Er du organdonor?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Er du organdonor?

Post by FV »

Var hos legen idag, mens jeg ventet fant jeg en liten brosjyre som jeg leste i.
Organdonasjon- en gave for livet

Jeg har lenge tenkt tanken over å bli donor, men når jeg kikka i heftet så nølte jeg ikke lenger. Ett kort hvor du skriver autografen din og to av de nærmeste pårørende må skrive sin, that's it. Så fikk man med to klistermerker på størrelsen med en 50-øring. Det ene tenkte jeg å klistre i hjørnet på visiret til hjelmen min. Jeg er fullt klar over at risikoen for å komme ut for en ulykke er høy når man kjører motorsykkel, og om man er så uheldig at man blir funnet hjernedød o.l så hvorfor kan du ikke redde livet til noen med "reservedelene"?

Det er lange køer med mennesker som trenger nye organer og det koster deg ingenting å kunne redde livet til en annen person. Jeg oppfordrer flere til å gjøre det samme.
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Re: Er du organdonor?

Post by LinnSurion »

Jeg er organdonor. Har hele tiden sagt det så mine nærmeste vet det, men jeg fant det samme heftet som du fant, på bedrifthelsetjenesten min. Skrev under der og har det i lommeboka.
Hva skal jeg med de organene når jeg er død?
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Er du organdonor?

Post by FV »

Det blir som å kjøpe ny sykkel fordi du har punktert; fullstendig idiotisk :)
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Er du organdonor?

Post by Alas »

Nå er det vel ganske strenge regler for hvilke donorer de kan bruke, iom at du har hjelm og hvis knollen under hjelmen blir skada, så er vel sjansen stor for at andre organer er skadet og.

Det sagt, så synes jeg organdonasjon er en fin ting og har gjort mitt ståsted veldig klart ovenfor mine nærmeste, de må jo godkjenne uansett.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Er du organdonor?

Post by FV »

Alas wrote:Nå er det vel ganske strenge regler for hvilke donorer de kan bruke, iom at du har hjelm og hvis knollen under hjelmen blir skada, så er vel sjansen stor for at andre organer er skadet og.

Det sagt, så synes jeg organdonasjon er en fin ting og har gjort mitt ståsted veldig klart ovenfor mine nærmeste, de må jo godkjenne uansett.
Det kommer jo helt an på, jeg tviler på at man ødelegger både hjerte, lunger, lever, nyrer og bukspyttkjertelen blir ødelagt. Dessuten så har man ingenting å tape :)
Gixxerman

Re: Er du organdonor?

Post by Gixxerman »

Jeg syntes det er positivt at folk velger å bli det, men jeg ønsker å bli begravd uten å bli kutta i biter og begravd i plastposer etterpå. Tar jo i såklart, men jeg vil helst slippe.
User avatar
Småkjeltringen
Posts: 916
Joined: 26 Jul 2007 09:24
MC: Zuzuki Bandit 600...

Drømmen er en R1 eller Fireblade....
Location: Skedsmokorset...

Re: Er du organdonor?

Post by SmÃ¥kjeltringen »

Ja, jeg er organdonor!
Snille jenter får det de ønsker seg til bursdagen sin......

Slemme jenter får det hele tiden..
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Er du organdonor?

Post by FV »

Gixxerman wrote:Jeg syntes det er positivt at folk velger å bli det, men jeg ønsker å bli begravd uten å bli kutta i biter og begravd i plastposer etterpå. Tar jo i såklart, men jeg vil helst slippe.
Hvilken funksjon og nytte har du og din familie av organene etter at du er død?
Gixxerman

Re: Er du organdonor?

Post by Gixxerman »

At de vet hvor hele jeg er begravet.
User avatar
Shotgunrider
Posts: 73
Joined: 01 Apr 2008 18:31

Re: Er du organdonor?

Post by Shotgunrider »

Jeg er organdonor, og har gjort det klar for mine nærmeste at dersom de ikke sier noe annet, donerer jeg organene deres også om det skulle være spørsmål om det. Jeg synes det er fint å tenke på at selv om jeg eller noen jeg er glad i er borte, har en del av dem hjulpet noen andre til et lenge eller bedre liv.
- Vi er på god vei til å ødelegge det vi har av luft, vann og jordbunn. Det eneste vi tar ordentlig vare på er asfalten. Bill Vaughan
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Er du organdonor?

Post by tshansen »

Har full respekt for folk som ikke velger å være organdonor! Men jeg er det og ville ikke hatt det annerledes! Kan noe av meg brukes etter jeg har vandret er det bare positivt!

Hele min familie kjenner til mitt valg på dette.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Er du organdonor?

Post by FV »

Jeg har også full respekt for at folk ikke vil gi bort organer, men jeg lurer på hvorfor :)

Speaking of the devil; jeg har litt kontakt med en tidligere kollega av meg fra Sverige som kjører sykkel. Jeg snakket litt med han nå nettopp, å får vite at en kompis av han på 24 år gikk bort etter en sykkelulykke forrige uke. Dette er hva han skrev:

vet inte riktigt han körde 2 cyklar bakom så jag såg inte vad som hände han fick väll wobbel på cyklen och fick väll high sider och ramla av och träffa huvudet i asfalten och bröt nacken. man får sig en tankeställare om hur livet balanserar på en liten tråd ibland.

Tragisk
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Er du organdonor?

Post by Baron von Waffel »

Har organdonasjonskort i lommeboka. Det har baronessen også. Dette vet våre barn.

Hvis noen kan bruke noe av min kropp etter min død er det bare positivt. Det er faktisk den eneste form for liv etter døden jeg tror på. Det som ikke blir gjenbrukt skal uansett grilles. Og eg tviler på om noen er opptatt av om askevekta er korrekt beregnet.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
esstrom
Posts: 155
Joined: 20 May 2007 16:30
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)
Location: Trondheim

Re: Er du organdonor?

Post by esstrom »

Er organdonor ja, men tviler på at noe er brukende, iallefall ikke levra
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Er du organdonor?

Post by mekkern »

Baron von Waffel wrote: Hvis noen kan bruke noe av min kropp etter min død er det bare positivt. Det er faktisk den eneste form for liv etter døden jeg tror på. Det som ikke blir gjenbrukt skal uansett grilles. Og eg tviler på om noen er opptatt av om askevekta er korrekt beregnet.
+1
:smt023
Post Reply