell og Honda, syns jeg å huske) på vei til og fra jobb. Det endte med at jeg stakk innom stort sett hver eneste dag på vei fra jobb. Etter det har jeg spist, pustet, og dritt motorsykkel.. Hoppet på et kurs og fikk lappen 28. mai i år.

Dog skal det nevnes at jeg på det nåværende tidspunkt er svært ambivalent i forhold til å kjøpe MC.. Jeg strøk oppkjøringa første gangen, det tok vekk en del av mestringsfølelsen (sannsynligvis "sunt" - in the long run). I tillegg har jeg tilegnet meg en del viten innen ortopedi og traumer/ulykker siden den gang, og det har ærlig talt skremt meg.. Jeg tør rett og slett ikke ta steget og kjøpe motorsykkel. Jeg vil rett og slett angre resten av livet om det skulle "skje" noe. I tillegg kommer økonomi med forsikring osv.. Studenttilværelsen betaler ikke så godt.. (jeg forsvarer det overfor meg selv med å si "vent til du er etablert og tjener greit.. så blir det MC.. ikke nå..)

Grr... 10 000 for lappen, 10 000 for utstyr, og her sitter jeg og tør ikke gjøre det jeg tok lappen for. Skjebnens ironi. :P
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva fikk deg til å ta MC lappen?

Post by mekkern »

tja.... hele slekta har vel sitti å duret i sandkassa.....og rotet med ting som har bråket-skodda og gått fort.....lurer på om det er genetisk.. :-k

derfor har det falt naturlig.. \:D/
Post Reply