Er du organdonor?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Er du organdonor?

Post by maelling »

Er ikke selv organ-donor, men kunne godt tenke meg å bli det. Alt kan være slutt i morgen eller en annen dag hvor jeg flakser til skogs pga grus i veien eller hva det måtte være. Skulle det skje, er det bedre at mine organer kan brukes til å redde liv, snarere enn å forsvinne i asken. Jeg vet hvor fort en ulykke kan skje, og skulle jeg dra av igjen, skal jeg i allefall ha en donor-lapp i lommeboken og ha det avklart med mine nærmeste :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Kjitta8648
Posts: 662
Joined: 09 Feb 2007 23:27
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Location: Bergen

Re: Er du organdonor?

Post by Kjitta8648 »

Ikke faen.

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Er du organdonor?

Post by s1lVa »

Jeg er organdonor. Min far støtter det, men ikke min mor. Hun er svært religiøs og ville i så fall at hele meg skulle begraves.
Uansett er det mitt valg, og hvis jeg er død kan jeg like godt redde noen andre :)
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Er du organdonor?

Post by wind_up_bird »

Jeg har ikke fått skaffet meg et organdonorkort, men jeg har sagt til alle mine nærmeste at mine organer kan doneres dersom noe skulle skje. :)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Er du organdonor?

Post by Baron von Waffel »

Du finner organdonorkort på apoteket. Kjekt om ambulanse- og sykehuspersonalet lett finner dette så de slipper å sjekke med dine nærmeste før de begynner å forberede transplantasjon.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Er du organdonor?

Post by Alas »

s1lVa wrote:Jeg er organdonor. Min far støtter det, men ikke min mor. Hun er svært religiøs og ville i så fall at hele meg skulle begraves.
Uansett er det mitt valg, og hvis jeg er død kan jeg like godt redde noen andre :)
Hvis din mor er imot det og hun ikke vil at de bruker organene dine, så er det ikke sikkert de gjennomfører det. Så lenge det er en av de nærmeste etterlatte som motsetter seg donasjon så kan det hende det ikke gjennomføres .

Står mer her

http://organdonasjon.no/index.php?page= ... al-og-svar
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Er du organdonor?

Post by s1lVa »

Når donasjon er aktuelt skal helsepersonell alltid spørre de pårørende om de kjenner den avdødes holdning til donasjon. Dersom avdøde hadde tatt en positiv beslutning, enten muntlig eller skiftlig i form av for eksempel et donorkort, er det denne som skal legges til grunn for gjennomføring av donasjon. Dersom pårørende likevel sterkt motsetter seg donasjon har donoransvarlig lege under visse omstendigheter anledning til å avvike fra avdødes ønske.
hun støtter det ikke, men hun vil uansett gå med på det (håper jeg)
Min Far og min samboer støtter det, så 2 mot 1 :P

edit: jeg har også donorkort i lommeboka, med påskrevet blodtype.
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Er du organdonor?

Post by wind_up_bird »

Baron von Waffel wrote:Du finner organdonorkort på apoteket. Kjekt om ambulanse- og sykehuspersonalet lett finner dette så de slipper å sjekke med dine nærmeste før de begynner å forberede transplantasjon.
Ja, har hørt at det fins der, men jeg husker jo aldri på det når jeg er innom. Er vel bare en ting å gjøre, og det er å skjerpe seg litt.. :lol:
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Er du organdonor?

Post by xadox »

men hvilken organer er det "vanlig" å donere?
1.3.1.2
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Er du organdonor?

Post by Baron von Waffel »

Du gir beskjed om at de kan plukke fritt. Det dreier seg om de organer som er kurant å transplantere. Hjerte, lunger, nyre, m.m.

Hjerner er de ikke kommet skikkelig i gang med ennå :lol:
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Er du organdonor?

Post by FV »

xadox wrote:men hvilken organer er det "vanlig" å donere?
Donorkortet mitt sier: Hjerte, lunger, nyrer, lever og bukspyttkjertel, så det er en del å ta av.
User avatar
tohjulisvingen
Posts: 55
Joined: 17 Apr 2007 23:51
MC: 02 Yamaha XJR 1300 (08)
94 Yamaha XJ600 Diversion (07)
Location: Oslo

Re: Er du organdonor?

Post by tohjulisvingen »

Har hatt kortet i lommeboka i flere år nå.

Jeg synes det er svært viktig for meg å evt kunne gi et organ til en annen person, det er vel omtrent den beste gaven man kan gi til noe menneske. Det at pårørende kan motsette seg ønsket til en avdød, myndig person synes jeg er tull og respektløst. Jeg vil sammenligne det med følgende scenario: hvis en av mine nærmeste går bort, og vedkommende er dypt kristen, og jeg skulle kreve f.eks et hinduistisk eller muslimsk begravelsesrituale, det er like respektløst. Selv er jeg ateist og bryr meg lite om hvordan kroppen min råtner, faktisk synes jeg det er greit å grilles for å spare plass, det er minnene fra livet som teller, ikke den verdiløse kroppen. Gleden av å gi noe så stort er en fin del av disse minnene. Vel, det er iallefall min mening :)
User avatar
Eksosrypa
Posts: 42
Joined: 25 Jun 2008 08:37
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)
Location: Østfold

Re: Er du organdonor?

Post by Eksosrypa »

Flott brutalt hovedinnlegg. Tror vi kan trenge slike tankevekkere.

vi har snakket om det her også og uten tvil leverer jeg fra meg deler som kan brukes den dagen jeg dør om jeg er i brukenes stand! Som helsearbeider og etter tapet av mor ser jeg stort behov og nødvendighet. Flott å fokusere på det. Det er farlig å ha noe med motor i og har man ikke et å går langs veien er det jo egentlig enda farligere. Vi trenger fokus på temaet. Er man heldig kan man jo redde flere personer. Og jeg vil gjerne bli "bukt" vis mulig!

så ja sier vi begge to her :D
Eksosrypa
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Er du organdonor?

Post by FV »

Ja, det skal ikke så mye til. Jeg har nå klista det ene merket i hjørne på visiret på hjelmen. Så om jeg skulle endre i grøften iløpet av sommeren, uten at det er håp for å redde meg, så er det iallefall en mulighet for å redde andre sine liv.

Mange kjører jo også med passasjer når de er på tur, hvem vet, kanskje de trenger ett nytt organ? Man trenger ikke lete så lenge vil jeg tro.
User avatar
Eksosrypa
Posts: 42
Joined: 25 Jun 2008 08:37
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)
Location: Østfold

Re: Er du organdonor?

Post by Eksosrypa »

FV wrote:Man trenger ikke lete så lenge vil jeg tro.
Mamma fikk transplantasjon av hornhinne. Køene er lange, sjansene for å treffe godt små. Så de organene som kommer inn forsvinner fortere enn man rekker å trekke pusten. Blir ikke mye leting nei. Skal bare finne den første som matcher :D
Eksosrypa
Post Reply