Norsk mållag har samlet over 10000 underskrifter

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Norsk mållag har samlet over 10000 underskrifter

Post by Winalot »

Heisann folkens!
Norsk mållag har i dag fått over 10000 underskrifter for at VG og Dagbladet skal slippe til mer nynorsk. Hva synes dere om dette?

Min mening er klar og tydelig...
Dette synes jeg var regelrett helt teit :? Hva er vitsen med å syte og klage hele veien med at vi har for lite nynorsk her i landet? 10-12% i norge bruker nynorsk til vanlig (KILDE: Informasjonshefte vi fikk fra mållaget selv på skolen), men allikevel skal vi andre som ikke bruker den til daglig, måtte ha med den å gjøre hele veien?
Jeg forstår det på en måte, for nynorsk er tross alt mer "urspråket" enn danskinspirerte bokmål. Men kunne vi ikke heller brukt dette som et valgfag på skolene? slik kunne alle som faktisk ville hatt nynorsk, fått det som de ville :roll: Valgfritt skriftmål sier jeg :-k
Image
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Enig med det, det er majoriteten det burde taes hensyn til, skal vi ha nynorsk dagblad or vg kan vi likesegodt ha 10% bokmål 10% arabisk %10 kinesisk osv... dette er helt teit at minoriteter skal drive norge...
mil0
Posts: 410
Joined: 26 Apr 2005 14:10
Location: Rogaland - Karmøy
Contact:

Post by mil0 »

Et språk jeg hater mest er nettop nynorsk. Unødvendig for meg å lære det, vertfall lære mer av det. Ikke nok med en norsk tentamen, men en nynorsk tentamen også. Jeg simpeltheten hater å skrive å lese nynorsk. No offense :lol:
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Topp :D
Da foreslår jeg : Sporten på kinesisk, reklamen på somalisk, utenriks på urdu, innenriks på pakistansk, lokalstoff på tamilsk. Vitsetegningene kan være på nynorsk for det språket er jo en vits i seg selv.
Nå vil jo jeg få et problem med å lese avisa, så da sier jeg opp abonnementet, bruker pengene på bensin og kjører meg en tur i stedet for å bruke tid på å lese :lol:
Skvatle ræva rykkja rovi - det stend i boki :lol:
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

HVis det er så viktig for de kan de lage sine egne aviser :evil:
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Det er ingen i Norge som "prater" nynorsk, nynorsk er gjennomsnittet av alle dialektene i landet. Og det er ganske mange fler enn 10-12%...

Jeg leser gjerne nynorsk fremfor bokmål, men det er ikke akkurat noe jeg brenner for.
Image
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Astaroth wrote:Det er ingen i Norge som "prater" nynorsk, nynorsk er gjennomsnittet av alle dialektene i landet. Og det er ganske mange fler enn 10-12%...

Jeg leser gjerne nynorsk fremfor bokmål, men det er ikke akkurat noe jeg brenner for.
Ja, dialekter er jeg for :wink:
Men å ha ett skriftspråk, ikke to, synes jeg virker som en mye bedre ide. Hva skal vi egentlig med nynorsk? hvis 10-12% bruker denne til daglig, så er det fremdeles 88-90% som ikke bruker den! Til tross for dette så har de vært tvungen til å lære seg den på skolen til ingen nytte :? Så hvorfor kan de ikke heller bare bruke tiden litt mer fornuftig og konsentrere seg om ett skriftspråk, og heller ha nynorsk som et valgfag slik som samisk?
Image
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Det er faktisk et fåtall som foretrekker nynorsk... fattern hadde nynorsk som hovedmål, men han foretrekker bokmål...nesten hele klassen min på teknisk fagskole hadde nynorsk som hovedmål, men fortrakk bokmål...

Av alle jeg har møtt som hadde nynorsk som hovedmål på skolen er det et forsvinnende lite antall som foretrekker det... %andelen av nynorsk i Norge skulle stått i samsvar med hvor mange som faktisk ville hatt det...

Regner med at da hadde NRK måtte fjernet mye av nynorsken sin...

De krever 50% nynorsk i media, alle dataprogram skal være tilgjengelig på nynorsk i skolene, men det er mindre folk enn støttespillere til Bondevik som faktisk vil ha det...henger ikke på greip...

Noe av det dummeste som er i skolen i dag er nynorsk...her snakker vi totalt bortkastet tid som kunne vært brukt til å lært seg noe nyttig...
"Hvis du får en henvendelse på nynorsk og du jobber i det offentlige så er du pliktig til å svare på nynorsk...derfor er det kjekt å kunne" sa norsklæreren min... Hadde vi ikke hatt nynorsk hadde ikke det vært noe problem sier jeg... Skriver bokmål åkke som jeg...
Faktisk mer matnyttig om vi hadde samene hadde hatt Samisk som hovedmål og bokmål som sidemål og vi motsatt...

Nynorsk er for spesielt intresserte...la de lære seg det på egen hånd...
Det skal jo sies at nynorsk er nødvendig for å få rette feelingen hvis du leser Snorre og slik,
men annet enn det så... :smt078

Men dialekt må folk få lov til å prate ja...nada problem...men det har ingenting med nynorsk å gjøre...det er bare en suppe av forskjellige dialekter...


:smt067 Ivar (Quisling) Aasen
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

nynorsk er egentlig bare noe tull, selv om jeg har det til hovedmål.
så jeg er nok enig med dere her!

:x Ivar Aasen :x
bla
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Nynorsk er verken pent, nyttig eller morsomt.

Jeg liker ikke nynorsk og jeg ser ikke poenget med å verken lære det eller MÅTTE ha det i nyheter/aviser etc...

Min personlig mening.
Death Is The Road To Awe.
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

Det er kulturarven vår, endel av historien.

Kutt nynorsk, greit da kutter vi 8mai, 1mai, 9april og 17mai....
det er jo det samma...., bare noen få som har noen spesiell relasjon
med de dato'ene, for resten er det bare fridager.

noen burde fjerne skyggelappene....

(og jeg er ikke nynorsk forkjemper engang)
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

mener at nynorsk er unyttig og stygt og alt det der, men hvorfor er det en del av kulturarven???
De snakka ikke nynorsk før danmark og sverige hadde oss.....ikke sånn nynorsk som vi har i dag..dessuten er nynorsk et skriftspråk, ikke et talespråk! Vi trenger bare et skriftspråk.
Ta England som et eksempel, mange der snakker nermest amerikansk men skriver britisk! to versjoner av samme språk er egentlig idiotisk. :roll:
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Må si meg enig med en del af folkene her! jeg er mot nynorsk, men nå er jo 17. mai for eksempel en mye viktigere ting en nynorsk, 17. mai er jo dagen da vi ble selvstendig. Og at vi skal kutte den fordi mange vil kutte nynorsken blir for drøyt.

Nynorsk er unødvendig siden alle kan skrive på bokmål, og alle prater på dialekt. Hvorfor skal vi ha et til skriftspåk da? Vi klarer jo helt fint å kommunisere med hverandre for det!
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Fjern nynorsken for godt. Vi klarer å tyde hva folka sier og jeg kommer seriøst aldri til å skrive noe mer på nynorsk. Hva er da nytten ?

Da ville jeg heller ha sett at vi lærte oss Svensk eller Dansk bedre, men det blir nok neppe realitet. Engelsk er språket vi heller burde bli bedre på, og den fransken jeg lærte på de 5årene på skolen er lik null idag. Jeg kan såvidt si hva jeg heter og der stopper det.
Nei engelsk for alle penga sier nå jeg :)
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

bbolstad wrote:Det er kulturarven vår, endel av historien.

Kutt nynorsk, greit da kutter vi 8mai, 1mai, 9april og 17mai....
det er jo det samma...., bare noen få som har noen spesiell relasjon
med de dato'ene, for resten er det bare fridager.

noen burde fjerne skyggelappene....

(og jeg er ikke nynorsk forkjemper engang)
Pøh.... de datoene står for noe viktig som alltid vil være aktuelt...
Det at en sunnmøring fant ut at han ikke fikk til å skrive bokmål og ville lage seg et eget skriftspråk for å ikke bli sett på som analfabet er ingen kulturarv (ja, jeg vet...ikke saklig, men poenget er at han ikke har gjort dette til landets beste)...
Det at noen få "spesielle" tar til seg dette gjør det på ingen måte til noen kulturarv, snarere en raritet som de kunne holdt for seg selv...ikke prøve å påtvinge tøyset sitt på resten av oss... :evil:

Er det noen som burde fjerne skyggelappene så er det vel nettopp nynorskfolka... De kunne fått 3% nynorsk i offentlige medier og skoler så det hadde vært representativt for antall tilhengere... Det er sikkert flere som vil ha hebraisk og samisk som obligatoriske språk enn nynorskfolk... skal vi ha 25% samisk, 25% bokmål, 25% hebraisk og 25% nynorsk da... Kan enten ha 14-timers skoledager evt. kutte ut matte og samf.fag...
Det er akkurat like dumt...

Og ja...De 3% og at det er flere samer og folk som vil ha hebraisk enn det er nynorskfolk er tall/overslag tatt ut av løse lufta, så ikke be meg dokumentere dem...men de er ikke så utrolig bort i natta og poenget med det var å få fram poenget mitt....capiche?

Ivar (Judas) Aasen :smt021
Post Reply